AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Er det noen tvillingmødre her som kan dele litt om aktivitetsnivå i svangerskapet? Føler at det er så lite info om dette, alt er basert på enligsvangerskap. Jeg er veldig kortpustet, har minimalt med energi og får rett og slett gjort veldig lite. Jeg er i uke 15 og var ikke forberedt på å være så dårlig som dette allerede. Det hjelper nok lite at overkroppen min er ganske kort, så når ting nå utvider seg oppover så presses lungene med en gang. Jeg opplever at hvis jeg står stille oppreist for lenge, så blir jeg svimmel. Jeg blir andpusten bare av å gå opp trappa hjemme. Mannen gjør det meste av husarbeid, når jeg prøver å gjøre noe så må jeg ha gode pauser, bare av enkle oppgaver. Blir rett og slett sliten. Så ligger det litt i bakhodet at tvillinggravide ikke skal anstrenge seg for mye. Men hvor går grensen? Gravid-appen min påpeker viktigheten av mosjon og trening i svangerskapet, men jeg føler jeg ikke har sjangs. Vi går en liten tur i nabolaget hver dag, sånn at jeg får litt frisk luft og bevegelse, men det er snakk om kanskje.. 200 meter. Anonymkode: 430c2...106
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Ikke at jeg er noen fasit, men jeg er selv tvillinggravid i uke 30. Jeg hadde et veldig lavt aktivitetsnivå fram til uke 14-15, da formen generelt var helt ræva fram til da😵💫 jeg var ikke spesielt kvalm, men jeg har leddgikt og Fatique fra før av, og jeg evnet nesten ikke komme meg opp av senga. Nå har jeg ikke samme aktivitetsnivå som før svangerskap, men jeg har vel 10.000 steg om dagen. Jeg blir latterlig fort andpusten, stiv i hoftene og trøtt. Men jeg prøver holde meg så aktiv som jeg klarer. Har hest, og møkker to bokser hver dag, tar hestene ut og inn og steller med de andre dyra. Mannen hjelper til med de tyngste løfta altså, og jeg tar det veldig med ro. Jeg har ridd noe fram til romjula, men nå følte jeg det ble stopp. Jeg kommer meg dog ikke ut på tur med hundene, eller andre «vanlige» Aktiviteter lenger. Jeg MÅ holde meg aktivt, og har vært veldig aktiv før graviditeten pga leddgikta, men ting tar mye lengre tid, og det må jeg bare akseptere er greit. (Legene oppfordret meg til å være så aktiv som mulig, men likte ikke helt at jeg red. Jeg vurderte risikoen selv her) Jeg tenker du bør ta en svangerskapskontroll før OUL, hos legen. Sjekk blodtrykk, blodprosent og vitamin/jern status. Pass også på du får i deg nok mat. De suger ganske mye disse små mageboerne☺️ Jeg ville som sagt sjekket ut, da du høres ut til å gå på lagrene dine allerede. Ellers tror jeg aktivitetsnivå er helt individuelt, og det skal det være.. prøv å rør deg så mye som DU føler er ok, ikke press deg for mye. Og bruk heller litt lengre tid på å gå rundt kvartalet og gå to runder. Det er lov å være trøtt, sliten og ikke minst andpusten. Men jeg anbefalerer så mye Aktivitet som mulig, da svangerskapet er langt og blir ganske tungt enda ☺️ Og ikke ha dårlig samvittighet om du sover på Sofaen hele helga, du produserer faktisk 2 stk mennesker ☺️ Anonymkode: 1435d...023 1
Trolltunge Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Jeg var så frisk og sprek da jeg var gravid med tvillinger at jeg var omtrent like aktiv som før jeg ble gravid frem til de to siste ukene. I første svangerskap, med en, hadde jeg det mer som du beskriver. Da fikk jeg omtrent alle plager en gravid kan få. Vanskelig å sammenligne svangerskap. Er så mye som kan påvirke. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke at jeg er noen fasit, men jeg er selv tvillinggravid i uke 30. Jeg hadde et veldig lavt aktivitetsnivå fram til uke 14-15, da formen generelt var helt ræva fram til da😵💫 jeg var ikke spesielt kvalm, men jeg har leddgikt og Fatique fra før av, og jeg evnet nesten ikke komme meg opp av senga. Nå har jeg ikke samme aktivitetsnivå som før svangerskap, men jeg har vel 10.000 steg om dagen. Jeg blir latterlig fort andpusten, stiv i hoftene og trøtt. Men jeg prøver holde meg så aktiv som jeg klarer. Har hest, og møkker to bokser hver dag, tar hestene ut og inn og steller med de andre dyra. Mannen hjelper til med de tyngste løfta altså, og jeg tar det veldig med ro. Jeg har ridd noe fram til romjula, men nå følte jeg det ble stopp. Jeg kommer meg dog ikke ut på tur med hundene, eller andre «vanlige» Aktiviteter lenger. Jeg MÅ holde meg aktivt, og har vært veldig aktiv før graviditeten pga leddgikta, men ting tar mye lengre tid, og det må jeg bare akseptere er greit. (Legene oppfordret meg til å være så aktiv som mulig, men likte ikke helt at jeg red. Jeg vurderte risikoen selv her) Jeg tenker du bør ta en svangerskapskontroll før OUL, hos legen. Sjekk blodtrykk, blodprosent og vitamin/jern status. Pass også på du får i deg nok mat. De suger ganske mye disse små mageboerne☺️ Jeg ville som sagt sjekket ut, da du høres ut til å gå på lagrene dine allerede. Ellers tror jeg aktivitetsnivå er helt individuelt, og det skal det være.. prøv å rør deg så mye som DU føler er ok, ikke press deg for mye. Og bruk heller litt lengre tid på å gå rundt kvartalet og gå to runder. Det er lov å være trøtt, sliten og ikke minst andpusten. Men jeg anbefalerer så mye Aktivitet som mulig, da svangerskapet er langt og blir ganske tungt enda ☺️ Og ikke ha dårlig samvittighet om du sover på Sofaen hele helga, du produserer faktisk 2 stk mennesker ☺️ Anonymkode: 1435d...023 Takk for svar, det høres fornuftig ut. Jeg har oppfølging med UL på sykehuset hver 14 dag, så tenkte å høre med dem neste uke om de kan ta blodprøver også. Har tatt det før men ting kan jo forandre seg. Har tenkt på at jeg kan mangle jern. Anonymkode: 430c2...106
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 For min del var formen ok helt til slutten av 2. trimester. Da ble det en del kynnere og jeg var like tung som ved terminen med første barn. Var mye på sofa fra 3. trimester og mannen tok det meste av husarbeid og henting/levering i bhg. Sørget for å ha noen lette spaseringsturer hver uke. Jeg var i jobb til igangsetting (hjemmekontor og rolig tempo), men husk at det er lavere terskel for å gi sykemelding til tvillinggravide Anonymkode: 2d1ba...127
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Er like langt på vei som deg, TS, og jeg har det helt likt! Har også vært bekymret for aktivitetsnivået. Jeg orker ikke trene, noen dager orker jeg ikke å gå ut døra, men er også redd for å få blodpropp. Jeg bare sover og venter på at ukene skal gå akkurat nå. Håper at vi begge snart kvikner til! Anonymkode: ff9bc...799
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Sjekket blodprosent/jern? Anonymkode: e303c...c65
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Jeg er i uke 16, og er også veldig sliten. Kan få høy puls og bli sliten av å gå opp trappen eller tørke meg etter å ha dusjet! Jeg har vært ekstremt kvalm siden uke 6 og har derfor vært veldig inaktiv. Jeg tror dette har vært med/er med på å gjøre meg mer slapp og sliten. I mitt første svangerskap var jeg veldig aktiv før jeg ble gravid og løp til jeg var 5 mnd på vei og trente aktivt ut andre trimester. Følte meg sprek og og i god form. Selv om alle svangerskap er ulik, så tror jeg at for min del så spiller det en del inn at jeg har vært og fortsatt er ganske inaktiv. Man får jo ikke akkurat mer energi av å ligge på sofaen… Og så tror jeg også for min del at det å bære på to stk i magen har litt å si, for jeg føler meg større og tyngre. Kvalmen er nå betydelig redusert, så nå skal jeg de neste ukene fokusere på å gå tur og trene litt i håp om å blir litt mindre sliten og slapp🤞 Anonymkode: 62cf2...8c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå