AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Jeg har bestemt meg for å slutte å snuse, da jeg egentlig ikke har råd til å holde på med det. Jeg sliter litt med psyken. Kan jeg forvente en forverring i oppstarten? Hvordan klarte dere å slutte? Er det noe som kan hjelpe mot de verste abstinensene? Jeg vet egentlig ikke hva jeg begir meg ut på🙈 Anonymkode: cb97a...157
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Jeg snuste i ca 2 år før jeg bestemte meg for å slutte. Det er unødvendig å bruke penger på sånt tull og ikke særlig sunt heller. Jeg valgte å trappe ned i en uke, snuste da halvparten av hva jeg vanligvis pleide å snuse i løpet av en uke. Så uka etter var det helt slutt. Det er den første uka som er verst! Da spiste jeg masse godteri og unte meg alt jeg ville ha. Så uka etter var jeg helt fin egentlig og ferdig med abstinensene. Du må også kjenne på en motivasjon til å slutte, for ellers kan det bli vanskelig for deg. Råder til først til å begynne å trappe ned. Anonymkode: 5ec70...e2a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Min bror sluttet å snuse på dagen etter å ha snust i mange år. Han tok en tyggis hver gang han hadde lyst på snus, gjerne en litt sterk tyggis. Så la han den under leppen i starten 😅 Kan være verd å prøve? Anonymkode: 962ea...fc3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min bror sluttet å snuse på dagen etter å ha snust i mange år. Han tok en tyggis hver gang han hadde lyst på snus, gjerne en litt sterk tyggis. Så la han den under leppen i starten 😅 Kan være verd å prøve? Anonymkode: 962ea...fc3 Samme her. Første to ukene brukte jeg nikotin tyggegummi som jeg la under leppa. Suget gikk gradvis over da tyggisene ikke var noe spesielt gode.. men hjalp de verste abstinensene Anonymkode: 92b3e...30d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Jeg fikk abstinenssyndrom etter at jeg sluttet med snus. Og det er ikke det samme som "abstinenser" i form av sug etter snus, men fysiske og psykiske problemer etter snussluttet. Abstinenssyndrom snakkes det ofte ikke om, men forekommer ved seponering av SSRI og andre vanedannede medisiner, samt narkotika og steroider. Noen opplever det ved nikotin-seponering også. Man finner forskjellige nivåer av abstinenssyndrom, og nikotin gir nok ikke den verste formen, men hos meg var den ille nok og pågikk i nesten 3 måneder etterpå. De aller fleste opplever nok bare et "sug" etter snus i ettertid, samt føler seg rastløse. Men det er ikke uvanlig å bli både nedstemt, svimmel og få angst i varierende grad også i en tid etter seponering. For min del opplevde jeg dager med uforståelig gråtetokter, oppkast, kvalme og svimmelhet. Etterfulgt av noe som ligner depresjon og sterk angst. Dette pågikk i mange uker. "Plutselig" var det over. Nesten som å slå av en bryter. Jeg anbefaler deg å seponere langsomt. Behandle snus som et legemiddel. Bruk 3-4 uker på å redusere litt og litt. Er du usikker så bruker du enda lengre tid. Det verste du kan gjøre er å slutte brått. Uansett hvor herdet du er eller ikke. Spesielt du som allerede sliter med psyken bør ta det med ro i seponeringsfasen. Nikotin er et sentralstimulerende middel, og samhandler med viktige nevrotransmittere i hjernen. En enkel snus innholder mye nikton. En pose Fresh S2 inneholder 8mg nikotin, det 10-dobbelte av hva en sigarett (0,8mg) inneholder. Du bør også referere med lege. Det finnes diverse legemidler som kan hjelpe deg med abstinenser, og du bør få oppfølgning med tanke på at du allerede sliter med psyken. Det verste man kan gjøre er å ha psykiske problemer fra før av og da havne inn i et abstinenssyndrom som gjør alt verre, uten at du forstår hvorfor, og så prøver du å håndtere det alene. For min del "raknet" det for meg, jeg var alene og uviten over hva som skjedde, og trodde psykiatrien var neste steg for meg. Helt til jeg etterhvert kom meg til en lege som forklarte abstinensfenomenet, og fikk roet meg. Uansett. Det er ikke sikkert du får det "fælt" ved snusslutt du heller. Det kan hende du "bare" opplever litt sug etter snus og kanskje litt nedstemthet. Men du bør ta forhåndsregler. Seponer sakte og gjerne involver lege. Og opplever du dårlige abstinenssymptomer så husk at det er forbigående, og nei, det kommer ikke til å rakne for deg selv om du føler det. Anonymkode: 86d4e...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Jeg slet veldig psykisk de første ukene etter jeg sluttet med snus. Jeg hadde heldigvis ingen fysiske abstinenser, men mentalt sett var jeg et vrak. Jeg hadde bestemt meg for å slutte, det var aldri et alternativ å begynne igjen, så jeg tenkte aldri "huff, det hadde vært godt med en snus" eller "jeg kan utsette dette og slutte en annen gang". Jeg var fast bestemt på at jeg skulle slutte, ferdig med saken. Jeg gråt flere uker i strekk, var svært nedstemt og klarte knapt å gjøre noe som helst. Livet sugde. Jeg sluttet 1. januar, og i midten av februar var alt som normalt igjen. Har vært snusfri i flere år, tror dette er femte året? Man får det til så lenge man vil det nok. Enkelt og greit. Man blir ikke syk av å slutte slik man kan bli av alkohol og rusmisbruk. Det er vanskelig å slutte, ja, men valget i seg selv er enkelt. Du må la være. Du må slutte. Ferdig med den saken. Jeg er så glad jeg er ferdig med snusen og kommer aldri til å snuse igjen. Anonymkode: e5a49...0a9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Snuste i 10 år før jeg sluttet. For min del tok det tid. Jeg kjøpte nikotinplaster og trappet ned med de uke for uke. Samtidig kjøpte jeg nikotinfri snus og snuste så mye jeg ville av de. Til slutt brukte jeg bare snusen. Etter en god stund mast jeg bare lysten på snusen og sluttet å kjøpe. Men det tok tid! Og en del penger. Nikotinplaster er ganske dyrt, men du sparer definitivt på det i det lange løp! Nikotinfri snus er også litt billigere enn vanlig. Sluttet en gang tidligere, uten hjelpemidler. Det gikk fire uker, så ble det for mye på psyken. For min del ble det tøffere og tøffere for hver uke. Jeg måtte trappe ned for å komme til målet, men kan være noe annet virker for deg. Kan si at jeg var ekstremt avhengig, brukte 2000 på snus i måneden og våknet om natten av abstinenser, så ille var det. Så jeg kjøpte det sterkeste plasteret de hadde, som virket hele døgnet. Det, og i tillegg til nikotinfri snus gjorde at jeg klarte det. Har prøvd andre hjelpemidler, som tyggis osv, uten særlig resultat. Nå savner jeg ikke snus i det hele tatt, kan gå på fest og synes snus lukter og ekkelt. Og synes det virker fjernt å ville ha en snus. Dette klarer du, uansett hvordan du gjør det. ❤️ Anonymkode: 0ce2f...698
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gikk fire uker, så ble det for mye på psyken. For min del ble det tøffere og tøffere for hver uke. Dette er viktig å få fram. Abstinenser er ikke noe som varer kun en uke eller to, som mange ofte sier. Spesielt ikke psykiske reaksjoner som følge av abstinenser. Disse kan ofte komme etter 2-3 uker inn i seponeringen. Hos meg kom gråtetoktene etter 2 uker, og angsten etter 4 uker. Mange opplever at det blir verre og verre for hver uke. Det er IKKE slik at etter 2 uker så "er det over". Tvert imot, for mange er det da det begynner. Bunnlinja er at man reagerer forskjellig. Noen ingenting og noen ekstremt vondt. Anonymkode: 86d4e...8a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 Jeg sluttet på dagen, men jeg hadde ikke et enormt forbruk, ca 2 bokser i uken og ikke den sterkeste typen. Men jeg ble ganske ustabil i humøret, hisset meg opp på samboer over nada Nix, var helt urimelig. Jeg hadde lyst på snus, savnet den, sørget litt over at jeg ikke hadde snus til morgenkaffen.. Sugde på vanlig drops. Var glad jeg hadde ferie da fordi jeg ikke var eksponert for snus hele tiden i starten. Men så er det gått ganske bra, humøret stabiliserte seg. Jeg ser enda lengseslfult etter snusboksene, hender jeg lukter på snusen, men det lukter ikke så godt som tidligere. Vært uten snus i 5 mnd. Anonymkode: 3d82f...856
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Jeg slutta på dagen da jeg ble gravid, så selv om motivasjonsfaktoren naturlig nok var av den sterkere sorten, var jo abstinensene absolutt til stede. Jeg ble veldig irritabel og hadde et vanvittig sug de første dagene. Etter en uke eller to var jeg derimot veldig overrasket over hvor lett det gikk! For MIN del var det verste over på dag 3-4. Og jeg har vært nikotinavhengig i over 15 år. Anonymkode: 5ee66...db2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Jeg kommer aldri til og slutte med snus, det er min trøst etter at jeg fikk uføretrygd. Det er dyrt men jeg sparer heller på andre ting. Anonymkode: 31756...56a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Jeg sluttet på dagen og brukte en app som jeg tror heter "slutta" for å få motivasjonshjelp de dagene det var mest utfordrende. Det gikk absolutt lettere enn jeg hadde trodd og ubehaget var værst det første døgnet. Etter det gikk det gradvis over. Det er en liten omstilling for kroppen og hjernen, men om du holder deg unna de første dagene så klarer du deg greit igjennom. Suget kom og gikk i perioder for min del, men det var relativt kortvarig og snakk om bare noen minutter. Ble også lettere deprimert, men det var en abstinens som gikk over. Har vært ute av det i 3 år og den lille uken med ubehag er så verdt det. I den store sammenhengen er de dagene en parantes, men de kan spare deg for mange kroner og gi en mye bedre helse. Man føler seg utrolig mye freshere og det er deilig å slippe amoniakkånde og føle at tennene er rene. Som sagt så hjelper det også på økonomien. For min del så kunne jeg tatt ut nesten 20.000 kr av minibanken i året og brent dem og sittet igjen med en bedre helse enn om jeg hadde kjøpt snus for de pengene. 20 K i året er en ganske ok ferie og 200 k over en tiårsperiode er jo greit å kunne bruke på f. eks bolig eller gjeld fremfor å selvskade med snus. Anonymkode: 5d28c...5f2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er viktig å få fram. Abstinenser er ikke noe som varer kun en uke eller to, som mange ofte sier. Spesielt ikke psykiske reaksjoner som følge av abstinenser. Disse kan ofte komme etter 2-3 uker inn i seponeringen. Hos meg kom gråtetoktene etter 2 uker, og angsten etter 4 uker. Mange opplever at det blir verre og verre for hver uke. Det er IKKE slik at etter 2 uker så "er det over". Tvert imot, for mange er det da det begynner. Bunnlinja er at man reagerer forskjellig. Noen ingenting og noen ekstremt vondt. Anonymkode: 86d4e...8a3 Høres ut som du snakker om alkoholabstinenser og ikke nikotin. Hvorfor skrive slikt i en tråd til noen som ønsker å slutte og "skremme" fremfor å prøve å motivere? Anonymkode: 5d28c...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Høres ut som du snakker om alkoholabstinenser og ikke nikotin. Hvorfor skrive slikt i en tråd til noen som ønsker å slutte og "skremme" fremfor å prøve å motivere? Anonymkode: 5d28c...5f2 Jeg snakker om snusabstinenser! Anonymkode: 86d4e...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 23.43): Høres ut som du snakker om alkoholabstinenser og ikke nikotin. Hvorfor skrive slikt i en tråd til noen som ønsker å slutte og "skremme" fremfor å prøve å motivere? Anonymkode: 5d28c...5f2 Er jo ikke skremming det da, du har jo ikke greie på noen ting. Å slutte med snus kam være lett for noen og vanskelig for andre. Og jo, vi er mange som har opplevd samme reaksjoner og abstinenser med snus som den du siterte. Tvert imot er det godt å lese at det er helt normalt. Håper det vil få mange til å holde ut, heller d enn at de blir redde og begynner på snusen igjen!!! Anonymkode: 10cb9...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå