Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg tar opp fag som privatist, for å komme inn på drømmestudiet. Jeg leser kun alene, tar ikke opp fagene med Sonans/Akademiet.

Har tatt opp fag både vår- og høstsemesteret 2021, og har fått veldig gode resultater (kun 5 og noen 6ére). Jeg begynte på lektorstudiet i høst, både for å få 2 ekstrapoeng, men også fordi det er en "backup-plan" som jeg kan fortsette på, dersom jeg ombestemmer meg om studiet jeg tar opp fag til (lite sannsynlig). Var vel mest for å føle at jeg ikke sløser bort enda et år, dersom jeg ikke får det til.... Jeg ønsker virkelig å komme inn på dette studiet til høsten 2022, og jeg er veldig nærme kravet. Men det er forutsatt at jeg får de 2 ekstrapoengene, så jeg må fortsette på universitet, og ta opp fag ved siden av, slik jeg gjorde i høst. Har fått fullt med alderspoeng i år også.

For å komme å være inn til neste høst er jeg nødt til å gjøre et av disse alternativene:

1) Ta opp S1 igjen for å få karakter 4, og ta tysk III, og få karakter 5 i både skriftlig og muntlig, for å komme over poenggrensa

Jeg har karakter 3 i S1 og S2-matte fra vgs, men tok opp S1 i høst og fikk 3 da også... Jeg hadde 11 eksamener totalt fra både universitetet og privatist, men fokuserte veldig på matten😕   Jeg tok opp tysk 2 i høst og fikk 5 i muntlig, og 4 i skriftlig.... Er veldig usikker på hvor stort hoppet er til nivå 3😳  Dette halvåret trenger jeg kun 5 universitetseksamener + disse, så vil få mer tid på hvert fag...

2) Ta R1-matte og få 4, og ta Geofag 2 istedenfor S2. Må få karakter 6 muntlig og 5 skriftlig, for å komme over poenggrensa

Jeg har karakter 6 i både geografi og geofag 1, så større sannsynlighet for at jeg klarer å få 6 i muntlig (sannsynligvis bare 5 i skriftlig). Virker lite sannsynlig å få 4 i R1, når jeg ikke fikk det i S1 som er lettere... Men vårsemesteret er jo lengre, og jeg vil starte å lese allerede nå...

Hvilket alternativ høres lettest ut?😅  Jeg vet jeg bare kan vente 1 år til, men det utgjør jo en forskjell i tapt inntekt 😕  Og har allerede brukt 3 år etter vgs nå, på lite fremtidsnyttig... Jeg kan prøve å forbedre noen av de andre fagene jeg har 5 i, itillegg, men jeg har ikke så mye å gå på....

Anonymkode: 426bd...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg vil vel i hvert fall si at jeg synes det høres vanskelig ut å satse på R1, når du tross alt har hatt S1 som er enklere (i hvert fall etter gammel læreplan). Og så er det mulig jeg misser noe, men hvorfor kan du ikke ta opp igjen S1 og ta Geofag 2 i stedet for S2? 

AnonymBruker
Skrevet
Nasse Nøff skrev (7 minutter siden):

Tja, jeg vil vel i hvert fall si at jeg synes det høres vanskelig ut å satse på R1, når du tross alt har hatt S1 som er enklere (i hvert fall etter gammel læreplan). Og så er det mulig jeg misser noe, men hvorfor kan du ikke ta opp igjen S1 og ta Geofag 2 i stedet for S2? 

Tusen takk for svar! Må ha enten R1 eller både S1/S2 for å komme inn på studiet😅  Kommer inn på studiet hvis jeg får 4 i S1, 3 i S2 og 5 i tysk III muntlig og skriftlig... Trenger ikke å vær god i matte for studiet jeg vil inn på, og resten av karakterene mine er bare 5 og 6...

Anonymkode: 426bd...4cf

Skrevet
Nasse Nøff skrev (8 minutter siden):

Det er vel at S2 uansett må bli stående på vitnemålet for å dekke opp fagkravet tenker jeg. 

Alternativet med Tysk III er skummelt synes jeg, alt jeg har hørt fra folk som har hatt nivå III språk er at det er svært vanskelig og et godt nivåhopp fra I + II. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke tysklærer, men jeg har hørt fra flere av mine kollegaer at tysk 3 er helt hinsides vanskelig. 

Vi har flere skoleflinke elever som er tyskspråklige hjemmefra og likevel ikke klarer bedre enn 4-5 i tysk 3. 

Anonymkode: 3c532...480

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke satset på tysken! Det kan fort skjære seg skikkelig - og det kan kreve mye arbeid å komme seg opp et nivå. Det er ikke like forutsigbart som mange andre fag, siden det ikke nødvendigvis bare er å «lese mer» som skal til. Det høres ut som om du har et bra utgangspunkt for å gjøre det bra i geofag (mye bedre enn tysk), og da er det et sikrere kort. Jeg tror også jeg ville satset på å ta R1. Du har jo kommet deg gjennom S2 med en treer, så med mer innsats og mer modning har du et bedre utgangspunkt. Men får man ikke mer poeng for S1+S2 enn kun R1? Hva det er sånn, ville jeg vurdert å ta opp både S1 og S2 i stedet for å ta R1. Men det er alltid lettere å ta én eksamen enn to, selvsagt. 

Anonymkode: 7a374...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er ny læreplan, så ikke ta opp S1. Faget har blitt MYE vanskeligere, omtrent som R1, så da er R1 like greit å ta

Anonymkode: b49be...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Ta R1!
S1+S2 er bare en pain in the ass, som privatist. 

Anonymkode: 0222e...1f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...