Gå til innhold

Syk og hjemme alene med krevende 3-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er syk, og hjemme alene med 3-åringen for andre dag på rad. Gårdagen kom jeg såvidt meg gjennom fordi jeg virkelig ikke er i form, har ingen energi og en hodepine som ikke vil gi seg. Barnet kjeder seg og maser hele tiden om å finne på ting. Jeg blir sprø. Jeg prøver å si at mamma er syk, og at det hadde vært fint om han kunne lekt litt selv. Men han maser og maser (sikkert fordi jeg ikke er meg selv også, noe jeg skjønner), men jeg klarer såvidt å stå/sitte oppreist lenge av gangen. Klarer kun det mest nødvendige som å lage mat osv. Huff, stakkars barnet mitt.

Før noen spør: samboer er på jobb til kl 19 i kveld, og har ikke mulighet til å ta mer fri. Barnet er hjemme enn meg fordi han er litt forkjølet. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Han får se tv og nettbrett så mye han vil, men har ikke tålmodighet til å sitte lenge av gangen, og helst føler jeg at jeg burde tatt han med meg ut, men det er jeg virkelig ikke i form til..

Anonymkode: 88585...5ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du forkjølet eller influensa med feber ? 
Kjør på med Paracet og det som er . 
Dette blir det flere runder av så lenge du har barn 

Anonymkode: 0a408...4de

AnonymBruker
Skrevet

Send han i barnehagen. Er han koronafri burde han ikke holdes hjemme pga en vanlig forkjølelse.

Anonymkode: 1fa18...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du forkjølet eller influensa med feber ? 
Kjør på med Paracet og det som er . 
Dette blir det flere runder av så lenge du har barn 

Influensa med feber. Sittet i noen dager nå. Tar alt av smertestillende jeg kan ta, men hjelper kun på å dempe feberen. Formen er fortsatt elendig.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Send han i barnehagen. Er han koronafri burde han ikke holdes hjemme pga en vanlig forkjølelse.

Vil ikke sende han i barnehage da han kam være smittsom (mtp at andre må teste seg for korona). Han hadde feber og var litt pjusk på tirsdag, men det gikk fort over og nå er han bare forkjølet, men i fin form.

Har forresten ikke korona.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn fungerer det ikke nødvendigvis her. Forkjølte barn er ikke ønsket i barnehagen vår, til tross for at FHI mener at restsymptomer er ok.

Anonymkode: 6f280...98d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Influensa med feber. Sittet i noen dager nå. Tar alt av smertestillende jeg kan ta, men hjelper kun på å dempe feberen. Formen er fortsatt elendig.

Ts

Ok, men da får du bare mobilisere alle krefter denne dagen , og så får samboer ta over i kveld. Viktig jobb eller ei, i desse tider er ingenting normalt , og han får ta fri fra jobb sålenge barnet er for sykt for barnehage 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er syk, og hjemme alene med 3-åringen for andre dag på rad. Gårdagen kom jeg såvidt meg gjennom fordi jeg virkelig ikke er i form, har ingen energi og en hodepine som ikke vil gi seg. Barnet kjeder seg og maser hele tiden om å finne på ting. Jeg blir sprø. Jeg prøver å si at mamma er syk, og at det hadde vært fint om han kunne lekt litt selv. Men han maser og maser (sikkert fordi jeg ikke er meg selv også, noe jeg skjønner), men jeg klarer såvidt å stå/sitte oppreist lenge av gangen. Klarer kun det mest nødvendige som å lage mat osv. Huff, stakkars barnet mitt.

Før noen spør: samboer er på jobb til kl 19 i kveld, og har ikke mulighet til å ta mer fri. Barnet er hjemme enn meg fordi han er litt forkjølet. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Han får se tv og nettbrett så mye han vil, men har ikke tålmodighet til å sitte lenge av gangen, og helst føler jeg at jeg burde tatt han med meg ut, men det er jeg virkelig ikke i form til..

Barnet kan ikke tegne litt? Leke med play dough? 
Kanskje leke med noen klistremerker og en tegneblokk? Kanskje du kan tegne bokstavene i navnet til barnet, så det kan fargelegge dem også klipper du ut, så kan det prøve å stave navnet sitt (om det ikke kan det). 

ha hinderløype i stuen? (Bare slenge noen puter/pledd på gulvet, så det må hoppe på for å ikke trakke i «lavaen», krype under en stol, over en krakk osv) 

kan du sette på musikk/youtubefilmer så barnet kan danse til? 

lag «hule» ved å hive et teppe over noen stoler eller et bord, så kan barnet leke litt inni der. 

pusle puslespill? Spille andre spill? 

Anonymkode: fae7e...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnet overlever. Det er kjedelig, men helt ufarlig og så lenge du kommuniserer så vet han at det er fordi du er syk og ikke fordi du ikke bryr deg. Personlig hadde jeg kanskje vurdert en liten tur ut, bare for å ha skje få litt mer fred etterpå og en liten pause fra mas. Men da selvsagt ett eller annet som ikke er så krevende for deg. Bare rusle litt, en liten akebakke hvor ungen orker å holde på litt selv så du slipper å tråkke opp og ned bakken med akebrett. Kjøre til en lekeplass hvor ungen kan finne litt underholdning.  Men det må jo du kjenne på selv, selvsagt og vurdere slitet oppmot fordelene. Barnet overlever nok lell 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lydbok/barnemusikk i øreklokker og la ungen tegne/perle på egenhånd.

Anonymkode: e43a1...617

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man bare tåle mer selv om man er syk.  Du bør også orke en tur ut.

Ja, det føles j… å være syk og ta hånd om masete barn, men lær av det. 

Da er det bare å trene barnet bedre på alenelek og si at mamma må ha ro.  Det er ikke siste gang dette skjer.

Å ha støydempende headset er også alltid en fordel å ha.

Sove og hvile kan du gjøre når samboer kommer hjem. 

Anonymkode: 386bb...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sette en såpeflaske, noen gryter, visper og øser osv inn i dusjen, og skru på vannet til han 😄 da er han nok oppholdt en stund. 

Anonymkode: 51357...8f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far får ta ut sykt barn-dag!

Anonymkode: 86854...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet kan ikke tegne litt? Leke med play dough? 
Kanskje leke med noen klistremerker og en tegneblokk? Kanskje du kan tegne bokstavene i navnet til barnet, så det kan fargelegge dem også klipper du ut, så kan det prøve å stave navnet sitt (om det ikke kan det). 

ha hinderløype i stuen? (Bare slenge noen puter/pledd på gulvet, så det må hoppe på for å ikke trakke i «lavaen», krype under en stol, over en krakk osv) 

kan du sette på musikk/youtubefilmer så barnet kan danse til? 

lag «hule» ved å hive et teppe over noen stoler eller et bord, så kan barnet leke litt inni der. 

pusle puslespill? Spille andre spill? 

Anonymkode: fae7e...88e

Takk for mange gode tips. Har gjort flere av disse tingene - tegning, klistremerker, hule, perling - problemet er at han ikke vil gjøre noe selv, og at jeg må gjøre alt sammen med ham. Har sittet en times tid nå å lekt med brettspilt, og allerede maser han om det neste vi skal gjøre. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (2 timer siden):

Barnet overlever. Det er kjedelig, men helt ufarlig og så lenge du kommuniserer så vet han at det er fordi du er syk og ikke fordi du ikke bryr deg. Personlig hadde jeg kanskje vurdert en liten tur ut, bare for å ha skje få litt mer fred etterpå og en liten pause fra mas. Men da selvsagt ett eller annet som ikke er så krevende for deg. Bare rusle litt, en liten akebakke hvor ungen orker å holde på litt selv så du slipper å tråkke opp og ned bakken med akebrett. Kjøre til en lekeplass hvor ungen kan finne litt underholdning.  Men det må jo du kjenne på selv, selvsagt og vurdere slitet oppmot fordelene. Barnet overlever nok lell 🙂

Skulle gjerne gjort det, men det er jeg virkelig ikke i form til. Er veldig kaldt ute her jeg bor også, og masingen hadde sannsynligvis fortsatt når vi kom inn. Han virker utrolig selskapssyk og må finne på noe HELE tiden. I sted ble jeg litt irritert og sa at «nå har jeg lekt med deg på gulvet i en time, mamma er ikke i form, nå får du holde på litt selv!» Huff..

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er derfor man lever nært bestemødre. 

Anonymkode: 6a617...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sette en såpeflaske, noen gryter, visper og øser osv inn i dusjen, og skru på vannet til han 😄 da er han nok oppholdt en stund. 

Anonymkode: 51357...8f5

Gjorde det i går, hehe, gikk greit en liten stund, men så ville han at jeg skulle leke med han 😅 vil liksom ikke gjøre noe selv,, 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er derfor man lever nært bestemødre. 

Anonymkode: 6a617...bf0

Bestemor vil ikke være i kontakt med oss når vi er syk..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

TV! Bruk den som barnevakt 

Anonymkode: 5754b...e95

Skrevet

Her må han bare lære, at når en person er syk, så er den sliten og trenger hvile. Det er kjedelig for han, men eneste måten han lærer på er å leve i det :) til slutt vil han uansett finne på noe selv. Mor og far er mennesker de også, det har barn godt av å lære seg 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...