Gå til innhold

Det var så godt å være sammen med familien i jula!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor langt unna våre gamle foreldre, og liker ikke å kjøre 200 mil tur/retur nå som det er vinter. Likevel bestemte vi oss for å gjøre det, og det er mange år siden sist. Å kjøre den strekningen er noe vi helst gjør i påska eller om sommeren. Men nå ble det altså jul med foreldre.

Mannen og jeg har hver våre gamle foreldre, så vi bestemte oss for å dele oss opp på julaften. Han med sin mor, og jeg med mine. Vi hadde begge en koselig jul, selv om vi ikke var sammen på akkurat julaften. Etter det kom han til mine foreldre, og vi hadde alt i alt 2 uker sammen med våre foreldre. De er gamle, alle over 80, mor til mannen er over 90 også, så vi må være sammen med dem mens de er her. Kose oss sammen med dem mens de ennå bor hjemme, og har glede av å ha oss på besøk. 

Vi tar selvsagt alt av husarbeid og matlaging når vi er på besøk, så de slipper å ha mer styr enn nødvendig med å ha besøk. 

Dette var godt for oss. Det er bare spørsmål om tid før noe skjer med dem som gjør at alt forandres. Det var godt å ha en jul der nesten alt er som før. Jeg merker at min mor er på vei inn i demens. Det er lite merkbart på tlf, men jeg merker det godt når jeg er sammen med henne. Faren min er veldig oppegående mentalt, men han har diverse sykdommer, og ikke helt stø på beina, ettersom han er snart 88 år. De er veldig avhengig av hverandre, så om den ene faller fra eller må på sykehjem, vet jeg ikke hvordan den andre skal klare seg.

Svigermor på 94 er vel den som er friskest av de. Hun bor fortsatt hjemme i enebolig med stor tomt, og klarer alt selv, til og med hagearbeid. 

Håper at vi kan dra dit i påska, og at det ikke er så mye forandring. Er så glad i mine foreldre, og svigermor også, men jeg vet at det er tidsbegrenset hvor lenge vi får ha det som før med dem. Hver gang jeg er hos dem er jeg så glad for at ting er som før, og jeg gruer til at de blir dårligere og må på sykehjem. Eller at de skal dø snart. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det blir når mine foreldre dør. 

Det blir liksom slutten på en fase som har vart siden jeg flyttet hjemmefra. De har alltid vært der, med sine jobber, sine bærbusker, sine vedlikeholdsprosjekter på eiendommene, ja alt! Og også så mye omsorg for sine barn, barnebarn og oldebarn! De er så viktige for så mange, og nå går det mot slutten for dem. Vet at jeg sørger litt på forhånd her, men det er trist å vite at man har begrenset tid med sine kjære.

Jeg ville skrive et fint innlegg om jula, istedet ble det litt trist.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du delte 💛

Anonymkode: aeb2b...eba

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke fly? 200 mil t/r tilsvarer jo nesten Oslo-Bodø t/r. Med de billettprisene (vs. bensinprisene) som er nå, så kunne dere reist på besøk mange ganger prisen det vil koste å kjøre. Da hadde dere kunne gjort det oftere på vinteren også. For ikke å snakke om alle timene dere hadde spart - timer dere kunne tilbrakt med familien. 

Anonymkode: b1e83...685

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke fly? 200 mil t/r tilsvarer jo nesten Oslo-Bodø t/r. Med de billettprisene (vs. bensinprisene) som er nå, så kunne dere reist på besøk mange ganger prisen det vil koste å kjøre. Da hadde dere kunne gjort det oftere på vinteren også. For ikke å snakke om alle timene dere hadde spart - timer dere kunne tilbrakt med familien. 

Anonymkode: b1e83...685

Mye mulig de måtte leid bil uansett da. 

Anonymkode: 8ba75...994

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan vurdere å kjøpe litt hjelpemidler til dem, om de ikke har det allerede? 

Anonymkode: 1a7ad...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...