Gå til innhold

Til dere som sier at andre bare kan isolere seg helt

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Warrior skrev (5 timer siden):

Helt ærlig. Hadde du klart å isolere deg selv? 

Tenker du på de du sier bare kan isolere seg at det kan være vondt å høre for de, og at det er tøft og hardt for mange å sitte isolert?

Helt ærlig, ja. Jeg har ingen problemer med å være lengre perioder helt alene. Dette gjør jeg stort sett hvert år uansett. Isolerer meg på hytta eller på fjellet. Uten tlf osv. Setter stor pris på det.

Tenker ikke særlig på at det for mentalt friske, oppegående mennesker er vondt å høre at de kan isolere seg. Er ikke snakk om evigheter akkurat. Ingen tar skade av en uke eller to i «isolasjon».

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke tankegangen. Fordi du er  redd (så vidt jeg leser irrasjonelt redd), så skal alle andre få innskrenket sine liv? Ungdom skal miste utdannelse fordi du er livredd for en sykdom som nesten ingen under 65 blir syk av? Barn skal bli satt i grupper og fortalt hvem de får leke med på skolen? Voksne miste jobben sin? Vanlige folk bli sulteforet på normalitet og sosial omgang?

Kanskje du heller bør tenke på hva som skjer hvis vi bare fortsetter og fortsetter med dette tullet? Da vil en haug av folk få svekket immunforsvar fordi de aldri blir utsatt for virus og bakterier. Massiv immunitetsgjeld i hele befolkningen. Da snakker vi krise når bølgene kommer. Så kommer fattigdom og psykiske lidelser på toppen av det hele.

Idag har mange skjeletter falt ut av skapet i media. De skinnene rustningen til Nakstad begynner å blekne. Det holder nå. Nå må vi ta hverdagen tilbake. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (6 timer siden):

Folk som sier at man bør slippe smitten løs og ikke ha tiltak tenker bare på seg selv. Egoister blir sånne folk kalt på godt norsk. 

Så du mener vi skal fortsette med tiltak og restriksjoner som nå i årevis framover? 

Endret av Luckie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (38 minutter siden):

Den myten begynner å bli tynnslitt. 

Det er færre innlagte nå en hva det var i alle år før 2020. Det som skaper problemer er at det er så mange som sitter i karantene stadig vekk. Så det må man bare avvikle og behandle dette som en vanlig sykdom. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/L5eJXR/hvordan-gaar-det-egentlig-med-sykehusene-naa-ligger-faerre-pasienter-inn

Det er nok dessverre ikke en myte.  Her tolker du ting etter ditt eget narrativ.  Hvorfor tror du at det har vært færre innlagte på sykehusene da? Pga smittevern kanskje og operasjoner som blir utsatt? 
https://www.nrk.no/norge/pandemipresset-pa-sykehusene_-over-500-faerre-operasjoner-av-innlagte-i-uken-1.15776440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (9 minutter siden):

Så du mener vi skal fortsette med tiltak og restriksjoner som nå i årevis framover? 

Har jeg skrevet at man skal ha tiltak i flere år fremover? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (10 minutter siden):

Realiteten er at vi må gjennom dette. Om vi begrenser oss til kun 10 000 daglige tilfeller, må vi holde det sånn i godt over et år.

Flere og flere land velger strategier enn Norge. Det er begrenset hvor lenge det er mulig å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for vaksinedebatt, brukerdebatt, og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (11 timer siden):

Det er mange som sier/har sagt at folk som kanskje tåler korona mindre enn andre, eldre og folk i risikogruppene kan isolere seg så det ikke trengs tiltak og la smitten spre seg. 

Selv er jeg ung, frisk, godt trent, ikke overvektig men er veldig redd for korona, og til meg har mange sagt at jeg bare kan isolere meg helt når jeg er så redd. Ikke nærmeste venner og familie, men folk jeg kjenner/har kontakt med har sagt det, folk på nett har sagt det. Blir lei meg hver gang. Når de sier det til meg så føles det som om de ikke bryr seg og vet hvordan det er å være redd. Så lenge de selv får ha det gøy og leve 100% normalt uten tiltak. 
Eldre og risikogruppene skal heller ikke måtte isolere seg. Blir lei meg av å høre det på andres vegne også. Jeg vil at alle skal ha det godt. Ingen fortjener isolasjon og ensomhet. 

Det er kanskje noen her inne også som mener at noen bare kan isolere seg. Så jeg har noen spørsmål. 

Helt ærlig. Hadde du klart å isolere deg selv? 

Tenker du på de du sier bare kan isolere seg at det kan være vondt å høre for de, og at det er tøft og hardt for mange å sitte isolert?

Er det viktigste at du selv, alle som ikke er redd, alle som ikke er i risikogruppene osv har det gøy og slipper alle tiltak, eller at absolutt alle mennesker får ha det gøy og får være trygg med tiltak? 

Jeg mener det kun er når vi er syke og har testet positivt vi skal være i isolasjon til vi er frisk og ikke smittsom mer, og selvfølgelig være i karantene når vi har vært nærkontakter. Ellers fortjener ingen å måtte sitte isolert. Hva mener dere? (det er spørsmål til alle) 

Man kan bare ikke legge restriksjoner på alle fordi enkelte har irrasjonelle fobier.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (19 timer siden):

Selvfølgelig skjønner jeg at kreftpasienter og andre med nedsatt immunforsvar må beskytte seg selv og være forsiktig, men vi andre har også litt ansvar for å beskytte de mener jeg. Skulle ønske kreftsykdommer og andre sykdommer som gir nedsatt immunforsvar forsvant. 

Det jeg reagerer på er måten mange sier at andre bare kan isolere seg uansett om de er redd eller tåler korona mindre, så alle andre får leve normalt og ha det gøy, mens noen skal sitte ensom å være lei seg. Det er ikke rettferdig. Det er ikke bare å isolere seg for alle. Ikke er det bra for alle heller. For noen som er vant med å være sosial hele tiden så er det ikke noe gøy å høre at de må isolere seg så alle andre kan leve normalt uten noe tiltak. Folk jeg kjenner og ukjente som har sagt det til meg har sagt det på en måte som om de ikke bryr seg om noen da må sitte ensom og isolert for at andre skal ha det gøy og være fri hele tiden. 

Sant. Mange kan ikke isolere seg. 

Det er litt spesielt at du mener at hele samfunnet skal stenges ned fordi du er irrasjonelt redd ja. 
nå er det jo sånn at man fortsatt har en del tiltak, men etterhvert som vi nå har vært så heldig å fått vaksiner som beskytter godt- så er ikke det å få sykdommen så farlig for de fleste lenger. Og da må nesten de som Likevel fortsatt har økt risiko for dette-på lik linje med at de sikkert har økt risiko i møte med andre sykdommer også, passe på seg selv slik de ville gjort ellers. 
det har blitt skapt et bilde/behov hos folk for nedstengning som tiltak som ikke lenger er forholdsmessig eller riktig, vi har jo aldri tenkt på at det skulle være et tiltak for noe annet tidligere, ja det var rett i starten av pandemien, men ikke nå lenger, nå må vi møte denne «trusselen» med andre mer levelige virkemidler. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Warrior said:

Hadde du klart å isolere deg selv?

Jeg vil gjerne isolere meg. Er ikke redd viruset, trives best alene. Er like bekymret for øvrige luftveisinfeksjoner som koronaen.

Endret av Bjørnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (16 timer siden):

Det er det det blir til da hvis vi skal fortsette med tiltak for å unngå smitte. Viruset forsvinner ikke på den måten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnedyr skrev (1 time siden):

Jeg vil gjerne isolere meg. Er ikke redd viruset, trives best alene. Er like bekymret for øvrige luftveisinfeksjoner som koronaen.

Ja men da gjør du det. 

Og så lever vi andre normalt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gagaen
Frøken888 skrev (18 timer siden):

Tenker at de som faktisk er redde blir smittet først.

Har en bekjent familie der mor sliter med hjerte. Hennes datter har hatt korona uten å smitte noen. Men så har vi minste som smittet både far og mor. Ingen ble syke annet enn en forkjølelse.

Men denne familien har virkelig gjort alt for å ikke bli smittet. Tatt drastiske tiltak med å isolere seg i lange tider. Holdt begge barna hjemme og drevet hjemmeskole i en periode.

Så har vi meg 😅 Jeg jobber med mennesker. Vasker og spriter, men bruker ikke munnbind såfremt det ikke er påbudt. Har to barn og en mann. Ingen av oss har hatt korona og vi har egentlig ikke gjort noe annet en å bli mer hygieniske.  Barna har hatt sitt sosiale liv og det har vi foreldrene også. 

Lev livet TS. Skal du gå rundt å være redd hele tiden så finnes det altid en annen måte å dø på 💀

Tøys! Jeg har hatt respekt for dette helt siden mars 2020 men har ikke blitt smittet. Men du har vel en link om kan underbygge din påstand håper jeg? 

Og så er vi mange som er redde men ikke først og fremst for seg seelv men for å smitte andre . Og jeg personlig har vært redd for å smittte eldre forelder og hvis jeg ble syk og døde selv ville det jeg fryktet mest være å påføre mine barn sorg. 

Så det er ikke egoistiske tanker  men empatiske tanker. Og slike tanker er det mange rundt meg som har og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Barbalala said:

Ja men da gjør du det. 

Og så lever vi andre normalt. 

Skulle bare mangle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
rosemarin skrev (4 timer siden):

Det er litt spesielt at du mener at hele samfunnet skal stenges ned fordi du er irrasjonelt redd ja. 
nå er det jo sånn at man fortsatt har en del tiltak, men etterhvert som vi nå har vært så heldig å fått vaksiner som beskytter godt- så er ikke det å få sykdommen så farlig for de fleste lenger. Og da må nesten de som Likevel fortsatt har økt risiko for dette-på lik linje med at de sikkert har økt risiko i møte med andre sykdommer også, passe på seg selv slik de ville gjort ellers. 
det har blitt skapt et bilde/behov hos folk for nedstengning som tiltak som ikke lenger er forholdsmessig eller riktig, vi har jo aldri tenkt på at det skulle være et tiltak for noe annet tidligere, ja det var rett i starten av pandemien, men ikke nå lenger, nå må vi møte denne «trusselen» med andre mer levelige virkemidler. 

Nei hele samfunnet skal ikke stenges ned fordi jeg er redd. Det har jeg aldri ment. Det er ikke derfor vi har tiltak. 

Jeg reagerer på at mange har sagt til andre (ja til meg også) at det bare er å isolere seg. Det er det jeg lurer på hvorfor folk sier, om folk som sier det hadde klart å isolere seg selv? osv. Det jeg ville ha svar på og ja jeg respekterer alle sine svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Warrior skrev (1 time siden):

Nei hele samfunnet skal ikke stenges ned fordi jeg er redd. Det har jeg aldri ment. Det er ikke derfor vi har tiltak. 

Jeg reagerer på at mange har sagt til andre (ja til meg også) at det bare er å isolere seg. Det er det jeg lurer på hvorfor folk sier, om folk som sier det hadde klart å isolere seg selv? osv. Det jeg ville ha svar på og ja jeg respekterer alle sine svar :) 

De sier vel antagelig det fordi samfunnet ikke kan fortsette å være nedstengt slik det er nå (jfr argumentene i forrige post; vaksine og grad av farlighet), for at du skal føle deg trygg. De mener antagelig at da er det din jobb å passe på dg selv (ved å isolere deg)

Endret av rosemarin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
rosemarin skrev (6 minutter siden):

De sier vel antagelig det fordi samfunnet ikke kan fortsette å være nedstengt slik det er nå-for at du skal føle deg trygg. De mener antagelig at da er det din jobb å passe på dg selv (ved å isolere deg)

Takk for svar. 
Kanskje det, men isolasjon hjelper ikke mot redsel. Så skjønner ikke hvorfor noen mener jeg skal isoleres for jeg har en frykt. Hadde uansett aldri klart det. Kun hvis jeg var syk så klart men da skal jo alle i isolasjon til de er smittefri.

Og alle i risikogruppene fortjener å være trygg. Alle er like mye verdt. 
Det er måten folk sier det på som har vært sårende. Som om noen ikke bryr seg om andre hadde vært isolert.
Klarer folk som sier at andre må isoleres å være isolert selv hvis det var de som måtte isoleres, mens andre lever livet?

Så er det jo også mange som ikke kan være i isolasjon som er i risikogruppene. Vi må ta hensyn til de. Jeg gjør i alle fall det og derfor har jeg reagert på når noen sier de kan isolere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (43 minutter siden):

Takk for svar. 
Kanskje det, men isolasjon hjelper ikke mot redsel. Så skjønner ikke hvorfor noen mener jeg skal isoleres for jeg har en frykt. Hadde uansett aldri klart det. Kun hvis jeg var syk så klart men da skal jo alle i isolasjon til de er smittefri.

Og alle i risikogruppene fortjener å være trygg. Alle er like mye verdt. 
Det er måten folk sier det på som har vært sårende. Som om noen ikke bryr seg om andre hadde vært isolert.
Klarer folk som sier at andre må isoleres å være isolert selv hvis det var de som måtte isoleres, mens andre lever livet?

Så er det jo også mange som ikke kan være i isolasjon som er i risikogruppene. Vi må ta hensyn til de. Jeg gjør i alle fall det og derfor har jeg reagert på når noen sier de kan isolere seg.

Selvsagt skal man ha respekt for at noen er redde og jeg er enig Med deg i at å være frekk og ikke anerkjenne at noen andre opplever ting annerledes enn en selv ikke er en ok måte å være på. Men kanskje det de sier kommer som en Slags oppgitt reaksjon på at du nå fokuserer så mye på den redselen på en måte - som det er skrevet før her - ikke lenger harmonerer med den reelle trusselen? At det fremstår som at du mener at alle rundt og samfunnet skal ha strenge restriksjoner fordi du er redd.  Hva mener du de skal si/gjøre? 
Og så klart, frykt er ikke alltid rasjonelt, men som du selv sier; isolasjon hjelper ikke mot redselen, men da er det din jobb å finne en annen måte å håndtere frykten på, du sier selv du ikke er i risikogruppe, er vaksinert og har alle forutsetninger for å klare Denne sykdommen helt fint. Selvsagt kan alle av oss uansett risikogruppe eller ikke være kjempeuheldig å bli rammet hardt likevel, men sannsynligheten er liten, og på lik linje med at vi kan være uheldig i møte med andre sykdommer som vi i utgangspunktet ikke er redd for eller har noen grunn til å være redd for. 

de fleste ble veldig redde for dette istarten , men har klart å justere trusselbildet sitt litt med tiden. Jeg tror mange henger litt fast i den skremselen man opplevde og dermed har lagt lista for beskyttelse og risikovurdering litt feil. og nå som Situasjonen er som den er så blir det etterhvert ikke forholdsmessig at folk skal leve med strenge restriksjoner (privat eller ute i samfunnet) og da må du håndtere frykten din og leve samtidig 💛

når det gjelder de i risiko, så er jo de fleste der beskyttet med vaksiner i fleng, og som sagt, med den situasjonen vi har nå så kan ikke samfunnet og folk leve med strenge restriksjoner på grunn av noen få. Det er ikke riktig at en hel befolkning skal nektes å leve pga det. Hver og en av oss må selvsagt vise hensyn til de vi møter på ute, men at folk ettehvert skal feks nektes å dra på byen Eller gå på skolen pga det er ikke ok. Det er mange som er i risiko for mange forskjellige ting også uavhengig av denne pandemien og de må dessverre passe på seg selv og ta sine forholdsregler. Ja i starten av pandemien og foreløpig er det fortatt slik at vi må leve med noen tiltak pga de svakeste osv, men etterhvert nå pga alt det nevnte så er ikke det lenger noe vi kan, ting må veies opp mot hverandre. Sånn er det med alt

Endret av rosemarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Warrior said:

Jeg tror at det å isolere seg grunnet frykt for smitte er en dårlig løsning i lengden. Det fordi at om en isoleres i lang tid så vil man bli særlig utsatt for virus folk flest er ellers kjent med og har gjennomgått da disse vil fremstå som forholdsvis nye for den isolerte. 

En langt bedre løsning er å gjøre livsstil endringer som har en positiv virkning på immunforsvaret.

Endret av Bjørnedyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...