Gå til innhold

Voksne "barn" som bor hjemme, men aldri studerer eller arbeider?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på litt over tjue år, som aldri har noen jobb. Hun studerer heller ikke, etter at hun ble ferdig med videregående. Jeg, og min kone, har selvfølgelig foreslått å betale for alle kostnader med studier og bøker, leilighet (pluss depositum) og så videre, dersom hun ønsker å ta høyere utdannelse. Men hun har vel ikke peiling på hva hun egentlig ønsker å gjøre med resten av fremtiden siden. 

Nå tilbringer hun stort sett dagene med å spille dataspill (eller surfe på Internett) eller drive trening. Hun har også en del venner, som hun ofte tilbringer tid sammen med. Men vi er jo selvfølgelig bekymret for at jo lenger hun går på denne måten, desto vanskeligere blir det å få fast arbeid seinere. Å gå ett eller to år uten jobb går kanskje greit. Men hvis hun blir sittende sånn i enda flere år, så blir arbeidsgivere mer og mer skeptiske. 

Selv om vi foreslår potensielle jobber, for eksempel ved en restaurant i områdetså sier hun hver gang at jobben er alt for "kjedelig" og at den betaler alt for lite. Men hva forventer hun egentlig? Å tjene millioner av kroner hvert eneste år, uten noen som helst arbeidserfaring eller høyere utdannelse?  

jeg veit rett og slett ikke hva vi burde gjøre her. Noen gode råd? 

Anonymkode: 9cf48...5cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krev en liten husleie av henne, opp hver morgen, gjøre husarbeid eller annet. Hun er voksen, å kan ikke forvente å bo gratis, og som voksen må hun bidra på alle måter. Ikke la henne få venne seg til et latmannsliv på deres bekostning 

Anonymkode: f0c20...80d

• Liker 29
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er vanskelig. Man ønsker ikke å kaste ut et barn, selv om det er voksent. Nå er mine barn (tenåringer) relativt oppegående på husarbeid, jeg hadde nok krevd at de tok brorparten av dette hvis de ikke bidro økonomisk. Jeg tror også at jeg hadde hintet om at dette ikke var noen varig løsning hvis jeg var deg. Som foreldre så er vi i bunn og grunn ansvarlige for å realitetsorientere barna våre.

Hva tenker hun selv om situasjonen?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo voksen og må ta ansvar for sitt eget liv, hvis dere lar dette fortsette så kommer hun aldri til å klare seg selv.

Her er det bare å sette ned foten, gi henne beskjed at om 3-4 måneder så må hun flytte ut og det kommer til å skje uansett om hun har rukket å finne seg jobb og eget bosted eller ikke.

Anonymkode: b0cf1...de6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kast henne ut. Send henne til nav og be hun ta seg sammen. Gud bedre som dere syr puter under armene hennes 🤦‍♀️ 

Jeg ble selv sendt på dør som 18 åring fordi jeg nektet å jobbe og ikke ville gå på skole. Det fant ikke moren min seg i. Hun sendte meg på nav så jeg fikk ordnet med stønader, inn på jobbsøkerkurs og leiemarkedet. 

Det tok 1 måned så fikk jeg jobb og leilighet. Jeg takker henne for det i dag. Hadde hun ikke gjort det hadde jeg vel bodd på rommet mitt i en alder av 33. 

Anonymkode: b5b60...112

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Krev en liten husleie av henne, opp hver morgen, gjøre husarbeid eller annet. Hun er voksen, å kan ikke forvente å bo gratis, og som voksen må hun bidra på alle måter. Ikke la henne få venne seg til et latmannsliv på deres bekostning 

hun kan vel ikke betale husleie, hvis hun ikke har noen fast jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å begynne å stille krav til datteren din. Si at hun er nødt til å begynne å jobbe eller studere hvis hun skal få lov til å fortsette å bo hjemme. Si at hun har to-tre måneder på seg, hvis ikke, så kast henne ut. 

Anonymkode: e5268...4f8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En utmerket grunn for henne å faktisk få seg jobb.

Anonymkode: f4b1f...390

• Liker 14
Skrevet

Sett betingelser for at hun skal bo hjemme, finpuss av karakterer fra videregående feks, i tillegg til deltidsjobb.

Har hun spurt om å få bo hjemme helt uten å gjøre noe? Min eldste ønsket et friår før studier, men da kom han og spurte pent om å få lov til å bo hjemme et år ekstra.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis dette er din umiddelbare respons TS, så er problemet ikke henne men deg som foreldre.

Din jobb som foreldre er å forberedere barnet til å bli selvstendig og få luft under vingene sine. Tviler ikke på at det er kjærlighet og økonomisk støtte fra dere for at hun skal finne sine veier i livet. Du gir derimot ingen grunn til at hun skal gjøre noe som helst annet i livet dersom hun lever som plommen i egget og får alle sine behov dekket.

Din respons skulle vært langt mer fremsiktig tenkt og løsningorientert enn bare "hun har ikke fast jobb og derfor betaler hun ikke husleie."

• Liker 16
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dersom hun er 'voksen' og skal måtte betale en liten husleie så kan de vel i utgangspunktet ikke kunne kreve noe når det gjelder hennes søvnrutiner og slikt, dvs. kreve at hun står opp om morgenen.

Jeg hadde skaffet henne en leilighet, sagt at jeg betaler for den i en viss periode (f.eks 6 mnd) og at dersom hun begynner på studier så fortsetter jeg å betale - hvis ikke så får hun skaffe seg en jobb og betale for seg. Enkelt og greit.

"Trusler" om å kaste ut fungerer ofte dårlig på bortkjemte og/eller selvopptatte unge mennesker. Her må de få seg en realitycheck, ikke trusler og slikt som de bare tøyer grensene på uansett.

Endret av Ost
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da må hun faktisk gjøre noe for å tjene penger

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be henne flytte, hun er voksen du er ikke ansvarlig for henne lenger.

Anonymkode: 5faa1...fb7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har en datter på litt over tjue år, som aldri har noen jobb. Hun studerer heller ikke, etter at hun ble ferdig med videregående. Jeg, og min kone, har selvfølgelig foreslått å betale for alle kostnader med studier og bøker, leilighet (pluss depositum) og så videre, dersom hun ønsker å ta høyere utdannelse. Men hun har vel ikke peiling på hva hun egentlig ønsker å gjøre med resten av fremtiden siden. 

Nå tilbringer hun stort sett dagene med å spille dataspill (eller surfe på Internett) eller drive trening. Hun har også en del venner, som hun ofte tilbringer tid sammen med. Men vi er jo selvfølgelig bekymret for at jo lenger hun går på denne måten, desto vanskeligere blir det å få fast arbeid seinere. Å gå ett eller to år uten jobb går kanskje greit. Men hvis hun blir sittende sånn i enda flere år, så blir arbeidsgivere mer og mer skeptiske. 

Selv om vi foreslår potensielle jobber, for eksempel ved en restaurant i områdetså sier hun hver gang at jobben er alt for "kjedelig" og at den betaler alt for lite. Men hva forventer hun egentlig? Å tjene millioner av kroner hvert eneste år, uten noen som helst arbeidserfaring eller høyere utdannelse?  

Jeg hadde krevd jobb og husleie. Trenger ikke nødvendigvis å være full jobb eller veldig høy husleie, men hun har nok godt av å komme igang.

Lønn er en dårlig unnskyldning all den tid hun ikke jobber, for det er ihvertfall dårlig betalt. 

Kjedelig, vell, det er jo opp til henne hva hun velger da, men jobb må man faktisk ha. 

Tenker mye endrer seg om hun bare kommer seg i jobb, tjener penger, kommer inn i ett miljø osv. Selv "kjedelige" jobber trenger ikke å være så ille som man kanskje tror før man har prøvd. 

Jeg kunne godt hatt barn hjemme så lenge det hadde hjulpet dem i gang med voksenlivet, og hadde de jobbet hardt med skole og hatt lite penger så kunne de bodd gratis også. Kanskje bodd gratis med jobb også om jeg hadde økonomi til det og de benyttet seg muligheten til å spare så mye som mulig til bolig feks. Men å bare bo hjemme og ikke studere og ikke prøve å finne seg jobb og bruke unnskyldninger som kjedelig eller for dårlig betalt, det hadde vært helt uaktuelt. 

• Liker 5
Gjest Miaminmia
Skrevet

Jeg lurer på hvordan en sånn situasjon blir aktuell i utgangspunktet? Dette hadde aldri vært mulig for meg og mine foreldre da jeg var tjue har heller aldri vært aktuelt for mine egne barn. Så lenge hun ikke er syk, så må hun komme seg ut for å starte sitt eget liv. Vanligvis går det av seg sjøl etter videregående, de fleste ungdom kan jo knapt vente med å flytte for seg sjøl. Betale for studier og leilighet? Studielån, studenthybel og jobb ved siden av er en bra måte å bli voksen og selvstendig på. Hos oss har vært en del av «kontrakten» gjennom hele oppveksten: dere skal bli selvstendige, det er lurt å flytte hjemmefra etter videregående, flytt gjerne til en annen by, utdannelse er nødvendig og en del av din personlige utvikling, få kan forvente å få en fast jobb uten skole, livet ligger og venter på dere og dere skal få den hjelpen dere trenger for å komme dere ut og skape dere sjøl (f.eks depositum, en oppgradert tur på ikea, penger til billett hjem i ferier eller hva det måtte være), vi skal støtte dere, elske dere og være tilgjengelig for råd, trøst og frustrasjoner, men kom dere ut og prøv vingene deres! Det er noe veldig trist over en tjueåring som ikke omfavner livet og friheten og med foreldre som er så hjelpesløse.

Skrevet

Hvordan har hun råd til å gå på trening hvis hun ikke jobber? 

Begynn å sett krav til henne. Hun må i minste fall betale for egne utgifter som mat, trening og andre fritidsinteresser.

Sett dere ned og hjelp henne med å lage en plan. Man finner ikke ut av hva man har lyst til hvis man ikke prøver noe.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg, og min kone, har selvfølgelig foreslått å betale for alle kostnader med studier og bøker, leilighet (pluss depositum) og så videre, dersom hun ønsker å ta høyere utdannelse.

Er det er en selvfølge at foreldre dekker bolig utgifter ved studiene? Dette var ny informasjon! 

Er hun litt bortskjemt? Ikke opplevd å bli satt krav til? 

Anonymkode: 982c1...227

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du gjør det du burde ha gjort vinteren hun gikk siste året på videregående. Du inviterer til en samtale og så sier du at dette ikke kan fortsette. Hun kaster bort livet sitt på tull og fjas, og det er nå på tide å ta ansvar.

Så setter du noen krav. Første krav er at hun søker på "noe" nå i opptaket til våren, og at hun takker ja til dette "noe" når hun får tilbudet. Jeg tenker at jeg i dette tilfellet også ville satt krav til at hun forlater bygda, fordi det er et uttalt mål at hun forlater vennekretsen sin.

Så er det kortsiktige målet at hun får seg en jobb. Krev bevis på at hun søker 2-5 jobber i uka. Leverer hun ikke bevis? Ok, da kaster dere henne ut.

Dersom hun nekter for interesse for videre utdanning ville jeg gitt henne 2 måneder på å forlate huset og betale egen leie i egen leilighet. Dersom hun til høsten viser seg å ha takket nei til høyere utdannelse ville jeg satt siste dato for utflytting til 1.september.

En viktig oppgave foreldre har er å dytte barna ut av redet. Å unngå å gjøre dette når barn "gror fast" er ikke ok oppdragelse. Å hjelpe dem med penger slik at de ikke får hverdagen i fjeset og må spise havregrøt er heller ikke greit. 

Hva hun forventer er noe underordnet her. Hun forventer det dere foreldre har forespeilet henne gjennom ord, handling og levesett, naturligvis.

Anonymkode: 158ee...47d

• Liker 6
Skrevet

Hvordan har hun råd til å treffe venner, gå på trening etc? Hvis det er fordi dere fortsatt gir henne lommepenger, er det bare å skru for pengekranen NÅ. Da tipper jeg hun vil fort skjønne nytten av å ha egen inntekt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som andre her at dere må kreve en husleie. Den trenger ikke være så stor, men nok til at det svir.

Deretter må dere hjelpe henne til å finne ut av hva hun. Har hun virkelig ingen drømmer? Det finnes folk som jobber som profesjonelle karriereveiledere - kunne det vært en ide?

Jeg vil også fortelle at jeg har en kusine på 37-38 år. Hun kommer fra en litt velstående familie i Bærum, men bor fortsatt hjemme hos moren og faren sin.  Hun er ekstremt bortskjemt og vasker ikke engang egne klær. Jeg tror ikke hun flytter ut fordi hun ønsker å bruke alle pengene sine på klær og sminke til seg selv. Så det fins faktisk mennesker som er late og som bor hos foreldrene så lenge de kan hvis de har mulighet.

Anonymkode: ae109...637

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...