Gå til innhold

Linux eller windows eller begge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen spesielt racer på PC :sjenert: Og ofte får jeg tull med windows XP. Jeg prøver stadig å rydde ved å slette ting jeg ikke har bruk for - og formaterer relativt ofte...

Men, nå har jeg fått nyss om Linux og snuser litt på muligheten. Og får ikke bestemt meg helt.

Jeg bruker Dreamweaver og PhotoShop endel. Og utorrent. Og MSN messenger. Har også andre programmer på pc'n, men det er disse som er de viktigste. Og jeg er redd disse ikke vil virke om jeg går over til Linux.

Leste litt om Wine, men ble ikke sånn veldig masse klokere. Men, om jeg skjønte rett så er det noen programmer som virker på både Windows og Linux ved hjelp av Wine.

Men, jeg tror ikke MSN funker på Linux. Mister jeg kontakt med de jeg har på MSN om jeg går over til Linux?

Det går visst an å ha både Windows og Linux, men virker tungvindt. Og må jeg ha to partisjoner, eller kan jeg ha begge på samme partisjon?

Og hvis jeg skulle gått for Linux, hvilken type skal jeg velge? Fikk anbefalt Ubuntu, men jeg vet ikke...

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Jeg bruker Dreamweaver og PhotoShop endel. Og utorrent. Og MSN messenger. Har også andre programmer på pc'n, men det er disse som er de viktigste. Og jeg er redd disse ikke vil virke om jeg går over til Linux.

Leste litt om Wine, men ble ikke sånn veldig masse klokere. Men, om jeg skjønte rett så er det noen programmer som virker på både Windows og Linux ved hjelp av Wine.

Men, jeg tror ikke MSN funker på Linux. Mister jeg kontakt med de jeg har på MSN om jeg går over til Linux?

Rattle: Det er ikke anbefalt å bruke Wine, det er tungvint og resultatet er varierende. Man har alternatvier til disse programmene:

Dreamweaver = NVU

Photoshop = Gimp

Utorrent (bittorrent?)= I så fall Azureus

MSN Messenger = Gaim, amsn, kopete.

De fleste av disse programmene får du også for windows, slik at du kan prøve dem.

Det går visst an å ha både Windows og Linux, men virker tungvindt. Og må jeg ha to partisjoner, eller kan jeg ha begge på samme partisjon?

Rattle: Skal du ha begge installert, må du ha en partisjon for Linux. Linux setter også av en egen partisjon til swap av minne. Har du mye RAM er det kanskje strengt tatt ikke nødvendig, men man bør ha litt.

Og hvis jeg skulle gått for Linux, hvilken type skal jeg velge? Fikk anbefalt Ubuntu, men jeg vet ikke...

Rattle: Ubuntu er ikke dumt. Fint pakkesystem (apt-get med grafiske verktøyet Synaptic) for å installere programmer. Der ligger de fleste programmene, slik at du bare kan søke, laste ned og installere.

Endret av Rattleshake
Skrevet

Tusen takk for svar, håpet jeg skulle få litt veiledning før jeg dro hen og gjorde noe galt selv.

Snakket med broren min og han mener Kubuntu er bedre enn Ubuntu, selv bruker han en partisjon til Suse...

Har hørt endel om at Linux er så vanskelig, men er det dét, eller er det bare en tilvenningsfase og så er det lett?

quote=Rattle Linux setter også av en egen partisjon til swap av minne. Har du mye RAM er det kanskje strengt tatt ikke nødvendig, men man bør ha litt./quote

Skjer dette av seg selv? Skal jeg bare partisjonere harddisken og laste ned og legge på CD og så installere Linux fra CD, og så er alt i orden? Ligger det noe programmer basic der, eller må jeg installere alt?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Snakket med broren min og han mener Kubuntu er bedre enn Ubuntu, selv bruker han en partisjon til Suse...

- Forskjellen er bare at Kubuntu bruke KDE og "vanlig" Ubuntu bruker GNOME. Det er to forskjellige skrivebordsmiljøer/desktoper. Hva som er best å bruke er smak og behag. Jeg synes GNOME er mer oversiktlig, men det er nå min mening. Du kan installere Gnome eller KDE i etterkant, det er bare å søke etter kubuntu-desktop eller gnome-desktop, ettersom hva du ikke har installert i synaptic (finner det i menyene). Du velger hvilken du vil bruke ved innlogging.

Har hørt endel om at Linux er så vanskelig, men er det dét, eller er det bare en tilvenningsfase og så er det lett?

Jeg vil heller si annerledes, og en del tilvenning. Du må ha tålmodighet, og helst ikke være redd for å bruke konsollet, eller begynne å bruke det. Du må ikke strengt tatt, men det er litt greiere hvis du kan bruke det litt. Det er snakke om helt enkle ting. Windows hadde forøvrig garantert hatt noen hindere, hvis du hadde begynt med Ubuntu.

Linux setter også av en egen partisjon til swap av minne. Har du mye RAM er det kanskje strengt tatt ikke nødvendig, men man bør ha litt.

Skjer dette av seg selv? Skal jeg bare partisjonere harddisken og laste ned og legge på CD og så installere Linux fra CD, og så er alt i orden? Ligger det noe programmer basic der, eller må jeg installere alt?

- Den kan gjøre alt automatisk for deg, men da sletter du alle partisjoner. Men jeg tror (siden jeg aldri har hatt en ledig partisjon før under installasjonen vet jeg ikke) man også får et valg om å installere Ubuntu på ledig partisjon, hvis du har en ledig.

Skrevet

Jeg ville tippe at Macintosh kunne vært det beste valget for deg.

Skrevet
Tusen takk for svar, håpet jeg skulle få litt veiledning før jeg dro hen og gjorde noe galt selv.

quote=Rattle Linux setter også av en egen partisjon til swap av minne. Har du mye RAM er det kanskje strengt tatt ikke nødvendig, men man bør ha litt./quote

Andre alternativer er Mandriva, Fedora, Debian, Slackware, PCLinuxOS, VectorLinux.

Jeg vil si at hvis du kan Windows, så kan du også Linux (de er veldig like layoutmessig (dessverre)).

Ellers slutter jeg meg til det Rattleshake sier.

Skrevet

Mulig dette er et helt bak-mål-spørsmål, men... Går det an å bruke IE med Linux?

Sambo har en e-mailkonto som ikke funker i Opera - og vi har ikke prøvd FireFox så jeg vet ikke om den funker der. Men, jeg kan kanskje ha en partisjon med Windows så han kommer seg på IE de gangene han tregner det?

Skrevet

IE funker ikke uten videre i Linux. Det er mulig den fungerer med Wine.

Ellers er det ingen problemer å ha dual-boot - 1 med Linux og 1 med Windows.

Ellers finnes det vel løsninger som lar deg kjøre Windows fra et vindu inne i Linux. Kanskje Rattleshake kan si noe mer om det?

Skrevet

Takk for svar igjen.

Hvor stor plass trenger jeg til Linux? Tenkte å partisjonere, men vet ikke hvor stor plass jeg skal beregne...

Harddisken min er på 60 gb

Skrevet

Det kan kanskje Rattleshanke svare bedre ettersom han bruker det til daglig, men du bør nok ha 1 giga eller 2 til installasjonen. Og så mye du gidder til andre programmer. Pluss litt til swap-fil. Men 10 bør nok holde. Hvis ingen har noe bedre forslag.

Skrevet

Nå har jeg fått lastet ned Linux og bruker det nå...

Så neste spm: Hvordan får jeg lastet ned Opera så det funker? Jeg prøvde men fikk en feilmelding om at det var feil.

Når jeg kommer inn på download-siden kommer det opp Xandros som pakke å laste ned. Jeg blar meg ned til Ubuntu og så får jeg videre velge Kubuntu Breezy Badger og det er denne jeg laster ned.

Jeg la den på skrivebordet - det står at det er en Debian-pakke - og når jeg prøver å åpne får jeg følgende melding:

"Beklager, verktøyet ar er ikke i din sti (PATH).

Installer verktøyet eller ta kontakt med din systemadministrator."

Hva gjør jeg med det?

Skrevet

Jepp, dette er problemet med Linux. For å kunne administrerer systemet trenger du teknisk kunnskap, eller vilje til å bruke mye tid med google for å finne svar.

Har du prøvd å installere det som root?

Skrevet

Ja, jeg prøvde nå nettopp. Jeg lastet ned som tar.(ett eller annet med z) og la den i hjemmemappe. Jeg fikk ingen feilmelding da jeg gikk inn der igjen, men det skjedde ikke noe.

Jeg får prøve meg fram igjen. Jeg må endre på skrift og sånn også... Men, så langt ser det ut som jeg kan like det...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Beklager, jeg jobber forferdelig mye overtid om dagen. Men for å installere en debian-pakke, gjør du følgende i en terminal (trykk alt +F2, så skriver du xterm):

sudo dpkg -i opera-something.deb (sudo for å få root-tilgang, som du trennger bare noen få ganger).

Da kommer det sikkert en feilmelding om at en pakke mangler. Tipper libqt,,,et eller annet. Uansett søk etter pakke i synaptic, som du finner i menyene, eller du kan bare skrive "sudo synaptic". Prøv å installere opera igjen, hvis ikke den fikser det selv.

Et annet tips litt utenom: Skriv "sudo -s", så blir du "fast" root, slik at du slipper å skrive sudo hver gang. NB! Ikke_kjør programmer som root, da blir det like usikkert som Windows :P

Endret av Rattleshake

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...