AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Jeg har nå en gunstig avtale som jeg inngikk før prisene ble helt elleville. Denne avtalen var tidsbegrenset og utløper om 2 måneder. Jeg vet at jeg ikke får den forlenget og avtalen jeg blir automatisk flyttet over til i samme strømselskap er mye mindre gunstig for meg. Så jeg er på jakt etter ny strømavtale et annet sted. Jeg sjekker nå ulike avtaler og de aller fleste har påslag som er oppgitt som for eksempel -1.85 øre/kwt. Hva betyr det i praksis? Jeg er litt skeptisk til fastpris nå som prisene er kjempehøye og tenker å velge spotpris. Når prisene normaliserer seg, bytter jeg kanskje over til fastpris. Kan noen hjelpe meg orientere meg i jungelen? Hvis jeg bor på Sørlandet, kan jeg ha selskap som er basert for eksempel i Trondheim? Hva er dette med påslag? Takk. Anonymkode: d9f30...af4
Pachka Sigaret Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 (endret) Det er to forskjellige regninger du egentlig betaler, men flere strømselskap har avtale med netteier som gjør at de fakturerer nettleie på en strømregning. Alle selskapene kan som regel selge strøm til alle kunder i Norge, med unntak av fastprisavtaler, siden det er forskjellige prissoner i Norge så bruker prisene å variere vilt. Derfor er det typisk mye dyrere fastprisavtaler på Sørlandet enn det er i Midt-Norge eller Nord-Norge. Det du betaler er strømmen og nettleien. Dette er to separate regninger og produkter. De eneste du kan påvirke er det du betaler for selve strømmen, resten er helt ute av din kontroll da det er faste avgifter. For salg av strøm tar strømselskapet betalt for ditt forbruk av strøm. Dette kan være spotprisen som er timesveid etter hvor mye strøm (kWh) og akkurat hva prisen for strøm du forbrukte akkurat den timen du brukte strøm. Dette kan også være en fastprisavtale hvor du betaler en gitt fast pris i et gitt intervall f.eks. 3 mnd til 5 år uavhengig av hva spotprisen koster på markedet. I dette tilfelle så har strømselskapet veddet mot markedet på at strømmen vil være billigere over tid enn den fastprisen du har inngått med strømselskapet. Et tredje alternativ som ikke er anbefalt er variable avtaler hvor strømselskapet selv kan justere prisen på kort varsel, f.eks. fra 14 dager til 1 mnd. mange lokkeprisavtaler benytter dette alternativet. Styr unna! Typiske navn på sånne avtaler er "forutsigbar", "garantert fornøyd", "garantistrøm", "variabel, "flytende", "slå spot" fra NTE. Styr unna! I tillegg til å ta betalt for strømmen så må strømselskapet tjene penger på noe, spesielt hvis dette er en spotpris-avtale. Dette gjør de i form av å ha en fastpris for strømavtalen. Ganske typisk ligger denne fastprisen i et intervall fra 9-60 kr per mnd, og er det som kan regnes som ren inntekt til strømselskapet. De tar også et påslag på toppen av forbruket ditt, det du referer til her over. Dette påslaget legger på toppen av ditt forbruk av strøm og går også direkte til strømselskapet. Typisk så skal dette dekke nødvendige kostnader i form av elsertifikat osv. Men de fleste strømselskapene har derimot tatt seg alt for godt betalt i påslag og har benyttet dette påslaget som en mulighet til å få seg ekstra inntekter fra strømkunden. Jeg tenker at hvis du vil ha den beste avtalen så er det en spotpris strømavtale med lavt påslag, lav fast månedspris og lang varighet på strømavtalen, dvs. avtalen varer lenge slik at strømselskapet ikke har anledning til å endre prisnivået på lenge. En spotprisavtale jeg derfor anbefaler er den fra elekt.no, her er grunnen: * Avtalen varer i 24 mnd eller 2 år om du vil, dvs. de kan ikke endre på prisen til avtalen i løpet av denne perioden * De tar 0 kr i mnd for avtalen, altså ingenting. Dette er billigere enn Tibber, Motkraft og alle andre * De har kun en avtale, ikke noe lureri med avtaler som går ut på dato og blir unødvendig dyrere, som vi ser hos Fjordkraft, NorgesEnergi, osv. * Elekt vil aldri selge strømavtaler med variabel pris. * Alle eventuelle tilleggsprodukter de skal selge i fremtiden vil være tydelig markert * Elekt vil aldri ringe kunder for å vinne de tilbake som kunder, såkalt winback. * De har ikke negativt påslag, det vil si at dette ikke er lokkeprising * De tar kun 1 øre i påslag på toppen spotprisen, og det er alt. Hvis du vil, så er det også noen avtaler med negativt påslag nå, ca. minus 1.85 øre. Dette er helt klart en lokkepris hvor selskapet satser på at du skal over på en dyrere avtale etterpå, sørg også for at du velger et seriøst firma. Jeg vet at Motkraft og Nordlysenergi har fått bøter for villendene markedsføring. Anbefaler alle å holde seg unna de to firmaene Endret 7. januar 2022 av Pachka Sigaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå