AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Samboeren mine legger seg mellom kl 24-01 hver natt. Noen ganger senere. Jeg legger meg rundt kl 22-23. Vi har ett felles barn, som er mye våken på nettene. Vi bytter på å løpe inn til henne på nettene, men begge våkner ofte av dette. På dagtid klager han mye over hvor lite han har fått sove, og hvor trøtt han er. Har nå hjemmekontor, og starter ofte dagene sent siden han må få sove ut litt siden barnet har vært våken på natta. Jeg er selv veldig sliten for tiden, og trenger søvn selv. Kjenner jeg blir irritert over at han ikke kan legge seg tidligere, sånn at han kunne hatt litt mer energi på dagene(han hviler gjerne på sofaen etter middag), og kunne tatt nettene når jeg ikke er i form. Er det urimelig å forvente at han begynner å legge seg tidligere? Og eventuelt hvordan få han til å forstå at det er fornuftig, uten at han føler jeg «bestemmer» over ham? Anonymkode: 3120e...4e9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Spør han om han selv har et forslag til hvordan han kan få mer søvn. Anonymkode: 6dea3...df9 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Høres ut som samboeren min.. Eneste her er at barnet ikke våkner på natt, så har ikke noe grunn til å klage over det heller. Men da barnet var mindre så var det et større irritasjonsmoment. Så da irriterer det meg at han klager og at han er trøtt på ettermiddagen etter hjemmekontor og et par timer med barnet vårt etter barnehagen. Er B-menneske selv og liker kveldene, men er mye flinkere til å komme meg i seng uansett, fordi jeg vet jeg trenger mye søvn. I dag skjedde det igjen. Hans tur til å levere i barnehagen og ordne med stell og frokost. Hun pleier å våkne rundt kl 8, men andre ord INGENTING å klage på. I dag våknet hun kl 6.30. Og han er sååå trøtt og han bare bare fått 5 timers søvn, stakkars han. Men når han legger seg kl 1 og ikke sovner før 1.30 fordi han ligger på mobilen, så greier jeg ikke å ha så mye sympati. Prøver å si det til han, men han sier "ja, skal bare" også plutselig har han sittet oppe 2 timer lengre enn meg. Irriterende å måtte være den som påpeker til en voksen person at han må gå å legge seg. For min del kan han jo sitte oppe så lenge han vil, så lenge jeg slipper å høre klaging på at han er trøtt, eller at jeg ser det går ut over energien hans her hjemme og med barnet. Anonymkode: 48d83...77a 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Jeg pleide å svare at han fikk null sympati når det er selvforskyldt. Han VALGTE å sitte oppe 😂 Så nå er det tidligere i seng, og ingen klaging 😉 Anonymkode: 55e61...b05 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Helt enig. Det er ikke synd på folk som er trøtte fordi de har lagt seg sent. Inkludert meg selv. Tenk om jeg kunne sovet til klokka 8 neste morgen fordi jeg var oppe til klokka 1 kvelden før? Det kunne eksen min. Jeg måtte opp klokka halv 6 hver bidige morgen uansett. For ungene skulle på skole og barnehage uansett hvor trøtt vi var. Og seriemaraton er ikke gyldig fravær hos min sjef... Eksen min trengte bare å stå opp kl 8, hoppe i dusjen og spise frokosten sin ved PCen sin på jobb da vi var sammen... Anonymkode: 6dea3...df9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Hjelper ikke legge seg tidligere hvis man ikke får sove.... Jeg er kvinne, men sliter med det samme. Er trøtt på dagtid, men når kvelden kommer, er jeg lys våken... Når morgenen kommer, er det såvidt jeg kommer meg opp. Er B-menneske til de grader. Mannen min er omvendt, og forstår ikke at vi er annerledes. Har alltid hatt det sånn, og sover ikke på kommando fra andre, dessverre.... Anonymkode: 629f3...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg pleide å svare at han fikk null sympati når det er selvforskyldt. Han VALGTE å sitte oppe 😂 Så nå er det tidligere i seng, og ingen klaging 😉 Anonymkode: 55e61...b05 Sånn er det ikke for alle, dessverre. Mange har en søvnsyklus som gjør at man ikke er trøtt når gjerne andre er trøtt. Anonymkode: 629f3...6f4 1
umAxa Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: Samboeren mine legger seg mellom kl 24-01 hver natt. Noen ganger senere. Jeg legger meg rundt kl 22-23. Vi har ett felles barn, som er mye våken på nettene. Vi bytter på å løpe inn til henne på nettene, men begge våkner ofte av dette. På dagtid klager han mye over hvor lite han har fått sove, og hvor trøtt han er. Har nå hjemmekontor, og starter ofte dagene sent siden han må få sove ut litt siden barnet har vært våken på natta. Jeg er selv veldig sliten for tiden, og trenger søvn selv. Kjenner jeg blir irritert over at han ikke kan legge seg tidligere, sånn at han kunne hatt litt mer energi på dagene(han hviler gjerne på sofaen etter middag), og kunne tatt nettene når jeg ikke er i form. Er det urimelig å forvente at han begynner å legge seg tidligere? Og eventuelt hvordan få han til å forstå at det er fornuftig, uten at han føler jeg «bestemmer» over ham? Anonymkode: 3120e...4e9 Si til han at du er glad i han, og at han ligger som han reder. Det er lite annet du kan gjøre enn å si at du er glad i han fordi dette er selvpåført fra hans side. Når han innser dette, og er klar til en forandring kan dere se på løsninger sammen som bygger bedre søvn rutiner. Alt fra kosthold, fysisk aktivitet til skjermbruk før leggetid osv.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hjelper ikke legge seg tidligere hvis man ikke får sove.... Jeg er kvinne, men sliter med det samme. Er trøtt på dagtid, men når kvelden kommer, er jeg lys våken... Når morgenen kommer, er det såvidt jeg kommer meg opp. Er B-menneske til de grader. Mannen min er omvendt, og forstår ikke at vi er annerledes. Har alltid hatt det sånn, og sover ikke på kommando fra andre, dessverre.... Anonymkode: 629f3...6f4 Samme her, har store barn og bor alene så ingen bryr seg, turnus med nesten bare aftenvakter har jeg også. Men jeg hater dagvakter, da er jeg zombie hele dagen og ettermiddag, for så å våkne pling på kvelden, og det gjelder uansett om jeg har sovet 2 eller 5 timer om natten. Så det hjelper ikke legge seg kl 22 da og stirre i taket. Alltid vært sånn. Med små barn tok jeg natten, noe det var lite av heldigvis, mens faren tok fra 05 og utover, da fikk jeg sove ut. Han var ekstremt A menneske så 05 var morgenen for han nesten. Han jobbet også mye seint. Anonymkode: 8ded5...ed3 1
kar90 Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hjelper ikke legge seg tidligere hvis man ikke får sove.... Jeg er kvinne, men sliter med det samme. Er trøtt på dagtid, men når kvelden kommer, er jeg lys våken... Når morgenen kommer, er det såvidt jeg kommer meg opp. Er B-menneske til de grader. Mannen min er omvendt, og forstår ikke at vi er annerledes. Har alltid hatt det sånn, og sover ikke på kommando fra andre, dessverre.... Anonymkode: 629f3...6f4 Dette er jo bare tull. Det er bare å legge om vanene sånn at du blir trøtt i riktig tid. Dette med a- og b- mennesker er bare vaner. Folk er styrt av vanene sine. Hvis du for eksempel har en vane at du gjør noe stimulerende fra klokken x så vil du først falle i søvn klokken y . Det er ikke verre enn det. Og du blir kanskje mer stimulert av noen ting som gjør deg mer våken, enn en annen, men dette har ingenting med ditt egentlig søvnmønster eller behov for søvn å gjøre. Det er bare du som lever på en måte som gjør at døgnet flytter seg sånn, og du kan endre det hvis det er ønskelig. Samme med folk som er feite. Alt kan spores tilbake til hvordan de spiser og lever. Det er ikke verre. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Jeg tror det å være A- eller B-menneske handler mer om når man har energi og ikke, ikke om når man sovner eller våkner. Folk klarer å endre døgnrytmen når de reiser eller vi stiller klokka selv om én vei er vanskeligere enn den andre. Det er altså mulig å endre døgnrytmen, men de som sliter med å sovne trenger nok mer hjelp med mindre skjerm og blått lys, mindre sukker og andre former for stimuli de siste timene før leggetid. Ikke alle er villige til å ofre skjermen på kvelden, men da blir det også vanskeligere å sovne. Jeg ville nok også snakket med ham om hva som kan være en god løsning for ham og dere. Anonymkode: 052cd...9b4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper ikke legge seg tidligere hvis man ikke får sove.... Jeg er kvinne, men sliter med det samme. Er trøtt på dagtid, men når kvelden kommer, er jeg lys våken... Når morgenen kommer, er det såvidt jeg kommer meg opp. Er B-menneske til de grader. Mannen min er omvendt, og forstår ikke at vi er annerledes. Har alltid hatt det sånn, og sover ikke på kommando fra andre, dessverre.... Anonymkode: 629f3...6f4 Du må jo bare "snu døgnet". Jeg er B-menneske selv og sov lenge selv før jeg fikk barn og forpliktelser. Men når jeg var nødt til å komme meg opp tidlig, så ble jeg også trøtt tidligere om kvelden. Tenker mannen til TS også blir det om han slutter å sove middag 🙄🙄🙄 Anonymkode: 6dea3...df9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 On 1/7/2022 at 12:07 PM, kar90 said: Dette er jo bare tull. Det er bare å legge om vanene sånn at du blir trøtt i riktig tid. Dette med a- og b- mennesker er bare vaner. Folk er styrt av vanene sine. Hvis du for eksempel har en vane at du gjør noe stimulerende fra klokken x så vil du først falle i søvn klokken y . Det er ikke verre enn det. Og du blir kanskje mer stimulert av noen ting som gjør deg mer våken, enn en annen, men dette har ingenting med ditt egentlig søvnmønster eller behov for søvn å gjøre. Det er bare du som lever på en måte som gjør at døgnet flytter seg sånn, og du kan endre det hvis det er ønskelig. Samme med folk som er feite. Alt kan spores tilbake til hvordan de spiser og lever. Det er ikke verre. Nei, det finnes A- og B-mennesker. De har forskjellige indre ur. A-menneskers er 24t eller mindre mens B-mennesket er over 24 timer. Om man får sjansen til å legge seg akkurat når man vil over en periode, så vil A-mennesket legge seg tidligere og tidligere, mens B-mennesket senere og senere. Begge typer kan tvinge seg til å bli den andre typen og over tid får de en ny vane. Men så snart de får muligheten, vil de gå tilbake til sin type igjen Anonymkode: d4439...626
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå