BlackBerry Skrevet 17. oktober 2005 #1 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Vet ikke helt om det blir riktig å poste dette her, men jeg prøver. Jeg er så plaget av en type drøm. Det virker som jeg er i en tilstand mellom det å være våken og ikke. Jeg prøver alt jeg kan å våkne, men klarer det ikke. Prøver å rope eller bevege på meg, men har ikke sjans til å klare det. Samtidig hører jeg alle lyder rundt meg og jeg kan også innbille meg at det er mennesker i rommet. Dette er så skikkelig ekkelt! Jeg sliter virkelig med å våkne når dette skjer. Har opplevd det en del ganger nå. Men kan gå lang tid mellom hver gang. Noen som vet hva dette kan være? Endret 17. oktober 2005 av Aliana
Gjest TomKrus Skrevet 17. oktober 2005 #2 Skrevet 17. oktober 2005 Når vi sover/drømmer frigjør kroppen et stoff som paralyserer oss, slik at vi ikke skal reagere på og utagere drømmene våre. Denne virkningen forsvinner som regel før vi våkner, men en sjelden gang våkner vi mens virkningen enda er der, og vi er gjerne i en sløvet tilstand og forstår lite da vi nylig har kommet fra en drømmetilstand. Det kan gjerne til og med føles som noen river og sliter i deg, men det er da gjerne du selv som forsøker å bevege lemmene dine, noe du enda ikke klarer. Å våkne slik er ikke uvanlig hvis du har narkolepsi.
Gjest TomKrus Skrevet 17. oktober 2005 #3 Skrevet 17. oktober 2005 Fra lommelegen om narkoleptikere: "Pasientene har ofte hypnagoge hallusinasjoner. Dette er svært livlige drømmer under innsovning eller under oppvåkning. Drømmene er ofte skremmende." http://www.lommelegen.no/art/art2542.asp Tipper det også er mulig for oss som ikke har narkolepsi å oppleve dette, da jeg selv har hatt noen par drømmer i mitt liv som kan beskrives slik, og ja de er ganske så skremmende.
Gjest dreami Skrevet 17. oktober 2005 #4 Skrevet 17. oktober 2005 Vet ikke helt om det blir riktig å poste dette her, men jeg prøver. Jeg er så plaget av en type drøm. Det virker som jeg er i en tilstand mellom det å være våken og ikke. Jeg prøver alt jeg kan å våkne, men klarer det ikke. Prøver å rope eller bevege på meg, men har ikke sjans til å klare det. Samtidig hører jeg alle lyder rundt meg og jeg kan også innbille meg at det er mennesker i rommet. Dette er så skikkelig ekkelt! Jeg sliter virkelig med å våkne når dette skjer. Har opplevd det en del ganger nå. Men kan gå lang tid mellom hver gang. Noen som vet hva dette kan være? ← Jeg hadde mange slike drømmer før, i drømmen lå jeg også i samme stilling som jeg virkelig lå i. Og alltid var det noen som skulle ta meg og jeg klarte ikke å våkne og komme meg unna, flere ganger våknet jeg av at alt håret på kroppen min reiste seg i skrekk. Ble iskald over hele kroppen, guffent. For min del var dette en drøm som var resultat av en del ubearbeide følelser i forbindelse med overgrep. Husker en gang jeg hylte noe forferdelig i drømmen, og da jeg våknet var jeg ikke sikker på om jeg hadde hylt eller ikke, men jeg regner med at den nærmeste naboen hadde reagert hvis jeg hadde hylt på den måten jeg gjorde i drømmen. Ekkelt er det iallfall.
Gjest Raga Skrevet 17. oktober 2005 #5 Skrevet 17. oktober 2005 Dette har jeg også opplevd. Det kalles "Awareness during sleep paralysis"... http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
TNode Skrevet 18. oktober 2005 #6 Skrevet 18. oktober 2005 Opplevd det der jeg også, skjer hvis jeg får for lite søvn flere dager på rad kombinert med alkohol.
Iceglow Skrevet 18. oktober 2005 #7 Skrevet 18. oktober 2005 På norsk kalles dette søvnparalyse. Kort fortalt så kan du si det slik at hjernen våkner før kroppen. (jeg beskjærer Tom sin forklaring her ) Jeg har opplevd det to ganger så jeg kan huske. Første gangen ble jeg ganske redd, men andre gangen gikk det bedre. Jeg husker jeg våknet og tenkte “aha, nå skjer det igjen, skal vi se, hvordan oppleves dette tro? Kan jeg løfte armen? Ikke det nei. Foten? Nei. Vel vel, like greit å legge seg til å sove, jeg kommer jo ingen vei”. eneste jeg var litt urolig for var hva i huleste skulle jeg gjøre om huset begynte å brenne Sovnet, og våknet litt senere i fin form. Det beste tipset jeg tror jeg kan gi deg er å ikke prøve å våkne, slapp av, og la det gå over av seg selv, for det gjør det, det ER totalt ufarlig, selv om det kan oppleves skremmende. Klarer du å sovne igjen kan det være det beste pga at da får hodet og hjernen samkjørt seg igjen. Selvsagt, har du andre symptomer på at det kan være noe galt med deg, så gå en tur til legen, men det er mest sannsynlig ikke noe mer mystisk enn søvnparalyse.
Gjest Pecado Skrevet 18. oktober 2005 #8 Skrevet 18. oktober 2005 Opplevde det ofte før. Det lureste er vel egentlig bare å prøve å slappe av å la kroppen vokne i sitt eget tenpo. Det er skummelt, men nå som du vet hva det er kan du prøve å være bevist det neste gang det hender. Kanksje opplevelsen ikke blir så skremmende da.
BlackBerry Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2005 Tusen takk for alle gode svar
Gjest dreamy igjen Skrevet 19. oktober 2005 #10 Skrevet 19. oktober 2005 Opplevde det ofte før. Det lureste er vel egentlig bare å prøve å slappe av å la kroppen vokne i sitt eget tenpo. Det er skummelt, men nå som du vet hva det er kan du prøve å være bevist det neste gang det hender. Kanksje opplevelsen ikke blir så skremmende da. ← I kombinasjon med mareritt så er det ikke så lett å slappe av akkurat. Drømmene har heldigvis gitt seg nå men det var ille de årene det sto på. Det skjedde ikke hver natt, men ofte nok i gjennom et par år. Og nå er det flere år siden jeg opplevde det sist.
Sniglå Skrevet 19. oktober 2005 #11 Skrevet 19. oktober 2005 Dette opplever jeg også, oftere i perioder med mye stress. Og jeg har de samme erfaringene som Iceglow beskriver. De første gangene var jeg livredd, skjønte lite eller ingenting. Men når jeg fant ut hva det var, så synes jeg nesten det bare ble interessant! Og nå forstår jeg hvorfor så mange folk påstår at de har blitt bortført av aliens, når de sier at de ikke kunne bevege seg, og aliensene stod ved fotenden av senga. For det føles virkelig, og det kan være skikkelig skremmende!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #12 Skrevet 19. oktober 2005 Synes at jeg "stadig" tror at jeg våkner, men har ikke sjans til å åpne øynene. Prøver alt jeg kan men får ikke opp de... Må bare legge meg til å sove igjen og våkner etter en stund og føler meg ganske pigg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå