KV92 Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Bor i egen leilighet i sameie med høy fellesgjeld pga renovasjoner. Jeg har fellesgjeld på ca 220.000kr med en ganske høy rente, ~4.5%. Fellesgjelden har en IN ordning som gjør det mulig for seksjonseierne å betale inn sin andel av gjelden med egne midler eller privat lån. Jeg har penger nok til å løse inn denne gjelden, evt legge på boliglånet for å slippe de høye rentene. Problemet med en slik løsning er at det da er fellesgjelden betalt inn og det kan ikke «reverseres». Mao, hvis jeg selger, da overtar kjøper en leilighet uten fellesgjeld. Jeg vet at fellesgjelden er av interesse for kjøper når en bolig kjøpes, men vet også at det ikke er alle som «tenker» over fellesgjelden når de legger inn bud og jeg dermed ved et eventuelt salg kan få prisantydning for den, uten å måtte legge felesgjelden på privat lån…. noen som har erfaring med slikt? Hva tenker dere er lurt? Skal sies at jeg vurderer å flytte om noen måneder, men det er ganske løse planer, ingenting konkret. Isåfall må leiligheten selges. den store fordelen med å løse inn fellesgjelden er som sagt at jeg slipper de enorme kostnadene ved skyhøye renter på avdragene av f.gjelden. K28
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Jeg hadde ikke gjort det på et såpass lite beløp, for det er mange som ikke tenker så veldig mye på så lav fellesgjeld når de kjøper. Altså, jeg tror ikke du får igjen for det når du skal selge. Anonymkode: 13c27...728
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Hvor mange kroner sparer du i rentekostnader ved å overta lånet selv til en lavere rente? Hvor mye må du betale for å «bli med» i IN-ordningen? Hva gjør du hvis sameiet tar opp nytt lån om noen år og leiligheten igjen har fellesgjeld? Anonymkode: a3ef6...aa1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke gjort det på et såpass lite beløp, for det er mange som ikke tenker så veldig mye på så lav fellesgjeld når de kjøper. Altså, jeg tror ikke du får igjen for det når du skal selge. Anonymkode: 13c27...728 Men funker det ikke slik at når megler setter prisantydningen at regnestykket blir: totalpris= prisantydning + fgjeld+omkostninger anta at totalprisen er uendret, så dersom f.gjelden synker så øker prisantydningen ved et salg?? Eller tenker megler og potensielle kjøpere ikke å mye på det, ettersom det er en gjeld som er bundet til leiligheten som ikke til privatpersonen?? ts Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mange kroner sparer du i rentekostnader ved å overta lånet selv til en lavere rente? Hvor mye må du betale for å «bli med» i IN-ordningen? Hva gjør du hvis sameiet tar opp nytt lån om noen år og leiligheten igjen har fellesgjeld? Anonymkode: a3ef6...aa1 Ca 9000-10000 pr år. Muligens beløpet har gått litt ned fordi jeg vet at flere har benyttet seg av IN anordningen og sameiet derfor har fått bedre rente i banken. Har boliglån gjennom arbeidsgiver, renta der er bare 1,25%, så er en betydelig besparelse i rentekostnader (minus fradrag i skatten ) Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ca 9000-10000 pr år. Muligens beløpet har gått litt ned fordi jeg vet at flere har benyttet seg av IN anordningen og sameiet derfor har fått bedre rente i banken. Har boliglån gjennom arbeidsgiver, renta der er bare 1,25%, så er en betydelig besparelse i rentekostnader (minus fradrag i skatten ) Anonymkode: 494fc...baa Skjønner. Hvis du skal flytte om noen måneder sparer du ingenting, da bare øker du lånet og lånekostnadene dine. Det er ingen automatikk i at prisen stiger tilsvarende fellesgjelda du innfrir. Du svarer ikke på hva administrasjonsgebyret blir for å bli med i IN-ordningen, for mange år siden lå det på ca 3500. Anonymkode: a3ef6...aa1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner. Hvis du skal flytte om noen måneder sparer du ingenting, da bare øker du lånet og lånekostnadene dine. Det er ingen automatikk i at prisen stiger tilsvarende fellesgjelda du innfrir. Du svarer ikke på hva administrasjonsgebyret blir for å bli med i IN-ordningen, for mange år siden lå det på ca 3500. Anonymkode: a3ef6...aa1 Beklager! 1000kr pr innbetaling. Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men funker det ikke slik at når megler setter prisantydningen at regnestykket blir: totalpris= prisantydning + fgjeld+omkostninger anta at totalprisen er uendret, så dersom f.gjelden synker så øker prisantydningen ved et salg?? Eller tenker megler og potensielle kjøpere ikke å mye på det, ettersom det er en gjeld som er bundet til leiligheten som ikke til privatpersonen?? ts Anonymkode: 494fc...baa Joda, totalen blir jo lik uansett. Megler setter riktig pris uavhengig av om deler av den er fellesgjeld eller ikke. Men vanlige folk er ikke så rasjonelle. Med så lite som 200 000 i fellesgjeld så er det mange som ikke tenker på at den er der, men de vil være mer opptatt av at en prisantydning er 2 000 000 og ikke 2 200 000. Folk er ikke 100 % rasjonelle. Anonymkode: 13c27...728 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager! 1000kr pr innbetaling. Anonymkode: 494fc...baa Sameiet er allerede med i in ordningen, det var et samlet beløp på 10k, fordelt på seksjonene. Deretter er det 1k pr innbetaling som sagt Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, totalen blir jo lik uansett. Megler setter riktig pris uavhengig av om deler av den er fellesgjeld eller ikke. Men vanlige folk er ikke så rasjonelle. Med så lite som 200 000 i fellesgjeld så er det mange som ikke tenker på at den er der, men de vil være mer opptatt av at en prisantydning er 2 000 000 og ikke 2 200 000. Folk er ikke 100 % rasjonelle. Anonymkode: 13c27...728 Men da tjener jeg jo ikke på å ha fellesgjelden stående ved et salg?? Å få 2.2 mill ved et salg er bedre enn 2.0mill? Eller tenker du at flere blir interessert i å legge inn bud dersom prisantydningen er lavere, og fellesgjelden havner i bakgrunnen…? Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da tjener jeg jo ikke på å ha fellesgjelden stående ved et salg?? Å få 2.2 mill ved et salg er bedre enn 2.0mill? Eller tenker du at flere blir interessert i å legge inn bud dersom prisantydningen er lavere, og fellesgjelden havner i bakgrunnen…? Anonymkode: 494fc...baa Ja, nettopp det. Folk er ikke så rasjonelle. Anonymkode: 13c27...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men da tjener jeg jo ikke på å ha fellesgjelden stående ved et salg?? Å få 2.2 mill ved et salg er bedre enn 2.0mill? Eller tenker du at flere blir interessert i å legge inn bud dersom prisantydningen er lavere, og fellesgjelden havner i bakgrunnen…? Anonymkode: 494fc...baa Jeg skjønner ikke. Disse 200' er knyttet til leiligheten. Hvorfor vil du betale dem selv, om du planlegger å flytte. Om du får 2.2 ved et salg når du har betalt ned denne fellesgjelda, blir jo akkurat det samme som om du får 2 ved et salg og lar fellesgjelda bli på leiligheten? De 200' du "får" ekstra er jo de 200' du allerede har forskuttert. Og om leiligheten ikke får 200' eller mer enn det kunne fått med fellesgjeld, går du jo i minus. Hva er din inntjening her? Anonymkode: 2069f...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke. Disse 200' er knyttet til leiligheten. Hvorfor vil du betale dem selv, om du planlegger å flytte. Om du får 2.2 ved et salg når du har betalt ned denne fellesgjelda, blir jo akkurat det samme som om du får 2 ved et salg og lar fellesgjelda bli på leiligheten? De 200' du "får" ekstra er jo de 200' du allerede har forskuttert. Og om leiligheten ikke får 200' eller mer enn det kunne fått med fellesgjeld, går du jo i minus. Hva er din inntjening her? Anonymkode: 2069f...8f9 Min inntjening her er hvis jeg ikke flytter, så sparer jeg 9k i årlige renter til banken, fordi rentesatsen på fellesgjelden er nesten 5% Anonymkode: 494fc...baa 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Her så var det en som betalte ut hele fellesgjelda som da var på 1.2 mill så endret hans omstendigheter seg og han måtte selge og flytte til kjerringa, han sleit med å få solgt for folk ble litt avskremt av totalprisen på leiligheten, han endte med å måtte selge med tap og de som kjøpte har ikke det samme gunstige lånet som vi andre har. Anonymkode: c372e...7d3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min inntjening her er hvis jeg ikke flytter, så sparer jeg 9k i årlige renter til banken, fordi rentesatsen på fellesgjelden er nesten 5% Anonymkode: 494fc...baa Jeg ser inntjeningen om du ikke skal flytte, men jeg fikk inntrykk av at du planla å selge innen rimelig tid. Anonymkode: 2069f...8f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser inntjeningen om du ikke skal flytte, men jeg fikk inntrykk av at du planla å selge innen rimelig tid. Anonymkode: 2069f...8f9 Alt dette er som sagt usikkert. Avhenger av mye forskjellig. Så ihvertfall lurt å vente da?? Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her så var det en som betalte ut hele fellesgjelda som da var på 1.2 mill så endret hans omstendigheter seg og han måtte selge og flytte til kjerringa, han sleit med å få solgt for folk ble litt avskremt av totalprisen på leiligheten, han endte med å måtte selge med tap og de som kjøpte har ikke det samme gunstige lånet som vi andre har. Anonymkode: c372e...7d3 Men hvis fellesgjelden var innløst; hva mener du da med gunstige betingelser på lånet… da bør jo lånet være innfridd?? Anonymkode: 494fc...baa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis fellesgjelden var innløst; hva mener du da med gunstige betingelser på lånet… da bør jo lånet være innfridd?? Anonymkode: 494fc...baa For folk måtte ta opp mer i lån for å kjøpe leiligheten, han mistet mange kjøpere fordi han betalte inn fellesgjelden. Og de som kjøpte har større lån nå enn hva de ville hatt med fellesgjelden for der var renten gunstigere. Så han tapte jo stort på å betale seg ut. Skjønner du? Han solgte leiligheten med tap og de nye eierne betaler nesten det dobbelte i lån enn hva vi andre gjør. Anonymkode: c372e...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alt dette er som sagt usikkert. Avhenger av mye forskjellig. Så ihvertfall lurt å vente da?? Anonymkode: 494fc...baa Ville gjort en vurdering av forventet betalingstid opp mot forventet botid. Om du planlegger å selge i løpet av inneværende år ville jeg ikke ha innfridd. Men om du tror du blir boende i boligen ut forventet nedbetalingstid ville jeg vurdert å innfri med en gang. Anonymkode: 2069f...8f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For folk måtte ta opp mer i lån for å kjøpe leiligheten, han mistet mange kjøpere fordi han betalte inn fellesgjelden. Og de som kjøpte har større lån nå enn hva de ville hatt med fellesgjelden for der var renten gunstigere. Så han tapte jo stort på å betale seg ut. Skjønner du? Han solgte leiligheten med tap og de nye eierne betaler nesten det dobbelte i lån enn hva vi andre gjør. Anonymkode: c372e...7d3 Da skjønner jeg. Men renten på fellesgjelden min er langt høyere enn boliglånet. Hadde ikke vurdert det med så lav rentesats som det høres ut som ham du forteller om hadde…. Det er jo nettopp fordi renta er så høy, at jeg vurderer å kvitte meg med lånet? Anonymkode: 494fc...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå