AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Heiđ Har en baby pĂ„ et halvt Ă„r der jeg har fĂ„tt beskjed fra helsestasjonen at det ikke er behov for nattamming mer da baby legger fint pĂ„ seg og har begynt med fast fĂžde. Babyen tar ikke smokk sĂ„ jeg opplever at hun muligens bruker meg litt som smokk om natten da hun nĂždvendigvis ikke drikker sĂ„ mye. Babyen sover ogsĂ„ i min seng da dette var den eneste mĂ„ten noen av oss fikk noe sĂžvn. NĂ„ har babyen begynte Ă„ snu seg mye og er ikke lenge til hun beveger seg sĂ„pass mye at hun mĂ„ over i sprinkelseng. FĂ„tt beskjed om at pappaen mĂ„ ta avvenningen med nattamming. Vet da at babyen kommer til Ă„ grĂ„te mye og pappaen mĂ„ nok belage seg pĂ„ veldig lite sĂžvn noen dager. Kan se for mye at det blir mye protest fra babyen sin side. Hvordan gjĂžre dette pĂ„ en best mulig mĂ„te for babyen? Opplever babyen som veldig glad og fornĂžyd og redd for at dette vil gjĂžre noe skade? Andre mĂ„ter man kan gjĂžre dette pĂ„?đ Anonymkode: 7e657...baf
Sunshineyellow Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 (endret) Babyen er absolutt ikke for stor til nattammimg og samsoving! Endret 7. januar 2022 av Sunshineyellow 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Jeg ignorerte hs og fortsatte med nattamming. Ammet i sÞvn hver kveld og alle oppvÄkninger pÄ natt. Ved 9 mnd snudde barnet seg vekk fra puppen om kvelden og begynte Ä trene pÄ Ä sovne selv. SÄ han avvente seg selv nÄr han var klar. Hvis nattammingen ikke plager deg sÄ ville jeg bare fortsatt. Kanskje det ordner seg helt uten kamp  Barnet vÄrt sov med sovepose som hindret han i Ä krabbe om natta. En stund i hvert fall.  Anonymkode: 20b41...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Et spÞrsmÄl fÞrst: har du lyst Ä kutte ut nattamming? Om ikke sÄ mÄ du ikke gjÞre det bare fordi at en helsesykepleier mener du skal gjÞre det. For meg har det fungert strÄlende Ä nattamme til de har blitt 9 mnd, mine har heller ikke tatt smokk og jeg har derfor prioritert Ä fÄ mest mulig sÞvn. At de fysiologisk ikke egentlig har behov for mat pÄ natta betyr ikke at de absolutt ikke skal fÄ. Anonymkode: 21522...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Babyen er selvfÞlgelig ikke for stor til disse tingene. Om DU Þnsker Ä slutte er det selvsagt greit, men du mÄ pÄ ingen mÄte fÞle at du mÄ. Mange helsesykepleiere sitter dessverre pÄ gammel og utdatert informasjon, og det kan hÞres ut som din er en av disse mtp disse utsagnene. Mange helsesykepleiere tror ogsÄ at kutte nattamming og fÄ ungen pÄ eget rom = ungen sover natta rundt. Det er tullball i mange tilfeller. Har dessverre ingen rÄd da unger og foreldre er sÄ ulike, man mÄ nesten bare prÞve seg frem. FÞlte bare for Ä skrive dette, da formuleringen din i HI gir uttrykk for at du er litt usikker pÄ dette. Anonymkode: 199d5...82d 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Syns heller ikke du skal gjÞre det bare fordi HS sier det. Hos oss ble det en litt naturlig overgang. Jeg skulle begynne Ä jobbe nÄr baby var nesten 8 mnd, og hadde sett for meg at vi skulle prÞve Ä avvenne da (hvis vi fÞlte baby var klar for det) PÄ det tidspunktet sÄ sov baby fra ca 20.00 til mellom kl. 3 og 5 uten pupp i egen seng og nÄr hun da vÄknet mellom 3-5 sÄ kom hun i min seng, fikk pupp og sov videre i min seng. FÞlte de siste ukene at hun da kun vÄknet av vane og at det ikke var sÄ stort behov for puppen om natten. Det vi gjorde var at jeg la meg pÄ gjesterommet og pappaen gikk inn. FÞrste natten grÄt hun ganske masse i ca 1 1/2 time. Pappen gikk aldri ut og bysset og koste og sang og tilbÞd vann og sovnet i egen seng. Dag 2 vÄknet hun, grÄt litt, men ga seg fort og var vÄken 1 times tid fÞr hun sovnet i egen seng. Dag 3 vÄknet hun ikke og sov fra 20.15 til 06.30  Siden pappaen da var i perm, var det han som gikk inn pÄ natt hvis hun vÄknet og vi ble enig om at fra kl. 6 kunne vi si det var "morgen" og da kunne jeg ta henne og gi pupp. Vet ikke om det hadde gÄtt like bra om jeg hadde ammet mer pÄ natt nÄr vi tok avvenningen. NÄ var det egentlig bare 1 amming igjen Ä ta av. Hvis du fortsatt ammer flere ganger pr natt, ville jeg kanskje prÞvd Ä kutte de fÞrst.  Anonymkode: 308f7...ca5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Babyen er ikke for stor til nattamming. Med eldste avvente vi nattamming da hen var rundt 9 mnd (etter mye mas fra hs) til store protester, mye grÄt, og hen sov virkelig ikke bedre. Barnet vÄknet oftere enn fÞr om natta, og sov generelt dÄrlig. Det varte i flere mÄneder. Med andremann avvente vi da jeg fÞlte det var riktig. Barnet var nesten 1 Är og 10 mÄneder. Det var én natt med litt protester, og etter det har hen sovet godt gjennom nettene. Med tredjemann skal jeg gjÞre det samme, stole pÄ morsinstinktene og gjÞre det jeg mener er riktig for oss og barnet i stedet for Ä tilpasse oss en "fasit" som noen har funnet pÄ at skal passe for alle. Nattamming skader visstnok ikke tennene fÞr barnet er ett Är. Din har mest sannsynlig ikke fÄtt tenner en gang. Det Þdelegger ikke tennene etter fylte ett Är sÄ lenge det ikke er hyppig og langvarig nattamming, man er nÞye med tannpuss og kostholdet ellers, og at tennene er normalt friske. Om foreldrene sliter med dÄrlig emalje, ville jeg vÊrt noe mer forsiktig med nattamming, og vÊrt enda nÞyere med tannpuss og kosthold. Ammehjelpen om nattamming og tannhelse: https://ammehjelpen.no/tannhelse/ Anonymkode: 67f7b...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 Synes veldig mange kommenterer at TS skal ignorere rĂ„d fra hs, og at babyen ikke er klar for Ă„ avvennes nattamming og samsoving, vel: hva om hen er det, og sannsynligheten er stor for at mamma ogsĂ„ er det  TS: vi fikk samme rĂ„d. Og du finner fort ut om babyen er klar for det  vi hadde lenge en rutine pĂ„ Ă„ amme i sĂžvn, og igjen i 3 tiden. Regnet med baby var sulten siden han vĂ„knet til samme tid hver natt, sĂ„ tenkte ikke over det. Men etter Ă„ ha snakket med hs prĂžvde vi Ă„ tilby kos og smokk da han vĂ„knet, og jaggu sovnet han igjen og ville ikke ha pupp fĂžr 7  skal sies at han lĂ„ over snittet pĂ„ vekt, og spiste godt pĂ„ dagen! Hvis han hadde grĂ„tt og slitt med Ă„ finne roen ville jeg selvfĂžlgelig gitt pupp, men her var det mer som en vane Ă„ smette inn puppen med en gang han vĂ„knet, og ammeslutt pĂ„ natt gikk som en lek  vi sov mye bedre etter dette, selv om han fortsatt kunne ha perioder hvor han vĂ„knet om natten (og da fikk kos/smokk og ikke pupp). Ikke ha dĂ„rlig samvittighet for Ă„ hĂžre pĂ„ rĂ„dene til hs â€ïžÂ  Anonymkode: 20a1d...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes veldig mange kommenterer at TS skal ignorere rĂ„d fra hs, og at babyen ikke er klar for Ă„ avvennes nattamming og samsoving, vel: hva om hen er det, og sannsynligheten er stor for at mamma ogsĂ„ er det  TS: vi fikk samme rĂ„d. Og du finner fort ut om babyen er klar for det  vi hadde lenge en rutine pĂ„ Ă„ amme i sĂžvn, og igjen i 3 tiden. Regnet med baby var sulten siden han vĂ„knet til samme tid hver natt, sĂ„ tenkte ikke over det. Men etter Ă„ ha snakket med hs prĂžvde vi Ă„ tilby kos og smokk da han vĂ„knet, og jaggu sovnet han igjen og ville ikke ha pupp fĂžr 7  skal sies at han lĂ„ over snittet pĂ„ vekt, og spiste godt pĂ„ dagen! Hvis han hadde grĂ„tt og slitt med Ă„ finne roen ville jeg selvfĂžlgelig gitt pupp, men her var det mer som en vane Ă„ smette inn puppen med en gang han vĂ„knet, og ammeslutt pĂ„ natt gikk som en lek  vi sov mye bedre etter dette, selv om han fortsatt kunne ha perioder hvor han vĂ„knet om natten (og da fikk kos/smokk og ikke pupp). Ikke ha dĂ„rlig samvittighet for Ă„ hĂžre pĂ„ rĂ„dene til hs â€ïžÂ  Anonymkode: 20a1d...8d6 MĂ„ si jeg er veldig enig i dette! For noen passer rĂ„dene fra hs godt, mens det for andre (som meg og mine barn) passer det ikke. TS kjenner sitt barn godt, og mĂ„ finne ut hva som passer for det. Jeg syntes TS virket litt tvilende, men synes absolutt du skal fĂžlges rĂ„det fra hs dersom det kjennes riktig †Anonymkode: 67f7b...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ