Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært uføretrygdet og hjemmeværende siden gutten gikk i barnehage. Har jo da selvfølgelig gjort oss begge en bjørnetjeneste ved å alltid være der for å få han opp om morningen.

Nå skal jeg ta opp fag og må dra hjemmefra kl 6.45 to dager i uken.

Vi øver på at han skal stå opp selv, men det fungerer bare ikke! Jeg gir han kaffe, slår på radio, har alarmer på mobilen hans. Allikevel kommer han seg ikke opp, spiser ikke frokost og rekker ikke bussen. Det blir jo da stress, sur stemning, melding fra skole om forsentkomming osv 

Jeg vil jo tro at dette sitter i hodet hans, han kan jo stå opp, spise og rekke bussen, han bare, jeg vet ikke.. gidder ikke? 
Noen som har noen gode råd å komme med før neste mandag? 🙏

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Lillpia skrev (2 minutter siden):

Jeg gir han kaffe, slår på radio, har alarmer på mobilen hans.

Dette må han da klare selv.

Anonymkode: 3f594...c84

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, Lillpia said:

Jeg har vært uføretrygdet og hjemmeværende siden gutten gikk i barnehage. Har jo da selvfølgelig gjort oss begge en bjørnetjeneste ved å alltid være der for å få han opp om morningen.

Nå skal jeg ta opp fag og må dra hjemmefra kl 6.45 to dager i uken.

Vi øver på at han skal stå opp selv, men det fungerer bare ikke! Jeg gir han kaffe, slår på radio, har alarmer på mobilen hans. Allikevel kommer han seg ikke opp, spiser ikke frokost og rekker ikke bussen. Det blir jo da stress, sur stemning, melding fra skole om forsentkomming osv 

Jeg vil jo tro at dette sitter i hodet hans, han kan jo stå opp, spise og rekke bussen, han bare, jeg vet ikke.. gidder ikke? 
Noen som har noen gode råd å komme med før neste mandag? 🙏

Bare la han komme for sent og ha det stressende noen dager, det kan gjøre at han reagerer på alarmene til slutt. Nå har han på en måte kunne ignorert de og visst at du kommer og vekker han i tide. 

Og for hver dag han kommer for sent kan han legge seg en time tidligere. 

• Liker 15
Skrevet
Tone83 skrev (1 minutt siden):

Bare la han komme for sent og ha det stressende noen dager, det kan gjøre at han reagerer på alarmene til slutt. Nå har han på en måte kunne ignorert de og visst at du kommer og vekker han i tide. 

Og for hver dag han kommer for sent kan han legge seg en time tidligere. 

Takk!

Jeg liker i grunn ikke å bruke «straff» men innser jo at det er kanskje det som skal til.

Problemet er at han ikke bryr seg om han kommer for sent, bare trekker på skuldrene. Det er jo også jeg som får «kjeft» av lærer (mulig han også får «kjeft», men sier i så fall ikke noe om det til meg)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært min 15 åring hadde jeg fjernet ganske så mange privilegier frem til han klarte å komme seg på skolen i tide. Dette SKAL en normal 15 åring klare selv.

Anonymkode: 43cfc...f62

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette må han da klare selv.

Ja, det kan du si! Han burde også kunne stå opp, spise og rekke bussen selv 🤷‍♀️
Det tar jo ikke meg noe tid å sette på radioen og helle oppi en kopp kaffe ekstra. Alarmene ligger jo i mobilen hans.

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Du har helt klart vært for ettergivende ja.

Er bare å sette krav med konsekvenser når han er 15 år! Alle friske og "normale" 15 åringer klarer å stå opp alene om morgenen og komme seg på skolen. 

Det er for hans egen skyld han går på skole, ikke for noen andres. Dette må han innse og forstå snart. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han ikke sover for tungt? Dessuten vet han jo at du kommer og vekker. Om 15-åringen går på ungdomsskolen er dette egentlig en super anledning for dere begge. Du drar som du skal, han må ha på mange og høylytte alarmer.

Han legger mobilen på andre siden av rommet, med diverse alarmlyder hvert 5.-10. minutt og på maksimalt volum.

Forsover han seg litt lærer han etterhvert konsekvensene av egne handlinger, og han vil også venne seg til å våkne av alarmer heller enn av deg.

Anonymkode: 45e5d...883

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært min 15 åring hadde jeg fjernet ganske så mange privilegier frem til han klarte å komme seg på skolen i tide. Dette SKAL en normal 15 åring klare selv.

Anonymkode: 43cfc...f62

Ja, helt enig! Og det er jo kun min egen feil som har «skjemt» han bort. Men lett å være etterpåklok 🙄

AnonymBruker
Skrevet
Lillpia skrev (3 minutter siden):

Takk!

Jeg liker i grunn ikke å bruke «straff» men innser jo at det er kanskje det som skal til.

Problemet er at han ikke bryr seg om han kommer for sent, bare trekker på skuldrene. Det er jo også jeg som får «kjeft» av lærer (mulig han også får «kjeft», men sier i så fall ikke noe om det til meg)

Det er ikke straff, det er konsekvenser. Men han er mulig ikke vant til konsekvenser. Skal du vekke han til evig tid? På tide han begynner å lage frokost å liste selv også hvis han er på 15år.

Anonymkode: 4dc04...924

• Liker 6
Skrevet (endret)

Motivasjonen må vel komme innenfra. Og du må vel slutte å legge til rette for han. Også de dagene du er hjemme. 

Nå er han 15 år. Kan du motivere han ved å forklare om evt konsekvenser av nedsatt ordens karakter?

Han kan jo få seg jobb og da egen inntekt. Som uføretrygdet har du jo ikke så god råd at du kan gi han masse penger??  Poenget er at det er større sjans for jobb med gode ordens karakterer og lavt fravær. 

Med jobb kan han begynne å spare til lappen? Moped? BSU? 

Mitt råd er altså å finne reelle konsekvenser som han kan forstå betydningen av. Noe som gir han indre motivasjon. Tviler på at kjeft hjelper. 

Edit: Det å forklare om konsekvenser er ikke straff. 

Endret av Sensi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

i enkelte deler av landet flytter 16 åringer ut for å gå på skole.  En 15 åring bør absolutt klare å komme seg opp på egenhånd.  Da får du vekke han når du står opp da, 06:45 er ikke spesielt tidlig hvis han begynner kl 8-08:30

Anonymkode: f50db...a68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig selvstendig og ansvarlig datter på 16. Hun kan være den som får hele familien ut av hus når vi skal noe, hun pakker ting hun trenger på forhånd, hun planlegger innkjøp i god tid, hun tar ansvar for å komme seg til styremøter, hun lager sunn mat til seg selv, og vi kan godt be henne om å lage middag til alle. I ferier pleier hun ikke å sove lenger enn til 10, får hun har innsett at det ikke lønner seg å snu døgnet. Men uansett hvor høyt og lenge klokken hennes ringer på morgenen 06.15, klarer hun ikke å våkne. Jeg tror det er relativt vanlig for ungdom. I alle fall noen av dagene. Vi har funnet ut at dette er noe vi kan hjelpe med. 

Kanskje du kan gi din sønn andre oppgaver hvis han ikke klarer dette selv? Handle, lage middag, vaske klær osv.

Anonymkode: 75507...9b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lillpia skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan du si! Han burde også kunne stå opp, spise og rekke bussen selv 🤷‍♀️
Det tar jo ikke meg noe tid å sette på radioen og helle oppi en kopp kaffe ekstra. Alarmene ligger jo i mobilen hans.

Nei, men det hjelper ham ikke på noen måte.

Du må kutte ut alt det der.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg var 15år var vell dette noe jeg klarte selv.

Stå opp kle på seg, smøre matpakke, dra på skolen.

Vanskelig og si, kansje et belønningsystem kan fungere i starten?

Lommepenger eller en eller annen gode.

Jeg og søstra mi fikk det for og hjelpe til hjemme med forskjellig ting da vi var for ung til jobb.

var ei liste med ting man kunne velge som hang på kjøleskapet husker jeg, hehe det var tider😂

For og trykke på de rette knappene.

Overtid vis man har flaks, så kansje rutinen sitter innprintet og går av seg selv.

Kan være meget heldig og få jobbet inn litt egenansvar og rutiner, Ikke mange år til han forlater redet forhåpentligvis og må stå på egne bein.

Da er det allefall ingen kjære mor og støtte seg på🤣

Har en kompis som er over 30år og bor ilag med mora si, man er hva man selv velger og være, og gjøre ut av seg sier nå jeg.

Endret av Sunset90
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

uansett hvor høyt og lenge klokken hennes ringer på morgenen 06.15,

Hvorfor må hun stå opp så tidlig?

Skrevet

Ikke sett på kaffe, la radioen være. Ha dialog med lærer, si du skal ha beskjed når han er for sen. Men husk også å si at dere jobber med dette. Vær ærlig. 

Ringer gutten deg på morgenen, svarer du selvfølgelig ikke. Hans stress er ikke din feil, dette må ha løse selv. 

• Liker 3
Skrevet
Sensi skrev (4 minutter siden):

Motivasjonen må vel komme innenfra. Og du må vel slutte å legge til rette for han. Også de dagene du er hjemme. 

Nå er han 15 år. Kan du motivere han ved å forklare om evt konsekvenser av nedsatt ordens karakter?

Han kan jo få seg jobb og da egen inntekt. Som uføretrygdet har du jo ikke så god råd at du kan gi han masse penger??  Poenget er at det er større sjans for jobb med gode ordens karakterer og lavt fravær. 

Med jobb kan han begynne å spare til lappen? Moped? BSU? 

Mitt råd er altså å finne reelle konsekvenser som han kan forstå betydningen av. Noe som gir han indre motivasjon. Tviler på at kjeft hjelper. 

Takk!

Jeg tenker vi får bruke helgen til å pønske ut noe lurt. Har alt snakket med han om sommerjobb, men det fristet visst ikke. Han bruker nesten ikke penger, kun til litt snacks i helgene. 
Godt for meg å få mange gode innspill!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

i enkelte deler av landet flytter 16 åringer ut for å gå på skole.  En 15 åring bør absolutt klare å komme seg opp på egenhånd.  Da får du vekke han når du står opp da, 06:45 er ikke spesielt tidlig hvis han begynner kl 8-08:30

Anonymkode: f50db...a68

Jeg var 15 selv da jeg flyttet ut, og da hadde jeg stått opp selv hele ungdomsskolen, så jeg vet jo det går an.
Bussen hans går 7.50, så det burde jo la seg gjøre!

Skrevet
Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Ikke sett på kaffe, la radioen være. Ha dialog med lærer, si du skal ha beskjed når han er for sen. Men husk også å si at dere jobber med dette. Vær ærlig. 

Ringer gutten deg på morgenen, svarer du selvfølgelig ikke. Hans stress er ikke din feil, dette må ha løse selv. 

Ikke sett på kaffe?! Da hadde jeg blitt et totalt monster! 😅

Det koster jo ikke meg noe å gå inn med kaffe og sette på radioen, og om jeg ikke gjør det hadde han lett sovet til kl 11! Selv om han legger seg 22.30

Problemet er jo at han ikke bryr seg om han kommer for sent, bare trekker på skuldrene.

Nei, som andre skriver må jeg nok forsøke å finne de rette knappene å trykke på for å motivere ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...