Gå til innhold

Biff tilbehør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal kose deg med en god biff, hva liker du som tilbehør? Hvilken type potet og saus? 
Her varierer det litt, men hadde lyst å spørre dere. Kanskje jeg får noen ny ide. 😜

Anonymkode: 61618...eaf

Skrevet

Vi skal ha det i dag, med fløtegratinerte poteter og brokkoli. Kanskje champignon/soppsaus til også 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker godt peppersaus, fløtegratinertepoteter, eller potetbåter i ovnen.  Steker gjerne sjampinjong, løk, paprika, tomater og mais som tilbehør

Anonymkode: c0002...eee

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til en god biff bruker jeg kun en klatt hvitløkssmør på biffen.

Synes asparges og hasselbackpoteter smaker godt til. Eventuelt bare en enkel tomatsalat.

Endret av Fufu
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Champignoner (små og hele) og rødløkbåter som har putret lenge i smør og masse balsamico. Chimichurri. Pannestekte gulrøtter med litt akasiehonning. Aspargesbønner med litt parmesan. Søtpotetstappe. Jordskokkpuré. Bernaise med chili. Det varierer. 

Anonymkode: 255da...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (7 minutter siden):

Vi skal ha det i dag, med fløtegratinerte poteter og brokkoli. Kanskje champignon/soppsaus til også 😊

Takk! 😊 Vi og. Er lei av taco 😂😂😂 Ser vi har fløte som må brukes opp nå, så tror det blir fløtegratinerte poteter. 

Skrevet

Hasselback poteter, soppstuing og bacon-wrapped asparges (ovnsbakt) er en klassiker. Evt. glasserte gulrøtter også. Stekesky - egen saus er egentlig unødvendig når kjøtt er saftig og man har soppstuing osv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! 😊 Vi og. Er lei av taco 😂😂😂 Ser vi har fløte som må brukes opp nå, så tror det blir fløtegratinerte poteter. 

Er det som er vår plan ift. tilbehøret denne gangen, bruke opp litt ting i kjøleskapet 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke steke en biff medium stekt, så dele den opp tynne skiver også bruke dette på tacoen fremfor kjøttdeigen? Nydelig!

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er skikkelig god biff er saus unødvendig mener jeg. Urtesmør eller hvitløkssmør og pommes frites er fantastisk knall når man har skikkelig kvalitetskjøtt. 

Kremet gratinert spinat synes jeg er digg tilbehør når kjøttet er godt. 

Biffsalat er også å anbefale. Nydelig med godt grillet kjøtt med en digg rub!

men klassisk tilbehør er godt også, spesielt på vinterstid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DaddyDom skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke steke en biff medium stekt, så dele den opp tynne skiver også bruke dette på tacoen fremfor kjøttdeigen? Nydelig!

Godt det og. 👍😊Mye som er godt å ha i taco, men det får bli en annen gang. Om sommeren har jeg faktisk hatt grillmat og søtpotet i wraps. Utrolig godt. Bare å bruke fantasien. 👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brokkoli og blomkålgrateng! Inn i ovnen i en hvit ostesaus 😋

Anonymkode: 3b68d...a8a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Poteter: Hasselbackpoteter, fløtegratinerte poteter eller ovnsbakte perlepoteter.

Grønnsaker: Ovnsbakt løk, stekt østerssopp eller kantarell, aspargesbønner surret i hvitløkssmør, honningbakte gulrøtter og pastinakk.

Saus: Helst peppersaus, men en god hjemmelaget bearnaise er også godt.

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt mest brukte og foretrukne tilbehør til god biff av storfe er smør tilsatt béarnaisesmaker (dvs sjalottløk innkokt med hvitvin og sherryeddik, og så rørt inn i smør sammen med estragon, persille og gjerne også dijonsennep), lettkokte grønne bønner vendt i ramsløkpuré, semitørkede tomater og båtpoteter/frites ovnsstekte (helst) i andefett.

Jeg liker også ansjossmør med hvitløk og sitron, eller hjemmelaget rødvinssaus, selv om sistnevnte passer enda bedre til feks hjortebiff eller kalv. Gorgonzolasaus (eller kremet saus av annen god blåmuggost) er også ganske godt iblant.

I stedet for grønne bønner fungerer sautert spinat eller grønnkål, eller grillede asparges i sesong.

Saltbakte rødløk eller sjalottløk har jeg også brukt endel - lager seg selv i ovnen og passer perfekt til biff, særlig når man også har rødvinssaus til.

Fløtegratinerte poteter synes jeg passer best til lam og evt vilt. Til biff må jeg ha stekte, crispy poteter av et eller annet slag, ellers mangler det noe i smaksbildet.

Anonymkode: c7e89...d34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om sommeren syns jeg det er digg med hvitløkssmør og chimichurri :) 

Anonymkode: fd95b...f34

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi langer biffsnadder. Skjærer i skiver, har på masse krydder (paprika, salt og pepper, hvitløkskrydde). Steker Løk, paprika og gulrot i biter evt andre rester av grønsaker vi har. Har pommes frites eller båtpoteter til (hva vi har liggende). Bearnaise saus evt peppersaus. 

Anonymkode: 4a344...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer litt på sauser og diverse tilbehør her, men mine absolutte favoritter er soyastekt sopp eller soppstuing. I tillegg til en av disse har vi gjerne smørstekt mais og enten fløtepoteter, potetbåter eller pommes noisettes. Det hender at vi har baconsurrede asparges her også, men det hører dessverre til sjeldenhetene. 

Anonymkode: f3d71...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er kjempegodt med ovnstekte poteter, har jeg andefett steker jeg i det. Ellers hasselbackpoteter, Fløtegratinerte poteter eller vanlig bakt potet. Av tilbehør elsker jeg hjemmelaget bearnaise- det er SÅÅÅ verdt innsatsen! Evt chimichurri eller rødvinssaus. Av grønnsaker synes jeg asparges eller broccolini er digg. Men liker aller best grønnkål, cherrytomater og pinjekjerner som jeg drypper med olivenolje og litt sitronjuice, salt og pepper og ovnssteker. Det høres kvalmende sunt ut, men smaker fantastisk! 

Anonymkode: e5daa...b19

AnonymBruker
Skrevet

Biff med ovsnbakt tomat og asparges (med hvitløk og sitron). Pluss potetbåter og bernaisesaus. 

Anonymkode: 463e7...bc5

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg laget kremet spinat. Veldig enkel, og får umiddelbart flashbacks til steakhouses i utlandet.

Anonymkode: c9c89...2bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...