AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Jeg har gått veien for å få fagbrev, men gjorde ikke ferdig noe fagbrev for jeg hadde ikke råd til å være lærling. Så jeg har bare fullført to år vgs, men har da jobbet mange år innen for yrket renhold. Ca 8 år og planen var å ta fagbrevet nå i 2022, er dette negativt for meg når jeg søker denne jobben? Jeg søker teamleder, noe jeg har vært i et par år i nåværende bedrift. Grunnen til at jeg ikke fullførte fagbrev da jeg ikke hadde råd var at jeg ble kastet ut hjemmefra som 16 åring. Jeg hadde ikke noe støtte økonomisk i den tiden og husleie ++ å betale. Da jeg var 19 og avsluttet læretiden så jobbet jeg med renhold på morgenen og butikk på kvelden. Så for å tjene nok penger til å ta lappen og alt jeg trengte så jobbet jeg i første jobben fra 5-13 og neste jobb fra 14-21. Blir dette sett negativt på? Hadde lite fravær og gode karakterer de årene jeg gikk på vgs. Hadde gjerne fullført fagbrev om jeg kunnet gjøre det. Nå er jeg 27 år og har alt på stell med hus, bil, samboer, barn. Anonymkode: a8497...cad
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Man tar ikke med det om man ikke er bedt om det på forhånd Anonymkode: c5b3a...ae6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man tar ikke med det om man ikke er bedt om det på forhånd Anonymkode: c5b3a...ae6 Jeg har blitt bedt om det da det står i mailen. Anonymkode: a8497...cad
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Dette er jo uvanlig i og med at foreldre har forsørgerplikt ut videregående. Du får forklare det som det er i korte trekk med en minst mulig tragisk og personlig vinkling. Anonymkode: 74d94...5cb
nordlending Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Har brukt å legge vitnemålet ved søknaden, men også tatt med papirkopier av dokumentene i tilfelle det skulle være noe.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette er jo uvanlig i og med at foreldre har forsørgerplikt ut videregående. Du får forklare det som det er i korte trekk med en minst mulig tragisk og personlig vinkling. Anonymkode: 74d94...5cb Ja, jeg vet. Mamma var utro og stakk av med fyren sin, mens pappa satt igjen ekstremt deprimert og ønsket å ta livet sitt. Mitt 3 år yngre søsken gikk under barnevernet, mens jeg ble ikke fanget opp av noen. Anonymkode: a8497...cad
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 nordlending skrev (4 minutter siden): Har brukt å legge vitnemålet ved søknaden, men også tatt med papirkopier av dokumentene i tilfelle det skulle være noe. Det ble skrevet da jeg søkte at vitnemål og andre attester taes med på intervju. Jeg har supre referanser og en god cv, tross ingen utdanning. Det var ikke så farlig om man ikke hadde fagbrev om erfaringene gjorde opp. Jeg er mest frustrert over vitnemålet. Jeg prøvde å fullføre vg3 som privatist, men mattefaget ble vanskelig for meg og er det eneste som står igjen. Anonymkode: a8497...cad
nordlending Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ble skrevet da jeg søkte at vitnemål og andre attester taes med på intervju. Jeg har supre referanser og en god cv, tross ingen utdanning. Det var ikke så farlig om man ikke hadde fagbrev om erfaringene gjorde opp. Jeg er mest frustrert over vitnemålet. Jeg prøvde å fullføre vg3 som privatist, men mattefaget ble vanskelig for meg og er det eneste som står igjen. Anonymkode: a8497...cad Da bør du ta med det du har, når de ber om det 😊 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 nordlending skrev (1 minutt siden): Da bør du ta med det du har, når de ber om det 😊 Håper ikke det påvirker negativt. Jeg har drevet eget firma i noen år og vært teamleder i et annet 2 år etter det. Håper de heller ser erfaringer. Anonymkode: a8497...cad
nordlending Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper ikke det påvirker negativt. Jeg har drevet eget firma i noen år og vært teamleder i et annet 2 år etter det. Håper de heller ser erfaringer. Anonymkode: a8497...cad Du har vel skrevet om det i søknaden, og/eller vedlagt dokumentasjon da du søkte på stillingen? Uansett må du ta med det du har når de sier det.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 nordlending skrev (7 minutter siden): Du har vel skrevet om det i søknaden, og/eller vedlagt dokumentasjon da du søkte på stillingen? Uansett må du ta med det du har når de sier det. Ja, det står detaljert i søknaden om mine erfaringer og CV er riktig skrevet med alle plasser. Anonymkode: a8497...cad
Olive_North Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det ble skrevet da jeg søkte at vitnemål og andre attester taes med på intervju. Jeg har supre referanser og en god cv, tross ingen utdanning. Det var ikke så farlig om man ikke hadde fagbrev om erfaringene gjorde opp. Jeg er mest frustrert over vitnemålet. Jeg prøvde å fullføre vg3 som privatist, men mattefaget ble vanskelig for meg og er det eneste som står igjen. Anonymkode: a8497...cad Om det står at erfaring veier opp tenker jeg at du kan skippe å ta med vitnemål (får man vitnemål uten å ha fullført?). Og tenker at dem vender seg til de som er litt nyere i gamet når de etterspør det. Gå på intervjuet, og ikke si noe om det med mindre dem begynner å grave. Så kan du tenke på hvordan du vil bygge opp historien din uten å nevne en trist bakgrunn og at du ikke tok fagbrev. Bare legg frem fremgang og positive hendelser i din karriere:)
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Olive_North skrev (1 minutt siden): Om det står at erfaring veier opp tenker jeg at du kan skippe å ta med vitnemål (får man vitnemål uten å ha fullført?). Og tenker at dem vender seg til de som er litt nyere i gamet når de etterspør det. Gå på intervjuet, og ikke si noe om det med mindre dem begynner å grave. Så kan du tenke på hvordan du vil bygge opp historien din uten å nevne en trist bakgrunn og at du ikke tok fagbrev. Bare legg frem fremgang og positive hendelser i din karriere:) Jeg har vært på mine sider og hentet ut det jeg har der inne. Der står det hvert fall linje, fag, karakterer, fravær. Anonymkode: a8497...cad
Hedda-78 Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Det vil virke negativt hvis du ikke tar det med, når de jo faktisk har bedt deg ta det med. Ikke sikkert de spør etter å få se det likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 Ta med de papirene du har. Ellers vil nok din lange erfaring veie ganske greit opp for manglende fagbrev. Du har i tillegg kommet såpass langt at du antagelig kan ta fagbrev ved å bare ta en siste eksamen uansett. Så du stiller nok ikke noe dårligere enn de med fullført fagbrev. Anonymkode: 3d388...af0 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 Jeg har ikke fullført vgs. Da jeg fikk spørsmål om det på jobbintervju sa jeg bare at livet er ikke likt for alle, jeg ble mor tidlig og begynte å jobbe. Jeg har ikke valgt den tradisjonelle vegen med bachelor og utdanning, men det gir meg eierskap, takknemlighet og ydmykhet for hvor jeg er i dag jobbmessig. Jeg jobber innenfor det jeg gjør fordi jeg brenner for det og ikke fordi jeg har lært det. Jeg jobber nå I bank og tjener godt, så det har ikke hindret meg. Bare ikke legg ut om hvorfor og hvordan I detalj, ingen ønsker din tårevåt historie. Si typ livet gikk ikke helt på skinner på den tiden og jeg har derfor jobbet meg opp til den kompetansen jeg har I dag og det gjør meg kvalifisert sånn og sånn. Lykke til 😊 Anonymkode: 2e3c1...d3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå