AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en del penger spart opp i kontanter, liggende hjemme. Har lyst til å fortsette å spare en stund til før jeg tenkte å sette pengene inn på konto pga et større kjøp som jeg planlegger. Altså det er snakk om noen hundretusen. Det jeg lurer på er, er det noen som vil begynne å lure om jeg da setter inn større beløp på kontoen min? Er det lovlig å gjøre det sånn? Anonymkode: 5534b...501
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Banken vil kreve at du oppgir hvor pengene kommer fra. De skal ikke bidra til hvitvasking av svarte penger eller utbytte fra kriminelle handlinger. Banken kan også nekte å ta imot innskuddet og evt. vurdere hele kundeforholdet. Hvis pengene stammer fra beskattet lønn er det veldig uvanlig å spare på dem «i madrassen». Anonymkode: 2e137...0c0 18
nordlending Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Kan jeg spørre hvorfor du sparer kontant? Er det ikke mye enklere å ha alt på konto til den dagen du skal kjøpe det du tenkte? Kjedelig om det skulle begynne å brenne... 13
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Det er helt lovlig, ja. Men også helt meningsløst, og ikke spesielt smart. Anonymkode: a56fb...9bb 11
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Selvfølgelig er det lov! Sett dem inn og si som sant er, at du har spart cash. Du trenger ikke å være redd for noe som helst, de må bevise lovbrudd hvis noe skal skje og du har ikke brutt loven. Anonymkode: 45083...471 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Du får ikke gjennomført innskudd på flere hundre tusen uten videre. Er vel maksimalt 20k på en dag og 40-50k på en måned. Greit å ha et par tusen hjemme i tilfelle det skulle være problemer med kortbetaling o.l., men å ha så mye kontant liggende er utrolig uklokt. Du bør kontakte banken din og forhøre deg om hvordan dette kan håndteres. Anonymkode: 0493b...79e 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det lov! Sett dem inn og si som sant er, at du har spart cash. Du trenger ikke å være redd for noe som helst, de må bevise lovbrudd hvis noe skal skje og du har ikke brutt loven. Anonymkode: 45083...471 Det er ikke selvfølgelig med den strenge hvitvaskingsloven bankene må forholde seg til i dag. Anonymkode: a4f8a...a16 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 Om du kan fortelle oss hvor kontantene kommer fra er det enklere å mene noe om hvor trøblete dette egentlig er. (Hvis de stammer fra kontantbetaling fra f.eks. svart arbeid eller narkotikasalg sliter du.) Anonymkode: 9f602...764 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke selvfølgelig med den strenge hvitvaskingsloven bankene må forholde seg til i dag. Anonymkode: a4f8a...a16 Jo. Å sette inn et større beløp i kontanter er ikke hvitvasking selv om det kan være det. De har bevisbyrden og hvis man ikke hvitvasker penger har man ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 45083...471
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Å "spare i madrassen" er jo selvfølgelig en helt latterlig dårlig metode å "spare penger" på altså. men å sette inn 10 000 kroner (eller mer) blir sannsynligvis rapportert det også. Hvis du ikke klarer (eller ikke har lyst til) å bevise hvor alle disse pengene egentlig kommer fra, så kan du få litt problemer med både banken og med myndighetene. Anonymkode: 56294...ede 4
andy capp Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Regner med du har spart over lengre tid, kanskje flere år. Er dette penger som er oppgitt på selvangivelsen hvert år? 5
Ella-2 Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 andy capp skrev (1 minutt siden): Regner med du har spart over lengre tid, kanskje flere år. Er dette penger som er oppgitt på selvangivelsen hvert år? Ja, jeg lurer også på det. Har du slike store beløp liggende hjemme, må jo dette inn på selvangivelsen….?
nomore82 Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Det er ikke ulovlig å ha mye kontant hjemme. Eller i bilen. Forutsatt at du oppgir summen på ligningen. Men er det lurt? Det er begrenset hvor mye kontanter forsikringen din dekker. Så dersom pengene blir stjålet eller ødelagt hjemme så vil du slite med å dokumentere at de fantes (med mindre du har oppgitt de på ligningen men det er ikke et bevis alene). Altså du risikerer å miste de helt. Og skulle nå forsikringen og politiet tro på deg så vil du risikere ligning på de om det ikke er gjort før, og havner du over formugrensens fribeløp så må du plutselig skatte for penger du ikke lenger har. Den svir. Pluss gebyr. Pengene du har hjemme renter seg ikke. Idioti. Og når du først skal benytte de så blir det stilt veldig mange spørsmål. I tråd med hvitvaskingsloven er det grenser på 8000, 16000 og 40000 i ulike sammenhenger. Og alle transaksjoner som er mistenkelige skal avgi røde flagg og undersøkes eller varsles videre om. Som for eks en person som ellers har lite forbruk eller inntekt som plutselig kommer med 50k+ i banken eller butikken og skal handle eller sette de inn. Da skal du ha en jysla god grunn når du blir spurt om hvor de kommer fra. 3
KapteinJ Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo. Å sette inn et større beløp i kontanter er ikke hvitvasking selv om det kan være det. De har bevisbyrden og hvis man ikke hvitvasker penger har man ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 45083...471 Det er ikke egentlig noen som har en bevisbyrde, fordi banken har ikke en plikt til å ta i mot pengene dine til å begynne med. Banken er i sin fulle rett til å avvise pengene dine hvis du ikke kan dokumentere hvor de kommer fra, de trenger ikke bevise noenting fordi du ikke har en rett til å sette pengene dine hos banken. Banken har derimot en plikt til å ikke bidra til hvitvasking, så det er absolutt ikke bare bare å ta med seg flere hundre tusen kroner i banken og forvente at de tar i mot uten spørsmål. 4
Brunello Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig er det lov! Sett dem inn og si som sant er, at du har spart cash. Du trenger ikke å være redd for noe som helst, de må bevise lovbrudd hvis noe skal skje og du har ikke brutt loven. Anonymkode: 45083...471 Bare husk at bevisbyrden her er langt lavere enn i straffesaker. Og siden TS nesten garantert ikke har oppgitt dette som formue i selvangivelsen, vil det kunne bli trippel. Selv om det antakelig går greit.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 Solgte en bil i fjor og fikk oppgjøret i tusenlapper…65 av dem. Det var et svare styr å bli kvitt dem! Anonymkode: 2e8e1...854
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 ts her, vet det er latterlig å spare slik. takk for svar! tingen er at jeg kan ikke ha formue uten at den blir tatt av kreditorer (per i dag) Anonymkode: 5534b...501
andy capp Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ts her, vet det er latterlig å spare slik. takk for svar! tingen er at jeg kan ikke ha formue uten at den blir tatt av kreditorer (per i dag) Anonymkode: 5534b...501 Altså driver du med en eller flere typer bedrag. Skatteunndragelse, kreditorbedrag osv.... 4
Kristin70 Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: tingen er at jeg kan ikke ha formue uten at den blir tatt av kreditorer (per i dag) Anonymkode: 5534b...501 Så du skylder penger samtidig som du har en bunke liggende hjemme og du har tenkt å foreta et større kjøp uten å tilbakebetale kreditorene. Ja, det er alltid noe feil med de som sparer større beløp i madrassen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå