Gå til innhold

Kan man få hull i tennene av å ikke pusse de EN natt?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går klarte jeg å sovne fra tannpussen... Jeg har tenkt på det siden. Er så redd for å få hull. Er det murlig å få hull over bare en natt? pusset de såklart med en gang jeg våknet. Men likevel, dette plager meg litt. Kun seriøse svar, takk.

Anonymkode: b7ef3...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan pusse tennene etter hvert eneste måltid og likevel få hull i tennene. Munnen din er ikke steril :)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det viktigste er å være flink generelt. Hvis du dropper det en gang iblant har det ingenting å si - ihvertfall ikke når du pusset dem på morgenen.

Husk også at begynnende hull kan lege seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan gå en hel uke uten å pusse uten å få hull, men du kan også få hull i tennene uansett å nøye du er med munnhygiene. Én natt har så å si null betydning. Såpass burde du vite. 

Anonymkode: 1c963...b99

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan gå en hel uke uten å pusse uten å få hull, men du kan også få hull i tennene uansett å nøye du er med munnhygiene. Én natt har så å si null betydning. Såpass burde du vite. 

Det vet du ingenting om. Det er fullt mulig å få hull ved å droppe en dags pussing. Det kommer helt an på hvordan tennenes tillstand er i utgangspunktet, og hvilke belastninger man har utsatt tennene for.

Såpass burde du vite.

Anonymkode: 05f4f...3f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er skikkelig dårlig til å pusse tennene pga depresjon, kan fint gå 1-2 uker før jeg pusser de. Har aldri hatt hull. De er fine og hvite.

Anonymkode: b2bb2...01d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vet du ingenting om. Det er fullt mulig å få hull ved å droppe en dags pussing. Det kommer helt an på hvordan tennenes tillstand er i utgangspunktet, og hvilke belastninger man har utsatt tennene for.

Såpass burde du vite.

Jeg vet bedre enn deg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Såpass burde du vite.

Selvfølgelig ikke :)

Man kan også fint få hull selv om man pusser tennene flere ganger hver dag.

Tanntråd er det mange som glemmer.

Anonymkode: 570fa...179

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er skikkelig dårlig til å pusse tennene pga depresjon, kan fint gå 1-2 uker før jeg pusser de. Har aldri hatt hull. De er fine og hvite.

Anonymkode: b2bb2...01d

Du må du ha et veldig sunt kosthold? 

Anonymkode: a888e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har glemt å pusse tenner på kvelden når jeg har sovnet, men bruker tanntråd mye. Har hatt et begynnende hull i flere år som ikke blir verre, og jeg tenker at du ts ikke skal bekymre deg så mye. Et hull i tanna ødelegger ikke livet ditt, men det beste du kan gjøre er å gå til en jevnlig sjekk før hullene blir så store at de utvikler seg til mye ekstra smerte og kostnader. Og lev livet i mellomtiden.

Anonymkode: 75a28...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så "flink" til å pusse tennene at jeg nå har fått problemer med at tannkjøttet sklir opp og det blir hull der. De hullene er veldig krevende å fikse. Så, å glemme tannpuss en sjelden gang er ikke farlig.

Anonymkode: 4d96b...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er «dårlige» tenner arvelig?

Anonymkode: c25ea...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, en natt bør gå fint! Jeg har til og med fått tannpuss-forbud i 48 timer av tannlegen etter behandling!

Anonymkode: 57d0f...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I går klarte jeg å sovne fra tannpussen... Jeg har tenkt på det siden. Er så redd for å få hull. Er det murlig å få hull over bare en natt? pusset de såklart med en gang jeg våknet. Men likevel, dette plager meg litt. Kun seriøse svar, takk.

Anonymkode: b7ef3...8ad

Du kan få hull selv om du pusser tennene, men du får neppe hull fordi du glemte å pusse en gang, nei. Det aller viktigste ifht hull er faktisk ikke tannpuss, men forholdene i munnen din, fortrinnsvis spyttproduksjon. Sliter man med munntørrhet feks så er man så godt som dømt til å få hull uansett hva man gjør. 

Dess ut en pusser veldig mange tennene feil, feks etter måltid istedet for før, og da kan man faktisk gjøre med skade enn nytte, iallefall for emaljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg pusser tennene to ganger om dagen og har hull hver gang jeg går til tannlegen. Har ekstremt tette tenner som gjør at det setter seg mye imellom. Og ja, jeg bruker tanntråd. 

Anonymkode: 7c8a4...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pusser kun tennene når jeg skal på jobb, eller skal ut blant folk. I helger eller feriedager hvor jeg ikke har lagt planer, og kun later meg hjemme, så husker jeg aldri å pusse tennene.

Er voksen i dag, og hr aldri fått hull. Så en dag uten tannlus gir ikke hull. Hull har mer med genlotteriet å gjøre.

Anonymkode: 6b4ce...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg pusser kun tennene når jeg skal på jobb, eller skal ut blant folk. I helger eller feriedager hvor jeg ikke har lagt planer, og kun later meg hjemme, så husker jeg aldri å pusse tennene.

Er voksen i dag, og hr aldri fått hull. Så en dag uten tannlus gir ikke hull. Hull har mer med genlotteriet å gjøre.

En dag uten tannpuss skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du lett for å få hull? Jeg har aldri hatt hull. Er 40 år. I perioder har jeg slurvet med tannpussen og f eks bare pusset om morgenen, men har ikke fått hull. Andre jeg kjenner får hull selv om de er nøye med puss og stell. 

Anonymkode: 8c85b...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...