Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I ditt firma, får dere betalt fra første time eller betalt fra der dere henter varer og begynner kjøreturen for retur/utlevering? Kjører du mange timer uten lønn, er mitt spørsmål. 
 

Poenget for tråden er:

Min svoger kjører semi, i hans firma kjører han 4+ timer gratis hver dag. Og jeg syns det er et svik fra sjefen og lurer på om det er vanlig i yrket eller om sjefen er en snyltende dust. 
 

Anonymkode: 174f6...38f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører lokalt og har timelønn fra jeg setter meg i bilen og kjører til første kunde, men de som kjører langt og overnatter i bilen har døgnpris. Regner man det om til timepris, blir det latterlig lavt. 
 

Noen kjører på provisjon og får prosenter av det turen er priset til. 
 

Noen må kjøre gratis til første hentested fordi de får ta bilen med hjem uten å skatte for det/bruke egen bil til terminalen. 
 

Det er mye rare avtaler der ute, noen aksepterer dårligere lønn fordi de får en flashy bil med masse lys og dingeldangel i hytten. 

Anonymkode: 3a130...55a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjører lokalt og har timelønn fra jeg setter meg i bilen og kjører til første kunde, men de som kjører langt og overnatter i bilen har døgnpris. Regner man det om til timepris, blir det latterlig lavt. 
 

Noen kjører på provisjon og får prosenter av det turen er priset til. 
 

Noen må kjøre gratis til første hentested fordi de får ta bilen med hjem uten å skatte for det/bruke egen bil til terminalen. 
 

Det er mye rare avtaler der ute, noen aksepterer dårligere lønn fordi de får en flashy bil med masse lys og dingeldangel i hytten. 

Anonymkode: 3a130...55a

Javel! Men er typisk et ikke  tariff yrke? Syns det er hårreisende egentlig! 

Anonymkode: 174f6...38f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt et fast firma i mange år på innland, sjåførene får betalt fra de ankommer sentralen hvor lastebilene står, til de parkerer bilene igjen. Noen ganger sparer de tid på å parkere hjemme, da skriver de timer fram til bilen er parkert hjemme og får også betalt tilbake til sentralen. Vinn-vinn for både ansatt og eier. 

Får stadig vekk bedre tilbud fra andre, men jeg ønsker ikke å bruke firmaer som ikke gir de ansatte gode betingelser. 

Samme med utland. Bruker et solid firma med gode referanser. Sjåførene har vært ansatt i mange år og får det de har krav på. 

Er så mye rart i denne bransjen. Trist. 

For tjue år siden var det enda verre, herlighet så mye rart som kjørte da. Opplevde fulle sjåfører stadig vekk. Rett fra ferja og til oss, stinket alkohol. Og mange hadde med smuglervarer de solgte i Norge. Cowboytilstander. 

Anonymkode: 76405...d46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Javel! Men er typisk et ikke  tariff yrke? Syns det er hårreisende egentlig! 

Anonymkode: 174f6...38f

Minstelønn er nå oppe i svimlende 182.50, men få norske gidder jobbe for det. 
Det begynner å bli skrikende behov for sjåfører, men transportprisene har stått stille mens alt annet blir dyrere, ansvaret er stort, lønnen står ikke i stil…

Anonymkode: 3a130...55a

Gjest bienvilleparish
Skrevet

Jeg får betalt hvis det er mer enn 20 min kjøring fra der jeg henter lastebilen til der jeg skal laste. Får da 50% overtid. Hvis det er mindre enn 20 min skal jeg egentlig ikke få betalt, men jeg skriver timer med gafler og legger til den ekstra tida på ettermiddagen så jeg faktisk får betalt for jobben jeg gjør. 240 kr timen og  50% overtid fra 15:00 til 07:00. Av og til 100% for nattkjøring og 100% for lørdag og søndag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...