AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Jeg skal søke uføretrygd, pga jeg ble utbrent med psykose. Er ikke lenger i psykotisk tilstand, men har enda endel symptomer som ikke går bort. Spesielt da jeg stresser eller er veldig mye eller nye inntrykk. Så jeg fikk diagnose A typisk schizofreni. Jeg har ikke depresjon perioder, ikke hallusinerer jeg, men er opplevelsen av meg selv jeg sliter med. At kroppen endrer seg, utav kroppen opplevelse og uvirkelighetsfølelse. Viss jeg ønsker et barn en gang, sjekker noen dette? Har en frisk kjæreste, å jeg kan jo bli bedre innen den tid. Er liksom ikke før om 5-6 år frem i tid det er snakk om. Anonymkode: 45ead...b0f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal søke uføretrygd, pga jeg ble utbrent med psykose. Er ikke lenger i psykotisk tilstand, men har enda endel symptomer som ikke går bort. Spesielt da jeg stresser eller er veldig mye eller nye inntrykk. Så jeg fikk diagnose A typisk schizofreni. Jeg har ikke depresjon perioder, ikke hallusinerer jeg, men er opplevelsen av meg selv jeg sliter med. At kroppen endrer seg, utav kroppen opplevelse og uvirkelighetsfølelse. Viss jeg ønsker et barn en gang, sjekker noen dette? Har en frisk kjæreste, å jeg kan jo bli bedre innen den tid. Er liksom ikke før om 5-6 år frem i tid det er snakk om. Anonymkode: 45ead...b0f Du bør ikke få barn. Anonymkode: acad8...483 23
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Du bør bruke disse 5 årene på å få så god kontroll på sykdommen som mulig. Ønske om barn og hvordan du evt bør forholde deg til det bør du snakke med behandler om. Anonymkode: a1ad6...14d 8
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du bør ikke få barn. Anonymkode: acad8...483 Som sagt, jeg kan bli bedre. Jeg er jo høyt fungerende. Er bare forskjellige situasjoner jeg blir dårlige AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du bør bruke disse 5 årene på å få så god kontroll på sykdommen som mulig. Ønske om barn og hvordan du evt bør forholde deg til det bør du snakke med behandler om. Anonymkode: a1ad6...14d Jeg er såpass god at jeg er utskrevet fra DPS. Så har ingen og spørre.. 1
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Oisann, glemte å trykke på anonym. Shit au 1
Kaneel Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (20 minutter siden): Som sagt, jeg kan bli bedre. Jeg er jo høyt fungerende. Er bare forskjellige situasjoner jeg blir dårlige Du er klar over arvligheten sant.. 2
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Kaneel skrev (4 minutter siden): Du er klar over arvligheten sant.. Jeg fikk dette pga stress. Ble psykotisk pga stress på jobb og mistrivsel med han jeg levde med. Kaneel skrev (4 minutter siden): Du er klar over arvligheten sant.. Noen er bare mer sårbare for slik. Sånne Som meg. Jeg hadde uorganisk psykose. 2
Kaneel Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (1 minutt siden): Noen er bare mer sårbare for slik. Sånne Som meg. Jeg hadde uorganisk psykose. Og den sårbarheten er også arvelig 3
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 Kaneel skrev (Akkurat nå): Og den sårbarheten er også arvelig Skal man tenke sånn, så skulle veldig mange vært barnløse. Og husk, vi er to som lager et barn. 11
Kaneel Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (1 minutt siden): Skal man tenke sånn, så skulle veldig mange vært barnløse. Og husk, vi er to som lager et barn. Med en tung psykiatrisk diagnose, noe du har! Bør man selvsagt ikke videreføre de gener eller være mor. Venninnen min hadde en mor med din diagnose, fikk først et barn som nå er psyk pas, og adopterte min venninne. Mora tok livet sitt når venninna mi var 16 hu brukte hele oppveksten på å passe på psyk mora si før hu døde. Nå holder søstra hennes på på samme måte som moren, tungt og tragisk, men heldigvis deler hun ikke gener med dem i det minste. Veldig uheldig ang Bv med den diagnosen også, du kan risikere å bli meldt opp av jordmor alt i svangerskapet for å si det slik.. mest sannsynlig også og av fadtlegen evnt behandler 5
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Kaneel skrev (1 minutt siden): Med en tung psykiatrisk diagnose, noe du har! Bør man selvsagt ikke videreføre de gener eller være mor. Venninnen min hadde en mor med din diagnose, fikk først et barn som nå er psyk pas, og adopterte min venninne. Mora tok livet sitt når venninna mi var 16 hu brukte hele oppveksten på å passe på psyk mora si før hu døde. Nå holder søstra hennes på på samme måte som moren, tungt og tragisk, men heldigvis deler hun ikke gener med dem i det minste. Veldig uheldig ang Bv med den diagnosen også, du kan risikere å bli meldt opp av jordmor alt i svangerskapet for å si det slik.. mest sannsynlig også og av fadtlegen evnt behandler Vet om flere med blant annet bipolar og bordeline som er foreldre. Og det har gått bra. Jeg har A typisk schizofreni, det er ikke ren schizofreni men litt samme trekk. Så jeg er jo ikke schizofren. Psykosen var i 2017/2018, er bare noe som henger igjen under stress. Er jeg feks hjemme så merker jeg absolutt ingenting. Ikke er jeg suicidale, deprimert, jeg holder orden rundt meg, er en god støtte for venner og familie, er masse sosial og klarer meg helt fint i hverdagen. 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (Akkurat nå): Skal man tenke sånn, så skulle veldig mange vært barnløse. Og husk, vi er to som lager et barn. Jeg syns du skal få barn, og prøve å vise den beste omsorgen som mulig. Husk å spørre om hjelp om det kan være vanskelig til tider. Det er mange som har diagnosen din som har fått barn og takler det fint. Anonymkode: 958f9...161 5
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns du skal få barn, og prøve å vise den beste omsorgen som mulig. Husk å spørre om hjelp om det kan være vanskelig til tider. Det er mange som har diagnosen din som har fått barn og takler det fint. Anonymkode: 958f9...161 Jeg har veldig masse omsorg for andre, å tror og håper at jeg kan gi et barn et godt liv. Aldri vært innlagt heller. Bodde heller hos mamma en stund slik at jeg fikk stablet meg på bena
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Herregud for noen kommentarer.. Ikke hør på dem TS! De kjenner ikke deg! Du kan bli en god mor bare du er sikker og bestemt på ditt valg! Barnevernet sjekker ikke opp dette med mindre de får inn bekymringsmeldinger fra folk. Anonymkode: 942a5...e4d 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (14 minutter siden): Vet om flere med blant annet bipolar og bordeline som er foreldre. Og det har gått bra. Jeg har A typisk schizofreni, det er ikke ren schizofreni men litt samme trekk. Så jeg er jo ikke schizofren. Psykosen var i 2017/2018, er bare noe som henger igjen under stress. Er jeg feks hjemme så merker jeg absolutt ingenting. Ikke er jeg suicidale, deprimert, jeg holder orden rundt meg, er en god støtte for venner og familie, er masse sosial og klarer meg helt fint i hverdagen. Men borderline og bipolar er ikke det samme som schizofreni. Borderline kan man bli frisk av hvis man virkelig går inn for det og bipolar finnes det mange gode medisiner for. Ingen av de overnevnte diagnosene har noen klar sammenheng med psykoser, selv om de kan forekomme. Schizofreni er jo selve definisjonen på tilbakevendende psykotisk tilstand. Min mormor er schizofren og mamma endte opp som narkoman pga oppveksten med henne og er død nå. Jeg ende opp med borderline, PTSD og OCD pga oppveksten med min mor, så slike ting går ofte i en ond sirkel uavhengig av gener. Uansett, jeg har et barn som jeg fikk da jeg var ung, før jeg ble diagnostisert, barnet er nå 17 år. Det har gått bra, jeg har aldri hatt noe å gjøre med barnevernet og min tilstand har stabilisert seg og blitt bedre etter at jeg ble mor. MEN, som min behandler sa til meg så er min situasjon heller Unntaket enn regelen, altså at det stort sett går andre vei når man er psykisk syk og derfor blir dårligere av å få barn. Hadde jeg visst om diagnosen min før jeg fikk barnet så hadde jeg ikke turt å få hen. Jeg elsker barnet mitt men, hvis man har psykisk eller fysisk sykdom så er alt man skal klare som forelder sikkert 5 ganger hardere enn for folk som er friske, og det er tøft nok å være forelder selv når man er "normal". Anonymkode: 51bde...4d2 3
Maestro Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men borderline og bipolar er ikke det samme som schizofreni. Borderline kan man bli frisk av hvis man virkelig går inn for det og bipolar finnes det mange gode medisiner for. Ingen av de overnevnte diagnosene har noen klar sammenheng med psykoser, selv om de kan forekomme. Schizofreni er jo selve definisjonen på tilbakevendende psykotisk tilstand. Min mormor er schizofren og mamma endte opp som narkoman pga oppveksten med henne og er død nå. Jeg ende opp med borderline, PTSD og OCD pga oppveksten med min mor, så slike ting går ofte i en ond sirkel uavhengig av gener. Uansett, jeg har et barn som jeg fikk da jeg var ung, før jeg ble diagnostisert, barnet er nå 17 år. Det har gått bra, jeg har aldri hatt noe å gjøre med barnevernet og min tilstand har stabilisert seg og blitt bedre etter at jeg ble mor. MEN, som min behandler sa til meg så er min situasjon heller Unntaket enn regelen, altså at det stort sett går andre vei når man er psykisk syk og derfor blir dårligere av å få barn. Hadde jeg visst om diagnosen min før jeg fikk barnet så hadde jeg ikke turt å få hen. Jeg elsker barnet mitt men, hvis man har psykisk eller fysisk sykdom så er alt man skal klare som forelder sikkert 5 ganger hardere enn for folk som er friske, og det er tøft nok å være forelder selv når man er "normal". Anonymkode: 51bde...4d2 Jeg har ikke hatt psykose siden 2018 Og den var stress utløst. Grunnen til at jeg fikk a typisk schizofreni, er utifra TIPS, som aldri har møtt meg. De gikk bare ut i fra sjournal, å at denne psykosen varte så lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men borderline og bipolar er ikke det samme som schizofreni. Borderline kan man bli frisk av hvis man virkelig går inn for det og bipolar finnes det mange gode medisiner for. Ingen av de overnevnte diagnosene har noen klar sammenheng med psykoser, selv om de kan forekomme. Schizofreni er jo selve definisjonen på tilbakevendende psykotisk tilstand. Anonymkode: 51bde...4d2 Man kan bli frisk av schizofreni, atypisk eller ei. Bipolare lidelser, derimot, regnes faktisk som livsvarige. Opptil 50% av de med bipolar 1 får psykotiske symptomer under maniske episoder og BPD kan også føre til psykose. Anonymkode: 84b14...47e 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 Jeg føler at de har prøvd å prakke på meg lignende diagnose etter at jeg fikk bivirkninger på Ritalin. Veldig glad for at jeg var så bastant på at det ikke stemte for å unngå å ha det i papirene mine. Jeg kommer nok aldri til å få barn selv, men tror ikke DET ville vært noe problem. Jeg tror man kan ha det sånn i perioder, og at det kan gå over. ALLE har ting de sliter med i løpet av et liv, om det står i papirene deres eller ei. Så forhåpentligvis ville de ikke ha brukt det imot deg, men jeg veit ikke helt hvordan ting funker. Anonymkode: abc8b...a30
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (1 time siden): Oisann, glemte å trykke på anonym. Shit au Du kan ha samtaler med psykiatrisk sykepleier i kommunen, det er gratis og jeg er sikker på at de er glade for at du spør om å få samtaler mtp dine omsorgsevner. Sårbarheten er arvelig, jeg har hatt stressutløst mani og har barn. Mine var tenåringer og en var flyttet ut når det skjedde. Jeg ser at ett av mine barn har en del ting til felles med meg som jeg forsøker å hjelpe han ut av. Det er ikke lett men det får fremover. Bevissthet og det å ta ansvar for at sykdom er mitt eget ansvar er viktig. En stabil partner er også viktig, jeg landet når jeg fant min. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: a1ad6...14d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 Maestro skrev (3 timer siden): Som sagt, jeg kan bli bedre. Jeg er jo høyt fungerende. Er bare forskjellige situasjoner jeg blir dårlige Jeg er såpass god at jeg er utskrevet fra DPS. Så har ingen og spørre.. Like stor sjangse for at du kan bli dårligere også. Å få barn er både stressende og utfordrene for folk uten sårbarheter. Man må tenke forbi sine egne behov og tenke på det potensielle livet også. Det er noen ganger det mest omsorgsfulle man kan gjøre, å ikke få det barnet. Snakker av erfaring med en mor som aldri burde ha blitt mor. Anonymkode: 903e1...76e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå