Gå til innhold

Hjemmetest etter isolasjon

Cdcover

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sittet i isolasjon siden nyttårsaften og var altså ferdig i dag. Har fortsatt symptomer, men dog mildere enn i starten. Føler meg ellers frisk.

saken er den at jeg vet at jeg ikke må teste meg ut av isolasjon, men har likevel gjort det og får utelukkende positive hjemmetester. Finnes det noen konkrete tilfeller hvor dere fortsatt har testet positivt, men ikke smittet videre? 

Nasjonal koronatelefon sier bare at dette er uvanlig, men at det skjer av og til og at jeg uansett nå kan leve som normalt. 

virker likevel litt skummelt?

Endret av Cdcover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at en test etter gjennomgått covid 19 kan vise pos resultat flere mnd etterpå

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig? Alle jeg har snakket med, inkludert meg selv, har hatt positivt resultat i hvert fall to-tre uker etter første positive. Jeg har fått høre at det er normalt å teste positiv på hjemmetest 1 mnd senere og pcr test 3 mnd senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galanga skrev (1 minutt siden):

Uvanlig? Alle jeg har snakket med, inkludert meg selv, har hatt positivt resultat i hvert fall to-tre uker etter første positive. Jeg har fått høre at det er normalt å teste positiv på hjemmetest 1 mnd senere og pcr test 3 mnd senere.

Okei, hadde du nærkontakt med andre som normalt da? Uten å oppleve at du smittet noen? Og hadde du restsymptomer i den tiden du fortsatt testet positivt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien min var nettopp ferdig i isolasjon og han testet negativt på hjemmetest. Det er første gang jeg har hørt om 😂 Det er nok du som er normalen, man tester ofte positivt lenge etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab_naturals skrev (På 7.1.2022 den 8.37):

En i familien min var nettopp ferdig i isolasjon og han testet negativt på hjemmetest. Det er første gang jeg har hørt om 😂 Det er nok du som er normalen, man tester ofte positivt lenge etterpå. 

Haha ja jeg håper det! Har tatt et par dager ekstra i isolasjon for å være sikker - får fortsatt positive hjemmetester nå etter 10-11 dager, så må vel regne med at de er positive en stund fremover :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier at hjemmetester ofte er positive inntil 3 mnd etter covid. Iflg kommunen her skulle elever som har hatt covid de 3 siste mnd ikke teste med hjemmetester før skolestart (alle andre skulle teste seg) av denne grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6

Det er ikke rart Norge mangler hjemmetester når man tester seg unødvendig. Du sier du vet du ikke skulle tatt en hjemmetest, så hvorfor gjorde du det?  En hjemmetest kan vise positiv i lengre tid etter infeksjon, og så lenge det har gått 6 døgn og du er feberfri 24 timer før du går ut av isolasjon så kan du ikke smitte videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdcover skrev (På 7.1.2022 den 0.57):

Hei! Jeg har sittet i isolasjon siden nyttårsaften og var altså ferdig i dag. Har fortsatt symptomer, men dog mildere enn i starten. Føler meg ellers frisk.

saken er den at jeg vet at jeg ikke må teste meg ut av isolasjon, men har likevel gjort det og får utelukkende positive hjemmetester. Finnes det noen konkrete tilfeller hvor dere fortsatt har testet positivt, men ikke smittet videre? 

Nasjonal koronatelefon sier bare at dette er uvanlig, men at det skjer av og til og at jeg uansett nå kan leve som normalt. 

virker likevel litt skummelt?

Det ble vi fortalt tidlig i vår at rester etter covid vil slå ut positivt i måneder etterpå. Men er ufarlig en smitter ikke. De jeg kjenner som har vært isolasjon visste at d var ingen vits å teste seg ut. Etter 6-7 dager var de tilbake på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (20 minutter siden):

Det er ikke rart Norge mangler hjemmetester når man tester seg unødvendig. Du sier du vet du ikke skulle tatt en hjemmetest, så hvorfor gjorde du det?  En hjemmetest kan vise positiv i lengre tid etter infeksjon, og så lenge det har gått 6 døgn og du er feberfri 24 timer før du går ut av isolasjon så kan du ikke smitte videre.

Jeg er sykepleier og får derfor tester via min arbeidsgiver. Så her kan du bare slappe helt av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Cdcover skrev (Akkurat nå):

Jeg er sykepleier og får derfor tester via min arbeidsgiver. Så her kan du bare slappe helt av :) 

Som du kunne ha brukt en annen anledning du trenger det. Å ta tester unødvendig er sløseri. Du som helsepersonell må i hvert fall forstå utfordringen med kapasitet og hvorfor det var unødvendig å ta en test nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mummu skrev (31 minutter siden):

De sier at hjemmetester ofte er positive inntil 3 mnd etter covid. Iflg kommunen her skulle elever som har hatt covid de 3 siste mnd ikke teste med hjemmetester før skolestart (alle andre skulle teste seg) av denne grunn.

Ja dette gjelder altså Pcr tester. Jeg spør egentlig bare om noen har konkrete tilfeller å vise til angående hjemmetester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Som du kunne ha brukt en annen anledning du trenger det. Å ta tester unødvendig er sløseri. Du som helsepersonell må i hvert fall forstå utfordringen med kapasitet og hvorfor det var unødvendig å ta en test nå. 

Dette har jeg blitt enig om å gjøre sammen med min lege og arbeidsgiver. Så du kan igjen slappe helt av. Dessuten er det ikke enkelt for NOEN å følge med på hva som er riktig eller ikke. Det må være lov å stille et spørsmål her inne uten at det skal bli lynsjestemning.

Endret av Cdcover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ATLAS6

Når du tar en hjemmetest, på et unødvendig tidspunkt, så bruker du også opp hjemmetester som kunne ha blitt brukt til en annen anledning. Neste gang du har forkjølelsessympt må du derfor hente en hjemmetest fremfor å bruke den du hadde liggende, den du tok når du ikke skulle ha tatt. Hvis alle tester seg hver gang de går ut av isolasjon så går det, ref gårdagsens smittetall, så blir 7000 hurtigtester tatt unødvendig. Det er allerede testmangel, og å teste seg når det ikke er behov er nettopp unødvendig.

Cdcover skrev (3 minutter siden):

Dette har jeg blitt enig om å gjøre sammen med min lege og arbeidsgiver. Så du kan igjen slappe helt av. 

Da får du som helsepersonell påta deg ansvaret og henvise dem til smittesporing og kommunelegen i deres kommune. Det er totalt unødvendig bruk av hurtigtester og sløs av ressurser.

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Når du tar en hjemmetest, på et unødvendig tidspunkt, så bruker du også opp hjemmetester som kunne ha blitt brukt til en annen anledning. Neste gang du har forkjølelsessympt må du derfor hente en hjemmetest fremfor å bruke den du hadde liggende, den du tok når du ikke skulle ha tatt. Hvis alle tester seg hver gang de går ut av isolasjon så går det, ref gårdagsens smittetall, så blir 7000 hurtigtester tatt unødvendig. Det er allerede testmangel, og å teste seg når det ikke er behov er nettopp unødvendig.

Da får du som helsepersonell påta deg ansvaret og henvise dem til smittesporing og kommunelegen i deres kommune. Det er totalt unødvendig bruk av hurtigtester og sløs av ressurser.

Haha nei, det her e jo hurtigtester fra en pakke med 5 stk. altså ikke en enkelt test jeg har hentet. Som min arbeidsgiver selv har kjøpt inn til di ansatte. 

Endret av Cdcover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6

Haha nei, det her e jo hurtigtester fra en pakke med 5 stk. altså ikke en enkelt test jeg har hentet.

Poenget går rett over hodet på deg ser jeg. Du skjønner at det spiller liten rolle om det er 1 eller 5 tester du får utdelt når du tester deg unødvendig og kaster bort testene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Poenget går rett over hodet på deg ser jeg. Du skjønner at det spiller liten rolle om det er 1 eller 5 tester du får utdelt når du tester deg unødvendig og kaster bort testene?

Du e utrulig sur. Disse testene går ikke til noen andre enn meg og mine kollegaer. Står ikke her å dele ut resterende til andre som måtte trenge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da moren min fikk Covid og satt i isolasjon fikk hun klar beskjed av både lege og legevakt at hun abolutt IKKE skulle teste seg etter isolasjonen var over. Dette fordi hun kunne teste positivt i flere måneder, og det er bortkasta test. Så lenge allmentilstanden er grei og man har vært feberfri i et visst anntall timer kan man gå ut av isolasjon etter dag 6.

I hennes tilfelle valgte hun å teste seg en uke etter isolasjon fordi hun måtte møte fysisk opp på jobb, og den testen var negativ. Men dette er en test hun ansolutt ikke hadde trengt å ta, og hun kunne fint dratt på jobb om den hadde vært positiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6

Du e utrulig sur. Disse testene går ikke til noen andre enn meg og mine kollegaer. Står ikke her å dele ut resterende til andre som måtte trenge det. 

Blir sur når folk tester seg unødvendig og kaster bort ressurser ja. Å dele ut testene til familie og/venner som har behov for det ville vært langt mer nyttig enn å ta unødvendige tester. Din arbeidsgiver har fått tester til å dele videre til de ansatte, det betyr ikke at de ansatte bare skal kaste testene i søpla, så neste gang du trenger en pakke med tester så vet du at du hadde flere du egentlig kunne ha brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke teste deg ut av isolasjon. 

Når det er sagt så er det ingen som hindrer deg i å isolere deg og leve i frykt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...