Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke bruke "våt samtale" som antonym på "tørr samtale" uten at noen tenker seksuelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe som har plaget meg lenge. Når jeg forteller folk at jeg har hatt en våt samtale med noen, antar de at jeg har hatt en erotisk og seksuell samtale. Når jeg sier våt samtale mener jeg derimot bare det motsatte av en tørr og kjedelig samtale. Jeg mener at man skal kunne bruke "våt" på samme måte som man bruker "tørr". Folk er raske å dra seksuelle sluttninger om ting og det irriterer meg. Jeg kjenner jeg blir litt fornærmet og støtt over hvordan folk antar at jeg innehar deres forvridde tankesett. Man må kunne bruke vanlige norske ord uten at folk skal anta at det er seksuelle og erotiske tanker bak. Det er mulig å bruke "flytende" istedet, ettersom ting som er vått flyter. Samtidig føler jeg "flytende" allerede har en betydning i samtalesammenheng og at det derfor ville vært mer naturlig å kunne bruke det direkte antonymet "våt" på samtaler som er interessante og engasjerende. Mottar gjerne tanker og innvendinger på dette. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våt er jo ikke nødvendigvis det man vil en samtale skal være.

Jeg vil ikke ha tørr hud, men vil ikke ha våt hud heller. Dette skjønner du vel :)

Anonymkode: cd4b3...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke på det med et nullpunkt! 

Våt samtale - balansert samtale - tørr samtale

Tenk temperatur, ph-verdi eller lignende. Ergo er det ikke en våt samtale du ønsker, men en balansert. Våt og tørr er ytterpunktene, du vil ha det som ligger perfekt i midten. 

Anonymkode: 46dc9...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi hva du mener ikke sammenfaller med hvordan det norske språk er.

Tørr har mange flere betydninger enn våt, og også mange flere antonymer enn bare våt.

Motsetning til tørt håndkle er vått håndkle. Men motsetning til tørr vin er søt vin, ikke våt vin. Motsetning til tørr samtale kan være for eksempel en spennende samtale. 

Samtidig har våt sine betydninger, hvor de fleste har med faktisk væske og fukt å gjøre, blant annet fukten i en kvinnes skritt.

Dersom du lærer deg språket ordentlig, så vil du slippe å bli irritert når du bruker det feil og blir misforstått.

Anonymkode: 2b75e...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...