Lovis Fenja Skrevet 9. januar 2022 #61 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Imsdalen skrev (5 timer siden): Du har vel ikke hørt om longcovid du da. Nettopp derfor burde myndighetene fokusert på at folkehelsa generelt burde blir bedre! F eks ved å snakke om hva noe så enkelt som d-vitaminer gjør av forskjell på utrolig mange av de smittede. Det burde informeres om! Er man nær utbrent, overvektig og/eller mangler d-vitamin virker det som sjansen er utrolig mye større for long covid. Dette passer også til de jeg kjenner som har slitt i etterkant. Men nå er det bare én igjen som fortsatt føler seg sliten etter mange måneder, de andres long covid er over. Jeg skulle gjerne sett tall på hvor mange, alder, helsesituasjon på både de som fikk long covid og bivirkninger av vaksinen. Endret 9. januar 2022 av Lovis Fenja 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 9. januar 2022 #62 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Lovis Fenja skrev (4 timer siden): Nettopp derfor burde myndighetene fokusert på at folkehelsa generelt burde blir bedre! F eks ved å snakke om hva noe så enkelt som d-vitaminer gjør av forskjell på utrolig mange av de smittede. Det burde informeres om! Er man nær utbrent, overvektig og/eller mangler d-vitamin virker det som sjansen er utrolig mye større for long covid. Dette passer også til de jeg kjenner som har slitt i etterkant. Men nå er det bare én igjen som fortsatt føler seg sliten etter mange måneder, de andres long covid er over. Jeg skulle gjerne sett tall på hvor mange, alder, helsesituasjon på både de som fikk long covid og bivirkninger av vaksinen. Man vet ikke nok om long covid enda, og studier spriker ang hvor mange som rammes. Det man vet er at også unge med god helse rammes. , opptil flere prosent og noen vil ende opp med varige skadet. En teori som forskere har funnet ut er at viruset i seg selv danner mikro blodpropper , og det kan forklare noen av de langvarige symptomene hos de som sliter med longc covid Forskere mener også når viruset pustets inn gjennom nesen bringes videre via blodet og til ulike organer, trenger gjennom blod-hjerne -barrieren. og viruset da kan drepe hjerneceller som kan gi varig skade. Personlig kjenner jeg 4 som forsatt sliter med long covid De ble smittet for rundt et år siden. God venninne , god helse sprek BMI ca 21? , aktiv rudnt 40 år. . går sannsynlig mot ufør, sykepleier,. Hun sliter med kognitiv dysfunkjon/hjerne tåke., . blant annet. Kjenner også et barn ungdomskole. Hun har hatt flere plager , og sliter fortsatt med høy puls, noe hun skal/utredes for nå. . De andre kjenner jeg ikke så godt , men ene blir ufør. , noe overvektig. Andre jobber redusert og tilpasset oppgaver. 3 av dem hadde milde symptomer ved smitte.(der i blant barnet og min venninne) New evidence reveals that COVID-19 crosses the blood-brain barrier https://www.healthimaging.com/topics/advanced-visualization/covid-19-enters-brain-radiology https://www.aa.com.tr/en/europe/a-mild-covid-19-can-still-damage-multiple-organs-study/2466228 The team found that the blood of COVID-19 patients and people suffering from long-COVID had micro clots that trapped vital inflammatory clotting proteins such as fibrinogen, as well as alpha(2)-antiplasmin (α2AP) protein, which prevents the breakdown of blood clots. Compared to healthy people, α2AP levels were almost eight times higher in long-COVID patients and over nine times higher than in those with acute COVID-19. The strong presence of this protein reduces the body’s normal ability to break down the clots. An increase in micro clots raises the risk of blockages in the microcapillaries, which could potentially deprive parts of the body of oxygen, leading to symptoms like tiredness and breathlessness. https://www.iflscience.com/health-and-medicine/longcovid-micro-clots-and-trapped-inflammatory-molecules-may-explain-mystery/ Tall viser at en halv million i UK har hatt long covid i mer en et år. More than 1 in 20 people aged 16 to 29 (6.3%) have had long COVID, which is higher than the national average. Many of these have said long COVID has had a major impact on their lives, especially the ability to exercise, work, and maintain relationships. We’re treating more and more young COVID-19 patients who are still suffering with long COVID and it’s heart-breaking to see. Patients are experiencing extreme fatigue which means they can no longer do the things they love, and some have had to quit work. My message is clear, COVID-19 can affect anyone, regardless of your age or lifestyle Regardless of whether you’re young, fit and healthy, these harrowing stories really show that COVID-19 can affect anyone. I https://www.gov.uk/government/news/young-covid-patients-share-stories-to-urge-others-to-get-jabbed Before starting to show signs of the virus in March, Sarah said she was "very, very fit", ran a mountain bike guide business and worked as a watersports instructor. A normal working day used to involve her riding a mountain bike up and down the Afan Valley for up to five hours. But nine months after showing symptoms of coronavirus, she said she "can't imagine doing that", is unable to work and is dealing with symptoms ranging from 40% hearing loss to arthritis and shortness of breath. "The brain fog is something else, it's not just a little bit of forgetting - I'm looking at one of the my kids and thinking 'which one are you?' It's scary," said 46-year-old Sarah from Bridgend. https://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/sports-instructor-with-long-covid-19330071 https://debeaumont.org/news/2021/voices-of-long-covid-campaign-features-stories-from-young-people/ Endret 9. januar 2022 av Lana01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommeren2021 Skrevet 9. januar 2022 #63 Del Skrevet 9. januar 2022 clyde skrev (På 7.1.2022 den 2.28): Bra for danskene, forhåpentligvis blir de kvitt faenskapet snart. At koronavirus er faenskap, er vel alle enig om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snefriid Skrevet 9. januar 2022 #64 Del Skrevet 9. januar 2022 Pivot skrev (På 7.1.2022 den 9.13): Så, hva er folk redde for da? Hvis ikke dødsfall? Jeg er ikke redd for å dø, tror det er liten sjanse for at det skal skje. Mer redd for å få ettervirkninger. Miste smak, lukt, være slapp og sliten i en lang periode. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 10. januar 2022 #65 Del Skrevet 10. januar 2022 Imsdalen skrev (17 timer siden): Du har vel ikke hørt om longcovid du da. Jo, jeg er ganske godt kjent med long covid, faktisk. Betyr ikke at jeg synes det er skummelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. januar 2022 #66 Del Skrevet 10. januar 2022 De danskene jeg kjenner, liker ikke dette i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 10. januar 2022 #67 Del Skrevet 10. januar 2022 Snefriid skrev (13 timer siden): Jeg er ikke redd for å dø, tror det er liten sjanse for at det skal skje. Mer redd for å få ettervirkninger. Miste smak, lukt, være slapp og sliten i en lang periode. Man vet ikke om senfølger etter Covid-19 forekommer hyppigere sammenlignet med andre infeksjonssykdommer, men dette forskes det på fortsatt. Noen grupper er mer utsatt enn andre mht å oppleve senfølger, blant annet de som har vært alvorlig syke og innlagt på intensiv, og senfølgene kan da være mye mer alvorlige enn at man mister luktesansen eller føler seg litt slapp en periode, som du trekker frem. Virker som at mange har fått øynene opp for dette med senfølger først etter at Covid-19 kom.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 10. januar 2022 #68 Del Skrevet 10. januar 2022 Pivot skrev (1 minutt siden): Man vet ikke om senfølger etter Covid-19 forekommer hyppigere sammenlignet med andre infeksjonssykdommer, men dette forskes det på fortsatt. Noen grupper er mer utsatt enn andre mht å oppleve senfølger, blant annet de som har vært alvorlig syke og innlagt på intensiv, og senfølgene kan da være mye mer alvorlige enn at man mister luktesansen eller føler seg litt slapp en periode, som du trekker frem. Virker som at mange har fått øynene opp for dette med senfølger først etter at Covid-19 kom.. Jeg synes ikke noe om denne "rangeringen" av senskader. Å miste luktesans på ubestemt tid kan være ganske invalidiserende, selv om det ikke er "alvorlig" i betydning livstruende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 10. januar 2022 #69 Del Skrevet 10. januar 2022 Imsdalen skrev (Akkurat nå): Jeg synes ikke noe om denne "rangeringen" av senskader. Å miste luktesans på ubestemt tid kan være ganske invalidiserende, selv om det ikke er "alvorlig" i betydning livstruende. Vel, etter å ha opplevd begge deler selv, så må jeg si meg dypt uenig med deg. Å miste luktesansen etter Covid-19 var ingenting sammenlignet med senfølgene jeg opplevde etter en alvorlig luftveisinfeksjon (annet virus) som endte med sykehusinnleggelse for noen år siden. Stor forskjell, og det bør så absolutt skilles mellom alvorlige og mindre alvorlige senfølger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 10. januar 2022 #70 Del Skrevet 10. januar 2022 Jeg begynner å bli ganske lei, så bring it on! Så kan vi leve som normalt igjen! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest devochka Skrevet 10. januar 2022 #71 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Var ikke poenget med lockdown at ikke alle skulle smittes samtidig? Jeg vet jeg kommer til å bli smittet når samfunnet åpner opp, men jeg bor veldig isolert på landet og har to vaksiner, tredje i februar. Så jeg tenker det er forhåpentligvis ikke så big deal når jeg får det, men da må samfunnet åpne opp og man kan komme tilbake i normal jobb for at jeg skal bli smittet. Det er vel en risiko man tar.De som synes vaksine er skummelt, må da synes tvangssmitting er et ennå større overgrep? Tenker det er mer effektiv å åpne når alle syke/risikogrupper er vaksinert, og da kan man smittes dersom man gjør det, men ikke alle samtidig. Og kanskje dele vaksiner med u-land, eller skal disse tvangssmittes også, uten ordentlig helsevesen og andre problemer som AIDS, sult, fattigdom, dårlige levevilkår på toppen av alt??? Hvis vi rike skal tvangssmittes for å slippe å få menstruasjonsforstyrrelser av en vaksine, og kunne dra til syden uten noen sikring for andre land som ikke er så heldige som oss, så har jeg mistet tråden på hva dette handlet om i utgangspunktet. Endret 21. februar 2022 av devochka skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 10. januar 2022 #72 Del Skrevet 10. januar 2022 Pivot skrev (3 minutter siden): Vel, etter å ha opplevd begge deler selv, så må jeg si meg dypt uenig med deg. Å miste luktesansen etter Covid-19 var ingenting sammenlignet med senfølgene jeg opplevde etter en alvorlig luftveisinfeksjon (annet virus) som endte med sykehusinnleggelse for noen år siden. Stor forskjell, og det bør så absolutt skilles mellom alvorlige og mindre alvorlige senfølger. Hvorfor må man sammenligne i det hele tatt? Er det en konkurranse i hvem som har det verst? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 10. januar 2022 #73 Del Skrevet 10. januar 2022 Imsdalen skrev (7 minutter siden): Hvorfor må man sammenligne i det hele tatt? Er det en konkurranse i hvem som har det verst? For perspektiv og opplysning, kanskje? Eller skal man bare la folk få tro at senfølger er noe nytt og skremmende som har oppstått med Covid-19? Eller at senfølger er ensbetydende med alvorlige symptomer og langtidsoppfølging i helsetjenesten? Ja, det forskes fortsatt på dette med "long covid", et begrep som myndighetene sammen med fagmiljøet forresten har besluttet å gå bort ifra, og senfølger benevnes nå med nettopp begrepet "senfølger". Mange gir uttrykk for, her på forumet og ellers i media, at de frykter senfølgene etter Covid-19, på tross av at FHI i desember, altså to år inn i pandemien, sa at de så langt i sitt kunnskapsgrunnlag ikke har sett at langtidsplager etter Covid-19 forekommer hyppigere enn ved andre infeksjonssykdommer. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 10. januar 2022 #74 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) On 1/7/2022 at 12:02 AM, Møkkalei said: Og Norge dilter vel etter... Hva med barna, da spesielt de yngste? Er det ingen risiko? Er dere komfortable med å bli tvunget til å bli smittet? Jeg kommer til å gjøre det jeg kan for å unngå å bli smittet.😷Forundrer meg ikke om Norge dilter etter Danmark. 😇 Så på nyheter noe om at svenske kronprinsessen har fått korona for andre gang. Så man kan tydeligvis få det flere ganger. 😇 Endret 10. januar 2022 av Eloise12345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. januar 2022 #75 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Pivot skrev (35 minutter siden): For perspektiv og opplysning, kanskje? Eller skal man bare la folk få tro at senfølger er noe nytt og skremmende som har oppstått med Covid-19? Eller at senfølger er ensbetydende med alvorlige symptomer og langtidsoppfølging i helsetjenesten? Ja, det forskes fortsatt på dette med "long covid", et begrep som myndighetene sammen med fagmiljøet forresten har besluttet å gå bort ifra, og senfølger benevnes nå med nettopp begrepet "senfølger". Mange gir uttrykk for, her på forumet og ellers i media, at de frykter senfølgene etter Covid-19, på tross av at FHI i desember, altså to år inn i pandemien, sa at de så langt i sitt kunnskapsgrunnlag ikke har sett at langtidsplager etter Covid-19 forekommer hyppigere enn ved andre infeksjonssykdommer. Long covid, , som har flere betegnelser har fått en egen definisjon av WHO . Det er relativt vanlig med sekveler etter alvorlig sykdommer og intensiv behandlinger. Ved long covid ser man det også hos de som har milde symptomer, og de kan ha vedvarende symptomer opptil et år senere , eller mer . Med tanke på hvor mange som blir smittet , er dette alvorlig, både for de som rammes og samfunnsøkonomisk. Det er gjort studier som sammenligner dette med influensa, som viser at man ser det hyppigere med korona og de har flere symptomer. WHO has developed a clinical case definition of post COVID-19 Post COVID-19 condition occurs in individuals with a history of probable or confirmed SARS CoV-2 infection, usually 3 months from the onset of COVID-19 with symptoms and that last for at least 2 months and cannot be explained by an alternative diagnosis. Common symptoms include fatigue, shortness of breath, cognitive dysfunction but also others and generally have an impact on everyday functioning. Symptoms may be new onset following initial recovery from an acute COVID-19 episode or persist from the initial illness. Symptoms may also fluctuate or relapse over time. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Post_COVID-19_condition-Clinical_case_definition-2021.1 https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1003773 Personer som har gjennomgått covid-19 melder oftere om hjerne- og luftveisplager enn de som ikke har hatt sykdommer, ifølge FHI Dataene viser at personer som har gjennomgått covid-19-sykdom opplever en overhyppighet av symptomer tolv måneder senere, skriver instituttet. Særlig to hovedgrupper av symptomer ble rapportert: Noen opplevde symptomer knyttet til hjernen, for eksempel i form av hjernetåke, dårligere hukommelse eller svimmelhet, og i tillegg hjertebank og utmattelse. Andre rapporterte om symptomer fra luftveiene, slik som hoste og kortpustethet.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qWb950/ny-fhi-studie-viser-senplager-etter-gjennomgaatt-covid-19 Endret 10. januar 2022 av Lana01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 10. januar 2022 #76 Del Skrevet 10. januar 2022 Lana01 skrev (4 minutter siden): Long covid, , som har flere betegnelser har fått en egen definisjon av WHO . Det er relativt vanlig med sekveler etter alvorlig sykdommer og intensiv behandlinger. Ved long covid ser man det også hos de som har milde symptomer, og de kan ha vedvarende symptomer opptil et år senere , eller mer . Med tanke på hvor mange som blir smittet , er dette alvorlig, både for de som rammes og samfunnsøkonomisk. Det er gjort studier som sammenligner dette med influensa, som viser at man ser det hyppigere med korona og de har flere symptomer. WHO has developed a clinical case definition of post COVID-19 Post COVID-19 condition occurs in individuals with a history of probable or confirmed SARS CoV-2 infection, usually 3 months from the onset of COVID-19 with symptoms and that last for at least 2 months and cannot be explained by an alternative diagnosis. Common symptoms include fatigue, shortness of breath, cognitive dysfunction but also others and generally have an impact on everyday functioning. Symptoms may be new onset following initial recovery from an acute COVID-19 episode or persist from the initial illness. Symptoms may also fluctuate or relapse over time. Personer som har gjennomgått covid-19 melder oftere om hjerne- og luftveisplager enn de som ikke har hatt sykdommer, ifølge FHI Dataene viser at personer som har gjennomgått covid-19-sykdom opplever en overhyppighet av symptomer tolv måneder senere, skriver instituttet. Særlig to hovedgrupper av symptomer ble rapportert: Noen opplevde symptomer knyttet til hjernen, for eksempel i form av hjernetåke, dårligere hukommelse eller svimmelhet, og i tillegg hjertebank og utmattelse. Andre rapporterte om symptomer fra luftveiene, slik som hoste og kortpustethet.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qWb950/ny-fhi-studie-viser-senplager-etter-gjennomgaatt-covid-19 FHI: Kunnskap om senfølger Fra før vet man at personer som blir behandlet for alvorlig infeksjonssykdom på intensivavdeling, kan slite med langvarig funksjonsnedsettelse etter at de er skrevet ut fra sykehuset. Norske registerstudier tyder på at det er uvanlig med alvorlige senfølger som krever behandling når man har hatt mild eller moderat covid-19. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/senfolger-etter-covid-19/ FHI om publiserte studier: Det er foreløpig vanskelig å trekke sikre konklusjoner om forekomsten av og årsakene til ulike langvarige symptomer etter covid-19. Det er publisert flere systematiske oversikter over studier av dette, men de fleste studiene har svakheter, og det er stor variasjon i resultatene på tvers av studiene. https://www.fhi.no/nettpub/folkehelserapporten-temautgave-2021/del-1-9/senfolger-etter-covid-19/ FHI om utmattelse sammenlignet med andre infeksjonssykdommer: Den internasjonale forskergruppen Collaborative on Fatigue Following Infection (COFFI) har utarbeidet en systematisk oversikt over utmattelse etter covid-19, og en narrativ oversikt om utmattelse etter andre infeksjoner (11). De fant at utmattelse er ganske vanlig opp til 20 uker etter covid-19 hos hovedsakelig innlagte pasienter. De fant at utmattelse også er vanlig etter mange andre infeksjonssykdommer. https://www.fhi.no/nettpub/folkehelserapporten-temautgave-2021/del-1-9/senfolger-etter-covid-19/ Ny rapport på vei: FHI holder for tiden på å oppdatere deres rapport om senfølger etter covid-19, med vekt på kontrollerte og større studier. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-rad-for-senfolger-etter-covid-19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 10. januar 2022 #77 Del Skrevet 10. januar 2022 Pivot skrev (1 time siden): Vel, etter å ha opplevd begge deler selv, så må jeg si meg dypt uenig med deg. Å miste luktesansen etter Covid-19 var ingenting sammenlignet med senfølgene jeg opplevde etter en alvorlig luftveisinfeksjon (annet virus) som endte med sykehusinnleggelse for noen år siden. Stor forskjell, og det bør så absolutt skilles mellom alvorlige og mindre alvorlige senfølger. Det er ulike grader av tap av luktesans og smakssans. Noen opplever også forvrengt smak og lukt. Hos noen er dette så ille at de ikke får i seg noe særlig med mat. De er kvalme i måneder. Da alt av mat byr i mot. Det er de som opplever at lukt av såpe eller parfyme oppleves som lukt av kadavre. Ellers at alt av mat har forvrengt smak, som søtlig kvalm smak, som gummi. Eller at de konstant har lukt av askebeger, som sitter i nesa. Totalt tap av lukt og smak over lang tid kan påvirke livskvalitet, da gode matopplevelser betyr mye for de fleste, samt de mister den sosiale gleden over å samles til et godt måltid. For min del er redusert luktesans og påvirket smakssans en bagatell og ingenting i forhold til det andre jeg sliter med etter covid. Men jeg ser at andre har plager som påvirker de i langt større grad. Det skal ikke avfeies. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 10. januar 2022 #78 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Bendie skrev (28 minutter siden): Det er ulike grader av tap av luktesans og smakssans. Noen opplever også forvrengt smak og lukt. Hos noen er dette så ille at de ikke får i seg noe særlig med mat. De er kvalme i måneder. Da alt av mat byr i mot. Det er de som opplever at lukt av såpe eller parfyme oppleves som lukt av kadavre. Ellers at alt av mat har forvrengt smak, som søtlig kvalm smak, som gummi. Eller at de konstant har lukt av askebeger, som sitter i nesa. Totalt tap av lukt og smak over lang tid kan påvirke livskvalitet, da gode matopplevelser betyr mye for de fleste, samt de mister den sosiale gleden over å samles til et godt måltid. For min del er redusert luktesans og påvirket smakssans en bagatell og ingenting i forhold til det andre jeg sliter med etter covid. Men jeg ser at andre har plager som påvirker de i langt større grad. Det skal ikke avfeies. Nettopp, og derfor er det viktig å skille mellom alvorlige og mindre alvorlige senfølger. Når man registrerer alt av symptomer etter sykdom som "long covid", selv det som går over innen rimelig tid, så bidrar dette til å ikke bare tegne et feilaktig og skremmende bilde av omfanget av senfølger, men også til å bagatellisere situasjonen for de som sliter med alvorlige senfølger over tid. De fleste føler seg fine igjen etter fire uker, men noen opplever at det tar tid å bli helt frisk. Som ved mange virusinfeksjoner, er dette helt normalt. Noen få vil ha plager selv etter lang tid. https://www.helsenorge.no/koronavirus/senfolger-etter-covid-19/ Endret 10. januar 2022 av Pivot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. januar 2022 #79 Del Skrevet 10. januar 2022 Pivot skrev (4 timer siden): De fleste føler seg fine igjen etter fire uker, men noen opplever at det tar tid å bli helt frisk. Som ved mange virusinfeksjoner, er dette helt normalt. Noen få vil ha plager selv etter lang tid. https://www.helsenorge.no/koronavirus/senfolger-etter-covid-19/ Noen få? Her spriker studiene. og det seneste mor barn undersøkelsen viser, at mange sliter minst et år etter smitte Vi snakker om flere prosent, og det er urovekkende. Vi vet også at noen vil få varig organskader, også hos de med mild sykdomsforløp 17,4 prosent av de smittede melder at de opplevde utmattelse tolv måneder etter smitten- Tallet for de som ikke var smittet var 3,8 prosent. 18,2 prosent av de smittede rapporterte om redusert hukommelse tolv måneder etter smitten. Tallet for de som ikke var smittet var 3,6 prosent. FHI skriver at plagene var vanligere hos kvinner enn hos menn, og var også vanligere blant de som hadde vært ganske eller veldig syke sammenlignet med de som svarte at de nesten ikke hadde vært syke. Studien er basert på 70.000 voksne mellom 30 og 65 år, som FHI har fulgt gjennom pandemien ved å be dem svare på ulike spørsmål hver 14. dag https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qWb950/ny-fhi-studie-viser-senplager-etter-gjennomgaatt-covid-19 500,000 people in UK have had long Covid for over a year But for some people, symptoms can last longer – even up to two years. Not much is know about why some people get long Covid. The chances of having long-term symptoms does not seem to be linked to how ill you are when you first catch the virus. Common long Covid symtoms include extreme tiredness, shortness of breath, chest pain and problems with memory and concentration. Other people have reported difficulty sleeping, heart palpitations, dizziness, pins and needles, joint pain, depression and anxiety tinnitus and earaches. The NHS says other symptoms include feeling sick, diarrhoea, stomach aches, loss of appetite A high temperature, cough, headaches, sore throat, changes to sense of smell or taste are also common in people with long Covid. https://metro.co.uk/2022/01/06/long-covid-500000-people-in-uk-have-suffered-for-over-a-year-15873622/ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 10. januar 2022 #80 Del Skrevet 10. januar 2022 Mer om den norske mor-far-barn undersøkelsen , funn i studien https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.15.21265038v1.full.pdf?fbclid=IwAR2S6ZYjDBO2SldJv4C_9cEiGVNi0g4iqWqtCTbbKpFrA8QfyP-ix4IRzUM 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg