Imsdalen Skrevet 7. januar 2022 #21 Skrevet 7. januar 2022 Kipling skrev (8 timer siden): Amerikanske forsvaret hadde 200 000 tilfeller, og av de var det 20 dødsfall..... slapp av det går bra. Hva er det med dette kroniske maset om dødsfall? Tror du det er det folk er redd for? 6
Ab_naturals Skrevet 7. januar 2022 #22 Skrevet 7. januar 2022 Møkkalei skrev (8 timer siden): Og Norge dilter vel etter... Hva med barna, da spesielt de yngste? Er det ingen risiko? Er dere komfortable med å bli tvunget til å bli smittet? Jeg har virkelig ikke lyst til å bli smittet men begynner å skjønne at det kan være uunngåelig. Nå håper jeg bare at jeg rekker å slanke meg først, og skjerpe formen til å være bedre rustet 🥺 3
parmanoia Skrevet 7. januar 2022 #23 Skrevet 7. januar 2022 Har fått dose tre og håper jeg blir smittet snart. Like greit å få det nå, først som sist. 9
Pivot Skrevet 7. januar 2022 #25 Skrevet 7. januar 2022 Imsdalen skrev (41 minutter siden): Hva er det med dette kroniske maset om dødsfall? Tror du det er det folk er redd for? Så, hva er folk redde for da? Hvis ikke dødsfall? 10
Gjest Gagaen Skrevet 7. januar 2022 #26 Skrevet 7. januar 2022 Kipling skrev (9 timer siden): Hva er liksom alternativet til å la alle bli smittet? Å på en eller annen magisk måte hindre at noen blir smittet? Det er en smittsom sykdom og det er en måte å bli imun mot det på, nemmelig det å ha hatt det. Så enten isolerer du deg helt, eller så kommer du til å få det, enten nå eller senere. Det eneste spørsmålet er hvor mye økonomisk skade vi påfører samfunnet og hvor mye tid vi kaster bort før vi tar støyten og kommer oss gjennom det, for det er ikke noen annen vei forbi dette enn å gå rett gjennom. Eg er ganske trygg på at jeg greier å unngå det. Lever meget forsiktig og tilbaketrukket, unngår helt folkemengder . Aldri der det er mer enn 5 mennesker og alltid 5 meter til fremmede. Har absolutt ikke tenkt å ta sjansen på å bli smittet, NOEN blir veldig syke uansett. Jeg er vaksinert selvsagt! Jeg blir ikke smittet av forkjølelse eller influensa heller, er aldri syk.
Gjest Gagaen Skrevet 7. januar 2022 #27 Skrevet 7. januar 2022 Imsdalen skrev (1 time siden): Hva er det med dette kroniske maset om dødsfall? Tror du det er det folk er redd for? Det er hvertfall ikke det JEG er redd for. Dør man så dør man. Men langtidsvirkninger,longcovid, utmattelse og et crappy liv. Nei, det er jeg villig til å gå veldig langt for å unngå.
Imsdalen Skrevet 7. januar 2022 #28 Skrevet 7. januar 2022 Pivot skrev (46 minutter siden): Så, hva er folk redde for da? Hvis ikke dødsfall? Senskader. 8
Fakta? Skrevet 7. januar 2022 #29 Skrevet 7. januar 2022 9 hours ago, Kipling said: Da har jeg dårlige nyheter til deg, du kommer til å bli smittet... Så lenge du ikke har immunitet kommer du til å bli smittet før eller senere, og et er en måte å få immunitet på og det er å ha hatt det allerede. Smitte gir heller ikke full immunitet. Nå oppdages det 2000 smittede i Danmark hver dag som har vært smittet tidligere. https://www.sst.dk/da/corona/COVID-19-og-ny-coronavirus/Coronatal 7
Lana01 Skrevet 7. januar 2022 #30 Skrevet 7. januar 2022 Det kan bli kostbart, ikke mist personlig for mange av de som rammes. Vi vet at mange lever med long covid i flere måneder, eller mer en et år etter smitte Flere uten i stand til å gå på skole eller jobb. Det koster samfunnet mye, og flere risikerer varig uføre. Dårlig strategi The number of people suffering symptoms associated with long Covid for more than a year in the UK is now more than a half a million. https://healthcareandprotection.com/half-a-million-suffering-long-covid-symptoms-for-more-than-a-year/ The largest ever international study of people with long Covid has identified more than 200 symptoms and prompted researchers to call for a national screening programme. The study found the myriad symptoms of long Covid – from brain fog and hallucinations to tremors and tinnitus – spanned 10 of the body’s organ systems, and a third of the symptoms continued to affect patients for at least six months. Athena Akrami, a neuroscientist at University College London, and senior author of the study, said: “A lot of post-Covid clinics in the UK have focused on respiratory rehabilitation. It’s true that a lot of people have shortness of breath, but they also have a lot of other problems and types of symptoms that the clinics need to provide a more holistic approach to.” She said that she was still experiencing symptoms 16 months after becoming infected with coronavirus, adding: “There are likely to be tens of thousands of long Covid patients suffering in silence, unsure that their symptoms are connected to Covid-19. The study, published in the Lancet’s journal EClinicalMedicine, surveyed 3,762 people with confirmed or suspected long Covid from 56 countries. It identified 203 symptoms, of which 66 were tracked for seven months. The most common symptoms were fatigue, post-exertional malaise (where people’s health worsens after physical or mental exertion) and brain fog. Other effects included visual hallucinations, tremors, itchy skin, changes to the menstrual cycle, sexual dysfunction, heart palpitations, bladder control issues, shingles, memory loss, blurred vision, diarrhoea and tinnitus. https://www.theguardian.com/society/2021/jul/15/long-covid-has-more-than-200-symptoms-study-finds 'The chances of having long-term symptoms does not seem to be linked to how ill you are when you first get COVID-19. 'People who had mild symptoms at first can still have long-term problems.' While long Covid is estimated to affect as many as one in 20 people with Covid-19, the burden of infection outside the respiratory tract, and the time taken to clear the virus hasn’t been well studied Their analysis revealed persistent SARS-CoV-2 in multiple organs, for as long as 230 days following the onset of symptoms. https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-10347453/Coronavirus-spread-heart-brain-days-survive-organs-MONTHS.html 6
Gjest Warrior Skrevet 7. januar 2022 #31 Skrevet 7. januar 2022 (endret) Gagaen skrev (4 timer siden): Det er hvertfall ikke det JEG er redd for. Dør man så dør man. Men langtidsvirkninger,longcovid, utmattelse og et crappy liv. Nei, det er jeg villig til å gå veldig langt for å unngå. Enig. Ikke minst redd for folk man er glad i. Å høre at alle skal smittes er ikke bare luksus å høre for alle. Det er like skremmende som det er for noen med høydeskrekk å hoppe i fallskjerm. Jeg håper ikke Danmark gjør dette og jeg håper av hele mitt hjerte de ikke kommer med det her i Norge. Endret 7. januar 2022 av Warrior
NorthernLight Skrevet 7. januar 2022 #32 Skrevet 7. januar 2022 (endret) rosemarin skrev (6 timer siden): Barna er jo allerede satt ut for å smittes, det er ingen kontroll på smittespredningen i barnehager og skoler. Problemet er jo at når det sprer seg raskt og ukontrollert i barnehagene og skolene er veien for smitten UT av de enkelte barnehagene og familiene kort til andre klasser/avdelinger/arbeidsplasser/familier. Så min oppfatning er at Norge er i gang med samme strategi, de bare tør ikke si det og dekker seg under masse andre mindre effektive tiltak Hvor mange kommer dessverre til å få long covid? Helt utrolig at FHI har valgt en strategi hvor alle bare skal sendes på skolen og bli smittet... Det er jo i realiteten så og si ikke smittevern på skolene. Se på denne grafen fra UK om long covid feks : Endret 7. januar 2022 av NorthernLight 7
Anje Skrevet 7. januar 2022 #33 Skrevet 7. januar 2022 Møkkalei skrev (14 timer siden): Og Norge dilter vel etter... Hva med barna, da spesielt de yngste? Er det ingen risiko? Er dere komfortable med å bli tvunget til å bli smittet? Hva ser du for deg er alternativet? Altså - du er et ok utdannet menneske siden norge tilbyr ikke mindre enn 13 år grunnskole. Har du en formening om hva som er alternativet til "alle får korona"? Har du noengang i løpet av pandemien hatt forestillinger om eller fått inntrykk av (fra fagfolk) om at det finnes et annet alternativ? Korona kommer til å eksistere når dine barnebarns barnebarn går i graven. Ser du, helt oppriktig, for deg at du, dine barn, dine barnebarn og så videre lever hele sine liv i isolasjon? 16
-jk- Skrevet 7. januar 2022 #34 Skrevet 7. januar 2022 Det finnes en mellomting mellom full isolasjon og smittefest. Jeg isolerer meg ikke nå, men jeg holder avstand til andre og setter meg ikke i situasjoner der det blir vanskelig. Det kommer jeg nok til å fortsette med en god stund. Setter ellers min lit til at vaksinene videreutvikles og på sikt kanskje blir opp mot 100% effektive slik som en del andre vaksiner er. 3
Lana01 Skrevet 7. januar 2022 #35 Skrevet 7. januar 2022 NorthernLight skrev (5 timer siden): Hvor mange kommer dessverre til å få long covid? Helt utrolig at FHI har valgt en strategi hvor alle bare skal sendes på skolen og bli smittet... Det er jo i realiteten så og si ikke smittevern på skolene. Se på denne grafen fra UK om long covid feks : Enig Postcovid kan bli en folksjukdom och kan i värsta fall också drabba barn säger experter – Kiuru: "Inte tryggt att återvända till skolorna" social- och hälsovårdsministeriet berättar om vad det finns för kunskap om postcovid, eller covid med långverkande effekter, för tillfället. https://svenska.yle.fi/a/7-10011164 5
Anonymous33 Skrevet 7. januar 2022 #36 Skrevet 7. januar 2022 Alle kommer til å bli smittet før eller senere. Korona kommer til å bli en del av livet vårt, som influensa. 11
Knirke Skrevet 7. januar 2022 #37 Skrevet 7. januar 2022 Hva med vannkoppene som vi fikk da vi var små? Hadde man ikke hatt det så ble man satt i lekegrupper med barn som var smittet. Hvorfor skulle ikke det funke med covid også? Om hele den voksne befolkningen allerede har hatt det så er man jo ferdig med det... (NB: Jeg vet ikke om det ville funket, jeg spør fordi jeg lurer) 6
Arya2000 Skrevet 7. januar 2022 #38 Skrevet 7. januar 2022 Slutt på seigpining for Danmark. De har forstått at det er bedre å gå igjennom det enn rundt. 15
Lana01 Skrevet 7. januar 2022 #39 Skrevet 7. januar 2022 Knirke skrev (1 minutt siden): Hva med vannkoppene som vi fikk da vi var små? Hadde man ikke hatt det så ble man satt i lekegrupper med barn som var smittet. Hvorfor skulle ikke det funke med covid også? Om hele den voksne befolkningen allerede har hatt det så er man jo ferdig med det... (NB: Jeg vet ikke om det ville funket, jeg spør fordi jeg lurer) Slik at vi hadde fått en rekke barn , unge og voksne som må slite med long covid, ja det er jo smart. 5
Knirke Skrevet 7. januar 2022 #40 Skrevet 7. januar 2022 5 minutter siden, Lana01 said: Slik at vi hadde fått en rekke barn , unge og voksne som må slite med long covid, ja det er jo smart. Og det finnes ingen langtidsvirkninger av noen andre barnesykdommer? Eller av vaksiner for den saks skyld? (Igjen: Jeg spør ikke fordi jeg vet noe om dette, jeg spør fordi jeg lurer) 4
Fremhevede innlegg