Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger/uførepensjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med AAP og uførepensjon fra KLP? Skjønner ikke helt hvordan man skal regne ut hva man eventuelt får fra KLP. Står i fare for å måtte gå over på AAP nå i vår... Står man får 25k i engangssum (slik jeg forstår det) i tillegg til 3% av pensjonsgrunnlaget. Hva er pensjonsgrunnlaget og får man det utbetalt en gang også? Evt. årlig eller månedlig? Blir ikke aktuelt med AAP i flere år for min del siden jeg studerer for å bytte til et mindre fysisk yrke. Er det andre regler for studenter evt.? Noen som vet?

Anonymkode: 11c0e...673

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen som har erfaring med AAP og uførepensjon fra KLP? Skjønner ikke helt hvordan man skal regne ut hva man eventuelt får fra KLP. Står i fare for å måtte gå over på AAP nå i vår... Står man får 25k i engangssum (slik jeg forstår det) i tillegg til 3% av pensjonsgrunnlaget. Hva er pensjonsgrunnlaget og får man det utbetalt en gang også? Evt. årlig eller månedlig? Blir ikke aktuelt med AAP i flere år for min del siden jeg studerer for å bytte til et mindre fysisk yrke. Er det andre regler for studenter evt.? Noen som vet?

Dette har jeg ikke satt meg inn i hilsen ansatt i helsevesenet med KLP og hatt mye fysisk helse utfordringer siste par årene.

Anonymkode: 3f722...6b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette har jeg ikke satt meg inn i hilsen ansatt i helsevesenet med KLP og hatt mye fysisk helse utfordringer siste par årene.

Anonymkode: 3f722...6b9

Er vel siste utvei dessverre, men fint man har ordninger fra KLP da :) Går du på AAP/er ufør ville jeg anbefalt deg å søke med KLP. kan være du har rett på mere penger enn du får nå :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg søkte uføretrygd fra SPK nå fordi jeg har gått på AAP en stund (litt sent ute, men fikk tips fra jobb om at jeg burde det). Jeg har ikke fått svar og vet ikke hvordan de regner ut, men jobben har sendt inn hvor mye jeg har jobbet, og legen har sendt inn hvor mye jeg har vært syk. 

Anonymkode: afd45...22e

AnonymBruker
Skrevet

Pensjonsgrunnlaget er årsinntekten, rett og slett. Anbefaler deg å ringe klp, men her har du et eksempel:

Du får 25% av grunnbeløpet (1g = 106399) = 26600 (men maks 6% av pensjonsgrunnlaget, som med dette eksempelet er 27 000 og dermed innafor)

Pluss 3% av pensjonsgrunnlaget. 450 000 i årsinntekt = 13 500

Det vil si kr 40 100 per år. Det utbetales per måned, så kr 3 342 per måned før skatt. 

Det er ikke sikkert beløpet blir det allikevel på grunn av:

"Pensjonen reduseres så for uføregrad og opptjeningstid"

Anonymkode: bc226...7d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får noe tilsvarende fra Oslo kommunes pensjonsfond.

Det ble regnet utfra årsinntekt, og skulle maksimalt bli en viss sum. Det var spesifisert i vedtaket. Slik at om jeg tjente mer i tillegg mått jeg rapportere inn.

Mim private uføreforsikring var ikke å beregne som inntekt ihht OPF. 

Får månedlige utbetalinger, skatter av det. 

Med alt (altså også privat forsikring) har jeg nesten tilsvarende tidligere utbetalinger. Men følger jo ikke lønnsøkninger osv selvsagt. 

Anonymkode: 1ece7...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 480 000,- i årslønn når jeg gikk over til AAP. Hadde midlertidig uførepensjon via PKH, som ga ca 2000,- pr måned.

Anonymkode: fcce5...890

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...