Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I korte trekk: jeg elsker å amme barnet mitt, og babyen elsker puppen. Hun vil helst die hele natta og ofte på dagtid selv om hun straks er 6 mnd. 

Problemet: jeg er overvektig etter svangerskapet, og nå tærer vekten veldig på ledd. Jeg har fått problemer med føttene mine sannsynligvis på grunn av den økte vekta (BMI over 30). Jeg har daglige smerter. Jeg går ikke ned i vekt så lenge jeg ammer (får det ikke til, og det er heller ikke anbefalt å slanke seg pga fett/avfallsstoffer i melka). Den ekstra vekten er heller ikke bra for psyken min, da jeg blir mye lei meg for at jeg er så tung/stiv/ubevegelig. 

Spørsmålet er; er det legetimt å avvenne amming av overnevnte grunner? Jeg heller mot nei… 

Anonymkode: 4375e...9ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var deg for noen måneder siden. Er enda tyngre enn deg da. Nå er det 11mnd siden fødsel og jeg er endelig i ferd med å avvenne og er klar for å ta tak. Når jeg ser tilbake så... tja, det er både og. Kunne godt ha slutta før, men også litt fint å ha holdt ut lenge.

Mine grunner til at jeg ønsket å slutte tidlig så jeg kunne råslanke meg var:

- Håp om at underlivsprolapsen skulle komme seg, både pga. hormoner som stabiliseres og at overvekt gjør det verre. Hadde lyst til å slutte av denne grunnen alene, for underlivsproblemer er så deprimerende og jeg er redd for at jeg kunne sett større forbedring om jeg bare dreit i amminga tidligere.

- Jævlig vondt i korsryggen. Tyngden av magen gjør det verre, tror jeg. Gjør øvelser men tenker jeg hadde fått bedre effekt om jeg var lettere.

- Føler meg helt forferdelig ukomfortabel i egen kropp. Mannen er ikke så gira på kroppen min heller. 

- Ingen av klærne mine passer og jeg føler meg så lite vel uansett hva jeg har på meg. 

"Dessverre" gikk ammingen omtrent uten styr etter startproblemene de første 2 ukene var løst, så hadde ingen unnskyldning så jeg kunne slutte av den grunn. Fikk meg bare ikke til å gjøre det kun av bare hensyn til min fysiske og psykiske helse. Vanskelig å ikke ta til seg ammeevangeliet om hvor gull verdt morsmelka er.

Sååå... ja. Babyen min er ikke så interessert i puppen mer og da er det jo lettere å avvenne. Hun får litt MME på flaske om kvelden og spiser mye mat, så ammes kun for kos ved legging eller om hun spør. Sjeldent hun dier lenger enn et par minutter, så regner med at melka stopper snart. 

Anonymkode: 60fd9...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Helse før amming altså. Vi har så god mme. Det er viktig at du er så frisk som mulig for babyen og eget liv. 

Anonymkode: d7bc5...8b5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er det du som bestemmer :) Hvis du føler at du får en dårlig psyke og livskvalitet av sånn det er nå, så blir jo heller ikke ammingen noe positivt. Du har greid å amme i 6 mnd og baby vil nok spise mer og mer fast føde fremover, som naturlig vil kutte ned på ammingen. Du kan jo ta det litt gradvis og innføre 1 og 1 flaske med MME.

Anonymkode: b9eed...73e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I korte trekk: jeg elsker å amme barnet mitt, og babyen elsker puppen. Hun vil helst die hele natta og ofte på dagtid selv om hun straks er 6 mnd. 

Problemet: jeg er overvektig etter svangerskapet, og nå tærer vekten veldig på ledd. Jeg har fått problemer med føttene mine sannsynligvis på grunn av den økte vekta (BMI over 30). Jeg har daglige smerter. Jeg går ikke ned i vekt så lenge jeg ammer (får det ikke til, og det er heller ikke anbefalt å slanke seg pga fett/avfallsstoffer i melka). Den ekstra vekten er heller ikke bra for psyken min, da jeg blir mye lei meg for at jeg er så tung/stiv/ubevegelig. 

Spørsmålet er; er det legetimt å avvenne amming av overnevnte grunner? Jeg heller mot nei… 

Klart det er ok!

Anonymkode: 8e28b...30a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt babyens helse foran eget ubehag.

Anonymkode: 4327b...d41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ammestopp er ok uansett grunn. MME er et fullverdig alternativ og du er eksperten når det kommer til hva som fungerer best for deg og din kropp. Stol på deg selv og magefølelsen, ikke hør på mammapolitiet.

Anonymkode: 64696...513

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor går grensen mellom ubehag man skal tåle og ubehag med fare for varig skade? Når blir det greit å prioritere mors helse?

Anonymkode: 60fd9...eb9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Helsen blir godt ivaretatt av mme. Dessuten er barnet 6 mnd og kommer nok uansett til å begynne med mer fast føde snart uansett. Å den psykiske helsen til mor er viktig for å klare å være den beste moren man kan være. 

Anonymkode: d7bc5...8b5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Å slutte å amme er helt i orden uansett årsak.

Anonymkode: 6803c...37f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mamming før amming ❤️ 
Det er selvfølgelig helt greit å slutte med ammingen. Som andre skriver her: MME er et fullverdig alternativ.

Anonymkode: 1876a...308

• Liker 6
Skrevet

Det trenger du ikke spørre oss eller andre om godkjenning for :) 

Du bestemmer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det legitimt.

Amming har også helt minimal helsegevinst for babyer som har passert 4-5 måneders alder. 

Anonymkode: b4dca...a55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde absolutt ammet litt lenger. Hvilken forskjell gjør det for deg å amme i noen måneder til, liksom? Sannsynligvis kommer du til å være like overvektig om fire måneder, uansett, amming eller ei. 

Anonymkode: 6d1c6...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Man skal absolutt alltid tenke på mor oppi amminga. Baby er faktisk ikke den eneste som er involvert i det. Har ikke mor det bra, går det utover alt.

Prøv å få babyen over på flaske og mme, og ta vare på deg selv. Baby skal ha en mor også, ikke bare melk. Mamming før amming, alltid 💙

Anonymkode: 076a7...092

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mye mye tyngre enn deg, men prioritere babyen og amminga mer. Alle har hvert sitt valg, men for meg var det viktigere at babyen fikk velge og at hn fikk antistoffer og melk. Var allergi og eksem inne i bildet. Erstatningen likte hn ikke. Slutta riktig nok ikke å amme før hn var 3 år. Har nå tatt tak i vekta og har gått ned 15 kg så langt. Skal ned 25 til. Selv om su ikke aktivt slanker deg kan du spise sunt, kutte litt ned på karbohydrater og bevege deg litt for å ha et bedre utgangspunkt til ammeslutt.

Anonymkode: 1ca4b...462

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er alltid greit å slutte å amme. At du ikke har lyst, er god nok grunn. Det er ikke sånn at babyen eier kroppen din. Hva men kvinner som ikke kan amme pga. medisinbruk? Mors helse før amming, det burde jo ikke være noe spørsmål en gang. Og du har jo allerede ammet i 6 mnd, altså er tida der det har noen særlig helsegevinst for barnet over.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar dere! Har jo fullammet i 6 mnd, og det er jo sant som dere sier, babyen skal jo straks spise mer fast føde. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, er jo dette jeg også egentlig tenker da, derfor spør jeg her, for det sitter langt inne for meg å avslutte noe vi begge elsker.....

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde absolutt ammet litt lenger. Hvilken forskjell gjør det for deg å amme i noen måneder til, liksom? Sannsynligvis kommer du til å være like overvektig om fire måneder, uansett, amming eller ei. 

Anonymkode: 6d1c6...ae6

Jeg har ikke noe problem med å være tjukk og ufresh, det kan jeg stå i. Men jeg er faktisk oppriktig bekymret for ledd og feilbelastning nå. Har fått konstatert en skade på grunn av økt vekt på et spesifikt ledd... Jeg ønsker jo ikke varige problemer.. Hvis jeg slutter å amme kan jeg slanke meg slik jeg vil, og det er ikke forenelig med amming. Hvorfor tror du jeg vil være like overvektig uansett? Det var en rar tanke.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke trenger en unnskyldning for å slutte å amme, det at man bare ikke vil er en mer enn god nok grunn. 

Men nå hjelper jo faktisk amming og det å produsere morsmelk som regel på vektnedgang. Så jeg er usikker på om det å slutte å amme vil hjelpe i ditt tilfelle. Om dere begge trives med ammingen ville jeg personlig heller tatt andre tak for vektnedgang enn ammeslutt. 

Anonymkode: cdc0e...974

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamming foran amming - alltid! ❤️

Anonymkode: 5ed01...b25

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...