Gå til innhold

Dere som er yngre: Hvor mye regner du med å få i pensjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 90-tallet og leser flere steder at vi enten må jobbe mye mer enn våre foreldre eller bare få utbetalt 50%-70% av hva dagens pensjonister får. Minstepensjonister vil kanskje få utbetalt mellom 6000-10.000 i måneden... Noen sier de ikke regner med å få pensjon i det hele tatt. Er dette kun skrekkscenarioer? Hvor mye sparer dere ekstra på grunn av dårlige pensjonsutsikter? Hvordan påvirker det hvor mye du jobber og hvilken jobber du tar? 

Anonymkode: 4bc6e...963

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer. Politikerne kutter mer og mer i pensjonsavtaler. Jeg jobber fullt, tjener gjennomsnittlig, men regner ikke med at jeg får mer enn maks 10 000 når jeg blir pensjonist. Håper å kunne ha fem millioner og nedbetalt lån når den tid kommer sånn at jeg kan ha råd til å dra på ferie og ha bil.

Anonymkode: 4bc6e...963

AnonymBruker
Skrevet

Mannen setter inn full IPS på oss begge. Jeg oppdrar barn. Det er viktig for oss å ha nok penger til pensjon selv om vi får null fra statskassa. Dessuten vil vi kanskje slutte å jobbe når vi er 60 og ikke 70. 🙂 Vi tenker bevisst se etter jobber med gode pensjonsordninger når vi er 50/55. Kanskje det kan dekke noe.

Anonymkode: fadba...4c5

AnonymBruker
Skrevet

84-modell her. Vårt mål er å være gjeldfri i god tid før pensjonsalder og ha en god slump verdier her og der som kan realiseres. Sparer fast 5000,- i mnd i aksjer/fond, mannen gjør det samme. I utg.pkt tenker vi at vi skal kunne forsørge oss selv, og at det vi får fra staten vil være mer som en bonus. Pensjonsordningen på jobb er sånn midt på treet, 4%. 

Anonymkode: 6f9a0...c39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satser på at barna mine skal bli superrike og finansiere pensjonsalderen min. 

Anonymkode: 3d88a...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 40 og sparer 20.000 i måneden til pensjon. Tviler på at den offentlige pensjonen blir noe særlig.

Anonymkode: 1d627...b5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er 40 og sparer 20.000 i måneden til pensjon. Tviler på at den offentlige pensjonen blir noe særlig.

Wow for en luksus og ha så mye å avse. 

Hvem sine penger lever du på da?

Anonymkode: 7d5fc...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et veldig ladd spørsmål.

Kan hende vedkommende tjener 30 000 og lever på 10 000. Jeg har gjort det i flere år av mitt liv. Eller kanskje vedkommende tjener 40 000 og lever på 20 000. Eller er du en av de som mener man ikke kan overleve på så lite? For det kan man.

Anonymkode: e1141...341

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ganske normal lønnsinntekt, litt over 40.000 utbetalt. Kjøper bare litt mindre dritt jeg egentlig ikke trenger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med å ikke få en dritt, vi kommer til å pisse bort alle pengene før jeg rekker å pensjonere meg, mellom flykninger, klima, bistand og all den andre dumme dritten vi bruker penger på så er det ikke sjangs at dette går bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pensjonsystemet er en Ponzi-svindel som må kollapse før eller siden. Jeg er født i 98 og regner ikke med å få et rødt øre i pensjon fra det offentlige. Jeg ordner med pensjon selv.

Samtidig er det bittert å måtte finansiere dagens pensjonister samtidig som jeg må sørge for min egen. I realiteten betaler jeg to pensjoner.

Anonymkode: 02e76...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år og sparer ca 15 000 kr i måneden. Ikke direkte til pensjon, men i fond og i bolig. Har hatt offentlig tjenestepensjon tidligere (jobber privat nå), så er medlem i det selv om jeg ikke kommer til å få så mye. Men har en ganske bra pensjonsavtale på i nåværende jobb, på 7%. Men jeg tenker nok ikke at det er pensjonen jeg kommer til å være avhengig av senere. 

Anonymkode: 9f684...f82

AnonymBruker
Skrevet

Alt avhenger vel av olje, og når olja tar slutt. Og hvor bra avkastning oljefondet får de neste tiårene.

Det ser jo ut til å holde ei stund til. Jeg vil tro vi kan ha de pensjonene vi har nå i 40 år til.

Anonymkode: 00551...14c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lite lyst til å tenke på det egentlig. Aldri hatt jobb pga sykdom og lever i dag på minstesats AAP (11k i mnd) mens jeg venter på å bli ferdig utredet hos nav og da blir det nok en uføretrygd. Vært heldig med arv så eier en stor del av hus og har rike besteforeldre jeg vil arve en del av så håper på å være gjeldsfri med bolig og kunne leve greit med minstepensjon. 25 år

Anonymkode: 74765...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 80-tallet, vet ikke om jeg er ung nok til å svare. Men siden jeg har jobbet deltid i mange år, så forventer jeg lite i pensjon fra staten. Men min mann og jeg har gjort noen gode økonomiske grep som kommer til å sørge for pensjonen vår. Vi har relativt dyrt hus og mer enn 50% er allerede betalt ned, vi har investert i utleieleilighet og ser etter enda en. Også har vi nesten 1mill i fond. Dette er ting vi har oppnådd selv uten arv og hjelp. Så vi er ikke bekymret for fremtiden og vi håper å kunne slutte å jobbe litt tidligere også dersom vi på det tidspunktet føler for det.

Anonymkode: 0dd21...37b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år, har jobbet 100% siden jeg var 19 og oppspart fra arbgiver står det 45 000,- 🙃☺️🙃☺️🙃

Nå kommer det en ny lov som pålegger dem sparing fra første krone. 

Jeg sparer i fond i tillegg til jeg blir gammel og leter etter en jobb som faktisk betaler meg den lønnen jeg fortjener. 

Anonymkode: 2810c...e6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er født på 80-tallet, vet ikke om jeg er ung nok til å svare. Men siden jeg har jobbet deltid i mange år, så forventer jeg lite i pensjon fra staten. Men min mann og jeg har gjort noen gode økonomiske grep som kommer til å sørge for pensjonen vår. Vi har relativt dyrt hus og mer enn 50% er allerede betalt ned, vi har investert i utleieleilighet og ser etter enda en. Også har vi nesten 1mill i fond. Dette er ting vi har oppnådd selv uten arv og hjelp. Så vi er ikke bekymret for fremtiden og vi håper å kunne slutte å jobbe litt tidligere også dersom vi på det tidspunktet føler for det.

Anonymkode: 0dd21...37b

Det funker det så lenge dere holder sammen til dere blir pensjonister. 
Men det er det ikke alle som gjør. Da er det greit med en plan B i bakhånd så man ikke ender i noen kvinnefeller

Anonymkode: 2810c...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...