LisbethBerg Skrevet 6. januar 2022 #1 Del Skrevet 6. januar 2022 Aftenposten med en fin artikkel om ungdommen. Kjenner flere ungdom som hadde samme reaksjon: etter litt normalitet gikk de fullstendig i kjelleren av at det ble en ny runde med restriksjoner og hjemmeskole. Rødt nivå på vgs er om mulig enda mer utilgivelig enn sjenkestopp. Dette er ikke engang anbefalt av fhi og hdir. https://www.aftenposten.no/norge/i/Qyqw5A/jeg-begynte-aa-hylgraate-jeg-hadde-saa-lite-lyst-til-aa-sitte-hjemme-ale 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 6. januar 2022 #2 Del Skrevet 6. januar 2022 (endret) helt enig. Det virker ikke som de forstår hva rødt nivå innebærer heller, eller har noen form for kontroll med hvordan skolene gjennomfører det. De sier at det ikke skal bety et redusert tilbud, men for mitt barn betyr det minst halve tiden på hjemmeskole. Det er helt elendig planlegging, som typisk ender med at de har et fag som krever fysisk oppmøte hjemme, hvilket vi si at de gjør ingen ting, mens fag de kunne gjort hjemme blir lagt til skolen. Det verste er at noen dager er de hjemme deler av dagen, og må bruke korte friminutt til å komme seg fra hjemmeskole til fysisk skole. Som betyr at de må bruke store deler av timen til å komme seg til skolen. Det gjør meg så frustert på mitt barns vegne at jeg kan nesten ikke snakke om det. Alle tre årene i vgs har blitt ødelagt på denne måten. Våren 2020 kunne jeg forstå det, og akseptere det. Men nå, når ungdommene er vaksinert og det ikke er spesielt mye smitte blant dem? Det er utålelig. her er en rektor i vgs som sier: «Eg er uroa for elevar som har hatt ordinær vgs i knappe 1/3 av tida på vgs. Og rundt om høyrer me om merkbart dårlegare fagleg nivå. Både arbeidskapasitet og fagleg nivå kan sjå ut til å ha gått drastisk tilbake.» https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rEbmm0/de-eldste-elevene-har-bare-faatt-sju-maaneder-paa-skolen Endret 6. januar 2022 av MissLucy 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 6. januar 2022 #3 Del Skrevet 6. januar 2022 3 hours ago, LisbethBerg said: Aftenposten med en fin artikkel om ungdommen. Kjenner flere ungdom som hadde samme reaksjon: etter litt normalitet gikk de fullstendig i kjelleren av at det ble en ny runde med restriksjoner og hjemmeskole. Rødt nivå på vgs er om mulig enda mer utilgivelig enn sjenkestopp. Dette er ikke engang anbefalt av fhi og hdir. https://www.aftenposten.no/norge/i/Qyqw5A/jeg-begynte-aa-hylgraate-jeg-hadde-saa-lite-lyst-til-aa-sitte-hjemme-ale Dette er bare kjempetrist. Dette må de bare slutte med! Jeg kan forstå at de fortsatt har dette som mulig verktøy, men det burde være et av de aller siste verktøyene som tas i bruk. Ikke noe vi bruker for sikkerhetsskyld, mens det er 300 innlagte. Det er ikke bruk for dette tiltaket nå, men kanskje det trengs i et par uker når smittenivået er på 200 000 i uka. Da er det synd at vi har seigpina elevene gjennom dette i ukesvis allerede 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar 2022 #4 Del Skrevet 7. januar 2022 Covid påvirker oss alle. Folk må virkelig slutte å klage over restriksjonene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Bingo. Det er fordi det er folk på 50+ med øvre middelklassebakgrunn som bestemmer alt. De har glemt hva det betyr å være ung. Endret 7. januar 2022 av Kågebruker 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 7. januar 2022 #6 Del Skrevet 7. januar 2022 Det er synd at tiltakene går utover folk. Men man er nødt til å ha tiltak i en pandemi, sånn er det dessverre. Det er mye smitte på skolene. Mange klarer heldigvis hjemmeskole helt fint og så må man ikke glemme alle som blir mobbet på skolene heller, flere av de syns nok det er greit å ha litt hjemmeskole. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar 2022 #7 Del Skrevet 7. januar 2022 Hyttefolk og ungdommer som sutrer over at de ikke får gå på byen, er akkurat den samme ulla. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 7. januar 2022 #8 Del Skrevet 7. januar 2022 Honey Dew skrev (3 timer siden): Covid påvirker oss alle. Folk må virkelig slutte å klage over restriksjonene. Ja, noen ytterst få synes jo covid og de tilhørende restriksjonene er helt toppen. For enkelte er skadefryd og andres nød den eneste sanne glede. Men vi som tilhører det store flertall har fått nok av de overdrevne og unødvendige "føre var"-tiltakene. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møkkalei Skrevet 7. januar 2022 #9 Del Skrevet 7. januar 2022 Barbalala skrev (4 minutter siden): Ja, noen ytterst få synes jo covid og de tilhørende restriksjonene er helt toppen. For enkelte er skadefryd og andres nød den eneste sanne glede. Men vi som tilhører det store flertall har fått nok av de overdrevne og unødvendige "føre var"-tiltakene. Er du dum? Helsevesenet kan kollapse uten føre-var tiltak. Mitt råd til deg er å være litt forsiktig. Jeg har levd en stund og før eller siden synes jeg folk innhentes av den uretten de sprer rundt seg, før eller siden. Karma kanskje, selv om jeg ikke er hindu. Men kanskje en dag du trenger helsehjelp og ikke får det. Fordi noen som deg sørger for det. Hva er det som er så vondt med å holde seg mer hjemme og/ eller litt unna folk en stund? Alternativet er at mange dør unødvendig pga vi driter i de som blir spesielt hardt rammet av korona. Neste gang er du kanskje mindretallet som alle må ta hensyn til. Vi er ikke dyr. Vi lever ikke etter survival of the fittest. Kanskje du gjør det, men flertallet, nei. Jeg holder meg gjerne hjemme i større grad for å redde Olga på 80+. At du ikke mener hun har verdi får stå på deg. Norske ungdom overlever nok. Makan til bortskjemte sutreunger skal man lete lenge etter. Psykiske problemer av dette?? Dere kommer ikke til å takle livet med sine oppturer og nedturer hvis dette lille her knekker dere. Det mener jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 7. januar 2022 #10 Del Skrevet 7. januar 2022 Møkkalei skrev (12 minutter siden): Makan til bortskjemte sutreunger skal man lete lenge etter. Psykiske problemer av dette?? Dere kommer ikke til å takle livet med sine oppturer og nedturer hvis dette lille her knekker dere. Det mener jeg. Fortell om hvilke restriksjoner du levde under da du vokste opp da. Møkkalei skrev (13 minutter siden): Jeg har levd en stund og før eller siden synes jeg folk innhentes av den uretten de sprer rundt seg, før eller siden. Ja, det får man virkelig håpe ref. mitt forrige innlegg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. januar 2022 #11 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Jeg er ung selv, men tiltakene påvirker meg ikke i nevneverdig grad. Introvert gjør nok mye. Jeg har derimot fryktelig vondt av og stor empati med alle de unge som føler at alle de beste årene i livet forsvinner. Mange vil nok fram i tid bære med seg en sorg over den tiden som gikk tapt. Det er så trist, for de er bare unge én gang. Det de mister nå det får de aldri igjen. Det må være lov å være lei seg. Endret 7. januar 2022 av Gjenferdet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 7. januar 2022 #12 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Jeg tror ikke regjeringen forstår hvordan restriksjonene påvirker de i de svake gruppene. De som ikke har familie, de som ikke ha nettverk, de som bor ismå leiligheter,. De h som ikke har råd til bil, hytte, reise på ferie (om det så bare er i Norge en helg på en hytte).vor viktig det er for de som ikke jobber å være sosial en gang i blant Det er VI som trenger ferie fra corona, vi som sitter året rundt, og nå alene i jula og i påsken. Jeg er får å beskytte barn og ungdom til en vis grad, men det er faktisk andre i samfunnet som også sliter. Endret 7. januar 2022 av ostekaker 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 7. januar 2022 #13 Del Skrevet 7. januar 2022 Gjenferdet skrev (8 minutter siden): Jeg er ung selv, men tiltakene påvirker meg ikke i nevneverdig grad. Introvert gjør nok mye. Jeg har derimot fryktelig vondt av og stor empati med alle de unge som føler at alle de beste årene i livet forsvinner. Mange vil nok fram i tid bære med seg en sorg over den tiden som gikk tapt. Det er så trist, for de er bare unge én gang. Det de mister nå det får de aldri igjen. Det må være lov å være lei seg. Misunner ikke de unge nå nei, det er jo f. eks. mange nå som har gått nesten hele VGS under korona, en tid der man skal lære mye. Ikke bare rent faglig, men også sosialt, kulturelt og praktisk. Effekten av hvordan det slår ut når de er godt voksne vet man ikke før om mange år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. januar 2022 #14 Del Skrevet 7. januar 2022 Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Misunner ikke de unge nå nei, det er jo f. eks. mange nå som har gått nesten hele VGS under korona, en tid der man skal lære mye. Ikke bare rent faglig, men også sosialt, kulturelt og praktisk. Effekten av hvordan det slår ut når de er godt voksne vet man ikke før om mange år. Ja, VGS elever. Stakkars. Det hadde vært drepen for karakterene mine med så ustabil skolesituasjon og lemfeldig undervisning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. januar 2022 #15 Del Skrevet 7. januar 2022 Honey Dew skrev (2 timer siden): Hyttefolk og ungdommer som sutrer over at de ikke får gå på byen, er akkurat den samme ulla. Hytteforbudet er noe av det mest tragikomiske som har skjedd denne pandemien. Skolestenging er bare tragedie. Noterer at ungdom er mer reflekterte rundt dette enn mange voksne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 7. januar 2022 #16 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) NorthernLight skrev (5 timer siden): Det er synd at tiltakene går utover folk. Men man er nødt til å ha tiltak i en pandemi, sånn er det dessverre. Det er mye smitte på skolene. Mange klarer heldigvis hjemmeskole helt fint og så må man ikke glemme alle som blir mobbet på skolene heller, flere av de syns nok det er greit å ha litt hjemmeskole. det er et lovkrav om forholdsmessighet, og myndighetene er ganske åpne om at dette vilkåret kun har funksjon som del av en større tiltakspakke. Og når det utgjør et alvorlig inngrep i en viktig menneskerettighet som retten til utdanning, så må jeg si jeg er skeptisk til lovligheten. Mitt barn som går i tredje gym vil gå ut av VGS i år med ett normalt semester bak seg. Det er ikke greitt. Elevene i vgs er vaksinerte, og smitten er lav blant dem. Det er helt urimelig at de skal bære denne byrden. Endret 7. januar 2022 av MissLucy 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar 2022 #17 Del Skrevet 7. januar 2022 Barbalala skrev (59 minutter siden): Fortell om hvilke restriksjoner du levde under da du vokste opp da. Ja, det får man virkelig håpe ref. mitt forrige innlegg. Buhuhu. Dagens unge har masse sosiale plattformer de kan være på. Det er ikke synd på dem. En ser godt nå hvor lite ungdommer og barn tåler av motgang før de får "angst". Det er foreldrene sin skyld at ungene ikke tåler noe som helst lengre. Det hadde vært morsomt å se hvordan de ville klart seg under 2. verdenskrig med alle restriksjonene som var da. De hadde ikke holdt ut en tøddel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar 2022 #18 Del Skrevet 7. januar 2022 Example skrev (3 minutter siden): Hytteforbudet er noe av det mest tragikomiske som har skjedd denne pandemien. Skolestenging er bare tragedie. Noterer at ungdom er mer reflekterte rundt dette enn mange voksne. Å synes synd på seg selv er ikke å reflektere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 7. januar 2022 #19 Del Skrevet 7. januar 2022 Honey Dew skrev (7 minutter siden): Å synes synd på seg selv er ikke å reflektere. Dette er en av de gangene jeg skulle ønske man kunne gi en down vote på kg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 7. januar 2022 #20 Del Skrevet 7. januar 2022 Honey Dew skrev (8 minutter siden): Buhuhu. Dagens unge har masse sosiale plattformer de kan være på. Det er ikke synd på dem. En ser godt nå hvor lite ungdommer og barn tåler av motgang før de får "angst". Det er foreldrene sin skyld at ungene ikke tåler noe som helst lengre. Det hadde vært morsomt å se hvordan de ville klart seg under 2. verdenskrig med alle restriksjonene som var da. De hadde ikke holdt ut en tøddel. Trodde ikke at du var så ignorant. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnLa0g/flere-unge-sliter-psykisk-sykehus-har-iverksatt-kriseplan https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/flere-barn-og-unge-trenger-psykisk-hjelp-etter-korona-1.15741320 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg