Gå til innhold

Bekymringsmelding og barnevernet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk, så leit at du måtte oppleve dette. Hørt om flere som har meldt inn bekymringer som straff feks av eks. Det er ikke greit. Det gjør noe med selvfølelsen dette her og tanken på at barnehagen ikke tror barnet/a har det godt hos oss. Jeg gruer meg til møte og har ikke lyst at flere skal bli kobles inn i dette. Jeg vet at jeg aldri kommer til å fortelle noe til de på avdelingen igjen og det vil bli vanskelig å levere/hente, men vi kommer oss gjennom dette her også. Vet du hvor lenge saker blir liggende etter de er henlagt? Altså at skole etc kan få lese saken?

Anonymkode: 53cc1...ab4

Hei igjen. 

Ja det gjør virkelig noe med selvfølelsen og det sårer noe enormt.. 

Jeg vet ikke hvor lenge saken blir liggende etter den er henlagt. Men dette er heller ikke viktig for meg. Jeg hadde hele tiden en åpen dialog- både med skole og bv, så føler jeg har lite å "skjule"..

MEN selvfølgelig er det ikke noe gøy at flere skal lese disse negative tingene som ble påstått om meg, men i mot tilfelle føler jeg det er barnefar og stemor som skal skamme seg og ikke meg. Rett og slett pga de kom med disse falske påstandene sine.. 

Og akkurat det tenker jeg i ditt tilfelle. At det er barnehagen / den ansatte som har skrevet bekymringsmeldingen- som burde skamme seg. Rett og slett pga manglende evne til å kommunisere og snakke med dere slik at dere kunne forklart dere direkte og at dere slapp denne belastningen. 

Også tenker jeg man skal ha respekt for bv og jobben dem gjør..! Når de får bekymringsmeldinger som enten er oppdiktet, rykter, oppspinn, eller hevn- så MÅ de likevel undersøke! Og da mister de tid til å følge opp saker som faktisk trenger mer og bedre oppfølging!

Anonymkode: 2ea75...4d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei igjen. 

Ja det gjør virkelig noe med selvfølelsen og det sårer noe enormt.. 

Jeg vet ikke hvor lenge saken blir liggende etter den er henlagt. Men dette er heller ikke viktig for meg. Jeg hadde hele tiden en åpen dialog- både med skole og bv, så føler jeg har lite å "skjule"..

MEN selvfølgelig er det ikke noe gøy at flere skal lese disse negative tingene som ble påstått om meg, men i mot tilfelle føler jeg det er barnefar og stemor som skal skamme seg og ikke meg. Rett og slett pga de kom med disse falske påstandene sine.. 

Og akkurat det tenker jeg i ditt tilfelle. At det er barnehagen / den ansatte som har skrevet bekymringsmeldingen- som burde skamme seg. Rett og slett pga manglende evne til å kommunisere og snakke med dere slik at dere kunne forklart dere direkte og at dere slapp denne belastningen. 

Også tenker jeg man skal ha respekt for bv og jobben dem gjør..! Når de får bekymringsmeldinger som enten er oppdiktet, rykter, oppspinn, eller hevn- så MÅ de likevel undersøke! Og da mister de tid til å følge opp saker som faktisk trenger mer og bedre oppfølging!

Anonymkode: 2ea75...4d2

Takk for at du deler dinn erfaring❤️Det  er sant og klart bv må jo ta alle bekymringsmeldinger på alvor. Barnehagen burde i det minste spørt oss hvordan det går med oss og om det er noen utfordringer enn å gå bak ryggen på oss uten å innvolvere oss. De sier jo selv at det ikke er så alvorlig også barnevernet sier at det ikke er en hastesak. Jeg er spent og ser frem til å få dette ut av verden, selv om somsagt vil nok dette sitte i meg så lenge vi har barna i denne barnehagen. Hadde byttet barnehage faktisk om det ikke var for at det andre barnehagebarnet kun har 1 år igjen i barnehagen.😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går nok helt fint, Ts! 

Prøv heller å tenk på hvor fint det faktisk er at vi har ett barnevern. Mange blir årlig meldt,  og stortsett blir saker kun undersøkt 🙂

Skal selv i møte med barnevern, da vi/barnefar er meldt inn. Jeg er ikke den de er bekymret for, men kan selv kjenne på følelsen av at det er ekkelt. Jeg tenker at min jobb, også din er å være åpen om situasjonen og samarbeide med de ansatte. 

Lykke til!

Anonymkode: 57733...4c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for at du deler dinn erfaring❤️Det  er sant og klart bv må jo ta alle bekymringsmeldinger på alvor. Barnehagen burde i det minste spørt oss hvordan det går med oss og om det er noen utfordringer enn å gå bak ryggen på oss uten å innvolvere oss. De sier jo selv at det ikke er så alvorlig også barnevernet sier at det ikke er en hastesak. Jeg er spent og ser frem til å få dette ut av verden, selv om somsagt vil nok dette sitte i meg så lenge vi har barna i denne barnehagen. Hadde byttet barnehage faktisk om det ikke var for at det andre barnehagebarnet kun har 1 år igjen i barnehagen.😌

Etter denne saken er henlagt kan du ta opp med barnehagen hva du synes om det de har gjort. 
De kommer til å ha samtaler med dere foreldre og med barna. De må snakke med barna alene. 
i tillegg kommer de på et hjemmebesøk. 
Vi står i samme situasjon n der vi blitt meldt til barnevernet da vår ungdom sliter på skolen. Helt forferdelig. At han sliter på skolen har ingenting med hjemme å gjøre. Det handler om problemer han har med seg selv etter han ble utsatt for mobbing. Nå blir det full rulle med hjemme besøk og samtaler. Vi føler oss helt knust. Mister jo helt selvtillitten som mor når en opplever dette 

Anonymkode: 8f6d2...4b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette går nok helt fint, Ts! 

Prøv heller å tenk på hvor fint det faktisk er at vi har ett barnevern. Mange blir årlig meldt,  og stortsett blir saker kun undersøkt 🙂

Skal selv i møte med barnevern, da vi/barnefar er meldt inn. Jeg er ikke den de er bekymret for, men kan selv kjenne på følelsen av at det er ekkelt. Jeg tenker at min jobb, også din er å være åpen om situasjonen og samarbeide med de ansatte. 

Lykke til!

Anonymkode: 57733...4c4

Det har du helt rett i. Samtidig er bv en etat som har makt og myndighet til å fremme saken for fylkesnemndene og overta omsorgen for barn. Klart foreldre blir redde når barnevernet kommer inn for å se om foreldre er skikket til å være foreldre. Det er ingen i hele verden som ønsker bv på hjemmebesøk for å se om du som forelder er flink nok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er viktig at dere er ydmyke. Du sier dere vet hva som skjedde, men det gjør dere strengt tatt ikke. Passer storebror på 14 mye på lillesøster på 3? Kan det være noe der dere ikke har fanget opp?

Anonymkode: f6329...c8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det er vanlig prosedyre. Men barnehagen er pliktig å varsle dere foreldre om de melder inn en bekymring. Det er kun ved alvorlig omsorgssvikt og vold de kan melde uten å gi beskjed. 
kjenner et foreldrepar som ble meldt fordi babyen hadde falt ned fra stellebordet og fikk skade i panna og var innom legevakten. Det var bare en samtale der de forklarte hva som hadde skjedd, og ikke mer enn det. 

Noen har som sin prosedyre å varsle i slike og slike tilfeller, men det er faktisk også et lovbrudd. Rutinemessige varslinger til barnevernet uten foreldres samtykke, er ikke i tråd med lovverket. 

Anonymkode: c54ac...83a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi aner jo ikke hva de har meldt inn, men den ene pedlederen gav seg ikke på det hvor skadelig det var feks for utviklingen av hjernen om man sov mindre enn i en time.

En pedleder er ikke kvalifisert til å uttale seg om nevrobiologisk utvikling. Det er også store forskjeller mellom barn. Forskning på gruppenivå sier lite om enkeltindividet. 

Anonymkode: c54ac...83a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror det er viktig at dere er ydmyke. Du sier dere vet hva som skjedde, men det gjør dere strengt tatt ikke. Passer storebror på 14 mye på lillesøster på 3? Kan det være noe der dere ikke har fanget opp?

Anonymkode: f6329...c8d

14 åringen er en veldig omsorgsfull og flink storebror som aldri hadde skadet småsøskena, det er vi 100% sikker på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette bør meldes til statsforvalteren når saken er avsluttet. Vedkommende bør «veiledes» ut av stillingen sin i barnehagen.

Anonymkode: fafb2...9d2

Alle som er blitt utsatt for en melding der vilkårene for meldeplikt ikke er oppfylt, bør klage på dette ja. Problemet er nok større enn myndighetene vil vedgå tror jeg. Hvis alle klager, blir det forhåpentligvis tatt tak i problemet. Jeg ville ikke ha hatt for høye forhåpninger om å få medhold i klagen. Selv om statsforvalter gir foreldrene rett i at saken ikke skulle ha blitt meldt, får det utrolig nok ingen konsekvenser for den som meldte. Jeg tror denne berøringsfrykten kommer av at man er redd for at barnehageansatte og andre ikke skal tørre å melde ifra når det faktisk er grunnlag for å melde. Det er ikke riktig at det skal være slik. 

Anonymkode: fe5bf...d39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk, så leit at du måtte oppleve dette. Hørt om flere som har meldt inn bekymringer som straff feks av eks. Det er ikke greit. Det gjør noe med selvfølelsen dette her og tanken på at barnehagen ikke tror barnet/a har det godt hos oss. Jeg gruer meg til møte og har ikke lyst at flere skal bli kobles inn i dette. Jeg vet at jeg aldri kommer til å fortelle noe til de på avdelingen igjen og det vil bli vanskelig å levere/hente, men vi kommer oss gjennom dette her også. Vet du hvor lenge saker blir liggende etter de er henlagt? Altså at skole etc kan få lese saken?

Tror ikke noen andre har svart på dette, så jeg forsøker. Saken blir liggende i barnevernets system. Hverken barnehagen eller barnevernet kan informere skolen om at dere har blitt meldt til bv. Hvis saken blir henlagt, og det blir den, så sant dere ikke har gjort noe galt, så vil ikke skolen få vite om dette 🙂 Når det er sagt, så føler jeg meg ikke 100 % trygg på at barnehagen vår har fått opplæring i taushetsplikt, så jeg kommer til å be om å få lese gjennom alt av dokumentasjon de sender over til skolen når den tid kommer, for å være sikker på at barnehagen ikke sender over info som skolen ikke skal ha (Ikke bhg som meldte oss, men de vet om saken) Å bli meldt gjør noe med tilliten. 

Anonymkode: fe5bf...d39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normal prosedyre og dere trenger ikke å være bekymret, ts. Barnehagen har blitt bedt om å uttale seg, de har ikke sendt egen bekymringsmelding. Dere vil få lest opp alt av dokumenter på første møte med barneverntjenesten, og dere kan forvente å bli behandlet på en respektfull måte. Dette er krise for dere - for barneverntjenesten er det ren rutine. Etter all sannsynlighet blir undersøkelsessaken henlagt kjapt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts har det tungt nå. Mye tanker og følelser når en får en slik bekymring på seg og ikke vet helt hva som er skrevet. Tror de fleste hadde blitt redde og frustrerte da 

Exactly.

Anonymkode: 7291b...462

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (23 timer siden):

Bare meg som stusser på at foreldrene har fått informasjon om bekymringsmeldingen hvis det mistenkes vold? Da skal normalt sett foreldrene ikke kontaktes. Det kan jo være noe annet de er bekymret for?

Godt poeng 👆.Har hørt at ved mistanke om vold , skjer ting  umiddelbart . Det er nok ikke vold som er bekymring her . Mer uklarheter / misforståelser rundt beinbruddet . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 20.12):

Her har jo både sykehuset pg barnehagen meldt uavhengig av hverandre, så da må du jo bare samarbeide. Har det ikke skjedd noe galt så avsluttes  jo saken. 

Anonymkode: b9e6b...59a

Kanskje de faktisk ikke har meldt uavhengig av hverandre? Kanskje barnehagen ble oppringt av bv pga at sykehuset hadde meldt inn? Og at barnehagen så «slang seg på»?

Anonymkode: 27682...957

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje de faktisk ikke har meldt uavhengig av hverandre? Kanskje barnehagen ble oppringt av bv pga at sykehuset hadde meldt inn? Og at barnehagen så «slang seg på»?

Anonymkode: 27682...957

Det kan være. Jeg snakket tom med de ang de rutinemessige røntgenbildene se tok av barnet på sykehuset ang vold da vi pratet med barnehagen etter at barnet vårt var til bake. Siden pedleder i dag sa det var også noe annet de var bekymret for, så det skal bli spennende å høre hva det er for noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være. Jeg snakket tom med de ang de rutinemessige røntgenbildene se tok av barnet på sykehuset ang vold da vi pratet med barnehagen etter at barnet vårt var til bake. Siden pedleder i dag sa det var også noe annet de var bekymret for, så det skal bli spennende å høre hva det er for noe. 

Skikkelig dårlig gjort av barnehagen å ikke drøfte dette med dere først . Hadde mistet tilliten totalt . 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til og med tilsette i barnevernstenesta kan få på seg ein rutineundersøkelse om eit barn knekker lårbeinet. Veit om heilt normale folk som var uheldige på skitur som fekk på seg ein rutineundersøkelse, den vart avslutta ganske fort.

https://www.ba.no/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/mor-brakk-larbeinet-pa-sonn-3-i-julebesok/s/5-8-6208

Det er mange sånne saker, som gjer det lettare å melda. Samfunnet bryr seg meir om barn, fleire blir fanga opp.

Barnehagen SKAL informera dykk om bekymringsmelding til barnevernet. Unntaket er om dei mistenkjer vald, då skal foreldre ikkje bli informert.

Anonymkode: 69c51...220

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS, jeg har ikke lest hele tråden , men  ille bare si at om barnehagen og BV hadde vært bekymret for alvorlig vold hjemme, ville du ikke fått innkallelse til et møte frem i tid. Da ville du fått beskjed om å møte på barnevernet mens barnet er i barnehagen slik at noen andre kunne tatt av av barnet dersom de oppfattet at det er grunn til  videre bekymring. Det virker som ar de allerede har undersøkt PGA legens bekymring , og at dette brevet er sendt mest for å opplyse om at flere er bekymret, og slik at dere kan lese gjennom.

Hilsen lærer som har jobbet tett med BV flere ganger.

Anonymkode: f6127...4dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS, jeg har ikke lest hele tråden , men  ille bare si at om barnehagen og BV hadde vært bekymret for alvorlig vold hjemme, ville du ikke fått innkallelse til et møte frem i tid. Da ville du fått beskjed om å møte på barnevernet mens barnet er i barnehagen slik at noen andre kunne tatt av av barnet dersom de oppfattet at det er grunn til  videre bekymring. Det virker som ar de allerede har undersøkt PGA legens bekymring , og at dette brevet er sendt mest for å opplyse om at flere er bekymret, og slik at dere kan lese gjennom.

Hilsen lærer som har jobbet tett med BV flere ganger.

Anonymkode: f6127...4dc

Takk for svar. Jeg har tenkt dette og jeg håper å tror om bv tror at noen har brukt vold for å knekke lårbeinet på barnet sitt, at det blir satt i gang tiltak med en gang! Det står i brevet at det er 2 bekymringsmeldinger og dette reagerer vi på og hva barnehagen er bekymret for. For oss kom det som et sjokk, vi har hatt en grei dialog med de hele veien og kun fått masse positive tilbakemeldinger ang barnet vårt. Vi føler oss tråkket på og all tilitt er borte, for de burde i det minste spørt oss om hvordan vi har det om de var bekymret for noe...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...