Gå til innhold

Bekymringsmelding og barnevernet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en god vennine som jobber tett med barnevernet. Har snakket med henne nå og tar henne med på møte! Jeg forstår at det er prosedyre dette her, men at barnehagen er bekymret for barnet vårt er ganske sårt. Jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal få tillitt tilbake og tanken på å gå å levere p hente å prate med de etter dette er fæl. Jeg føler meg så liten og grusom person, men vet jo at barnet vårt har det godt hjemme og med oss😔

Anonymkode: 53cc1...ab4

Hvis dere har alt deres på det rene så skal du ikke skamme deg. 
Det er grusomt å stå i en slik situasjon men hvis dere har alt på deres rene så vil de forhåpentligvis forstå det.

Anonymkode: f2219...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis de mistenker vold fra foreldrene så blir ikke foreldrene kontaktet før møtet skal være så her er noe feil i historien. 

Anonymkode: e414c...889

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja hun skrev det ble drøftet annonymt med barnevernet først, men de ønsket at saken skulle meldes uten at vi fikk vite om det!

Barnehagene ringer ikke bv anonymt for å drøfte, de ringer og presenterer seg og sier de har ett anonymt barn de ønsker å drøfte. Dette er anbefalt fremgangsmåte (anbefqlt av barnevernet og politi) dersom barnehagen er usikre på om de har en sak som bør meldes eller ikke. Hvis saken er slik at barnevernet mener det bør meldes gjør barnehagen det. Jeg vet om flere tilfeller hvor barnehagen har fått til svar om at det ikke er en meldepliktig sak men noe barnehagen selv må ta tak i. Da er det jo fint at barnehagen ikke har sagt navnet på barnet.

Anonymkode: 1b25c...3e5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om det ikke er spesifisert i meldingen hva som gjør at barnehagen mistenker omsorgssvikt, så bør dere forsøke å få innsyn i barnevernets notater fra telefonsamtale med barnehagen. Men etter min erfaring, er dette noe som tar lang tid å få innsyn i. 

Anonymkode: fe5bf...d39

Innsyn skal gis uten ubegrunnet opphold. Vi borgere har en hel del lovfesta rettigheter og verken politiet, jurister eller andre offentlig ansatte med billige bachelorgrader skal trenere behandlingen av legitime innsynskrav. Mas og meld dem til statsforvalteren hvis det drøyer. 

Anonymkode: fafb2...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innsyn skal gis uten ubegrunnet opphold. Vi borgere har en hel del lovfesta rettigheter og verken politiet, jurister eller andre offentlig ansatte med billige bachelorgrader skal trenere behandlingen av legitime innsynskrav. Mas og meld dem til statsforvalteren hvis det drøyer. 

Anonymkode: fafb2...9d2

Stemmer. Vi måtte "mase", dvs klage til statsforvalter gjentatte ganger. Telefonnotatene var i følge bv "interne dokumenter" som vi ikke hadde rett til innsyn i. Vi syntes at det var rart at barnehagen og barnevernet kunne ha samtaler seg imellom som de hemmeligholdt innholdet av, og vi fikk da tilsendt notatet til slutt takket være statsforvalter. Det stod ikke så mye spennende da, men greit å få det avkreftet at det var noe de skjulte for oss (det føltes slik, jeg fikk litt paranoia av hele saken) 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er bare noe dere må gjennom dessverre. Det som er haken er når de starter etterfoskning på saken så går det på alle barna og da vil de ha alle opplysninger til å kontakte alle instanser alle barna er involvert i eller har vært involvert i. 
Når det er mistanke om vold fra foreldre så sendes bekymringsmelding uten informasjon til foreldre.
Hvis dere har alt deres på det rene så går det nok bra.

Ser at du bruker begrepet etterforskning. Og her ligger problemet. Barnevernet har ikke etterforskningskompetanse. Det er det politiet som har. Det er derfor det ofte blir så feil i slike saker. De etterforsker, men kan ikke det faget. 
Og ja, jeg har blitt avhørt av politiet og «avhørt» av barnevernet, i forb med en lei sak i vår familie. 
Politiet; de var profesjonelle. De spurte hvis de lurte på noe, jeg fikk lese gjennom en transkripsjon av avhøret osv. 

Sosionomen fra barnevernet; det som fremsto som en hyggelig samtale var i realiteten et avhør, der jeg ble feilsitert og feiltolket i vilden sky. Rapporten etterpå, var ikke mulig å kjenne seg igjen!

Hvis det er slik at et større barn er mistenkt for vold mot et småsøsken, er politiet instansen som bør ta det. Høres drastisk ut, men:
Etter min erfaring er uprofesjonaliteten vi opplevde fra BVs side mye mer skremmende.

Anonymkode: 8d3b0...4fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnehagen skriver at de er bekymret for hvordan jenta vår har det hjemme

Spurte du ikke barnehagen hvorfor de var bekymret når du snakket med de?

"Det var min 4 forskjellige vi måtte forklare hva som skjedde, menstorebror sa en annen versjon som virker mer sannsynlig når vi kom hjem fra sykehuset. Mannen min ringte direkte til legen som sjekket oss ut å forklarte hva sønnen min hadde sagt og legen mente også at da virket det mer sannsynlig at lårbeinet kunne knekke. "

Hvorfor endret gutten historien sin? Og hvorfor hadde dere oversikt over hva som skjedde når dere dro til legen?

Anonymkode: 41913...d3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd til deg vil være å samarbeide med barnevernet. De foreldrene som nekter å samarbeide med barnevernet er de som vekker mest bekymring. Hva er det de prøver å skjule tenker man da.  Spesielt de som truer med advokater osv. Jeg har opplevd det flere ganger det. To ulike instanser har sendt bekymringsmelding og dette må de undersøke, sant? Ulykker skjer, men man kan aldri vite. Derfor må det undersøkes. Takk og lov for det. Så selv om det er tøft for dere som en familie nå, så tenk på at de gjør det for barnet beste. Hvis dere har ingenting å skjule, så kommer det til å ordne seg. Da har dere ingenting å frykte. De er her for barnets beste. Man må slutte å se på barnevernet på som onde. De gjør så utrolig mye, men det hører man sjelden om. 
En god venn av meg som er ortoped sendte en bekymringsmelding etter en operasjon. Han mente at det brudde kunne aldri spebarnet laget selv, med fall osv. Det var ikke mulig. Det var menneskeskapt, av noen andre. Det havner mange barn hvert år med brudd på legevakten/sykehus, tenk bare på Christopher saken. Så jeg synes det er kjempebra at de tar tak i det. De skal være barnas advokater! Det er en grunn til at det heter barnevern, og ikke foreldrevern. Og hvis dere har gjort noe sånt mot barnet, som de har grunn til å tro. Ja, da får dere masse veiledning og oppfølging fra barnevernet. De er ikke ute etter å ta barnet deres. Barn har som regel aller best for foreldrene sine (finnes unntak). Og som oftes så har ikke foreldrene de riktige verktøyene for å være gode foreldrene. Derfor får de veiledning fra barnevernet. De som er voldsutøvere trenger hjelp de og. Folk kan endre seg med riktig hjelp. Men da må de ville ta imot den hjelpen og erkjenne at de har et problem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ganske opprørt og trist i dag. Vi har ventet på at barnevernet skulle ta kontakt pga barnet vårt på snart 3 år knakk lårbeinet for noen uker siden. Vi var ikke forberett på at barnehagen har sendt inn bekymringsmelding. Vi har kun hørt masse skryt over barnet vår. Barnet vårt er svært aktiv, robust, trygg, sosial og utadvent og stort sett alltid i godt humør. Vi har aldri fått noen negative tilbakmeldinger, derfor ble vi ganske sjokket over brevet fra barnevernet.

Vi har et til barn i barnehagen og dette gjelder kun det ene barnet, så hvorfor er de kun bekymret for dette barnet... Barnehagen hadde sendt inn 3 dager etter at sykehuset sendte jnn bekymringsmelding. Barnehagen skriver at de er bekymret for hvordan jenta vår har det hjemme. Som sagt aldri før har vi fått noen tilbakemeldinger eller spørsmål fra de om noe med barnet vårt...

I slutten på brevet står dette: Rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter lovens paragrsf 4-4. Jeg får jo helt panikk pga hørt så masse skremselshistorier fra barnevernet...

Øøøhhh. Hvis sykehus og barnehage sender melding, så er jeg veldig glad for at barnevernet følger opp dette! 

Anonymkode: 92169...2ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spurte du ikke barnehagen hvorfor de var bekymret når du snakket med de?

"Det var min 4 forskjellige vi måtte forklare hva som skjedde, menstorebror sa en annen versjon som virker mer sannsynlig når vi kom hjem fra sykehuset. Mannen min ringte direkte til legen som sjekket oss ut å forklarte hva sønnen min hadde sagt og legen mente også at da virket det mer sannsynlig at lårbeinet kunne knekke. "

Hvorfor endret gutten historien sin? Og hvorfor hadde dere oversikt over hva som skjedde når dere dro til legen?

Anonymkode: 41913...d3e

Jeg har skrevet dette tidligere, 14 åeingen har vært redd pga lille ikke klarte stå på foten og har hatt dårlig samvittighet derfor en vag forklaring først. Vi sa seff samme forklaring til legene pga det var den historien vi hadde blitt fortalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Catskan skrev (5 timer siden):

Mitt beste råd til deg vil være å samarbeide med barnevernet. De foreldrene som nekter å samarbeide med barnevernet er de som vekker mest bekymring. Hva er det de prøver å skjule tenker man da.  Spesielt de som truer med advokater osv. Jeg har opplevd det flere ganger det. To ulike instanser har sendt bekymringsmelding og dette må de undersøke, sant? Ulykker skjer, men man kan aldri vite. Derfor må det undersøkes. Takk og lov for det. Så selv om det er tøft for dere som en familie nå, så tenk på at de gjør det for barnet beste. Hvis dere har ingenting å skjule, så kommer det til å ordne seg. Da har dere ingenting å frykte. De er her for barnets beste. Man må slutte å se på barnevernet på som onde. De gjør så utrolig mye, men det hører man sjelden om. 
En god venn av meg som er ortoped sendte en bekymringsmelding etter en operasjon. Han mente at det brudde kunne aldri spebarnet laget selv, med fall osv. Det var ikke mulig. Det var menneskeskapt, av noen andre. Det havner mange barn hvert år med brudd på legevakten/sykehus, tenk bare på Christopher saken. Så jeg synes det er kjempebra at de tar tak i det. De skal være barnas advokater! Det er en grunn til at det heter barnevern, og ikke foreldrevern. Og hvis dere har gjort noe sånt mot barnet, som de har grunn til å tro. Ja, da får dere masse veiledning og oppfølging fra barnevernet. De er ikke ute etter å ta barnet deres. Barn har som regel aller best for foreldrene sine (finnes unntak). Og som oftes så har ikke foreldrene de riktige verktøyene for å være gode foreldrene. Derfor får de veiledning fra barnevernet. De som er voldsutøvere trenger hjelp de og. Folk kan endre seg med riktig hjelp. Men da må de ville ta imot den hjelpen og erkjenne at de har et problem. 

Takk for svar, vi synes jo det er bra at de passer på barna som sagt. Det ang barnehagen vi synes er kjipt. Vi har følt de har vært hysteriske flere ganger på ting å de ville egentlig ikke ha barnet vårt i barnehagen før fotdn var helt god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis dere har alt deres på det rene så skal du ikke skamme deg. 
Det er grusomt å stå i en slik situasjon men hvis dere har alt på deres rene så vil de forhåpentligvis forstå det.

Takk, vi vet jo selv best hva som er sannheten❤️ Det er bare veldig drastisk og tøfft å stå i at barnehagen som vi har stolt på og hatt en god dialog med har gått bak ryggen vår å er så bekymret for barnet vårt😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Blålilla skrev (8 timer siden):

I vår bhg falt et barn fra en lav sofa under lek. Lårbensbrudd og ambulanse med blålys.

Det er fullt mulig å lande forkjært. 

En gutt i klassen min brakk beinet i gym. Han landet rart, men virket helt fin. Et par dager etterpå kom han med gipset ben🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis de mistenker vold fra foreldrene så blir ikke foreldrene kontaktet før møtet skal være så her er noe feil i historien. 

Anonymkode: e414c...889

Tenker du feil i hisorien min? Det er jo vold pga uvanlig beinbrudd sykehuset sendte inn bekymringsmelding på. Hva barnehagen er bekymret over aner vi ikke, men vi kan tenke oss at det kan være pga vi sendte barnet med bruddet i barnehagen. Barnet var aktivt og viste ingen tegn til smerte da og vi foreldre mente det var bra for barnet å gå i barnehagen, mens det ble en diskusjon i forkant pga de i barnehagen mente det var best at barnet var hjemme. Dette var før vi pratet med de og før de så barnet selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er kjempetøft og sårt å stå i en sånn situasjon Ts. Det beste for alle er om barnevernet ikke finner noe, og saken blir henlagt. Det som er i sånne situasjoner er at man kan aldri vite. Så prøv å se det fra barnehagen sin side også. Her tenker de faktisk på barnets beste ❤️ Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem og folkehelseproblem verden over. Statistikken viser at mange barn i Norge blir utsatt for vold i nære relasjoner og at grov vold er preget av stabilitet.  Barnehager får ofte kritikk fordi de er den instansen som sender færrest bekymringsmeldinger. Allikevel så vet man at mange barn i barnehagealder blir utsatt for vold. Voldutsatte barn blir ofte kalt for usynlige, men de er ikke usynlige. De går i barnehagen hver dag. Denne saken her er et eksempel på hvorfor mange kvier seg for å sende. Det er det tette foreldresamarbeidet. Man føler at man går bak ryggen til foreldrene, og er illojal. Når man i utgangspunktet burde være "barnets advokat". Også må det nevnes er hvis det er mistanke om vold eller overgrep så skal ikke barnehagen snakke om bekymringen med foreldre på forhånd. Kun hvis det dreier seg om andre type bekymring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Catskan skrev (34 minutter siden):

Jeg forstår at det er kjempetøft og sårt å stå i en sånn situasjon Ts. Det beste for alle er om barnevernet ikke finner noe, og saken blir henlagt. Det som er i sånne situasjoner er at man kan aldri vite. Så prøv å se det fra barnehagen sin side også. Her tenker de faktisk på barnets beste ❤️ Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem og folkehelseproblem verden over. Statistikken viser at mange barn i Norge blir utsatt for vold i nære relasjoner og at grov vold er preget av stabilitet.  Barnehager får ofte kritikk fordi de er den instansen som sender færrest bekymringsmeldinger. Allikevel så vet man at mange barn i barnehagealder blir utsatt for vold. Voldutsatte barn blir ofte kalt for usynlige, men de er ikke usynlige. De går i barnehagen hver dag. Denne saken her er et eksempel på hvorfor mange kvier seg for å sende. Det er det tette foreldresamarbeidet. Man føler at man går bak ryggen til foreldrene, og er illojal. Når man i utgangspunktet burde være "barnets advokat". Også må det nevnes er hvis det er mistanke om vold eller overgrep så skal ikke barnehagen snakke om bekymringen med foreldre på forhånd. Kun hvis det dreier seg om andre type bekymring. 

Takk for svar og jeg er helt enig med deg i dette, men måten det er blitt gjort på har ødelagt tillitten vår til de u barnehagen. Samboer fikk snakket med pedleder så vidt i dag og han spørte om det var andre ting de også var bekymret for og det var det. Hun hadde ikke lov å si ang hva før møte på barnevernet. Som sagt har vi følt de ansatte på den avdelingen er litt hysteriske og de har 2 ganger vært uenig i hva vi har ønsket for barnet vårt og det var ang hvor lenge det skal sove i barnehagen og at tid i barnehagen etter beinbruddet. 

Det at vi hele tiden kun har fått positive tilbakemeldinger på jenta vårt, føles det merkelig når nå etter beinbruddet er de bekymret for andre ting også. Det blir spennende å høre hva som kommer frem på møte. Vi er ikke bekymret pga vi vet at jenta vår falt og at vi aldri har gjort henne noe, men det gjør vondt at de er bekymrert for henne😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for svar og jeg er helt enig med deg i dette, men måten det er blitt gjort på har ødelagt tillitten vår til de u barnehagen. Samboer fikk snakket med pedleder så vidt i dag og han spørte om det var andre ting de også var bekymret for og det var det. Hun hadde ikke lov å si ang hva før møte på barnevernet. Som sagt har vi følt de ansatte på den avdelingen er litt hysteriske og de har 2 ganger vært uenig i hva vi har ønsket for barnet vårt og det var ang hvor lenge det skal sove i barnehagen og at tid i barnehagen etter beinbruddet. 

Det at vi hele tiden kun har fått positive tilbakemeldinger på jenta vårt, føles det merkelig når nå etter beinbruddet er de bekymret for andre ting også. Det blir spennende å høre hva som kommer frem på møte. Vi er ikke bekymret pga vi vet at jenta vår falt og at vi aldri har gjort henne noe, men det gjør vondt at de er bekymrert for henne😔

Ja, det er rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få tak i advokat. Alt de skriver i referater må skrives korrekt ellers blir det brukt mot dere. Jo mer en har med bv å gjøre som mor jo mindre selvtillit vil du få om å være mor. En føler en prøver så hardt og ingenting blir bra nok. Og i referater blir ting en sier vridd på. Skaff advokat for Guds skyld .. skremmende hvor blindt folk tror på kg at bv aldri gjør feil.

Anonymkode: 6408a...1bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Få tak i advokat. Alt de skriver i referater må skrives korrekt ellers blir det brukt mot dere. Jo mer en har med bv å gjøre som mor jo mindre selvtillit vil du få om å være mor. En føler en prøver så hardt og ingenting blir bra nok. Og i referater blir ting en sier vridd på. Skaff advokat for Guds skyld .. skremmende hvor blindt folk tror på kg at bv aldri gjør feil.

Anonymkode: 6408a...1bf

Huff, min samboer hadde fått beskjed om dette da han kontaktet advokatfimra i dag.. Referat etter et møte kunne være totalt anerledels.. De anbefalte også lydopptak, men keg synes det høres voldsomt ut.

Ellers ringte barnevernet samboer, de hadde fått tlf fra barnehagen at vi hadde stilt de spm. Han hadde fått tilbud om en time tidligere og de hadde sagt at dette ikke var en hastesak, men det burde vært det om de er redd for at jenta vår er utsatt for vold pga beinbruddet spørr du meg. Ellers hadde vedkommende sagt at det ville finne ut av hva de eventuelt kunne hjelpe oss med. Jeg er veldig spent på hva barnehagen har sagt altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...