Gå til innhold

Bekymringsmelding og barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreslår at du hører på podcasten om Christoffer på nrk, før du anklager bhg for lovbrudd. 

Anonymkode: b9e6b...59a

Jeg kjenner den saken veldig godt. Det er fullt mulig å mene at bhg skal oppfylle vilkårene i loven før de melder til bvtj, og samtidig mene at de også er pålagt å melde når det er grunn til å tro at barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt eller mishandling. 

det er ingen evidens for at det å melde mange ganger eller «for sikkerhets skyld» bidrar til å fange opp barn i faktisk fare. 

Anonymkode: c54ac...83a

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (1 time siden):

Ellers så reagerer jeg på foreldre som syns synd på seg selv, fordi noen har vært bekymret for barnet deres.

"Stakkars meg som ble meldt til barnevernet"

Stakkars MEG.

Istedenfor å tenke at det jammen er bra flere bryr seg om barnets ve og vel, og at vi faktisk har ett barnevern som skal passe noen som ikke kan passe seg selv.

Det går faktisk an å ha forståelse for at disse foreldrene føler masse ekstra stress pga bv når de allerede har et lite barn som ble alvorlig skadet i en ulykke. 

Anonymkode: 50d35...08e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Fikk svar fra den ene pedlederen og de hadde først hatt en anonym samtale med barnevernet og barnevernet hadde bedt at vi ikke skulle få vite noe i forkant av meldingen! Hun sa også at vi ikke burdd være redd for å miste barnet vårt, det var når det var svært alvorlige saker. De var pliktet til å melde fra om de var bekymret for et barn, de var glad i barnet vårt og de ønsket barnet og oss det beste etc. Jeg begynner å lure om de sendte meldingen pga vi lot barnet starte i barnehagen med brudd, for de mente barnet burde være hjemme. Legene sa tydelig i fra at det kunne gå i barnehagen og etter en uke gikk det et par timer midt på dagen. Etter 2 uker løper barnet..

Dette føles merkelig hele greia...

Anonymkode: 53cc1...ab4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke noe jeg har så greie på, men det går vel an. Hva om han havnet mellom storebror og en stor stein f.eks. da han falt, og fikk beinet i klem?  

Anonymkode: fe5bf...d39

Den tanken har vi tenkt, eller et dekk..

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler kanskje om at bhg er redd for at storebror utsetter lillebror for vold?

Anonymkode: b9e6b...59a

Akkurat det samme tenker jeg . Treåringer er ikke alltid så flink å ordlegge seg . Så ting kan ha vært sagt / oppfattet feil . Mn hva sier treåringen selv at skjedde ?  Det oppsto nok forvirring når skaden ikke samsvarte med første forklaring til storebror tenker jeg . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk svar fra den ene pedlederen og de hadde først hatt en anonym samtale med barnevernet og barnevernet hadde bedt at vi ikke skulle få vite noe i forkant av meldingen! Hun sa også at vi ikke burdd være redd for å miste barnet vårt, det var når det var svært alvorlige saker. De var pliktet til å melde fra om de var bekymret for et barn, de var glad i barnet vårt og de ønsket barnet og oss det beste etc. Jeg begynner å lure om de sendte meldingen pga vi lot barnet starte i barnehagen med brudd, for de mente barnet burde være hjemme. Legene sa tydelig i fra at det kunne gå i barnehagen og etter en uke gikk det et par timer midt på dagen. Etter 2 uker løper barnet..

Som Sagt. Det er ikke nok å være bekymret. De må ha langt bedre grunnlag for å melde. 

Anonymkode: c54ac...83a

• Liker 4
Skrevet

Så Bhg hadde tatt en anonym tlf til Bv for å høre om de skulle nede bekymring? Bv tok ikke kontakt med Bhg? Du bør skaffe deg advokat! Og Bhg har ingenting med å synse med lovparagrafer 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det møtet mef bv før du spinner hodet fullt av svarene her. Det er ikke bra for deg! Ikke forhold deg til ulike tolkninger og synsinger her. De eneste som kan svare deg på det du lurer på, er barneverntjenesten.

Anonymkode: 7291b...462

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (7 minutter siden):

Så Bhg hadde tatt en anonym tlf til Bv for å høre om de skulle nede bekymring? Bv tok ikke kontakt med Bhg? Du bør skaffe deg advokat! Og Bhg har ingenting med å synse med lovparagrafer 

Ja hun skrev det ble drøftet annonymt med barnevernet først, men de ønsket at saken skulle meldes uten at vi fikk vite om det!

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (12 minutter siden):

Akkurat det samme tenker jeg . Treåringer er ikke alltid så flink å ordlegge seg . Så ting kan ha vært sagt / oppfattet feil . Mn hva sier treåringen selv at skjedde ?  Det oppsto nok forvirring når skaden ikke samsvarte med første forklaring til storebror tenker jeg . 

Barnet sa det falt på isen i starten men det sa storebroren og at jeg datt... Språket er ikke så bra enda, selv om det prater en del.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

nr 2 er ikke lov, vi gjorde det og fikk bot

Anonymkode: 47124...055

Det er lov å ta lydopptak av samtaler man selv deltar i. Datatilsynet er klare på dette.

Anonymkode: fafb2...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skjedde ikke i barnehagen, men på lekeplassen sammen med storebor.❤️

Hvor gammel er storebror?

Anonymkode: 508b1...f9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette høres ut som en ulovlig melding til barnevernet. Be om innsyn i alle saksdokumenter og les nøye igjennom dem før møtet. Jeg ville byttet barnehage hvis det er mulig. Ta lydopptak av samtalen uten at de andre vet det så lenge du deltar selv (lovlig) men ikke forlat telefonen/opptakeren på rommet når du forlater det (forbudt).

Meldeplikten til barnevernet tolkes feil (juristen.no)

Anonymkode: fafb2...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja hun skrev det ble drøftet annonymt med barnevernet først, men de ønsket at saken skulle meldes uten at vi fikk vite om det!

Hvilken sak? At barnet ble levert med brudd er ikke nok til å melde. Barnehagen skal ha grunn til å tro. Enten så er det noe utenom skaden som  barnehagen reagerer på og som gir dem grunn til å tro at barnet utsettes for vold, eller så oppfordrer barnevernet her til å melde ulovlig. Du får meldingen fra bhg opplest på møte med barnevernet. Du bør be om å få utlevert en kopi av meldingen. Der skal det framgå hva som gjør barnehagen bekymret. Om det ikke er spesifisert i meldingen hva som gjør at barnehagen mistenker omsorgssvikt, så bør dere forsøke å få innsyn i barnevernets notater fra telefonsamtale med barnehagen. Men etter min erfaring, er dette noe som tar lang tid å få innsyn i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er storebror?

14. Ts har nevnt det tidligere i tråden et sted 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (25 minutter siden):

Det er helt normalt å drøfte med bv om man er usikker på om det er sak

Anonymkode: 8b6b5...060

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ta det møtet mef bv før du spinner hodet fullt av svarene her. Det er ikke bra for deg! Ikke forhold deg til ulike tolkninger og synsinger her. De eneste som kan svare deg på det du lurer på, er barneverntjenesten.

Anonymkode: 7291b...462

👏

Anonymkode: 8b6b5...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

HVA ble drøftet anonymt med barnevernet? Hva er det barnehagen ønsket å drøfte og hvilken bekymring har de gitt uttrykk for til barnevernet? 

Er både sykehuset og bhg bekymret for hva som ligger bak lårbruddet eller er bhg bekymret for noe annet?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet sa det falt på isen i starten men det sa storebroren og at jeg datt... Språket er ikke så bra enda, selv om det prater en del.

Det er nok dette som er årsaken til melding . Ulike versjoner av hva som skjedde . På prinsipielt grunnlag må man jo være glad at usikkerhet rundt årsak blir dobbelt -sjekket . Men kan jo og være som du sier, at de reagerte på at barnet så raskt var tilbake . Men det får du svart på hvitt fra lege at han anbefalte ,tenker jeg .Håper du får saken fort ut av verden ,å lagt det bak deg/ dere❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi vet jo at barnet vårt falt og hvordan skal de motbevise dette😔

Dette er bare noe dere må gjennom dessverre. Det som er haken er når de starter etterfoskning på saken så går det på alle barna og da vil de ha alle opplysninger til å kontakte alle instanser alle barna er involvert i eller har vært involvert i. 
Når det er mistanke om vold fra foreldre så sendes bekymringsmelding uten informasjon til foreldre.
Hvis dere har alt deres på det rene så går det nok bra.

Anonymkode: f2219...ce7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...