Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på barnebidrag fra bf. Han ønsker ikke å betale det NAV har regnet ut og NAV har ennå ikke trukket noe fra lønn. Jeg har bedt NAV trekke bidrag hver mnd.

Spørsmålet er hvor lang tid tar det fra saken er endelig og det ikke kan klages lenger på beløpet eller andre ting til NAV begynner å trekke av lønna?

Anonymkode: 65a3f...833

AnonymBruker
Skrevet

3 måneder.

Anonymkode: 5317e...93b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gikk du fra han?

Anonymkode: f7c34...404

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulik saksbehandlingstid fra fylke til fylke. Sjekk ut på Nav.no ut fra hvor du bor. 

Men har han fått tvangstrekk? Fordi vanligvis får bidragspliktig en faktura fra Nav som må betales, de trekker ikke selv, med mindre det er tvangstrekk, det går vel via NAV innkreving vil jeg tro? 

Anonymkode: 5cd09...614

AnonymBruker
Skrevet

Tar nok ei stund før det blir tvangstrekk. Nav krever bare inn bidraget og betaler det ut til deg igjen. Betaler han ikke får du en sum fordi han ikke har betalt, samtidig som han får bidragsgjeld. Etterhvert som han ikke betaler gjelden går den nok videre til namsmannen, og først da kan han få tvangstrekk på lønna si. 

Anonymkode: 8a7b5...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Betales ikke faktura fra Nav, blir det purring, så  inkasso, deretter tvangsinnkreving gjennom namsmannen, og det kan ta noen mnd. Vet om noen som har 60.000 i bidragsgjeld uten at noe er gjort. 

Eier han noe? Bolig, bil etc? Løsøre med verdi? Hvis ikke, får du ingen ting, dersom han ikke betaler bidragsgjelden. 

AnonymBruker
Skrevet

Når han ikke betaler nav går det etter hvert videre til innkrevingssentralen. I noen tilfeller finner ikke innkrevningssetralen ut hvor personen jobber (hvis han feks jobber svart eller bytter jobb) og da er de avhengige av tips. Jeg ringte selv innkrevingssentralen og oppga arbeidsgiver, da begynte de å trekke rett fra lønna. Det tok vel to måneder fra jeg ringte til bidraget begynte å komme.

AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.19):

Betales ikke faktura fra Nav, blir det purring, så  inkasso, deretter tvangsinnkreving gjennom namsmannen, og det kan ta noen mnd. Vet om noen som har 60.000 i bidragsgjeld uten at noe er gjort. 

Eier han noe? Bolig, bil etc? Løsøre med verdi? Hvis ikke, får du ingen ting, dersom han ikke betaler bidragsgjelden. 

Går ikke til namsmannen, til innkrevingssentralen. 

Anonymkode: ae4e0...c97

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om bidragsforskudd fra Nav, dersom han ikke betaler barnebidraget som er fastsatt. Det skjer ikke automatisk. Det var før rundt 1500 kr. Jobber han og har god inntekt? 

AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.20):

Ah, ok! Det er nok andre fakturaer jeg tenkte på. 

AnonymBruker
Skrevet

Når purring nr 3 av en regning ikke er betalt, kan de ta tvangstrekk. Det hjelper å ringe nav innkreving hver måned. 

Anonymkode: bbbb6...118

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.09):

Hvorfor gikk du fra han?

Anonymkode: f7c34...404

Har det noe å si? 

AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.19):

Han eier en eldgammel bil. Det mest verdifulle han eier er vel tv.  Han har heldigvis en jobb da, men er ikke noen fan av å betale regninger. Noe jeg oppdaget for sent. Jeg vet ikke om han har fått regning fra NAV ennå, men han er ikke interessert i å betale bidrag eller regninger generelt. Han har flere lønnstrekk og syns det er greit. Regner ned barnebidrag blir ett bytt lønnstrekk etterhvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar nok ei stund før det blir tvangstrekk. Nav krever bare inn bidraget og betaler det ut til deg igjen. Betaler han ikke får du en sum fordi han ikke har betalt, samtidig som han får bidragsgjeld. Etterhvert som han ikke betaler gjelden går den nok videre til namsmannen, og først da kan han få tvangstrekk på lønna si. 

Anonymkode: 8a7b5...8f1

Feil, den går ikke til namsmannen men til Nav innkreving. 

TS. Du kan be Nav kreve det inn via Nav innkreving, da går det automatisk via arbeidsgiver. Da betaler arbeidsgiver til Nav som betaler ut til deg. Frist for innbetaling er den 25.hver måned

Anonymkode: 0a583...c23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Statens innkrevingssentral har namsmyndighet, så i praksis så blir det det samme.

Anonymkode: cbbfb...a46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har det noe å si? 

Selvfølgelig har det noe å si.

Det er forskjellig saksbehandlingstid for forskjellige bruddårsaker, har du ikke fått med deg det?

- Vokst fra hverandre : 72 dager

- Utroskap: 96 dager! Fordi det tar tid å dokumentere

- Mannen var en gris: 33 dager, det tror jeg må være fordi det er noen skikkelige petimeter i NAV, så dette har de stor sympati for.

- Rusmisbruk: kommer an på hvor lang venteliste fastlegen har, for han må ta urinprøve

Andre må gjerne bidra med sine erfaringer

Anonymkode: 22132...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbered deg på at det kan ta tid….men du skal ha bidrag fra den datoen som blir oppgitt i søknaden. Så hvis far ikke betaler noe privat bidrag til deg så får han bidragsgjeld de månedene saksprosessen tar. 

Her så nektet far å bli med på privat avtale. Jeg tilbød han å betale 3000kr i måneden, han ville betale 2000kr og ingenting i sommerferien (barnet går på ungdomskolen), noe jeg ikke ble med på. Søkte bidrag i juni og satte dato for søknad  1 juni i fjor. Bidraget ble ikke innvilget før i september, men var gjeldene fra 1 juni. Bidraget ble satt til 6200kr. 

Far velger likevel å drite i Nav og betaler inn 3000kr i måneden. Kontakter nav og spør om han virkelig bare kan gjøre som han vil, noe han såklart ikke kan. Først i desember trekker nav bidraget direkte fra lønnen hans, altså via arbeidsgiver før han får utbetalt lønn. Og nå i januar kom det et beløp utenom det faste bidraget som jeg tror er endel av nedbetalingen på den bidragsgjelden han har opparbeidet seg ved å være lite samarbeidsvillig. 

Det er Nav innkreving som står bak innkreving av bidrag og bidragsgjeld. Ikke namsmannen. 

Tror eksen min angrer på at han absolutt skulle være en hestkuk; jeg hadde regnet ut via bidragskalkulatoren at han egentlig skulle betale litt over 6000kr, men tilbød 3000 for å være grei. Nå sitter han med det doble+bidragsgjeld. Og grunnen til det høye bidraget er at han er ikke gira på samvær heller. Kjekkere å være fri og frank og aktiv på Tinder enn å være pappa. 

Anonymkode: 44fd2...39e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forbered deg på at det kan ta tid….men du skal ha bidrag fra den datoen som blir oppgitt i søknaden. Så hvis far ikke betaler noe privat bidrag til deg så får han bidragsgjeld de månedene saksprosessen tar. 

Her så nektet far å bli med på privat avtale. Jeg tilbød han å betale 3000kr i måneden, han ville betale 2000kr og ingenting i sommerferien (barnet går på ungdomskolen), noe jeg ikke ble med på. Søkte bidrag i juni og satte dato for søknad  1 juni i fjor. Bidraget ble ikke innvilget før i september, men var gjeldene fra 1 juni. Bidraget ble satt til 6200kr. 

Far velger likevel å drite i Nav og betaler inn 3000kr i måneden. Kontakter nav og spør om han virkelig bare kan gjøre som han vil, noe han såklart ikke kan. Først i desember trekker nav bidraget direkte fra lønnen hans, altså via arbeidsgiver før han får utbetalt lønn. Og nå i januar kom det et beløp utenom det faste bidraget som jeg tror er endel av nedbetalingen på den bidragsgjelden han har opparbeidet seg ved å være lite samarbeidsvillig. 

Det er Nav innkreving som står bak innkreving av bidrag og bidragsgjeld. Ikke namsmannen. 

Tror eksen min angrer på at han absolutt skulle være en hestkuk; jeg hadde regnet ut via bidragskalkulatoren at han egentlig skulle betale litt over 6000kr, men tilbød 3000 for å være grei. Nå sitter han med det doble+bidragsgjeld. Og grunnen til det høye bidraget er at han er ikke gira på samvær heller. Kjekkere å være fri og frank og aktiv på Tinder enn å være pappa. 

Anonymkode: 44fd2...39e

Hvordan skal han ha råd til ha samvær med 6000 i bidrag? 

Utgiftene mine per barn er ca 3500 i måneden, går på ungdomskolen,, så du tjener ganske godt på å ha barn

Anonymkode: 1115e...2f7

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Utgiftene mine per barn er ca 3500 i måneden, går på ungdomskolen,, så du tjener ganske godt på å ha barn

Hadde han hatt samvær hadde bidraget blitt lavere

Anonymkode: d6149...1cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde han hatt samvær hadde bidraget blitt lavere

Anonymkode: d6149...1cf

Det er også mange som ikke har råd til å legge til rette for samvær fordi de da ikke får barnebidrag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva regner du inn i de 3500? Jeg har to barn på ungdomsskolen selv, og det går mer.
Lommepenger, mobil-abonnent (stort behov for mobildata), strømmetjenester, klær, sminke, toalettartikler (to jenter med langt hår, så hårkur, sjampo, balsam, styling, bind, tamponger, dusjsåper, barberingsgreier, bodylotion, ansiktsprdukter osv), strøm (mye og langvarig dusjing og ofte klesvask), fritidsaktiviteter (idrett pluss kino, bowling, ut å spise med venner osv), frisør, sko, penklær, gaver til venner. I tillegg møbler til rommet, utstyr de trenger til fritidsaktivitet, utstyr de trenger ellers (sykkel, ski, hjelm, skøyter osv), busskort, større matbudsjett og behov for større hus. Trenger ikke kjøpe alt dette hver måned, men i snitt blir det en mye høyere sum enn du presenterer. 

Jeg tror ikke det er noe særlig å tjene på barnebidrag, og det er heller ikke beregnet for høyt. Man skal betale ut i fra inntekt og samvær, tviler på at eksen til ts tjener 10.000 i måneden når han betaler såpass, for å si det sånn. 

Det er UTROLIG mye jeg ikke har nevnt som jeg også kjøper til jentene mine. 

Anonymkode: 9c900...c33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva regner du inn i de 3500? Jeg har to barn på ungdomsskolen selv, og det går mer.
Lommepenger, mobil-abonnent (stort behov for mobildata), strømmetjenester, klær, sminke, toalettartikler (to jenter med langt hår, så hårkur, sjampo, balsam, styling, bind, tamponger, dusjsåper, barberingsgreier, bodylotion, ansiktsprdukter osv), strøm (mye og langvarig dusjing og ofte klesvask), fritidsaktiviteter (idrett pluss kino, bowling, ut å spise med venner osv), frisør, sko, penklær, gaver til venner. I tillegg møbler til rommet, utstyr de trenger til fritidsaktivitet, utstyr de trenger ellers (sykkel, ski, hjelm, skøyter osv), busskort, større matbudsjett og behov for større hus. Trenger ikke kjøpe alt dette hver måned, men i snitt blir det en mye høyere sum enn du presenterer. 

Jeg tror ikke det er noe særlig å tjene på barnebidrag, og det er heller ikke beregnet for høyt. Man skal betale ut i fra inntekt og samvær, tviler på at eksen til ts tjener 10.000 i måneden når han betaler såpass, for å si det sånn. 

Det er UTROLIG mye jeg ikke har nevnt som jeg også kjøper til jentene mine. 

Klart to barn koster mer enn ett..enkel mattematikk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klart to barn koster mer enn ett..enkel mattematikk 

Så du har bare ett? Gikk ut i fra at du hadde flere siden du skrev «per barn». Og jeg regner selvsagt per barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...