Gå til innhold

Ellen (102) er nesten blind, har kreft og trenger hjelp til det meste men blir nektet sykehjemsplass.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ellen (102) er nesten blind, har kreft og trenger hjelp til det meste men blir nektet sykehjemsplass. Randaberg kommune har nettopp bygd et splitter nytt sykehjem. Men der har de ikke plass til henne.

Sitat

– Jeg har bodd lenge i Randaberg, jobbet her i 25 år, kjøpt egen leilighet og aldri vært en byrde. Jeg har aldri spurt om noen ting, sier Ellen Marie Svendsen, før hun brått faller i gråt.

Hun er 102 år gammel, og bor mesteparten av året sammen med sønnen sin Reidar Svendsen, som selv nærmer seg 80 år.

Hun er nesten blind, har en vond rygg og har hudkreft som hun flere ganger har blitt operert for.

https://www.nrk.no/rogaland/102-ar-gamle-ellen-marie-svendsen-blir-nektet-sykehjemsplass-i-randaberg-1.15798848

Er det mulig? Helt utrolig at kommunen behandler en så gammel dame på den måten. De burde skamme seg. 

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Norge må være et fattig land som ikke har råd til behandle sine gamle på en verdig måte... 

• Liker 9
Skrevet

Norge har bygget ned eldreomsorgen og helsetjeneste i årtier. Man tror det ikke er så ille før man erfarer det selv som pårørende, og at enkelte orker å gå til media for å varsle om saker som denne.

• Liker 12
Gjest Albbas
Skrevet

Vel, dette problemet vil bare øke i omfang i årene fremover. Vi blir eldre og eldre, får færre barn og blir færre yrkesaktive. Hvordan skal kommunene få råd til å ta vare på alle disse eldre? Nordmenn stikker huet i sanda og håper på et mirakel. 

Klart det er trasig, men vi må nok bare forvente at dette vil gjelde de fleste av oss når vi blir eldre. Sykehjem vil være forbeholdt de aller sykeste av oss, vi andre får sitte hjemme og håpe familie vil hjelpe oss. Det er ikke økonomisk bærekraftig for samfunnet at alle skal få sykehjemsplass. 

Skrevet
Bie-damen skrev (18 timer siden):

Ja, Norge må være et fattig land som ikke har råd til behandle sine gamle på en verdig måte... 

Det er rart at dette skjer i Norge det er jo et av verdens rikeste land.

Gjest Albbas
Skrevet
48 minutter siden, Sommer2464 said:

Det er rart at dette skjer i Norge det er jo et av verdens rikeste land.

Nytter ikke å være rik på penger når det er mennesker man trenger for å ta vare på eldre. 

Skrevet
Albbas skrev (56 minutter siden):

Vel, dette problemet vil bare øke i omfang i årene fremover. Vi blir eldre og eldre, får færre barn og blir færre yrkesaktive. Hvordan skal kommunene få råd til å ta vare på alle disse eldre? Nordmenn stikker huet i sanda og håper på et mirakel. 

Klart det er trasig, men vi må nok bare forvente at dette vil gjelde de fleste av oss når vi blir eldre. Sykehjem vil være forbeholdt de aller sykeste av oss, vi andre får sitte hjemme og håpe familie vil hjelpe oss. Det er ikke økonomisk bærekraftig for samfunnet at alle skal få sykehjemsplass. 

Norge sender millliarder av kr ut av landet hvert år og så kan de ikke hjelpe en dame på 102 en gang. Skammelig! 

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Norge sender millliarder av kr ut av landet hvert år og så kan de ikke hjelpe en dame på 102 en gang. Skammelig! 

Hva Norge gir i bistand har ingen ting med hva vi har råd til her hjemme. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hva Norge gir i bistand har ingen ting med hva vi har råd til her hjemme. 

Det har det vel! Det er snakk om prioriteringer. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
Skrevet
Bie-damen skrev (19 timer siden):

Dersom vi skal snakke om verdighet ville det kanskje vært bedre om vi tok oss av våre gamle selv. Er det å behandle familiens gamle med verdighet at vi overlater de til kommunen?

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Nei, selv om vi gir litt penger, er det ikke mer enn 40 milliarder. Det er mindre enn det koster å arrangere sommer OL og omtrent det samme som Vinter OL koster.

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Dersom vi skal snakke om verdighet ville det kanskje vært bedre om vi tok oss av våre gamle selv. Er det å behandle familiens gamle med verdighet at vi overlater de til kommunen?

Det er vel heller ikke så mye verdighet over å måtte være avhengig av sin 80 år gamle sønn 24/7. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er ganske frekt av ordføreren å skryte av at hun har det så trygt. For det første opplever hun ikke at hun har det trygt selv, for det andre ligger vel tryggheten i at hun har en sønn på nesten 80 som bor sammen med henne. Det er virkelig ikke kommunen som skal ta æren for den tryggheten.

• Liker 22
Skrevet (endret)

Uverdig og opprørende. Må si jeg reagerer på de arrogante uttalelsene til ordføreren som er gjengitt i artikkelen. Hvordan kan han konstantere at kvinnen er fornøyd med tjenestene i kommunen og har det trygt hjemme når det åpenbart ikke er sant? Hun gråter jo av fortvilelse 😣

Endret av Tulipanpiken
  • Liker 8
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (9 minutter siden):

Problemet er ikke penger alene.

Ansatte i helse- og omsorgssektoren skal og ha en forsvarlig arbeidsplass med rimelige arbeidstider, rimelige lønns- og arbeidsvilkår og en trygghet i arbeidsplassen sin. Det mangler i dag.

Noe som gjør at helsefagarbeidere og andre rømmer fra omsorgsyrker og pleieyrker over i privat sektor eller til andre yrker. Det er heller ikke nok som søker seg inn på studiet og som fortsetter til de blir ansatt. Og når de først blir ansatt så får de 20% stillinger, 60% stillinger eller alt mellom. Eller "bare" ringevakter. Og de få som klarer å klamre seg til en større stilling havner fort i en vikarpool og presses til det ytterste med å måtte forholde seg til flere arbeidssteder i løpet av en ukes tid med både tidligvakter, dagvakter, kveldsvakter og nattevakter. Noe som sliter de ansatte ut og presser de ut eller over i andre yrker.

Kommunen min kunne ha bevilget 100 millioner i dag til å løse problemet, og vi ville fortsatt hatt slike eksempler både i dag, i morgen og i mange år fremover.

Problematikken har vært forsømt i mange år. Penger løser i dag ikke lenger problemet.

Endret av nomore82
  • Liker 5
Gjest Albbas
Skrevet
14 minutter siden, NorthernLight said:

Det dreier seg jo ikke om én dame, det dreier seg om tusenvis, etterhvert kanskje hundretusener. Dette vil eskalere! 

2 minutter siden, Hannah80 said:

Det er vel heller ikke så mye verdighet over å måtte være avhengig av sin 80 år gamle sønn 24/7. 

Nei, synd at vi alle snart er avhengige av det da, slik som eldre i mange (de fleste?) andre land. Eller så må man betale for hjelpen selv. 

Jeg mener ikke det er rett, overhodet ikke. Men denne problemstillingen er STOR og gjelder mange! Sannsynligvis gjelder det deg når du er gammel! Vi er nesten ikke folk i dette landet, vi blir kjempegamle og ingen har en god plan for hva i all verden vi skal gjøre. 

Dette løser seg som sagt ikke med penger. Det er folk vi trenger. Og kommunene skriker etter helsepersonell, men det er jo ikke nok å ta av! 

Skrevet

Ja, det er skammelig!

Min bestemor har samme problemet. Hun er snart 100 år, og får ikke sykehjemsplass. Hun klarer ikke å gjøre noe for seg selv lenger, min mor og jeg vasker både henne og huset hennes. Vi har måtte sikre hele huset hennes, for hun brenner nesten ned huset ukentlig, og har forårsaket en del oversvømmelser. Vi må gjemme unna alt, f.eks. ga hun seg selv noen stygge brannsår i ansiktet og ble halvveis blind på ene øyet, fordi hun brukte et meget sterkt rengjøringsprodukt til shampoo og ansiktsvask. 

Vi har fått kriget til oss hjemmehjelp, det tok årevis. Hun viser tydelige tegn på aldersdemens, og vi og alle gjester må skrive ned hverdagen hennes i en bok, slik at hun ikke tror at hun er blitt forlatt. Hun kan ringe til meg midt på natten, livredd, for hun mener at alle er døde siden ingen har vært der. Så klokken tre på natten må jeg sitte på telefonen for å roe henne ned nok til å gå og lese i boken. 

Vi bor ikke i direkte nærhet til henne, men vi tilbringer store deler av dagen vår hjemme hos henne. Jeg har ikke lenger tid til å ta meg av barna mine, det må mannen min gjøre, for jeg er stort sett hos bestemor.

Men hver gang vi prøver å få gjennom sykehjemsplassering, så får vi vite at hun er en sååå hyggelig og høytfungerende eldre dame. Alle som er innom fra hjemmehjelpen mener at hun overhode ikke trenger å bli plassert på hjem, så det kaster kommunen seg på - én mindre å ta seg av! Fastlegen kan vi heller ikke stole på, for bestemor tar seg skikkelig sammen hver gang vi er ute. Det sliter henne helt ut, og da blir hun sint og utagerende senere på kvelden. Hun klapset til et av barna til søsteren min, fordi hun mente at ingen snakket til henne i et selskap.

Men dette er i følge Norge et høytfungerende menneske, som absolutt burde bo hjemme alene. Det finnes nok flust med skammelige historier der ute, og dette problemet kommer snart til å eksplodere! 

• Liker 9
Skrevet
Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Ja, men da kommer resten av familien inn i bildet. Ikke at vi er noe bedre enn andre selv i vår familie. Jeg stiller bare spørsmål om hvor verdigheten i å la kommunen ta over ansvaret er.

Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Ja, men da kommer resten av familien inn i bildet. Ikke at vi er noe bedre enn andre selv i vår familie. Jeg stiller bare spørsmål om hvor verdigheten i å la kommunen ta over ansvaret er.

Skjønner hva du mener:) Men idag så er jo ikke samfunnet lagt opp slik, at det er mulig å ta seg av skrøpelige og hjelpetrengende foreldre. Før var jo kvinnene hjemme. Idag så jobber vi til pensjonsalder. Og det er også vanlig å flytte vekk fra hjemplassen. Vi er en hel skokk med søsken. Men ingen bor på hjemplassen lenger. Mine foreldre må få hjelp av kommunen når den dagen kommer, at de ikke lenger klarer å ta vare på seg selv. Eller så kan de betale for private tjenester utenom:)

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Skjønner hva du mener:) Men idag så er jo ikke samfunnet lagt opp slik, at det er mulig å ta seg av skrøpelige og hjelpetrengende foreldre. Før var jo kvinnene hjemme. Idag så jobber vi til pensjonsalder. Og det er også vanlig å flytte vekk fra hjemplassen. Vi er en hel skokk med søsken. Men ingen bor på hjemplassen lenger. Mine foreldre må få hjelp av kommunen når den dagen kommer, at de ikke lenger klarer å ta vare på seg selv. Eller så kan de betale for private tjenester utenom:)

Dette må bli løsningen etter hvert. Ser man på demografien i Norge, er det nødt til å bli reduserte tilbud etter hvert. Om ikke, må skattetrykket økes betraktelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...