Gå til innhold

Dere som jobber på sykehusene nå: Er bortimot alle innlagte Covid-pasienter etnisk ikke norske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, men når den gruppen som er overrepresentert i sykehusinnleggelser er Øst-Europeere som i følge den studien du linker til har en lavere genetisk risk, akkurat som oss, er det helt tydelig at det er vaksinestatus som er avgjørende. 

https://www.nrk.no/norge/under-halvparten-av-innvandrere-fra-flere-osteuropeiske-land-er-registrert-som-vaksinert-1.15740457

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

likestilling skrev (18 timer siden):

Det kan vel ha med gener å gjøre? Hvorfor ikke?

For eksempel har vi fryktelig lite sol i Norge, så de melaninrike produserer for lite, og d-vitamin er viktig for immunforsvaret...

Det er bare et eksempel, men det er mange eksempler på at gener (og etnisitet) har effekt på helse og sykdom...

Vitamin D og covid-19 | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Men polakker er ikke mørke i huden. De er bare uvaksinerte.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (2 minutter siden):

Men polakker er ikke mørke i huden. De er bare uvaksinerte.

Ja, poenget var bare at gener og DNA kan bety noe for helse og sykdom. Afrikanere får "ofte" sigdcelleanemi, og vi her oppe i nord får MS. Asiatere tåler ofte ikke laktose etc.

Jeg vet ikke om det er andre grupper enn polakker som er overrepresentert nå, men det var det tidligere, og gener bestemmer hvor mye d-vitamin vi produserer, spesielt om vinteren med lite lys.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kunne si noe om hvorvidt genetisk opphav har noe å si, burde man jo se på vaksinerte og uvaksinerte som to separate grupper. Altså hvor stor andel av de vaksinerte innlagte er norske vs utenlandske ifht i den generee befolkningen. Siden alle er vaksinerte, kan man ikke hevde at de er innlagte fordi de er uvaksinerte.

Hvis f.eks andelen somaliere i norge er 3%, mens blandt vaksinerte innlagte  er det 5% somaliere, først da kan man hevde at de er overrepresenterte og at opprinnelse kanskje har noe å bety.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på opphavsrett og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Endret av Rhodiola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Hedda-78 said:

Hvis man skal kunne si noe om hvorvidt genetisk opphav har noe å si, burde man jo se på vaksinerte og uvaksinerte som to separate grupper. Altså hvor stor andel av de vaksinerte innlagte er norske vs utenlandske ifht i den generee befolkningen. Siden alle er vaksinerte, kan man ikke hevde at de er innlagte fordi de er uvaksinerte.

Hvis f.eks andelen somaliere i norge er 3%, mens blandt vaksinerte innlagte  er det 5% somaliere, først da kan man hevde at de er overrepresenterte og at opprinnelse kanskje har noe å bety.

Så er det også en faktor at utenlandskfødte har andre aldersfordeling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (2 minutter siden):

Så er det også en faktor at utenlandskfødte har andre aldersfordeling.

Ja, det må man også ta med i beregningen. BMI er jo også en risikofaktor som spiller inn, og det er sikkert flere faktorer som må tas med. Vanskelig regnestykke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke tall på alle covid-pasienter, men her er fra ukes rapport (52): Blant de 156 nye pasienter innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak var 66 (42 %) født utenfor Norge, en nedgangsammenlignet med uken før (79 i uke 51). De 66 var fordelt på 33 land, der seks pasienter hadde fødeland Polen og fem hadde fødeland fra landene Somalia og Pakistan. For alle andre fødeland hadde færre enn fem nye pasienter innlagt.

Covid-19 pasienter med utenlandsk bakgrunn utgjør rundt 40-45% av innlagte unnder denne bølgen (lavere prosent enn i fjor vinter, da var det godt over 50%), fordelt på over 30 land. Så jeg skjønner ikke hvor folk tar ifra disse påstander om at "de fleste er utenlandske", "de fleste er øst-europeere". Det henger ikke på greip. Mest sannsynlig er det fordi skremmende mange leser bare overskrifer eller forstår ikke hva ordet "overrepresentert" betyr.

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Jeg har prøvd å regne på dette selv ut fra FHI sine tall, men det er ikke helt enkelt, fordi når det gjelder innleggelser regner jeg med at gruppen "utenlandsfødte" omfatter både personer fast bosatt i Norge som omfattes av det norske vaksinasjonsprogrammet, og midlertidig bosatte med utenlandsk statsborgerskap som faller inn under et annet lands vaksinasjonsprogram. Dermed hjelper det lite å kjenne vaksinegraden blant utenlandsfødte bosatt i Norge, da den ikke tar hensyn til de med midlertidig opphold og en heller ikke vet hvordan de to gruppene fordeler seg blant de innlagte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (13 timer siden):

Jeg har prøvd å regne på dette selv ut fra FHI sine tall, men det er ikke helt enkelt, fordi når det gjelder innleggelser regner jeg med at gruppen "utenlandsfødte" omfatter både personer fast bosatt i Norge som omfattes av det norske vaksinasjonsprogrammet, og midlertidig bosatte med utenlandsk statsborgerskap som faller inn under et annet lands vaksinasjonsprogram. Dermed hjelper det lite å kjenne vaksinegraden blant utenlandsfødte bosatt i Norge, da den ikke tar hensyn til de med midlertidig opphold og en heller ikke vet hvordan de to gruppene fordeler seg blant de innlagte.

Enda en tulling skrev (13 timer siden):

FHI sine tall er feil uansett!:

https://www.nettavisen.no/nyheter/helsedirektoratet-oppgir-misvisende-innleggelsestall-det-er-alvorlig/s/12-95-3424228142

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se til Sør Afrika! De er nesten ikke syke lenger, mye mindre enn oss i nord... Og de har ikke vaksiner nok..

Endret av Perfume
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Perfume skrev (6 minutter siden):

Men se til Sør Afrika! De er nesten ikke syke lenger, mye mindre enn oss i nord... Og de har ikke vaksiner nok..

Er det ikke en større andel veldig unge sørafrikanere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man snakker om uvaksinerte, er det da 0 vaksiner eller er det slik FHI definerer det? Mindre enn 2 og hvis den er eldre enn x så defineres den som uvaksinert? Det er veldig stor forskjell på 0 og noen som har hatt dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke full vaksinert etter 2 doser og noen uker etter? Og uvaksinerte før det?? Aldri sett de har nevnt " del vaksinerte" så de må høre til uvaksinerte. Umulig at INGEN del vaksinerte er der...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (15 minutter siden):

Hvis du har tallene på det så del gjerne, jeg vet ikke alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Adobyen said:

I Norge er 17,5% av befolkningen over 65 år, i Sør Afrika er det kun 5,5% som er over 65. Gjennomsnittsalder i Sør Afrika er 26,7 år, mot 39,8 år i Norge. (Prosentandel som er mellom 15-64 år er ikke veldig stor mellom Norge og Sør-Afrika, men fordelingen mellom 0-14 og over 65 viser at det fødes flere barn i SA og det er langt færre som lever lengre enn 65). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueblizz skrev (20 timer siden):

Jeg gikk forbi flere som lå på intensiven i går, for å si adjø og på gjensyn til min mamma. Av de 6 jeg så i sidesynet var det én som ikke så etnisk norsk ut. Kan selvsagt ha andre nasjonaliteter enn norske, men de var iallefall hvite. Min vakre mamma er også helt norsk. 

Somaliere ser selvsagt ikke etnisk norske ut, men du kan ikke se om en person er norsk eller østeuropeisk, og når de ligger på respirator tviler jeg på om du kan si sikkert om personen er norsk eller fra midtøsten heller - mange etniske nordmenn har oliven hud og mørkt hår 🤷🏼‍♀️ Og enkelte fra midøsyen har brunt hår, grønne øyne og lysere hud, noen er også blonde og blåøyde.

Fiskegrateng skrev (14 timer siden):

Finner ikke tall på alle covid-pasienter, men her er fra ukes rapport (52): Blant de 156 nye pasienter innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak var 66 (42 %) født utenfor Norge, en nedgangsammenlignet med uken før (79 i uke 51). De 66 var fordelt på 33 land, der seks pasienter hadde fødeland Polen og fem hadde fødeland fra landene Somalia og Pakistan. For alle andre fødeland hadde færre enn fem nye pasienter innlagt.

Covid-19 pasienter med utenlandsk bakgrunn utgjør rundt 40-45% av innlagte unnder denne bølgen (lavere prosent enn i fjor vinter, da var det godt over 50%), fordelt på over 30 land. Så jeg skjønner ikke hvor folk tar ifra disse påstander om at "de fleste er utenlandske", "de fleste er øst-europeere". Det henger ikke på greit. Mest sannsynlig er det fordi skremmende mange leser bare overskrifer eller forstår ikke hva ordet "overrepresentert" betyr.

Fordi andelen utenlandsfødte borgere i Norge er mye lavere enn andelen norskfødte. Så lenge ikke 40 % av befolkningen i Norge er født i utlandet, betyr 40 % utenlandskfødte innlagte at utenlandskfødte er sterkt overrepresenterte. Så nei, «de fleste» pasientene er ikke utenlandskfødte akkurat nå (tidligere i pademien utgjorde faktisk utenlandskfødte godt over halvparten av de innlagte, og var altså «de fleste»), men de er udiskutabelt sterkt overrepresenterte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (18 timer siden):

Ja, poenget var bare at gener og DNA kan bety noe for helse og sykdom. Afrikanere får "ofte" sigdcelleanemi, og vi her oppe i nord får MS. Asiatere tåler ofte ikke laktose etc.

Jeg vet ikke om det er andre grupper enn polakker som er overrepresentert nå, men det var det tidligere, og gener bestemmer hvor mye d-vitamin vi produserer, spesielt om vinteren med lite lys.

Men nå har jo både asiatere, afrikanere og europeiske grupper blitt pekt på som overrepresentert på sykehuset. Det er ingen grund til å tro at de skal ha noe felles genetisk svakhet som de ikke deler med «genetiske nordmenn». Det vi derimot vet er at de har hat lav vaksinasjons grad, og har derfor en høyere risiko for å bli alvorlig sykle i likhet med etnisk norske som ikke er vaksinert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...