Gå til innhold

Dere som jobber på sykehusene nå: Er bortimot alle innlagte Covid-pasienter etnisk ikke norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For det første: Ja, jeg vet at jeg burde ha postet dette under "corona-virus", men den jeg kjenner vet at jeg er på KG og jeg vil ikke hun skal vite at det er meg som poster. Men mod står selvfølgelig fritt til å flytte tråden dit etterhvert. 

Saken: Nær slektning er nesten 70, og vil ikke vaksinere seg. Foreløpig. Dette "foreløpig" har nå vart et helt år. For så vidt greit nok det; hennes kropp, hennes valg osv. 

Men hun poster utrolig mye "rart" på Facebook, og der får hun en tilhengerskare som lovpriser alt det hun legger ut. Endel av det hun legger ut kan motbevises ganske greit og hun bruker også endel merkelige kilder som grunnlag for "sannhetene" hun legger ut. 

Jeg er mest opptatt av den mest bastante påstanden hennes, og den er selve hovedårsaken til at hun ikke vil vaksinere seg. Nemlig den at hun "har bekjente" som jobber på sykehus som forteller henne at omtrent alle de uvaksinerte som ligger på intensiven akkurat nå (januar 2022) ikke er etnisk norske. Og av den grunn er hun overbevist om at hun har "gode etniske gener" for ikke å bli syk av Covid-19, selv om hun er nesten 70. 

Dere som jobber med disse pasientene nå: Stemmer det virkelig at bortimot alle de alvorlig syke er fra andre verdensdeler? 

Anonymkode: a277e...81a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Gode etniske gener» 🤯

Anonymkode: a71ca...970

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Uvaksinerte.

Anonymkode: 79bb3...f82

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Før var det pakistanere og somaliere, nå er det flere folk fra østblokkland.

Anonymkode: 8255a...cfe

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Dette er komplisert. Det kan være grunner til at noen folkegrupper kan bli sykere og dermed flere innlagt. For eksempel slik noen etniske grupper har økt risiko for diabetes (en risikofaktor her). Det betyr selvsagt IKKE at hun som etnisk norsk ikke kan bli dausjuk av det.

Anonymkode: 74ce4...11e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

For det første: Ja, jeg vet at jeg burde ha postet dette under "corona-virus", men den jeg kjenner vet at jeg er på KG og jeg vil ikke hun skal vite at det er meg som poster. Men mod står selvfølgelig fritt til å flytte tråden dit etterhvert. 

Saken: Nær slektning er nesten 70, og vil ikke vaksinere seg. Foreløpig. Dette "foreløpig" har nå vart et helt år. For så vidt greit nok det; hennes kropp, hennes valg osv. 

Men hun poster utrolig mye "rart" på Facebook, og der får hun en tilhengerskare som lovpriser alt det hun legger ut. Endel av det hun legger ut kan motbevises ganske greit og hun bruker også endel merkelige kilder som grunnlag for "sannhetene" hun legger ut. 

Jeg er mest opptatt av den mest bastante påstanden hennes, og den er selve hovedårsaken til at hun ikke vil vaksinere seg. Nemlig den at hun "har bekjente" som jobber på sykehus som forteller henne at omtrent alle de uvaksinerte som ligger på intensiven akkurat nå (januar 2022) ikke er etnisk norske. Og av den grunn er hun overbevist om at hun har "gode etniske gener" for ikke å bli syk av Covid-19, selv om hun er nesten 70. 

Dere som jobber med disse pasientene nå: Stemmer det virkelig at bortimot alle de alvorlig syke er fra andre verdensdeler? 

Anonymkode: a277e...81a

Det er en kraftig overrepresentasjon av østeuropeere.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Før var det pakistanere og somaliere, nå er det flere folk fra østblokkland.

Anonymkode: 8255a...cfe

Dette!

Anonymkode: 0589e...50f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, sicario said:

Det er en kraftig overrepresentasjon av østeuropeere.

og somaliere

Anonymkode: 8f56b...e66

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Norske blir også sykehusinlagte 

Anonymkode: df14f...1a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi de er uvaksinerte! Polakkene dominerer nå. Jeg vet ikke blant de smittede, men blandet de innlagte. De stoler ikke på myndighetene og de vaksinerer seg ikke. Så blir de veldig syke, mye mer enn de vaksinerte blir. Det har ingen ting med gener å gjøre. 

Anonymkode: 34c6f...a24

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har også hørt fra sikre kilder at de fleste er fra utlandet.

Anonymkode: 1787d...666

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Norske blir også sykehusinlagte 

Anonymkode: df14f...1a8

Selvfølgelig. Men i forhold til hvor mage nordmenn det bor i landet er det FÅ norske innlagte. Mao det er flest ikke etnisk norske.

Anonymkode: 8f56b...e66

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant, det er ikke tilfellet der jeg jobber iallefall. De siste ~10 jeg har vært borti har alle vært norske stabeiser mellom 30-60. Ifjor på denne tiden var det mye internasjonale navn, men nå er det nesten bare norske.

Anonymkode: 57cd5...427

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo fordi de er uvaksinerte! Polakkene dominerer nå. Jeg vet ikke blant de smittede, men blandet de innlagte. De stoler ikke på myndighetene og de vaksinerer seg ikke. Så blir de veldig syke, mye mer enn de vaksinerte blir. Det har ingen ting med gener å gjøre. 

Anonymkode: 34c6f...a24

Håper da virkelig ingen tror det har med gener å gjøre nei.

Som du sier. Overrepresentasjonen av østeuropeere skyldes at de er uvaksinerte, samt ofte bor under forhold som stimulerer til spredning (arbeidsbrakker, mange sammen i små leiligheter osv). 

• Liker 11
Skrevet

Ryddet for avsporinger, materiale med opphavsrett og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Skrevet
sicario skrev (2 timer siden):

Håper da virkelig ingen tror det har med gener å gjøre nei.

Som du sier. Overrepresentasjonen av østeuropeere skyldes at de er uvaksinerte, samt ofte bor under forhold som stimulerer til spredning (arbeidsbrakker, mange sammen i små leiligheter osv). 

Det kan vel ha med gener å gjøre? Hvorfor ikke?

For eksempel har vi fryktelig lite sol i Norge, så de melaninrike produserer for lite, og d-vitamin er viktig for immunforsvaret...

Det er bare et eksempel, men det er mange eksempler på at gener (og etnisitet) har effekt på helse og sykdom...

Vitamin D og covid-19 | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

• Liker 10
Skrevet

Jeg gikk forbi flere som lå på intensiven i går, for å si adjø og på gjensyn til min mamma. Av de 6 jeg så i sidesynet var det én som ikke så etnisk norsk ut. Kan selvsagt ha andre nasjonaliteter enn norske, men de var iallefall hvite. Min vakre mamma er også helt norsk. 

• Liker 5
Skrevet
Blueblizz skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk forbi flere som lå på intensiven i går, for å si adjø og på gjensyn til min mamma. Av de 6 jeg så i sidesynet var det én som ikke så etnisk norsk ut. Kan selvsagt ha andre nasjonaliteter enn norske, men de var iallefall hvite. Min vakre mamma er også helt norsk. 

Og du vet de lå der for covid?

• Liker 5
Skrevet
parmanoia skrev (9 minutter siden):

Og du vet de lå der for covid?

Øh, ja. 

• Liker 3
  • Opprett ny...