AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Må bare spørre her fordi den planleggeren på NAV ikke er helt tilpasset fødsler etter 1. oktober (?) 2021. Vi haller mot å velge 59 uker permisjon. Jeg har termin 27. mars, og jeg tar hele fellesperioden. Etter dette har jeg fire uker ferie jeg må ta ut, som jeg gjerne vil ta ut rett etter permisjonen, sånn at det blir som en forlengelse av denne. Den resterende ferieuka vil jeg ta i romjula. Vi vil at samboeren min sin permisjonsperiode skal begynne etter de fire ferieukene mine. Er det noen som har gjort det på lignende måte? Er det noe i veien med denne planen? Anonymkode: b946f...cfc
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Helt fin plan det. Planleggeren går kanskje ikke opp fordi du ikke kan legge inn ferie i etterkant av perioden? Legg den i midt i for å få samme beregning. De aller fleste taper penger på å velge 80%, har dere regnet på det? Anonymkode: bd49a...e64
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt fin plan det. Planleggeren går kanskje ikke opp fordi du ikke kan legge inn ferie i etterkant av perioden? Legg den i midt i for å få samme beregning. De aller fleste taper penger på å velge 80%, har dere regnet på det? Anonymkode: bd49a...e64 Hvordan taper man penger på det? Anonymkode: 5bc9b...aa8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt fin plan det. Planleggeren går kanskje ikke opp fordi du ikke kan legge inn ferie i etterkant av perioden? Legg den i midt i for å få samme beregning. De aller fleste taper penger på å velge 80%, har dere regnet på det? Anonymkode: bd49a...e64 Takk for tips! Ja, har hørt man kan tape på det, men har ikke regnet det ut for vår del. Vi var nettopp studenter begge to og har ikke fått spart opp nok til å kunne ta så mye ulønnet permisjon som vi trenger, og å spare opp så mye i løpet av permisjonsperioden (om vi hadde valgt 100%) ville blitt vanskelig det også. Anonymkode: b946f...cfc
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan taper man penger på det? Anonymkode: 5bc9b...aa8 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips! Ja, har hørt man kan tape på det, men har ikke regnet det ut for vår del. Vi var nettopp studenter begge to og har ikke fått spart opp nok til å kunne ta så mye ulønnet permisjon som vi trenger, og å spare opp så mye i løpet av permisjonsperioden (om vi hadde valgt 100%) ville blitt vanskelig det også. Anonymkode: b946f...cfc Dere kan regne her: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator Vi hadde fått 30 000 mindre utbetalt med 80%. Da lønnet det seg heller å spare underveis og ta ulønnet permisjon. Anonymkode: bd49a...e64 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan taper man penger på det? Anonymkode: 5bc9b...aa8 Man får mer betalt i rene penger av å velge 100% i 49 uker og så ta ulønnet de resterende 10 ukene. Med 100% får du totalt utbetalt 49 ukers lønn over denne perioden. Med 80% får du utbetalt totalt 59×0,8 = 47,2 ukers lønn over tilsvarende periode. Så du taper ca en halv månedslønn på å velge 80%. Hvor stor forskjellen er i praksis kommer såklart an på hvor mye dere tjener. Ulempen er dog at man da såklart må klare å spare det ekstra man får utbetalt hver måned sammenlignet med 80%, samt at man har dårligere sykepengerettigheter i ulønnet permisjon (men man mister ikke rettighetene helt når det er i forbindelse med foreldrepermisjon). Anonymkode: e968e...98e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Du kan legge ferien inn midt i permisjonen. Da blir det samme resultat men det funker å legge inn i planlegger og i søknad til NAV Det som skjer etter din perm er ferdig vil ikke NAV vite om, om du da tar ulønnet, ferie eller jobber. Jeg mener jeg har lest at man bør ta ferien i permisjonen istedet for rett etter men tror kanskje det bare gjaldt om man også skal ha ulønnet perm og ønsker å bruke den rettigheten man har til å ha det i direkte forbindelse med permisjon. Anonymkode: c5a44...259
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Du kan legge ferien inn midt i permisjonen. Da blir det samme resultat men det funker å legge inn i planlegger og i søknad til NAV Det som skjer etter din perm er ferdig vil ikke NAV vite om, om du da tar ulønnet, ferie eller jobber. Jeg mener jeg har lest at man bør ta ferien i permisjonen istedet for rett etter men tror kanskje det bare gjaldt om man også skal ha ulønnet perm og ønsker å bruke den rettigheten man har til å ha det i direkte forbindelse med permisjon. Anonymkode: c5a44...259 Eventuelt så tar du ferien etter perm men legger da ikke inn noe til NAV, men far må bare huske når han søker sin perm at han søker om start-dato 4 uker etter din. Det mener jeg skal gå fint. Husk å avtale ferie med egen arbeidsgiver. Dere bør også sjekke om det lønner seg å ta 100% + ulønnet selv om dere ikke tjener så mye ennå/ikke har spart opp. Man vil få mer utbetalt totalt med 100% i 49 uker + 10 uker uten lønn, enn man får ved 80% i 59 uker. Anonymkode: c5a44...259
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 On 1/6/2022 at 4:48 PM, AnonymBruker said: Dere kan regne her: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator Vi hadde fått 30 000 mindre utbetalt med 80%. Da lønnet det seg heller å spare underveis og ta ulønnet permisjon. Anonymkode: bd49a...e64 Denne skjønte jeg ikke… det sto at vi totalt ville få en diff på 16000 kr? Men det koster da mer enn 16k å ha 10 uker ulønnet perm? Jeg høres sikkert ut som en premiestut nå, men skjønner meg virkelig ikke på slike utregninger 😅 Anonymkode: 5ca4a...e5f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Denne skjønte jeg ikke… det sto at vi totalt ville få en diff på 16000 kr? Men det koster da mer enn 16k å ha 10 uker ulønnet perm? Jeg høres sikkert ut som en premiestut nå, men skjønner meg virkelig ikke på slike utregninger 😅 Anonymkode: 5ca4a...e5f Du må ikke trekke fra det du "taper" på ulønnet, det er allerede bakt inn i regnestykket. 100%: 49 uker med 100% lønn + 10 uker med 0% lønn = x kroner utbetalt på 59 uker 80%: 59 uker med 80% lønn + 0 uker med 0% lønn = y kroner utbetalt på 59 uker For de aller fleste her er x en større sum enn y. Ergo er det til sammen mer du får utbetalt for 100%+10 uker uten lønn. (Tar da ikke med andre faktorer som kan telle for 80% bare rent pengemessig. Det har sikkert også noe å si hvem i forholdet som tar hvor mye perm osv om man har veldig forskjellig lønn) Anonymkode: c5a44...259 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Denne skjønte jeg ikke… det sto at vi totalt ville få en diff på 16000 kr? Men det koster da mer enn 16k å ha 10 uker ulønnet perm? Jeg høres sikkert ut som en premiestut nå, men skjønner meg virkelig ikke på slike utregninger 😅 Anonymkode: 5ca4a...e5f Poenget er at det koster mindre med 10 ukers ulønnet perm, enn det gjør å tape 20% av inntekten i 59 uker. Som jeg skrev over, med 100% dekning og så 10 ukers ulønnet perm, får du utbetalt til sammen 49 ukers lønn. Med 80% utbetaling over 59 uker får du utbetalt tilsvarende 47 ukers full lønn tilsammen (59×0,8). I deres tilfelle utgjør tydeligvis denne forskjellen ca 16 000. Anonymkode: e968e...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå