AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #41 Del Skrevet 7. januar 2022 Tek 17 og universell utforming, vanskelig å komme til kjøkkenet i andre etasje med rullestol Anonymkode: 534bd...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #42 Del Skrevet 8. januar 2022 Kalles upside down hus i england og de fleste unngår dette om de kan. Rett og slett ikke praktisk. Spesielt dette med utgang til hage/grilling, ned en etasje for å åpne ytterdøra og ta imot besøk veier tungt for meg. Med små barn er det også kjedelig om de sover rett siden av gangen når man får besøk etter leggetid, eller man må snike seg forbi, og så være stille for å sette seg ute i hagen. På boligjakt har vi hoppet over annonser med stue over soverom. Anonymkode: ff64d...953 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #43 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg syns det er veldig deilig å ha uteplassene på samme plan som kjøkken/stue. Bor i rekkehus i skråning, så har inngang til stue og kjøkken i første etasje. Soverommene er i andre etasje. Veranda utenfor stue. Men uteplassen utenfor kjellerstua nede bruker vi lite, enda denne egentlig er veldig fin også. Anonymkode: d8d74...4f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 8. januar 2022 #44 Del Skrevet 8. januar 2022 Det hender jeg ser hus der soverommene er i 1. etasje og kjøkken/stue i 2. jeg syns det virker upraktisk og rart, fordi det er kjøkken/stue man oppholder seg i og da vil i allefall jeg ha kort vei utenfra. Platting eller ei. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #45 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg var drittlei av å gå i trapper, så når vi kikket etter nytt hus var det maks 2 Etg jeg ville ha. Vårt gamle hus hadde masse innsyn på stue og kjøkken, så du er ikke garantert privatliv selv om oppholdsrom ligger en Etg opp. Vårt nye hus ligger på en høyde og det er ikke innsyn selv om oppholdsrom er på bakkeplan. Anonymkode: 2d19e...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #46 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 16.39): Det kan godt hende det er noe jeg ikke har fått med meg ang. valg av etasjer, så opplys meg gjerne 😁 TS Anonymkode: 2b1b5...115 Har du bodd i ei hule, TS? Anonymkode: 0e5dd...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #47 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 1.24): Jeg foretrekker alt på ett plan 😊 bodde tidligere i et to-etasjes hus med soverom og bad i 2. etg, og ble så lei av trappeflying. Særlig da barna var små! Enebolig med soverom nede og kjøkken/ stue oppe, det ville jeg aldri vurdert engang. Setter veldig stor pris på å kunne gå rett ut i hagen 😊 Anonymkode: 85f13...407 Jeg også. Vi bodde i hus med hovedetasje i andre, og det var mye trappeflying, spesielt med poser fra butikken. Nei, vi prøvde, men det var ikke noe for oss. Elsker å bo på bakkeplan og bare det å kunne gå rett ut, deilig. Føler heller ikke at folk kan se inn, og om de absolutt vil, får de bare gjøre det 😁 Anonymkode: 0e5dd...ad3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 8. januar 2022 #48 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 1.26): Vi har stue, soverom, kjøkken og bad i andre etasje og det skal vi ikke ha igjen. Vi har hatt ambulanse her og det var sannelig ikke enkelt for de å bære en voksen mann ned trappa i bærestol. Trangt, svingete, han var forvirret og klamret seg til alt på vei ned. Han har også hatt slag (er blitt nesten helt god igjen) så vi har virkelig kjent på det at livet kan snu i løpet av minutter. Jeg er kronisk syk og klarer ikke alt alene. Nei, neste gang blir det alt på bakkeplan. Anonymkode: 0ecc8...296 Den utfordringen med bærestol ned trappen fra stua ut i ambulansen, kjenner vi også dessverre. Vi tenker også på å få oss en leilighet eller rekkehus med alt på en flate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #49 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg foretrekker hus med boarealene i 1.etg og soverommene i 2.etg rett og slett fordi jeg synes det er mye hyggeligere hus. Bor nå med motsatt, og det går fint, men denne boligen er en mellombels og neste vi kjøper blir nok en mer permanent en. Er mye hyggeligere å komme hjem og komme rett inn i oppholdsrommet (fra en gang naturligvis) uten å manøvrere gjennom en sovesal. Mye hyggeligere å ta imot gjestene slik også. Med soverom i 1.etg føles det alltid som at man kommer inn bakveien. Det er også kjekt med direkte adgang til hagen og kort vei med varer. Innsyn bryr jeg meg lite om. Er ikke farlig at noen kan se at det bor noen der. Har man hus er det jo sjelden fortauet er helt oppi vinduene. Ser rett og slett ingen fordeler med "omvendt" planløsning, og har alltid tenkt på det som litt kjedelige B.hus. Anonymkode: 9a4dd...36b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #50 Del Skrevet 8. januar 2022 Det verste med soverom på inngangsplan var at man tråkket barbent i sand på vei fra soverommet til badet. Nei, jeg nekter å støvsuge daglig. Anonymkode: 617a5...66f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #51 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 16.27): Folk er forskjellige. Hovedgrunnen til at vi gikk fra leilighet i 3. etasje med terrasse, til hus, var nettopp dette - muligheten til å kunne gå rett ut fra stue/kjøkken til plattingen. 😄 Anonymkode: 6cc6a...239 Samme her. Vi hadde stue/kjøkken i 2.etg med fin utsikt, men med tre barn slappet jeg bare ikke av på terrassen! Og selvom mine barn etterhvert sluttet å klatre på rekkverket, gjorde besøkende barn det. En ungdom nevø hang plutselig på andre siden av rekkverket - da var flere meter ned 🙈 Drømte om et hus der man kunne gå fra stue til plattting til hage. Og der bor vi nå👌🏼🥰 Anonymkode: 0ea30...597 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #52 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 7.52): Hvis man har et hus som er bygd på flat tomt vil det nok rent estetisk fort kunne se litt rart og ubalansert ut om de store stuevinduene er i 2. etg. mens mindre soveromsvinduer er nederst på huset. Anonymkode: 6abb0...0a3 Vi hadde sånt hus før. Det så ikke rart ut.. Anonymkode: 0ea30...597 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #53 Del Skrevet 8. januar 2022 Med tanke på brann på nattestid og rømning så er det en fordel dersom soverommene er i 1. etasje. Utsikten er også gjerne best fra øverste etasje. MEN; Har man soverommene nede og oppholdsrommene oppe må man bære varer opp en trapp, man kan lett lage støy for de i husstanden som ligger og sover (barn?) når man tramper over gulvet i stua og det blir vanskelig å kunne bruke boligen dersom man får problemer med å gå. Dersom oppholdsrommene er nede kan man lettere trille rullatoren/rullestolen/humpe på krykker inn i huset, sove i stua og ha tilgang på bad og kjøkken i samme etasje. Dersom man kun kan oppholde seg i 2. etasje så blir det vanskeligere å komme seg ut ved behov. Dersom barna er lagt og en av foreldrene skal ut en tur så må man også liste seg forbi soverommene og lukke døra forsiktig for å unngå å vekke de som sover, og det er også vanskeligere å sitte ute i hagen og skravle litt en sommernatt. Vi har bolig bygget i en skråning, med utgang til bakkeplan fra begge etasjer. Oppholdsrommene ligger øverst. Anonymkode: 01430...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #54 Del Skrevet 8. januar 2022 On 1/6/2022 at 4:38 PM, AnonymBruker said: Ja, men da har dere vel skrå tomt? Flat tomt med hus med kjeller og "høy førsteetasje" kunne jo gitt noen fordeler (bl.a. redusert innsyn), men den varianten har jeg i alle fall ikke sett noen ferdighus som har 😅 Tomten jeg drømmer om å bygge på, er nesten helt flat. Anonymkode: 2b1b5...115 Det er vanligvis ikke et problem å snu/bytte på etasjene i ferdig hus. Anonymkode: 4fe22...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. januar 2022 #55 Del Skrevet 8. januar 2022 Nittitallshus med skråtak her, mener å huske at vi fikk større lån fra husbanken fordi vi har livsløpstandard. Har stue, kjøkken, vaskerom og bad nede. Tre soverom og hovedbad i 2. Ser poenget ditt med utsikt ts, men ikke det med innsyn? Vil heller velge innsyn til oppholdsrom enn til soverom…! Har man hund, er det veldig upraktisk med oppholdsrom oppe mtp på mulighet for å slippe den ut i hage når den skal tisse. Her i byen er det en del rekkehus med soverom og bad nede. Det ble vanskelig for min onkel etter slagtilfelle, de fikk trappeheis men resultatet ble at han måtte på sykehjem år før det egentlig var nødvendig. Historisk var hovedetasje stedet du fyra, i grue eller ovn. Folk jobba og bodde på samme sted, det var inn for å fyre og spise, og ut for å fortsette arbeid på jorder og i fjøs. Slik ble soverommene liggende ovenpå, det var renere der og om vinteren steg varmen opp til der folk sov. Kjøkkenloftet var det varmeste stedet. Dette kunne være en ulempe i sommervarmen, da var det faktisk ikke uvanlig at folket flyttet ut og la seg i et uthus, noen dro til seters… kvinnene benyttet da anledningen til å vaske ned inne, sot hadde samlet seg på tak, vegger ol. Har jeg kunnet velge helt fritt, ville jeg nå valgt et funkishus med alt på en flate og stor tomt. Har noen slike hus i nærheten, de er bygd rundt 1970. Råfine hus. Er selv vokst opp med alt på en flate, imo er det den hustyper som passer best til slik vi lever i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå