Gå til innhold

Stiklingene mine dør!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kar de stå i vann til de har utviklet lange vannrøtter, setter de så i en liten potte med den fineste plantejord og levakuler, men etter en uke så henger de med nebbet. 
Hva gjør jeg feil? Er det kanskje feil årstid? Er vanlig monstera, som skal være så lett å få til 🙈

Anonymkode: 6e653...db3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kar de stå i vann til de har utviklet lange vannrøtter, setter de så i en liten potte med den fineste plantejord og levakuler, men etter en uke så henger de med nebbet. 
Hva gjør jeg feil? Er det kanskje feil årstid? Er vanlig monstera, som skal være så lett å få til 🙈

Anonymkode: 6e653...db3

Røtter som utvikler seg i vann tilpasser seg til å ta opp næring fra vann. Når de da blir satt i jord sliter de før de får vendt seg til det nye "hjemmet" sitt. Du kan vente og se, gi dem litt tid til å komme seg før du gir dem opp. 

Neste gang kan du prøve å sette dem rett i jord, luftig og lett fuktig (ikke våt), og gjerne med en brødpose e.l. over som "kuvøse". :) 

Anonymkode: 2357c...a5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri laget stiklinger av monstera, men hva med å tilsette litt og litt jord i vannet ? 

Anonymkode: f83fc...ebc

Skrevet (endret)

Mange kan tas stiklinger av hele året, men når det begynner å bli lange lyse dager og kan kalles vår, er det bedre å begynne i stor stil med nye planter. Er røttene solide nok lurer jeg på? Hvor mange, lange og tykke? 

Endret av Hoppetaujenta
AnonymBruker
Skrevet

Monstera er jo superlett, hvis du først har fått vannrøtter skjønner jeg ikke hvordan du klarer å feile der...

Det har fungert hver gang for meg, og jeg har bare stukket dem i noe billig jord og vannet...

Anonymkode: 3aa41...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Får de nok lys? Jeg lager masse stiklinger, riktignok ikke monstera, men en god del sommerblomster og grønnsaksplanter, min erfaring er at det er best å ha de i et rom som er litt kjølig med masse lys. 

Anonymkode: ae0b3...248

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...