AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Jeg og min kone har vært sammen i mange år og vi er glade i hverandre, men forholdet bærer mer preg av vennskap enn kjærlighet Etter flere vanskelige samtaler innrømmer at hun er *aseksuell* . Det er ikke ment som noe diagnose, men bare for å forklare at hun ikke føler noe lyst i det hele tatt verken for intimitet eller sex. Hun vil rett og slett helst unngå hudkontakt virker det som. Hun aksepterer selvsagt en klem eller et kyss innimellom, men det virker som at det er mer for å unngå mine sure miner fremfor å få noe ut av det selv. Hun tar aldri initiativet til noe form for omfavnelse eller slike ting kanskje bortsett fra om hun trenger trøst selv. Den praktiske hverdagen fungerer helt fint, men jeg mener at dette vil føre oss inn en sakte død for ekteskapet Jeg føler rett og slett at jeg mister henne siden vi lever på en måte som jeg ikke har det godt med Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Kan jeg ha noe håp om å løse dette? Er det noen som har noen erfaringer her? Elsker hun meg ikke lenger? Bør jeg gå fra henne? Anonymkode: 3fad3...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Huff, så trist. Kan dere prøve terapi? Var hun glad i intimitet tidligere i forholdet? Jeg hadde nok ikke klart å være i et forhold uten intimitet og nærhet, det er jo en viktig del av båndet dere imellom. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok forklart hvor viktig det var for meg, uten å presse på fysisk. Jeg hadde spurt om det var noe jeg kunne gjøre for at hun skulle få mer lyst. For eksempel får jeg mindre lyst på min mann når han slurver med hygienen en periode, eller når han ikke gjør noe husarbeid. Klisjé, ja, men det er sånn det funker. Hvis du virkelig har pratet med henne om dette, så er det jo til syvende og sist opp til henne hvordan det kan løses. Anonymkode: 8f24f...e63 2
Leeloo Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Jeg synes uke man kan velge bort en annens seksualitet, like lite som man skal presse seg til sex. Ergo er det noen alternative løsninger: 1 Dere fortsetter som før, om du synes forholdet er verdt å fortsette uten intimitet. 2 Dere åpner opp forholdet. Dersom hun synes det er verdt det for å fortsette å være sammen kan du finne en elskerinne. Kanskje vil hun også finne at det er deg hun ikke har lyst på lenger, da må hun selvfølgelig ha samme mulighet. Et minefelt ettersom man fort kan forelske seg. 3 Dere går hvert til deres og har mulighet til å finne en partner med samme behov som dere selv. 4 Hun kan velge å ha sex likevel, men hvor sunt er det for noen av dere om hun gjør det uten å få noe ut av det? 10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Jeg kan ikke leve resten av livet uten et nært og romantisk forhold. Det er ikke riktig ovenfor meg selv, og etter en tid vil jeg trolig måte velge mellom meg selv og hennes "vei" å leve på Elskerinne er helt uaktuelt, ser ikke poenget en gang. Jeg mener sex er limet i et forhold, altså med følelser Sex er ikke noe man har med andre mennesker for sexens skyld Godt innspill og kanskje det er dumt å presse henne ti å være med på noe som ikke er naturlig for henne Jeg er også åpen for at det er meg som er problemet, altså at hun ikke elsker meg eller tenner på meg lenger Kanskje hun bare "aksepterer" meg for å ha en stabil tilværelse uten stress og problemer Da bør jeg faktisk skille meg fra henne - kjennes helt verdiløst Anonymkode: 3fad3...fc1 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Du må bare gå fra henne for det er virkelig ikke ditt ansvar å leve sånn at du skal ofre deg for henne. Om hun ikke liker deg eller bare er sånn spiller ingen rolle - du opplever ikke den kjærligheten du fortjener og da blir livet ditt forgjeves. Det er mye bedre for deg og alle rundt deg om du har det bra. Jeg vet om ei som hadde det akkurat som dere og hun fikk en ny mann og da ble alt annerledes så du trenger ikke tenke på skyld eller ansvar. Dere bare passer ikke sammen lenger og da er det best for dere begge å bare skille seg. Om dere har barn så blir det bedre for dem også Anonymkode: 3fad3...fc1 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Jeg finner det i grunn litt provoserende at en partner forventer at den andre parten skal godta at sexlivet er dødt og ferdig, og fremdeles forvente at livet skal gå som vanlig. De ønsker ikke et sexliv og samtidig er de likegyldig til sin partners ønske Anonymkode: 398e0...877 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg finner det i grunn litt provoserende at en partner forventer at den andre parten skal godta at sexlivet er dødt og ferdig, og fremdeles forvente at livet skal gå som vanlig. De ønsker ikke et sexliv og samtidig er de likegyldig til sin partners ønske Anonymkode: 398e0...877 Det er vel sjelden sånn at den som har sluttet å ha sex «forventer» at den andre skal forbli i forholdet. Jeg tror tvert om at mange i en slik situasjon er fullt ut innforstått med at det kan koste dem forholdet. Men de ønsker heller det enn å ha tvangsex når de ikke har lyst. Helt legitimt etter mitt syn. Anonymkode: afebc...01c 13
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg finner det i grunn litt provoserende at en partner forventer at den andre parten skal godta at sexlivet er dødt og ferdig, og fremdeles forvente at livet skal gå som vanlig. De ønsker ikke et sexliv og samtidig er de likegyldig til sin partners ønske Anonymkode: 398e0...877 Helt enig. Hva tenker disse menneskene på egentlig? Hvordan kan de tro at dette skal gå bra og fortsette som vanlig? Det er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 63d5d...763 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel sjelden sånn at den som har sluttet å ha sex «forventer» at den andre skal forbli i forholdet. Jeg tror tvert om at mange i en slik situasjon er fullt ut innforstått med at det kan koste dem forholdet. Men de ønsker heller det enn å ha tvangsex når de ikke har lyst. Helt legitimt etter mitt syn. Anonymkode: afebc...01c Det tror jeg også. Det får gå som det går-holdning. Anonymkode: 41586...8c7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig. Hva tenker disse menneskene på egentlig? Hvordan kan de tro at dette skal gå bra og fortsette som vanlig? Det er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 63d5d...763 Jeg er et av disse menneskene. Og jeg lever i frykt for at mannen min skal forlate meg daglig. Men jeg har virkelig prøvd, jeg har prøvd så mye at det til slutt gjorde vondt. Jeg gråter hver gang jeg har hatt sex. Skjuler det for han. Det ligger ofte mer bak enn mann tror. Anonymkode: 8f8d4...298 5
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Hvis hun er aseksuell så er det antagelig ikke noe personlig, men det er heller ikke noe som kan fikses. Så hvis sex er viktig for deg så passer dere ikke sammen. Endret 6. januar 2022 av Gjenferdet 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Kanskje det er noe annet som gjør at hun ikke vil ha sex? For. eks så kan hormoner redusere lyst (spiral evt). Søvnapné leste jeg nettopp om. Da reduseres lysten. Pcos også. Jeg ser du skriver at hun sier hun er aseksuell men kanskje hun ikke har tenkt på at det kan være noe som gjør dette…? Anonymkode: f0d30...8c4 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Åpent forhold eller skilsmisse . Jeg ble skilt Anonymkode: c062a...949
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er et av disse menneskene. Og jeg lever i frykt for at mannen min skal forlate meg daglig. Men jeg har virkelig prøvd, jeg har prøvd så mye at det til slutt gjorde vondt. Jeg gråter hver gang jeg har hatt sex. Skjuler det for han. Det ligger ofte mer bak enn mann tror. Anonymkode: 8f8d4...298 Men du hadde sex i starten? For å fange mannen da? Og så nekte senere. Virker utspekulert og slemt. Du burde la mannen din finne en kvinne som virkelig elsker han. Anonymkode: 204d4...546 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er et av disse menneskene. Og jeg lever i frykt for at mannen min skal forlate meg daglig. Men jeg har virkelig prøvd, jeg har prøvd så mye at det til slutt gjorde vondt. Jeg gråter hver gang jeg har hatt sex. Skjuler det for han. Det ligger ofte mer bak enn mann tror. Anonymkode: 8f8d4...298 Merker han ikke at du ikke har noe glede av det? Anonymkode: 41586...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men du hadde sex i starten? For å fange mannen da? Og så nekte senere. Virker utspekulert og slemt. Du burde la mannen din finne en kvinne som virkelig elsker han. Anonymkode: 204d4...546 Så mange umodne svar. Det går fint an å elske noen uten å ha sex. Anonymkode: d3182...a78 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 Men TS, er dette noe som har kommet de siste årene, eller har det vært slik hele tiden? Det kan være mange årsaker til at det er slik. Hvis det er noe nytt, kan det være en tanke å gå til fastlegen og få tatt noen målinger av hormoner og generelle nivåer, da dette ofte er det som styrer sexlysten. Det kan også være ting fra fortiden som har kommet opp til overflaten og påvirker henne. Hvis ikke fastlegen finner noe galt, kanskje dere burde ta en prat med samlivsterapeut? Anonymkode: 00b7a...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 Skap deg et nytt liv med god samvittighet 👍 Anonymkode: 99f4b...c6d 1
lillevill Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg og min kone har vært sammen i mange år og vi er glade i hverandre, men forholdet bærer mer preg av vennskap enn kjærlighet Etter flere vanskelige samtaler innrømmer at hun er *aseksuell* . Det er ikke ment som noe diagnose, men bare for å forklare at hun ikke føler noe lyst i det hele tatt verken for intimitet eller sex. Hun vil rett og slett helst unngå hudkontakt virker det som. Hun aksepterer selvsagt en klem eller et kyss innimellom, men det virker som at det er mer for å unngå mine sure miner fremfor å få noe ut av det selv. Hun tar aldri initiativet til noe form for omfavnelse eller slike ting kanskje bortsett fra om hun trenger trøst selv. Den praktiske hverdagen fungerer helt fint, men jeg mener at dette vil føre oss inn en sakte død for ekteskapet Jeg føler rett og slett at jeg mister henne siden vi lever på en måte som jeg ikke har det godt med Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Kan jeg ha noe håp om å løse dette? Er det noen som har noen erfaringer her? Elsker hun meg ikke lenger? Bør jeg gå fra henne? Anonymkode: 3fad3...fc1 Så vondt. Du trenger hudkontakt, hun ikke. Det høres jo ut som to mennesker med vidt forskjellige behov. Tror du må forstå henne dypere, og finne ut om dette er helt permanent, og tenke på hvordan resten av livet blir med henne. evt prøve terapi for å lære mest mulig før du tar en avgjørelse.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 Hun har det nok greit uten intimitet. Det har ingenting med følelser å gjøre. Hverdagen er kommet for fullt. Hun bor sammen med deg av praktiske årsaker. Vil du ha et kjærlighetsforhold med deilig sex. Da må du vurdere dette forholdet. Det kan ikke repareres av parterapi, det er tull. Fordi, BEGGE må ville det samme! Vil hun? Anonymkode: 46a34...a7a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå