Gå til innhold

Mulig fremtidige svigerforeldre bryr seg for mye!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært kjæreste med en jente i et år nå og vi skal bli samboere. Foreldrene hennes er kristne og har en del penger. De vil at vi skal gifte oss før vi flytter sammen. Jeg føler at kjæresten min blir som et lite barn når de er på besøk og svarer bare jeg vet ikke jeg.
Problemet er det at jeg har egen leilighet. Den tenkte jeg å leie ut mens kjæresten og jeg leier. Foreldrene hennes har indirekte sagt at hvis vi gifter oss så vil de betale halvparten av en leilighet. De har også indikert ovenfor meg at det er rart vi ikke flytter hjem til min leilighet.
Foreldrene hennes ødelegger forholdet vårt når de ikke lar oss leve som vi vil. Jeg har snakket med kjæresten min om det, men hun sier bare at de er så overkjørende. Det stemmer at de er veldig overkjørende. Jeg føler at kjæresten min må snakke med foreldrene sine om dette, men det er hun for konfliktsky til.

Noen som har erfaring i å løse dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun er myndig er det jo ikke noe foreldrene kan bestemme? Bare flytt sammen.

Hvorfor flytter dere ikke inn sammen i din leilighet? :) 

Anonymkode: fa115...76e

• Liker 5
Skrevet
Diddelidott skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært kjæreste med en jente i et år nå og vi skal bli samboere. Foreldrene hennes er kristne og har en del penger. De vil at vi skal gifte oss før vi flytter sammen. Jeg føler at kjæresten min blir som et lite barn når de er på besøk og svarer bare jeg vet ikke jeg.
Problemet er det at jeg har egen leilighet. Den tenkte jeg å leie ut mens kjæresten og jeg leier. Foreldrene hennes har indirekte sagt at hvis vi gifter oss så vil de betale halvparten av en leilighet. De har også indikert ovenfor meg at det er rart vi ikke flytter hjem til min leilighet.
Foreldrene hennes ødelegger forholdet vårt når de ikke lar oss leve som vi vil. Jeg har snakket med kjæresten min om det, men hun sier bare at de er så overkjørende. Det stemmer at de er veldig overkjørende. Jeg føler at kjæresten min må snakke med foreldrene sine om dette, men det er hun for konfliktsky til.

Bli voksne så går det nok bra. Du har ikke sagt hvor gamle dere er. Merker jo at jeg som er over 50 på mange måter oppfører meg som barn når jeg er hjemme hos mamma og pappa.

Det er da flott at de er villige til å betale halvparten av leilighet. Dere trenger ikke ta i mot.

Ellers er det helt naturlig å tenke på at det er rart at dere ikke flytter inn i din leilighet.

Jeg klarer ikke forstå av det du skriver at de skal være så overkjørende.

• Liker 1
Skrevet

Hva om hun vil gifte seg, men tør ikke si det til deg? Og lar foreldrene ta opp saken? Hun er vel kristen, hun også.

Hennes "verdi" som koneemne for en kristen mann går ned hvis hun har vært samboer. Hvis det blir brudd mellom dere, og en mann fra menigheten blir den neste kjæresten. Det er bare slik det er innen religion.

Jeg skjønner at du vil ha leiligheten din i beredskap hvis det blir slutt. Da flytter du bare tilbake, og er dere samboere så blir det ikke noe oppgjør som ved en skilsmisse.

Skrevet
ops2 skrev (4 minutter siden):

Hva om hun vil gifte seg, men tør ikke si det til deg? Og lar foreldrene ta opp saken? Hun er vel kristen, hun også.

Hennes "verdi" som koneemne for en kristen mann går ned hvis hun har vært samboer. Hvis det blir brudd mellom dere, og en mann fra menigheten blir den neste kjæresten. Det er bare slik det er innen religion.

Jeg skjønner at du vil ha leiligheten din i beredskap hvis det blir slutt. Da flytter du bare tilbake, og er dere samboere så blir det ikke noe oppgjør som ved en skilsmisse.

Jeg ønsker å gifte meg med henne. Jeg har til og med kjøpt forlovelsesring, men den koster ikke mer enn 23 800 kroner. Jeg har ikke turt å fri i tilfelle hun skal si nei. Moren hennes fikk en ring av faren hennes som kostet fire ganger så mye for mange år siden. Jeg føler at de ser på meg som fattig og derfor tilbyr å betale en halv leilighet. Vi har bodd litt hos hverandre uten at noen har visst det og det har vært superhemmelig.

Jeg vil beholde leiligheten fordi jeg tenker at det er egenkapitalen vår hvis hun vil kjøpe leilighet med meg i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
Diddelidott skrev (4 timer siden):

Med tanke på din andre tråd så burde du la henne gå. 

Anonymkode: ebf90...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene hennes bestemmer ikke over dere. Dere er to voksne mennesker som bestemmer over dere selv. Om hun velger å høre på foreldrenes råd når hun tar sine avgjørelser, så står hun fritt til å gjøre det uten at du kan nekte henne det. Du også kan selvsagt rådføre deg med andre. Når dere to har tenkt over hva dere vil (etter evt råd fra familie og venner eller andre fornuftige mennesker), så må dere to bli enige. Blir dere ikke det, så får dere trekke lodd eller revurdere/utsette samboerskapet.

Anonymkode: d377a...584

Skrevet

Men hvorfor leie en leilighet når du eier en?

Dere bør jo da heller bo der og prøve spare opp så mye som mulig ekstra.

Evt selge den, og kjøpe ny sammen. Da kan jo foreldrene betale for datterens del, så eier dere halve hver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et forhold selv der foreldrene til kjæresten min er ganske så kristene. Jeg bodde hos h*n i et år før jeg ble kastet ut. Moren og faren hadde tatt seg en prat med h*n og kunne ikke akseptere at vi bodde sammen utenfor ekteskap. (Kjæresten hadde altså ikke fortalt til foreldrene at vi bodde sammen) Dette var starten på en lang konflikt og jeg følte meg tråkket på og dårlig behandlet. Vi er fortsatt sammen, men det er ikke enkelt. 

Anonymkode: 3d5d5...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

24.000,- for en forlovelsesring? Det er mye 😮 

Anonymkode: 06bc2...cb6

• Liker 4
Gjest padawan
Skrevet
Diddelidott skrev (På 6.1.2022 den 14.20):

Foreldrene hennes har indirekte sagt at hvis vi gifter oss så vil de betale halvparten av en leilighet.

Jeg ville aldri akseptert at foreldrene til en samboer eide halvparten av leiligheten jeg bodde i. Om de låner henne pengene hun trenger hadde det vært en sak men jeg ville kun hatt meg og samboer i grunnboken med hver våre eierandeler. 

Skrevet
padawan skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri akseptert at foreldrene til en samboer eide halvparten av leiligheten jeg bodde i. Om de låner henne pengene hun trenger hadde det vært en sak men jeg ville kun hatt meg og samboer i grunnboken med hver våre eierandeler. 

Med å betale halvparten mener de at vi får beløpet i gave.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kaste deg ut etter 1 år? Hun blir neppe jomfru av det. Forlovelsesringen var vanvittig dyr. Dersom foreldrene betaler halve leiligheten, vil hun ( med deres hjelp) kreve skjevdeling ved brudd. Dvs du går ut med lite å ingenting. Prisen for å få henne er rett å slett for høy, rent økonomisk sett. Til slutt hadde jeg aldri stolt på et menneske som kastet meg ut av hjemmet mitt fordi foreldrene krevde det. Gudene vet hva de kan kreve i fremtiden. 

Anonymkode: b8fa9...3ab

• Liker 1
Gjest Marte79
Skrevet

Jeg har samme problem. Svigers bor dessverre ikke langt unna og kommer ofte på «spontanbesøk» også gjerne kl.10:00 på lørdager. 
For meg er det absolutt ikke normalt, mens samboeren er jo vant til det og det gjør det også vanskelig å forklare hvordan jeg føler, uten at det ble tatt imot som kritikk mot hele familien og at jeg ikke liker dem. Da er det spesiell viktig å være ærlig og sier hva du vil og at dere har andre planer enn forslaget til foreldrene. La deg ikke styre av dem!

Og: det du tenker med leiligheten din er smart! Behold den, i tilfelle…du vet aldri hva som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...