Gå til innhold

Steforelder som bryr seg i negativ retning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om det er stefar eller mor spiller ingen rolle, men min biologiske forelder tillater at steforelder bryr seg kollosalt.

Jeg er voksen selv og bor med samboer og 2 barn. Jeg måtte be min forelder om hjelp til en regning og det var en selvfølge å hjelpe meg. Dette fikk jo steforelder vite og da fikk jeg en skyllebøtte om at jeg ikke tok ansvar og måtte ta meg sammen. Jeg skulle også være enormt takknemlig for at forelderen min ville hjelpe meg. Dette er penger som vil bli tilbakebetalt, så ikke noe «gave» til meg.

Steforelder bryr seg med absolutt alt. Bestemmer hvordan mine barn skal gå kledd, hvordan de skal oppdras. Hvor lenge de skal sove på dagtid etc. jeg holder på å eksplodere av denne personen, men holder fred. Min frelser er totalt avhengig av å bo sammen med en person. Min forelder er to forskjellige personer, en alene med meg og en helt annen sammen med steforelder. De personlighetene er dom natt og dag. Skremmende å se faktisk.

Hvor lenge skal jeg orker å ha noe med min forelder å gjøre når alt skal bestemmes av steforelder? Dette sliter veldig på psyken min og gar gjentatte ganger prøvd å snakke alene med min forelder om dette. Jeg får bare beskjed om at XX er en del av meg og skal være med å bestemme. Steforelder bryr seg om ting som gjelder meg og min forelder alene også.

Jeg vurderer å kutte ut min forelder totalt, men vet jo at så lenge vi er sammen alene (skjer sjeldent) så er det den personen jeg kjenner.

Anonymkode: 2258c...d3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å ta avstand? Bare invitere din forelder på tur, kafé, etc. som det ikke er naturlig partneren er med på. Høres ut som steforelderen er kontrollerende, så det kan hjelpe din forelder også.

Stå opp for deg selv. Foreldre og steforeldre bestemmer ingenting lengre når en er voksen. Når det gjelder pengene svar f.eks. «Dette er mellom meg og forelder, ikke noe du har noe med» - avbryt tiraden. Du er voksen og trenger ikke høre på hva denne personen sier. Sett deg i respekt. 

Anonymkode: 75f94...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de felles økonomi? 

Anonymkode: a5a64...41b

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Steforelder bryr seg med absolutt alt. Bestemmer hvordan mine barn skal gå kledd, hvordan de skal oppdras. Hvor lenge de skal sove på dagtid etc. jeg holder på å eksplodere av denne personen, men holder fred. 

Hvordan er dette praktisk mulig? Skal du ringe hver morgen å spørre hva barna skal ha på, deretter sende bilde så du kan dokumentere at de er rett kledd? Skal du melde når barna sover på dagtid og igjen når de våkner? Kommer steforeldren på døren og vekker barna hvis de sover for mye? 

Anonymkode: c7b8f...ac3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du mulighet til å ta avstand? Bare invitere din forelder på tur, kafé, etc. som det ikke er naturlig partneren er med på. Høres ut som steforelderen er kontrollerende, så det kan hjelpe din forelder også.

Stå opp for deg selv. Foreldre og steforeldre bestemmer ingenting lengre når en er voksen. Når det gjelder pengene svar f.eks. «Dette er mellom meg og forelder, ikke noe du har noe med» - avbryt tiraden. Du er voksen og trenger ikke høre på hva denne personen sier. Sett deg i respekt. 

Anonymkode: 75f94...535

Det er ikke mulig å be min forelder alene hverken hjem eller ut på noe. Steforelder henger etter hele tiden og min forelder sier h*n ønsker det sånn selv også. De få gangene vi har vært alene har vært helt tilfeldig og da er det veldig koselig. Det er min forelder som jeg kjenner fra alle år som barn. Det nytter ikke å avbryte en tirade med steforelder. Har forsøkt og det endte opp med en mengde ufine mld på mobil. Dette viste jeg forelderen min og fikk ikke noe svar tilbake. Virket som forelderen min ble helt stum, men står ikke opp for hverken meg eller seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har de felles økonomi? 

Det er bare min forelder som har jobb, steforelder får en eller annen støtte fra NAV. Steforelder lever nok på min forelder og trives med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er dette praktisk mulig? Skal du ringe hver morgen å spørre hva barna skal ha på, deretter sende bilde så du kan dokumentere at de er rett kledd? Skal du melde når barna sover på dagtid og igjen når de våkner? Kommer steforeldren på døren og vekker barna hvis de sover for mye? 

Ja, du kan så si. Dette kommer opp bår vi er på besøk og da synes jo påkledningen. Vi bruker helt normale klær på barna og har ikke hørt noen andre klage iallefall. Siden minste er baby ennå så sover den på dagtid når vi er der og den skal aldri sove mer enn maks 1 time. Jeg lar den sove til den våkner. Da gnåles det fra den timen er gått og til baby våkner blid og fornøyd selv.

Virker svært kontrollerende og mistenksom om det ble sagt noe når steforelder var på do eller liknende.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare min forelder som har jobb, steforelder får en eller annen støtte fra NAV. Steforelder lever nok på min forelder og trives med det.

Så de har felles økonomi? 

AnonymBruker
Skrevet

Hm… Hvem har rett her? Antagelig ingen, for du er voksen og har samboer å to barn så bør du kunne skjøtte økonomien din slik at du ikke må «låne» penger av forelder??! Din forelder har vel ikke så mye valg i den situasjonen kanskje enn å gjøre det du ber om, kanskje det går utover deres økonomi at du måtte ha hjelp. Denne steforelderen er kanskje lei av at du stadig må ha hjelp av dem? Å alt det andre tullet som du drar frem tror jeg ingenting på… Bli voksen og klar deg selv, oppfør deg som normalt når du er sammen med forelder og steforelder. Sånn som de fleste andre voksne klarer å gjøre…

Anonymkode: 4b327...034

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de har felles økonomi? 

De har vel antakelig det. Uansett min forelder som tjener mest. Leiligheten eier kun min forelder, det samme med bilen. Steforelder kom bare flyttende inn med noen få eldgamle møbler og bidrar ikke med penger til oppussing. 
Så må vel si ja på spørsmålet uten at jeg vet 100%.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De har vel antakelig det. Uansett min forelder som tjener mest. Leiligheten eier kun min forelder, det samme med bilen. Steforelder kom bare flyttende inn med noen få eldgamle møbler og bidrar ikke med penger til oppussing. 

Felles økonomi = felles økonomiske avgjørelser. 

Veldig rart å nekte deg et lån likevel 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm… Hvem har rett her? Antagelig ingen, for du er voksen og har samboer å to barn så bør du kunne skjøtte økonomien din slik at du ikke må «låne» penger av forelder??! Din forelder har vel ikke så mye valg i den situasjonen kanskje enn å gjøre det du ber om, kanskje det går utover deres økonomi at du måtte ha hjelp. Denne steforelderen er kanskje lei av at du stadig må ha hjelp av dem? Å alt det andre tullet som du drar frem tror jeg ingenting på… Bli voksen og klar deg selv, oppfør deg som normalt når du er sammen med forelder og steforelder. Sånn som de fleste andre voksne klarer å gjøre…

Anonymkode: 4b327...034

Tusen takk for gode tips, de skal jeg ta til etterfølge. Nå ber ikke jeg om hjelp ofte hverken til det ene eller det andre. Det var vel første gang nå på flere år og årsaken var jul/utgifter og ikke minst høy strømregning. Min forelder var blir og hyggelig og ville svært gjerne hjelpe. Så ingen masing og tvang fra mon side.

At du ikke trur på det andre er helt i orden, jeg vet bedre enn deg på dette omerådet.

Uansett så takker jeg for ett svært konstruktivt svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Felles økonomi = felles økonomiske avgjørelser. 

Veldig rart å nekte deg et lån likevel 

Var en regning på 2700.- så var ikke hinsides beløp helles akkurat. De blir betalt tilbake slutten sv denne mnd i sin helhet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor i alle dager konfronterer du ikke personen med vedkommendes snylting på din forelder når han/hun kommenterer lånet ditt? Dessuten er det bare å si fra at det er du som bestemmer over dine barn og i din husholdning, ikke han. Ikke finn deg i det.

Hvis du får ufine meldinger, er det vel bare å blokkere, det høres ikke ut som at du har behov for direkte kontakt med personen uansett.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du kan så si. Dette kommer opp bår vi er på besøk og da synes jo påkledningen. Vi bruker helt normale klær på barna og har ikke hørt noen andre klage iallefall. Siden minste er baby ennå så sover den på dagtid når vi er der og den skal aldri sove mer enn maks 1 time. Jeg lar den sove til den våkner. Da gnåles det fra den timen er gått og til baby våkner blid og fornøyd selv.

Virker svært kontrollerende og mistenksom om det ble sagt noe når steforelder var på do eller liknende.

Okei. Da ville jeg kutte drastisk ned på antall besøk, og slutte å ha kontakt med steforelderen. Du er voksen og har ditt eget liv, det er opp til deg å vise hvor grensen går. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg vurderer å kutte ut min forelder totalt, men vet jo at så lenge vi er sammen alene (skjer sjeldent) så er det den personen jeg kjenner.

Løsninga høres ut som den er å informere din forelder om at du bare ønsker kontakt alene. Så får det være opp til din forelder å kutte kontakten.

Og hvis du skal låne mer penger så får du regne med at steforelderen får høre det. Men jeg vil tro at du uansett må basere deg på andre finansieringsmåter hvis du bryter kontakt, da kan du like gjerne gjøre det med det samme. Det der er ikke folk jeg hadde lånt penger fra.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (10 minutter siden):

Så hvorfor i alle dager konfronterer du ikke personen med vedkommendes snylting på din forelder når han/hun kommenterer lånet ditt? Dessuten er det bare å si fra at det er du som bestemmer over dine barn og i din husholdning, ikke han. Ikke finn deg i det.

Hvis du får ufine meldinger, er det vel bare å blokkere, det høres ikke ut som at du har behov for direkte kontakt med personen uansett.

Jeg har virkelig prøvd, men det blir ett salig helvete i ettertid. Blir mest til at jeg jatter med eller holder kjeft for husfredens skyld. At min forelder orker å leve med den personen skjønner jeg virkelig ikke. Er heldigvis ikke alene om å tenke den tanken da de fleste reagerer på dens væremåte.

AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden):

Løsninga høres ut som den er å informere din forelder om at du bare ønsker kontakt alene. Så får det være opp til din forelder å kutte kontakten.

Og hvis du skal låne mer penger så får du regne med at steforelderen får høre det. Men jeg vil tro at du uansett må basere deg på andre finansieringsmåter hvis du bryter kontakt, da kan du like gjerne gjøre det med det samme. Det der er ikke folk jeg hadde lånt penger fra.

Jeg har flere ganger spurt om min forelder og jeg kan møtes ett sted, men nei XX må også være med. Da avslår jeg, har mer enn nok med den personen de gangene vi besøker de eller de kommer en tur til oss.

De er heldigvis ikke noen jeg må ha hjelp av ofte. Kun skjedd en gang nå på flere år. Ikke får de passe barna mine heller.

Skrevet

Du får håpe på at din ekte forelder snart gror seg en ryggrad. Ellers får du bare fortsette å vise din ekte forelder meldinger fra steforeldren og forsøke å åpne øynene til personen hvordan ektemaken oppfører seg. 

Hva angår kommentarer og forsøk fra din steforeldre på å blande seg i ditt liv, din oppdragelse og bekledning av barnet så vil jeg anbefale deg å bare vende det døve øret til.  Det er ingenting personen har noe med. Du kan jo evt svare 'hvis du har så sterke meninger om hvordan barnet skal kles, så regner jeg med at du spanderer plaggene du mener barnet trenger?'

En hver kommentar fra familie, fremmede eller andre som forsøker å blande seg inn i min families indre affærer, blir alle avfeiet med kun et uinteressert skuldertrekk, 'jaja' eller 'jeg hører hva du sier'.  Du skal aldri la slike tema kunne åpnes for diskusjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som et sunt forhold, men du kan ikke gjøre noe direkte med det. 

Jeg skriver etter egne opplevelser der jeg ble medavhengig. Jeg hadde personlig ikke noe problem med å se at min partner var urimelig, men jeg klarte ikke å avslutte forholdet raskt nok. Det var mye overvåking, mye konsekvenser om jeg pratet med andre når h*n ikke hadde kontroll eller jeg sa noe h*n ikke likte (eller ikke sa noe h*m mente jeg burde si), det var veldig mye emosjonell utpressing. Jeg følte meg skvist mellom å ta hensyn til alle andre og var utslitt.  Det som var enklest for meg var de som ikke presset meg men som ga meg rom. Enten de holdt avstand og ga beskjed om at de var der når jeg var klar, eller de som klarte å holde kontakt uten krav. 

Jeg synes absolutt du kan begrense kontakten for å beskytte deg selv, men jeg håper du også kan formidle at du ikke avviser h*n når h*n enten klarer å sette grenser for samboer eller avslutte samlivet. Kanskje du kan lære litt mer om medavhengighet og usunne forhold. Jeg personlig tror kunnskap gjør slike situasjoner lettere å forholde seg til og at det blir lettere å se at det ikke er en direkte avvisning av deg men en som er blitt handlingslammet i en vanskelig situasjon. (Fight, flight, freeze er reflekser mer enn bevisste valg.)

Anonymkode: 19385...d02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...