Gå til innhold

Tanker om tran?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar daglig en eller to spiseskjeer med tran, den med ekstra d-vitaminer. Hva tenker dere om tran? Når jeg leser næringsinnholdet så er den proppfull med ulike gode vitaminer og mineraler.

Men er det noe omega 3 der egentlig?

Anonymkode: 4d2e1...aac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar daglig en eller to spiseskjeer med tran, den med ekstra d-vitaminer. Hva tenker dere om tran? Når jeg leser næringsinnholdet så er den proppfull med ulike gode vitaminer og mineraler.

Men er det noe omega 3 der egentlig?

Anonymkode: 4d2e1...aac

Tran er torskelever, den inneholder omega3 og andre flerumettede fettsyrer. Vitaminene er "kunstige" og tilsatt i ettertid fordi de forsvinner i renseprosessen hvor man blant annet fjerne miljøgifter. Men vitaminene er jo vitaminer likevel - det spiller jo ingen rolle om de er kunstig tilsatt eller naturlige. 

Anonymkode: 12f7d...138

Skrevet

Spis heller sunt og variert. Synes å huske at det stod noe i en eller annen avis om at tran og omega3 ikke er så bra for helsen allikevel.

AnonymBruker
Skrevet

Tran inneholder absolutt omega 3. 

Det som kan diskuteres omkring tran, er hvor godt det faktisk hjelper for hjertet som det påstås jf nyere forskning. Har bare hørt om forskningen, du får søke etter det på nett. Det er ganske nytt.

Men det skal visstnok være bra for immunforsvaret, og noen mener også at det derfor hjelper mot covid (da selvsagt i tillegg til vaksiner, og ikke i stedet for).

Jeg tar tran daglig. Det samme gjør min svigermor.

Anonymkode: 5e9c0...72c

Skrevet

Tran er torskelever, den inneholder omega3 og andre flerumettede fettsyrer. Vitaminene er "kunstige" og tilsatt i ettertid fordi de forsvinner i renseprosessen hvor man blant annet fjerne miljøgifter. Men vitaminene er jo vitaminer likevel - det spiller jo ingen rolle om de er kunstig tilsatt eller naturlige. 

Mange tror at D-vitamin i tilskudd er laget kunstig, men det går ikke an. Det er bare en måte å lage D-vitamin på og det er nøyaktig den samme som foregår i huden når vi soler oss: Kolesterol blir omdannet til D-vitamin (kolekalsiferol) når det utsettes for UVB-stråling. Kolekalsiferol i D-vitamintilskuddene vi spiser er som regel laget av kolesterol utvunnet av lanolin fra saueull.

Når vi spiser D-vitamintilskudd i form av tabletter, oljekapsler eller dråper, spiser vi altså nøyaktig det samme stoffet som vi selv produserer i huden. Helt identisk. Og helt naturlig.

Poenget med D-vitamintilskudd er å erstatte produksjonen i huden, som her i Norge stopper i september, når sola står for lavt til å kunne levere UVB-stråling. Produksjonen er borte helt til sola igjen står høyt nok i april. Når vi erstatter produksjonen fra sola med tilskudd, lager vi faktisk sommer om vinteren.

Tran inneholder absolutt omega 3. 

Det som kan diskuteres omkring tran, er hvor godt det faktisk hjelper for hjertet som det påstås jf nyere forskning. Har bare hørt om forskningen, du får søke etter det på nett. Det er ganske nytt.

Men det skal visstnok være bra for immunforsvaret, og noen mener også at det derfor hjelper mot covid (da selvsagt i tillegg til vaksiner, og ikke i stedet for).

Jeg tar tran daglig. Det samme gjør min svigermor.

Anonymkode: 5e9c0...72c

Om tran hjelper for hjertet vet jeg ikke, men D-vitamin gjør det. D-vitamin er råvaren til hormonet kalsitriol, som styrer celledelingen i membranene i kroppen. For at membranene i blodårene skal kunne fornye seg, må cellene ha tilgang til vitamin D, slik at de kan produsere hormonet kalsitriol og utløse celledeling. Når celledelingen i blodårene blir for treg, stivner blodårene og blodtrykket øker.

Forskere som undersøkte virkningen av D-vitamintilskudd på blodtrykk, fant ut at daglig tilskudd på 4.000 IE (100 mikrogram) reduserte blodtrykket betraktelig, bare på fire måneder.

• Gruppen som mottok 100 mikrogram vitamin D daglig, hadde den største og raskeste effekten på arteriell stivhet, det er en statistisk signifikant reduksjon på 10,4 prosent
  • Gruppen som mottok 50 mikrogram vitamin D daglig, reduserte arteriell stivhet med 2 prosent
  • Gruppen som fikk 15 mikrogram vitamin D daglig, opplevde en økning i arteriell stivhet med 1 prosent
  • Gruppen som fikk placebo, opplevde en økning i arteriell stivhet på 2,3 prosent

oersikt-over-niva-vitamind-d.png?resize=

Søylene i diagrammet over viser blodnivå med vitamin D ved oppstart av forskningsprosjektet (de fire søylene til venstre) og etter åtte og 16 uker. De fire søylene i hver gruppe viser fra venstre resultatene fra tilskudd med 0, 15, 50 og 100 mikrogram vitamin D. Maksimum blodnivå på grafen er ca. 35 ng/mL, som tilsvarer 85 nmol/L. Dosene på 2.000 IE og 4.000 IE vitamin D ga samme resultat etter 16 uker, men dosen på 2.000 IE brukte lenger tid på å komme dit..

Legg merke til at de svarte søylene er like høye etter åtte uker og 16 uker. Det betyr at et tilskudd på 4.000 IE vitamin D ga deltakerne i denne undersøkelsen et stabilt nivå vitamin D i blodet som flatet ut på 85 nmol/L etter to måneder Nivået for forgiftning av vitamin D er beregnet til 375 nmol/L, så det er et stykke igjen.

Det som er litt lite kjent, er at det er vitamin D som styrer celledeling i immunforsvaret. Dermed styrer vitamin D også immunresponsen som oppstår når vi blir vaksinert eller infisert av virus. Uten vitamin D blir det liten immunrespons. Da får vi heller ikke produsert så mye antistoff når vi blir vaksinert.

Den danske professoren Carsten Geisler dokumenterte allerede i 2010 at immunceller ikke får til å starte celledeling uten tilgang til vitamin D. Det er aldri noen som har protestert på at vitamin D styrer celledeling i immunceller. Ekspertene nekter bare å snakke om det. Da får vi heller aldri høre om det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er iaf. essensielt for meg :opplyser: Tar jeg ikke tran så skriker magen etter fishystuffs konstant , mer eller mindre.  Og jeg spiser relativt mye fisk i utgangspunktet...  Det er noe i tran/fisk som gjør at "kroppen" er sikker på at jeg trenger det - og da lytter jeg... 

Har for øverig prøvd meg på å ikke spise fisk (eller ta tran) i en periode på 3 måneder (skulle være 4), men det funket bare ikke. Tydelig at det ikke er noe problem for andre å klare seg uten, men "MUST-HAVE" for egen del. :Nikke:

Endret av Beeblebrox
Skrevet

Spiser aldri fisk, tar tran i stedet.

AnonymBruker
Skrevet
Lonehill skrev (1 time siden):

Mange tror at D-vitamin i tilskudd er laget kunstig, men det går ikke an. Det er bare en måte å lage D-vitamin på og det er nøyaktig den samme som foregår i huden når vi soler oss: Kolesterol blir omdannet til D-vitamin (kolekalsiferol) når det utsettes for UVB-stråling. Kolekalsiferol i D-vitamintilskuddene vi spiser er som regel laget av kolesterol utvunnet av lanolin fra saueull.

Når vi spiser D-vitamintilskudd i form av tabletter, oljekapsler eller dråper, spiser vi altså nøyaktig det samme stoffet som vi selv produserer i huden. Helt identisk. Og helt naturlig.

Jeg skrev kunstig i hermetgn. Det finnes jo allerede i fiskelever i høye doser (fiskelever har ikke fått sol, så dette er ikke den eneste måten å danne vitamin D på). I tran er d-vitamin tilsatt på nytt fordi dvitaminen som var der naturlig blir fjernet. 

Jeg er litt usikker på hva du mener med at ikke d-vitamin blir dannet kunstig - den kan jo lages ved hjelp av ulike synteser på lab. Man fisker jo foreksempel ikke fisk for å lage D-vitamintilskudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skrev kunstig i hermetgn. Det finnes jo allerede i fiskelever i høye doser (fiskelever har ikke fått sol, så dette er ikke den eneste måten å danne vitamin D på). I tran er d-vitamin tilsatt på nytt fordi dvitaminen som var der naturlig blir fjernet. 

Jeg er litt usikker på hva du mener med at ikke d-vitamin blir dannet kunstig - den kan jo lages ved hjelp av ulike synteser på lab. Man fisker jo foreksempel ikke fisk for å lage D-vitamintilskudd. 

Det der med D-vitamin i torsken er interessant. D-vitaminet dannes visstnok i plankton i havoverflata, som blir spist av større organismer og så vandrer opp gjennom næringskjeden, til den ender i levra på torsken. En forsker jeg snakka med på Havforskningsinstituttet mente i allfall det. Men jeg er langt fra sikker.

Jeg har ikke registrert at D-vitamin kan lages kunstig med ulike synteser i lab. Hvis du vet mer om dette, hadde det vært veldig interessant å høre om det.

https://www.foodunfolded.com/article/how-are-vitamin-d-supplements-made

AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke tran pga. innhold av miljøgifter. Spesielt for barn er det problematisk. Det går an å få D-vitamin uten å få en dose miljøgift i tillegg. I tillegg er det studier som viser omega-3 antagelig ikke har noen virkning. 

https://tidsskriftet.no/2021/02/debatt/tran-inneholder-ogsa-miljogifter

En interessant artikkel fra Harvest som går påstandene om tran etter i sømmene: 

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/er-miljogifter-i-tran-skadelig-for-barn

Anonymkode: abe32...1b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tar ikke tran pga. innhold av miljøgifter. Spesielt for barn er det problematisk. Det går an å få D-vitamin uten å få en dose miljøgift i tillegg. I tillegg er det studier som viser omega-3 antagelig ikke har noen virkning. 

https://tidsskriftet.no/2021/02/debatt/tran-inneholder-ogsa-miljogifter

En interessant artikkel fra Harvest som går påstandene om tran etter i sømmene: 

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/er-miljogifter-i-tran-skadelig-for-barn

Anonymkode: abe32...1b6

Ojj. Uff, den er kjip. Godt babyer blir anbefalt D-vitamindråper istedetfor tran nå.

Anonymkode: a1ea3...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...