AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har fått et jobbtilbud, og lønnen de tilbyr er 50.000 lavere enn jeg har nå i dag. Det er uaktuelt for meg å gå ned i lønn, så jeg ble nokså skuffet over lønnen de tilbød meg siden jeg i utgangspunktet har veldig lyst på denne jobben. Jeg var ærlig på hva jeg tjener i dag, og ba de vurdere om de kunne tilby meg høyere lønn. De skulle se på dette, og da måtte de se på hva de andre i tilsvarende stilling har i lønn. Det jeg stusser på, er at det i stillingen var oppgitt et lønnsspenn. Og de la seg altså helt nederst her. I utlysningsteksten sto det at man måtte ha minimum bachelor, og jeg har en mastergrad. Jeg har ikke jobbet direkte med arbeidsoppgavene før, men noe lignende kan man si. Har flere av de ønskede kvalifikasjonene i utlysningen i hvert fall. Hadde vel derfor sett for meg at de skulle legge seg høyere. Har dere opplevd noe lignende? Noen som har opplevd å «måtte» takke nei til en jobb dere har hatt lyst på fordi de ikke kunne tilby god nok lønn? Anonymkode: 331a4...78e
DaddyDom Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har 2 ganger takket nei pga for lav lønn. 1 gang sagt opp få dager etter signert kontrakt fordi jeg følte meg presset til å skrive under og møtte null gehør for mine argumenter. 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Du, jeg fikk også et skikkelig dårlig tilbud når jeg sist skulle bytte jobb. Dette var i staten, så så liksom for meg at jeg skulle få det samme som jeg gjorde når jeg jobbet i kommunen eller fylkeskommunen. Derfor spurte jeg ikke om lønn en gang.. Men neida, de la seg 50.000,- under. Jeg ringte og spurte om de hadde mistet noen av tjemestebevisene mine eller hva som egentlig hadde skjedd.. Og at jeg ikke kunne gå med på å gå så mye ned i lønn. Fikk på den måten forhandlet meg opp, men lå fremdeles 15.000,- under mine tidligere kollegaer. Alle trodde jeg ville tjene bedre i staten, og jeg er fremdeles pinlig berørt over at jeg ligger så mye lavere enn dem. Anonymkode: fe917...d87
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Du kan forhandle på lønn etter at tilbud er gitt. Jeg er med på å ansette folk i vår bedrift, og det er ikke uvanlig at folk kommer med tilbakemeldinger på kontrakten de får først. Hilsen HR-dame Anonymkode: 386ec...ad1 11
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 DaddyDom skrev (27 minutter siden): Jeg har 2 ganger takket nei pga for lav lønn. 1 gang sagt opp få dager etter signert kontrakt fordi jeg følte meg presset til å skrive under og møtte null gehør for mine argumenter. Prøvde du da først å forhandle lønnen de to gangene du takket nei? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du, jeg fikk også et skikkelig dårlig tilbud når jeg sist skulle bytte jobb. Dette var i staten, så så liksom for meg at jeg skulle få det samme som jeg gjorde når jeg jobbet i kommunen eller fylkeskommunen. Derfor spurte jeg ikke om lønn en gang.. Men neida, de la seg 50.000,- under. Jeg ringte og spurte om de hadde mistet noen av tjemestebevisene mine eller hva som egentlig hadde skjedd.. Og at jeg ikke kunne gå med på å gå så mye ned i lønn. Fikk på den måten forhandlet meg opp, men lå fremdeles 15.000,- under mine tidligere kollegaer. Alle trodde jeg ville tjene bedre i staten, og jeg er fremdeles pinlig berørt over at jeg ligger så mye lavere enn dem. Anonymkode: fe917...d87 Jeg er også kommunalt ansatt, og stillingen jeg har fått tilbud om er statlig. Jeg så også for meg at jeg ville kunne gå noe opp i lønn, ikke mye, men noe. Derfor var det altså nokså skuffende at det var såpass mye under lønna jeg har i dag. Jeg kommer rett og slett ikke til å takke ja til et tilbud med lavere lønn, selv om jeg i utgangspunktet har veldig lyst på jobben. Anonymkode: 331a4...78e
DaddyDom Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøvde du da først å forhandle lønnen de to gangene du takket nei? Anonymkode: 331a4...78e Ja selvfølgelig. De må jo få en sjanse.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du kan forhandle på lønn etter at tilbud er gitt. Jeg er med på å ansette folk i vår bedrift, og det er ikke uvanlig at folk kommer med tilbakemeldinger på kontrakten de får først. Hilsen HR-dame Anonymkode: 386ec...ad1 Takk for svar. Jeg har ikke bedt om noe spesifikt, jeg sa bare at den lønna de tilbyr ligger en del under den jeg har i dag, og at jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å gå noe opp også, og så spurte jeg om de kunne ta en ny vurdering. De ville vite min nåværende lønn, og jeg svarte ærlig på det. Og så skulle jeg høre fra dem igjen. Men jeg fikk en magefølelse av at de muligens ikke har så mye å gå på. Noe jeg finner litt merkelig i og med at det var et lønnsspenn oppgitt i utlysningen og de da la seg helt nederst. Det virket også som de kanskje ble litt overrasket over hva jeg har i lønn i dag. Nå får jeg bare vente å se. Hvor lang tid pleier det å ta før man kan gi et nytt tilbud? Det her er statlig, så jeg vet ikke helt hvilke instanser det evt. må gjennom først. DaddyDom skrev (7 minutter siden): Ja selvfølgelig. De må jo få en sjanse. Hehe, sant nok. Anonymkode: 331a4...78e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Kvinnevarianten: «Jeg er veldig motivert for stillingen, men jeg har dessverre ikke mulighet til å gå så mye ned i lønn. Har dere noe å gå på lønnsmessig?» Mannevarianten: »Stillingen virker svært spennende og interessant, men dersom jeg skal takke ja må jeg få et nytt tilbud med minimum xxx xxx i årslønn« (typisk 50 000,- mer enn man faktisk er villig til å godta) Anonymkode: a16b0...172 27
sicario Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Sjelden kandidater takker ja når jeg har levert lønnstilbud. Så og si alle forhandler. Dette er helt vanlig. Et av de aller vanligste forhandlingsargumentene jeg hører er at tilbudet ligger under det søkeren har. Sltså helt normalt å forhandle på det. 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinnevarianten: «Jeg er veldig motivert for stillingen, men jeg har dessverre ikke mulighet til å gå så mye ned i lønn. Har dere noe å gå på lønnsmessig?» Mannevarianten: »Stillingen virker svært spennende og interessant, men dersom jeg skal takke ja må jeg få et nytt tilbud med minimum xxx xxx i årslønn« (typisk 50 000,- mer enn man faktisk er villig til å godta) Anonymkode: a16b0...172 Ligger vel noe i dette. Men hadde jeg bedt om 50.000 mer enn jeg er villig til å godta, hadde jeg oversteget det som står i utlysningen. Så da hadde jeg vel spilt meg selv ut av prosessen uansett. Jeg hadde tenkt til å spørre om 20 k mer enn jeg får i dag, men følte dette ble helt uaktuelt når de la seg såpass mye under min nåværende lønn. Nå håper jeg de kan strekke seg noe over lønna mi i dag, men er vel usannsynlig. Er jeg «heldig» så klarer de vel å matche den… Anonymkode: 331a4...78e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 sicario skrev (2 minutter siden): Sjelden kandidater takker ja når jeg har levert lønnstilbud. Så og si alle forhandler. Dette er helt vanlig. Et av de aller vanligste forhandlingsargumentene jeg hører er at tilbudet ligger under det søkeren har. Sltså helt normalt å forhandle på det. Jeg var forberedt på dette. Ble bare veldig overrasket over hvor lavt de la seg. Jeg hadde tenkt til å spørre om 20 k mer enn jeg har i dag, og da var jeg ikke langt unna det øverste beløpet de hadde i utlysningsteksten. Men når de nå la seg helt nederst, følte jeg at dette ville blitt litt merkelig. Jeg hadde bare sett for meg at de skulle legge seg midt på omtrent (siden jeg ikke er nyutdannet, har master, samt noen år med arbeidserfaring). Ansetter du i det private eller offentlige? Og hvor mye pleier dere å ha som spillerom? Anonymkode: 331a4...78e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Det står i stillingsannonsen at de har et lønnsspenn å gå på. Da sier du det, og så sier du at det må bli høyere lønn for at du skal ta imot stillingen. Du kan gjerne tilføre noe sånn som "fordi jeg har mastergrad" eller "fordi jeg har flere års arbeidserfaring" osv. Reelle grunner til at de burde vurdert deg høyere. Ikke "kanskje, men atte lissom, jeg kanksje tror det hadde vært fint". Jeg skal ha. Anonymkode: 386ec...ad1 13
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ansetter du i det private eller offentlige? Og hvor mye pleier dere å ha som spillerom? Anonymkode: 331a4...78e Vi er flere som ansetter her i denne tråden. Jeg ansetter i det private (HR-dama), vi har det veldig fleksibelt, og det kommer an på argumentene til de som forhandler, samtidig som vi må se på budsjettene til hele bedriften. Det er sjefen som tar endelig avgjøresle på det. Men om de har oppgitt lønnsspenn i stillingsannonsen, så da har de noe å gå på. Si at tilbudet er for lavt. Anonymkode: 386ec...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står i stillingsannonsen at de har et lønnsspenn å gå på. Da sier du det, og så sier du at det må bli høyere lønn for at du skal ta imot stillingen. Du kan gjerne tilføre noe sånn som "fordi jeg har mastergrad" eller "fordi jeg har flere års arbeidserfaring" osv. Reelle grunner til at de burde vurdert deg høyere. Ikke "kanskje, men atte lissom, jeg kanksje tror det hadde vært fint". Jeg skal ha. Anonymkode: 386ec...ad1 Jeg kommer jo ikke til å takke ja til jobben om de i det minste ikke kan matche lønna jeg har i dag. Men jeg skulle gjerne gått litt opp i lønn også… Om jeg skal få samme lønn, blir jeg litt usikker på om jeg skal bytte jobb i det hele tatt. Jeg trives i jobben jeg har nå, har gode kollegaer, liker arbeidsoppgavene, og det eneste minuset er at ledelsen er nokså ustrukturert. Var selvsagt en grunn til at jeg søkte den nye jobben, den virker veldig interessant. Men det er jo ikke til å legge under en sten at det er slitsomt å være ny på et sted. Og da vet jeg plutselig ikke om det er helt verdt det når jeg allerede trives. Fikk veldig godt inntrykk av arbeidsstedet jeg har søkt meg til, men man vet jo aldri helt hvordan det er før man har startet. Arbeidsmiljøet har så mye å si, og per i dag har jeg veldig godt arbeidsmiljø. Føler jeg gambler med det for «ingenting» om de bare skal matche lønna. Anonymkode: 331a4...78e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er flere som ansetter her i denne tråden. Jeg ansetter i det private (HR-dama), vi har det veldig fleksibelt, og det kommer an på argumentene til de som forhandler, samtidig som vi må se på budsjettene til hele bedriften. Det er sjefen som tar endelig avgjøresle på det. Men om de har oppgitt lønnsspenn i stillingsannonsen, så da har de noe å gå på. Si at tilbudet er for lavt. Anonymkode: 386ec...ad1 Jeg ba de som sagt ta en ny vurdering. Men angrer nå på at jeg oppga lønna mi. Har på følelsen av at de legger seg på dette nivået hvis jeg er «heldig», og jeg skulle helst gått opp litt. Usj, ble så usikker nå. Nå vet jeg plutselig ikke om jeg i det hele tatt vil gå fra min nåværende jobb. Litt nedtur det her altså. Anonymkode: 331a4...78e
Liljerød Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 De har jo valgt deg som kandidat og de ønsker faktisk å ansette deg i stillingen. Det er et sterkt kort, og det er det kortet du må bruke nå. "Jeg er svært glad over at dere ønsker å ha meg i denne stillingen, og jeg synes det er en spennende mulighet og bla bla. Men for at jeg skal kunne akseptere å takke ja til stillingen, må jeg som et absolutt minimum ha samme lønn som i dag. Jeg registrerer at dere har et spillerom her i stillingen på lønn fra kr x til kr y. Kr y er nok nærmere den lønningen jeg så for meg da jeg søkte stillingen, og jeg må anta at dere faktisk har mulighet til å tilby denne lønnen til kvalifiserte søkere. Jeg registrerer at dere anser meg som en kvalifisert søker, og deres foretrukne kandidat og ber derfor om lønn på kr y". Litt formelt, kanskje, dette ser du an selv. Lykke til! 13
Liljerød Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer jo ikke til å takke ja til jobben om de i det minste ikke kan matche lønna jeg har i dag. Men jeg skulle gjerne gått litt opp i lønn også… Om jeg skal få samme lønn, blir jeg litt usikker på om jeg skal bytte jobb i det hele tatt. Jeg trives i jobben jeg har nå, har gode kollegaer, liker arbeidsoppgavene, og det eneste minuset er at ledelsen er nokså ustrukturert. Var selvsagt en grunn til at jeg søkte den nye jobben, den virker veldig interessant. Men det er jo ikke til å legge under en sten at det er slitsomt å være ny på et sted. Og da vet jeg plutselig ikke om det er helt verdt det når jeg allerede trives. Fikk veldig godt inntrykk av arbeidsstedet jeg har søkt meg til, men man vet jo aldri helt hvordan det er før man har startet. Arbeidsmiljøet har så mye å si, og per i dag har jeg veldig godt arbeidsmiljø. Føler jeg gambler med det for «ingenting» om de bare skal matche lønna. Anonymkode: 331a4...78e Dette er gode argumenter. Du trives i den stillingen du har, du har allerede en god og trygg jobb. Du er ikke desperat etter jobbytte. Da må arbeidsgiver betale for at du skal bytte stilling og gjøre arbeidsoppgaver for dem i stedet for der du er nå. Du tilbyr ikke gratis arbeidskraft og du driver ikke veldedighet. Tøff deg litt opp :-). 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 Helt vanlig at særlig fylkeskommunen betaler mer enn staten. Staten er på ingen måte lukrativt. Når det er sagt bør man uansett alltid forhandle lønn, uansett om man egentlig er fornøyd med første tilbud. Lønnsvekst i staten er nemlig virkelig ingenting rope hurra for og kommer ikke av seg selv. Anonymkode: 3e1e6...012 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Liljerød skrev (Akkurat nå): De har jo valgt deg som kandidat og de ønsker faktisk å ansette deg i stillingen. Det er et sterkt kort, og det er det kortet du må bruke nå. "Jeg er svært glad over at dere ønsker å ha meg i denne stillingen, og jeg synes det er en spennende mulighet og bla bla. Men for at jeg skal kunne akseptere å takke ja til stillingen, må jeg som et absolutt minimum ha samme lønn som i dag. Jeg registrerer at dere har et spillerom her i stillingen på lønn fra kr x til kr y. Kr y er nok nærmere den lønningen jeg så for meg da jeg søkte stillingen, og jeg må anta at dere faktisk har mulighet til å tilby denne lønnen til kvalifiserte søkere. Jeg registrerer at dere anser meg som en kvalifisert søker, og deres foretrukne kandidat og ber derfor om lønn på kr y". Litt formelt, kanskje, dette ser du an selv. Lykke til! Å, dette var jo et veldig godt svar! Jeg er nokså grei til å ordlegge meg til vanlig, men føler det faller helt gjennom hver gang jeg skal «kreve» noe på egne vegne (enten det er privat eller profesjonelt 😅). Men nå som jeg allerede har bedt de vurdere høyere lønn, kan jeg da skrive/si noe lignende som du legger fram hvis de matcher lønna mi? Altså hvis de kommer med et tilbud som tilsvarer min nåværende lønn, kan jeg da be om enda mer? Da har de jo allerede strukket seg en del. Føler jeg skjøt meg selv i foten ved å svare ærlig da de spurte hva jeg tjener. Vet de var var veldig begeistret etter intervjuet, for de fortalte meg at de hadde bestemt seg for å ikke holde 2. gangs intervju fordi de var sikre på at jeg er riktig kandidat. Derfor var lønnen de tilbød desto mer overraskende. Anonymkode: 331a4...78e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Liljerød skrev (3 minutter siden): Dette er gode argumenter. Du trives i den stillingen du har, du har allerede en god og trygg jobb. Du er ikke desperat etter jobbytte. Da må arbeidsgiver betale for at du skal bytte stilling og gjøre arbeidsoppgaver for dem i stedet for der du er nå. Du tilbyr ikke gratis arbeidskraft og du driver ikke veldedighet. Tøff deg litt opp :-). Jo, jeg skal virkelig prøve! Jeg er veldig god på å være tøff på andre sine vegne, men blir litt «tøffel» når det gjelder meg selv. Anonymkode: 331a4...78e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå