AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 De siste årene har «alle» kjeder og butikker opprettet egne kundeklubber med ulike fordeler. Er selv med i flere. Og som oftest har jeg jo svart ja jeg er medlem og oppgitt medlemsinfo om de spør. Men får jo ofte INGEN fordeler av det. Så iløpet av høsten har jeg konsekvent nektet å oppgi dette om ikke butikken har et konkret medlemstilbud jeg benytter meg av eller samler poeng/rabatter for hvert kjøp. Feks på coop og norgesgruppen registrerer jeg kjøpet fotdi det blir noen kroner i bonus ila året. Cubus samler man f.eks også poeng hele tiden som gir bonussjekker etterhvert. Kitchn har jo feks ofte egne klubbtilbud. Og da er det jo greit, jeg oppgir kundeinfo mot å få en rabatt til gjengjeld. Men når det IKKE er noen fordeler å hente, så spør de likevel…? 🤨 I hele høst har jeg kontret med: «Gir det meg noen fordeler med å oppgi min medlemsinfo?» Hvorpå de ansatte lettere indignert ramser opp alle fordelene et medlemsskap gir. Jeg kontrer på nytt med noe ala «Ja, jeg er jo medlem, så jeg er kjent med fordelene, men på denne konkrete handelen, gir det meg noen konkret fordel å oppgi kundeklubbinfo, foruten at dere logger mitt kjøp?» Her har jeg sett mange lange masker og mumlende svar som jeg må be de gjenta, og da er det bare et bjeffende «nei!» Hvorpå jeg svarer «Nei, men da ønsker jeg heller ikke at mitt kjøp skal logges». Dette sier jeg forøvrig ALLTID på en høflig og vennlig måte. Og hadde nå det vært greit, et høflig smil tilbake og beskjed om at det selvsagt er i orden, men nei, da virker de å bli sure, ved å aktivt vise nonverbalt at nå er jeg som kunde ikke verdt det samme som da jeg gikk inn i butikken. De snurper gjerne sammen munnen (før munnbindet, nå ser man bare øynene som vider seg ut hvorpå sinnarynka i panna kommer like etterpå), ikke sier de summen å betale, de unngår oftest øyekontakt og ikke sier de farvel.., Hva foregår egentlig i butikkene, hva slags opplæring får de ansatte? Har aldri jobbet i varehandel men blir litt sjokkert over hvor lite vennlighet de utviser fordi man som kunde stiller spørsmål med grunnen til at de vil man skal oppgi medlemsinfo uten å få noen fordel. Noen butikkansatte som har noen tanker eller forklaringer? Anonymkode: 3db36...596 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Hvis du virkelig får så mange hissige reaksjoner fra butikkpersonale som du gir uttrykk for, er du nok ikke så "alltid høflig og vennlig" som du innbiller deg... Anonymkode: d8557...ed5 31
nomore82 Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Dersom jeg ikke får fordeler på det enkelte kjøpet så svarer jeg "Nei" på spørsmålet om jeg er medlem og "Nei takk" på spørsmålet om jeg vil bli medlem. Enkelt og høflig. Har ikke fått noen negative reaksjoner. 21
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 nomore82 skrev (1 time siden): Dersom jeg ikke får fordeler på det enkelte kjøpet så svarer jeg "Nei" på spørsmålet om jeg er medlem og "Nei takk" på spørsmålet om jeg vil bli medlem. Enkelt og høflig. Har ikke fått noen negative reaksjoner. Samme her. Anonymkode: f303e...5d3 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 nomore82 skrev (1 time siden): Dersom jeg ikke får fordeler på det enkelte kjøpet så svarer jeg "Nei" på spørsmålet om jeg er medlem og "Nei takk" på spørsmålet om jeg vil bli medlem. Enkelt og høflig. Har ikke fått noen negative reaksjoner. Jeg og. Fordelen skal være veldig god for at jeg gidder å melde meg inn, noe som skjer ytterst sjeldent. Er kun medlem hos trumf, Coop, kitchen og jernia av butikker. Rema1000 har jeg omtrent sluttet å handle hos etter at de gikk bort fra mottoet «det enkle er ofte det beste». Den æ-appen er tragisk. Forøvrig flott at TS har begynt å stille spørsmål. Hvorfor tillate at de lagrer informasjon deg, uten at du tjener noe på det? Anonymkode: 61d5c...a8d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Medlemsandelen kontra ikke medlemmer måles hver dag så ved å registrere alle som er medlem slipper man unødvendig pes fra kjedeledelsen for at man ikke rekrutterer nok medlemmer. Anonymkode: 8570d...5fd 2
Daria Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Så det du egentlig sier er at du er vanskelig og kaster bort tiden til både den i kassa og de som står i kø bak deg bare av prinsipp, og så er du overrasket over at de ansatte ikke er så begeistret for det? De bryr seg neppe om hvorvidt du ønsker å logge kjøpet ditt eller ikke, men de har bedre ting å bruke tiden sin på enn poengløse diskusjoner, uansett hvor vennlig og høflig du mener at du er. 15
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Daria skrev (2 minutter siden): Så det du egentlig sier er at du er vanskelig og kaster bort tiden til både den i kassa og de som står i kø bak deg bare av prinsipp, og så er du overrasket over at de ansatte ikke er så begeistret for det? De bryr seg neppe om hvorvidt du ønsker å logge kjøpet ditt eller ikke, men de har bedre ting å bruke tiden sin på enn poengløse diskusjoner, uansett hvor vennlig og høflig du mener at du er. Da tenker jeg at de ansatte får melde tilbake til ledelsen hva som er deres opplevelse av konsekvenser av kundeklubbene de alle skal prakke på oss. Hva de ansatte bryr seg om, har ikke noe med kundene å gjøre. Det er det man har ledelse til for. Anonymkode: 246f7...933 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Medlemsandelen kontra ikke medlemmer måles hver dag så ved å registrere alle som er medlem slipper man unødvendig pes fra kjedeledelsen for at man ikke rekrutterer nok medlemmer. Anonymkode: 8570d...5fd Men de får jo vite at ts er medlem, men at ts (og flere) ikke ønsker å registrere kjøpet sitt når det ikke er noen fordeler for kunden. Da kan de ansatte informere kjedeledensen (via butikklederen antakeligvis) hvorfor de ikke har flere registrerte medlemskjøp. Anonymkode: 246f7...933 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Daria skrev (28 minutter siden): Så det du egentlig sier er at du er vanskelig og kaster bort tiden til både den i kassa og de som står i kø bak deg bare av prinsipp, og så er du overrasket over at de ansatte ikke er så begeistret for det? De bryr seg neppe om hvorvidt du ønsker å logge kjøpet ditt eller ikke, men de har bedre ting å bruke tiden sin på enn poengløse diskusjoner, uansett hvor vennlig og høflig du mener at du er. Hvordan er ts vanskelig? Jeg skjønner henne veldig godt. Hva er egentlig poenget med medlemskapet hvis man ikke får noen fordeler? Anonymkode: 8ead1...3e0 6
nomore82 Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de får jo vite at ts er medlem, men at ts (og flere) ikke ønsker å registrere kjøpet sitt når det ikke er noen fordeler for kunden. Da kan de ansatte informere kjedeledensen (via butikklederen antakeligvis) hvorfor de ikke har flere registrerte medlemskjøp. Anonymkode: 246f7...933 Men det klarer både den ansatte og ledelsen fint konkludere med selv uten at TS kaster bort tiden til alle. 4
nomore82 Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er ts vanskelig? Jeg skjønner henne veldig godt. Hva er egentlig poenget med medlemskapet hvis man ikke får noen fordeler? Anonymkode: 8ead1...3e0 Fordi TS tar en prinsipp og lar det gå ut over andre (kunder og ansatte). Personen i kassa gir jo regelrett F i om kunden er medlem eller ikke, men har fått beskjed som en del av jobben sin å spørre kunden. Kunden kan da velge å si ja og oppgi medlemsnr/mobilnr, eller nei og gå videre med livet. I stede velger TS å ta frustrasjonen sin ut over den ansatte som sikkert er ansatt i lav stillingsprosent, kun deltid i butikken og har ingen påvirkning på hva ledelsen i kjeden ønsker å gjøre eller ikke. I mens står det ofte kunder bak som bare vil betale og bli ferdig. 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men de får jo vite at ts er medlem, men at ts (og flere) ikke ønsker å registrere kjøpet sitt når det ikke er noen fordeler for kunden. Da kan de ansatte informere kjedeledensen (via butikklederen antakeligvis) hvorfor de ikke har flere registrerte medlemskjøp. Anonymkode: 246f7...933 🤣 Tror du det nytter? Hva er problemet med å bare oppgi info? Anonymkode: 8570d...5fd
enkefru Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Det er jo litt for å spisse tilbudene spesifikt til DEG også da. Om de vet at du f.eks er storforbruker av bambus-sokker eller servietter, så vil du kunne få ekstra tilbud på det, mens andre kanskje får tilbud på andre ting. Kan være kjekt å få kjøpet registrert ja... 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Den æ-appen er tragisk. Hva er galt med den? Anonymkode: 569a5...7d2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De siste årene har «alle» kjeder og butikker opprettet egne kundeklubber med ulike fordeler. Er selv med i flere. Og som oftest har jeg jo svart ja jeg er medlem og oppgitt medlemsinfo om de spør. Men får jo ofte INGEN fordeler av det. Så iløpet av høsten har jeg konsekvent nektet å oppgi dette om ikke butikken har et konkret medlemstilbud jeg benytter meg av eller samler poeng/rabatter for hvert kjøp. Feks på coop og norgesgruppen registrerer jeg kjøpet fotdi det blir noen kroner i bonus ila året. Cubus samler man f.eks også poeng hele tiden som gir bonussjekker etterhvert. Kitchn har jo feks ofte egne klubbtilbud. Og da er det jo greit, jeg oppgir kundeinfo mot å få en rabatt til gjengjeld. Men når det IKKE er noen fordeler å hente, så spør de likevel…? 🤨 I hele høst har jeg kontret med: «Gir det meg noen fordeler med å oppgi min medlemsinfo?» Hvorpå de ansatte lettere indignert ramser opp alle fordelene et medlemsskap gir. Jeg kontrer på nytt med noe ala «Ja, jeg er jo medlem, så jeg er kjent med fordelene, men på denne konkrete handelen, gir det meg noen konkret fordel å oppgi kundeklubbinfo, foruten at dere logger mitt kjøp?» Her har jeg sett mange lange masker og mumlende svar som jeg må be de gjenta, og da er det bare et bjeffende «nei!» Hvorpå jeg svarer «Nei, men da ønsker jeg heller ikke at mitt kjøp skal logges». Dette sier jeg forøvrig ALLTID på en høflig og vennlig måte. Og hadde nå det vært greit, et høflig smil tilbake og beskjed om at det selvsagt er i orden, men nei, da virker de å bli sure, ved å aktivt vise nonverbalt at nå er jeg som kunde ikke verdt det samme som da jeg gikk inn i butikken. De snurper gjerne sammen munnen (før munnbindet, nå ser man bare øynene som vider seg ut hvorpå sinnarynka i panna kommer like etterpå), ikke sier de summen å betale, de unngår oftest øyekontakt og ikke sier de farvel.., Hva foregår egentlig i butikkene, hva slags opplæring får de ansatte? Har aldri jobbet i varehandel men blir litt sjokkert over hvor lite vennlighet de utviser fordi man som kunde stiller spørsmål med grunnen til at de vil man skal oppgi medlemsinfo uten å få noen fordel. Noen butikkansatte som har noen tanker eller forklaringer? Anonymkode: 3db36...596 Marerittkunde! Anonymkode: 4086b...2da 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Du kan ikke samle poeng hos oss, men: Vi spør alle og taster inn nummeret da mange tror de er medlem, men faktisk ikke er det. Vi spør om nummer for å se om vedkommende kanskje har en kuppong liggende som ikke er brukt. Vi har innimellom kundeklubbtilbud som ikke er skiltet i butikken. Vi registrer ikke noen kjøp selv om vi skriver inn nummeret. Får kun opp info om de medlem og om en kuppong vi har srndt ut er brukt. Vi registrer heller ingen statistikk på hvor mange handlende som er medlem. Vil du ikke oppgi nummeret er det selvfølgelig greit, men vit at vi i butikken bestemmer ingenting om hvirdan kundeklubben skal virke. Vi gjør kun det vi er opplært til for å beholde jobben. Anonymkode: 0bfe4...2fa 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 🤣 Tror du det nytter? Hva er problemet med å bare oppgi info? Anonymkode: 8570d...5fd Om mange nok gjør det, så er det klart at det nytter. Hvorfor skal vi oppgi vår informasjon til storbedrifter som kun har som formål å selge enda mer til sine kunder gjennom algorimter for å pushe varer? Alle vet jo at kundeklubber ikke er til for kunden sin del... Anonymkode: 246f7...933
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Om mange nok gjør det, så er det klart at det nytter. Hvorfor skal vi oppgi vår informasjon til storbedrifter som kun har som formål å selge enda mer til sine kunder gjennom algorimter for å pushe varer? Alle vet jo at kundeklubber ikke er til for kunden sin del... Anonymkode: 246f7...933 Du er da ikke tvunget til å oppgi noe som helst. Når en ansatt spør deg om du er medlem eller ønsker å bli det i deres kundeklubb, er det vel bare å si nei takk istedet for å være tverr og kverulerende? 🤷♀️ Anonymkode: e7aab...56f 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Vi registrer ikke noen kjøp selv om vi skriver inn nummeret. Får kun opp info om de medlem og om en kuppong vi har srndt ut er brukt. Vi registrer heller ingen statistikk på hvor mange handlende som er medlem Anonymkode: 0bfe4...2fa Yeah, right... 🙄 Anonymkode: d729f...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå