AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #41 Skrevet 8. januar 2022 Du bør føre et slags regnskap for din egen del. Det kan være eg regneark i Excel hvor du fører inn utgifter(det det koster å kjøpe inn utstyr) og inntektene du tjener. Det er vanskelig å holde oversikten på den måten du nevner, siden både utgifter og inntekter endrer seg. Et regneark trenger ikke å være avansert, og enn så lenge så har du vel ikke så mye som må føres inn der om du tjener 2000 kr i mnd - det klarer du lett. Du bør også opprette en egen konto til dette så kundene kan vippse til den, det er nesten ingen som går rundt med kontanter lenger. Anonymkode: 6d5a8...816
nomore82 Skrevet 8. januar 2022 #42 Skrevet 8. januar 2022 Som nevnt tidligere i tråden så løses dette veldig enkelt med Zettle. Rimelig å ta i bruk og du kan ta kortbetalinger med en gang og får en oversikt over faktisk inntjening fra første krone.
got2go Skrevet 8. januar 2022 #43 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 13.00): Jeg syntes det er mye lettere! + mye lettere å se hva jeg tjener i sikt på hobby. hvis det er i kontoen min vil jeg ikke skjønne noe Anonymkode: 5f277...578 Opprett ny konto og ta imot vipps da? Så overfører du pengene til den nyopprettete kontoen
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #44 Skrevet 8. januar 2022 Teatrica skrev (På 6.1.2022 den 13.26): Her utviser du en så grunnleggende mangel på kunnskap om å drive med noe eget at du bør prioritere å lære deg dette først. Du kan jo ikke selv bestemme hvor mye du skal tjene før du bestemmer deg for at du vil betale skatt. Inntekten fra denne virksomheten skal legges sammen med all annen inntekt du har, og med dette som utgangspunkt bestemmes skatten din. At du sier at du ikke engang klarer å holde oversikt over pengene hvis de kommer inn på din vanlige konto, viser med all tydelighet at dette trenger du å sette deg bedre inn i før du starter opp med noe som helst. Jepp. Det kan bli veldig, veldig dyrt for deg å gjøre dette svart. Du har en plikt til å sette deg inn i regelverket. Er du så hjelpeløs at du ikke klarer det, kan du ikke selge varer eller tjenester. Skatteetaten vil ikke bry seg om at du sier «men jeg forsto ikke». Anonymkode: 4c4c9...961 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #45 Skrevet 8. januar 2022 Det er jo nesten bare kriminelle som bruker kontanter nå til dags. Og det virker som du tenker å bli en av dem, du kan ikke bare selv bestemme at det er en hobby og dermed skattefritt. Du kan sjekke her, det du gjør går nok under næringsdrivende: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/ Du bør sette deg litt inn i regler, som du ser her så er det nok et par som kunne funnet på å rapportere deg til Skatteetaten om de fant ut at noen drev en vippesalong i stua og tok penger svart, og plutselig sitter du der med en saftig regning du ikke klarer å betale. Skjønner cash virker lett (for deg iallfall, det er en ulempe for kunder som ikke går rundt med kontanter) og at man ikke investerer i en bankterminal for den type virksomhet, men som andre har vært inne på så har man både Vipps og iZettle. Anonymkode: b492f...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #46 Skrevet 8. januar 2022 Du vil forresten miste mange kunder på å kreve kontant betaling. Du vil bli nødt til å informere om det ved alle bestillinger, siden nesten ingen har kontanter på seg. Alle vil gå ut fra at du driver svart, og da vil mange trekke seg. Noen vil også trekke seg fordi de synes det er styrete å få tak i kontanter. Anonymkode: 4c4c9...961 2
Crazydoglady Skrevet 8. januar 2022 #47 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 13.05): Det er det jeg er redd folk tror når jeg sier. Derfor spør jeg Kg Anonymkode: 5f277...578 Ja, om man driver hjemme i stuen og insisterer på kontant betaling så er det akkurat det folk tror. Og det er vell nettopp det det betyr også.. Du bør iallefall ha god dokumentasjon på de pengene(og holde deg under grensa til det som er lovlig) i tilfelle ettersyn. Men altså, en ekstra konto tar noen sekunder å opprette. Eller bare ha en "regnskapsbok" hvor du skriver med alle avtaler og beløp betalt og summer opp etter hvert. Da har du oversikt da. Å ha penger liggende hjemme må jo være noe av det vanskeligste og minst oversiktlige. Er ikke vanskelig å logge på nettbanken å se totalbeløpet framfor seg samt evt uttak etc
klondrik Skrevet 8. januar 2022 #48 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 13.05): Det er det jeg er redd folk tror når jeg sier. Derfor spør jeg Kg Er jo helt fantastisk når du forsøker å overbevise tråden om at du ønsker kontanter for å få en bedre oversikt over hvor mye du tjener. Du tenkte det ville være bedre putte pengene under hodeputen fremfor å be kundene betale direkte inn på en konto du har full oversikt over?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #49 Skrevet 8. januar 2022 Oi, her beveger du deg på ukjent farvann. Dette kan fort bli dyrt for deg. Jeg vet ikke helt hvor du har fra at du kan tjene 50 000 kr i året på dette ved siden av din vanlige jobb. Grensen er veldig lav for hva man kan tjene på en hobby før det kalles næringsvirksomhet, og da er det skattepliktig. At du da ikke har oversikt over regnskapsføring etc. kan medføre store problemer ved et ettersyn. Hvis du tjener 6000 kr i året på dette, så er det jo greit nok, men hvis du går over 10 000 kr ved siden av jobben din så ville jeg ha vært utrolig forsiktig. Dette gjelder t.o.m. småjobber som barnevakt, gressklipping etc. Det er viktig å føre regnskap, og melde all inntekt inn til skatteetaten. Det er kun nødvendig med én kunde som varsler før du er langt ute på jordet. Jeg ville definitivt ha snudd i døra hvis jeg skjønte at du kun ville ha kontanter eller betale inn på privat konto. Det fremstår så useriøst for en slik business. Når man betaler kontanter til privatpersoner er det i hovedsak grunnet snusk på gata (rusmidler/prostitusjon) eller annet svart arbeid. Men de har til og med også gått over til andre finurlige måter å gjøre det på. Anonymkode: 76eab...b20 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #50 Skrevet 8. januar 2022 Det er vel tyveri å TA kontanter fra folk Anonymkode: 77c3c...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #51 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde ikke gått til deg om det kun var kontant betaling. Men det er meg.. Ellers så er det sånn at inntekter fra hobby er ikke skattepliktig. Da kan du ta pengene inn på konto uten at det blir skattepliktig av den grunn. Spørsmålet er jo om dette er en hobby? Eller om du driver næring. En hobby kan ikke være egnet til å gå med overskudd. AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 13.00): Jeg syntes det er mye lettere! + mye lettere å se hva jeg tjener i sikt på hobby. hvis det er i kontoen min vil jeg ikke skjønne noe Anonymkode: 5f277...578 Du kan ikke tjene noe på en hobby som dette. Tjener du penger på dette er det næringsvirksomhet. Anonymkode: 59830...7d7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #52 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde godtatt det. Gitt at jeg fikk en skikkelig kvittering, og "bedriften" er registrert. Hadde ikke turt ta vippebehandling hos noen som ikke er registrert. Anonymkode: 02698...814
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #53 Skrevet 8. januar 2022 On 1/6/2022 at 1:17 PM, AnonymBruker said: Ja hvis jeg tjener 50.000kr+ på det Men hvordan vet jeg hvor mye skatt jeg skal betale Anonymkode: 5f277...578 Du kan ikke bare bestemme at du ikke skal betale skatt før du tjener 50 000 kr... Grensen er på 6000 kr. Anonymkode: 300f2...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #54 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 12.57): Jeg skal altså ikke bygge en salong! skal bruke stuen, har en lenestol, kjøpe en tralle og legge utstyr på den. Anonymkode: 5f277...578 Du kan jo ikke kalle en lenestol og en tralle i stua for en salong! 😂😂 Anonymkode: 63d2d...93c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå