nomore82 Skrevet 6. januar 2022 #21 Skrevet 6. januar 2022 Hvorfor ikke bare starte med Zettle (tidligere iZettle) først som sist? Så kan du ta kortbetaling og har oversikt osv 1
Alauda Skrevet 6. januar 2022 #22 Skrevet 6. januar 2022 Jeg ville tenkt at begrunnelsen for å kun ta kontant betaling var et ønske om å gjøre det svart. Kan egentlig ikke tenke meg noen annen begrunnelse. 14
Whistler Skrevet 6. januar 2022 #23 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva skal jeg betale skatt for? Av at jeg tjener 500kr i uken? 2000 kr i måneden? Skal jeg betale skatt av det? og hvordan gjør man det? Jeg forstår ikke regnskap og slike ting Anonymkode: 5f277...578 Du skal selvsagt betale skatt av inntekt som kommer over grensen for "hobbyvirksomhet", og kommer du ikke over den grensen slipper du å betale skatt. En av forutsetningene for å beregne dette er selvsagt at du har en minimal forståelse for regnskap og slikt. Sånn som det fremstår i ditt HI ser det aller mest ut som om du tenker at denne virksomheten skal være kontantbasert for å unngå skatt, bokføring og ettersyn. Altså det som kalles svart økonomi. 14
Mezzosoprena Skrevet 6. januar 2022 #24 Skrevet 6. januar 2022 Her utviser du en så grunnleggende mangel på kunnskap om å drive med noe eget at du bør prioritere å lære deg dette først. Du kan jo ikke selv bestemme hvor mye du skal tjene før du bestemmer deg for at du vil betale skatt. Inntekten fra denne virksomheten skal legges sammen med all annen inntekt du har, og med dette som utgangspunkt bestemmes skatten din. At du sier at du ikke engang klarer å holde oversikt over pengene hvis de kommer inn på din vanlige konto, viser med all tydelighet at dette trenger du å sette deg bedre inn i før du starter opp med noe som helst. 38
Blomsterpotta Skrevet 6. januar 2022 #25 Skrevet 6. januar 2022 Jeg hadde øyeblikkelig tenkt du vil jobbe svart og undra skatt. Dermed hadde jeg ikke gått på dette kurset hos deg og i verste tilfelle ville jeg møtt opp og krevd kvittering. Kanskje meldt til skattemyndighetene også. 6
Mezzosoprena Skrevet 6. januar 2022 #26 Skrevet 6. januar 2022 Blomsterpotta skrev (3 minutter siden): Jeg hadde øyeblikkelig tenkt du vil jobbe svart og undra skatt. Dermed hadde jeg ikke gått på dette kurset hos deg og i verste tilfelle ville jeg møtt opp og krevd kvittering. Kanskje meldt til skattemyndighetene også. Hun skal jo ikke holde kurset, hun skal ta kurset og ta imot kunder privat etterpå. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #27 Skrevet 6. januar 2022 Vel, jeg hadde blitt skeptisk. Hvertfall tilby vipps om du ikke vil ha kasse. Er ikke skeptisk til vipps. Er mange frisør her i byen som kun tar vipps siden kassesystem er så dyrt Anonymkode: 7c6e1...989 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #28 Skrevet 6. januar 2022 Jeg vet om en frisørsalong som gjorde det på den måten, og de meldte ikke inne noe. Ble oppvask senere og den ble lagt ned. Anonymkode: 1833f...c7c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #29 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg syntes det er mye lettere! + mye lettere å se hva jeg tjener i sikt på hobby. hvis det er i kontoen min vil jeg ikke skjønne noe Anonymkode: 5f277...578 Klarer du ikke å opprette en konto i banken kalt »navn»? Det står jo inn og utbetaling tydelig. Også oppretter du en bedriftskonto på Vipps, som du tilknytter til hobby kontoen. Vanskeligere er det ikke. Da ser du alt du får inn. Men du ønsker bevisst å jobbe svart. Ville aldri ha gitt en krone eller benyttet meg av en tjeneste som ønsker penger i kontanter. Anonymkode: 62a09...462 8
Blomsterpotta Skrevet 6. januar 2022 #30 Skrevet 6. januar 2022 Teatrica skrev (11 minutter siden): Hun skal jo ikke holde kurset, hun skal ta kurset og ta imot kunder privat etterpå. Det er greit at hun skal ta kurset, men hvorfor snakke så mye om kontant betaling og ikke skjønner regnskap etc? Jeg tenker dette er en person som vil snike unna skatt og de bør virkelig meldes inn om. 6
Mezzosoprena Skrevet 6. januar 2022 #31 Skrevet 6. januar 2022 Blomsterpotta skrev (1 minutt siden): Det er greit at hun skal ta kurset, men hvorfor snakke så mye om kontant betaling og ikke skjønner regnskap etc? Jeg tenker dette er en person som vil snike unna skatt og de bør virkelig meldes inn om. Ja, jeg tenker det samme. Svaret mitt til deg baserte seg på at du tydeligvis trodde at hun skulle holde kurs, bare en liten oppklaring.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #32 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Synes ikke det er rart i det hele tatt. Vi har en forretning her i byen som kun tar kontanter, synes det er trivelig å handle der på grunn av det 🙂 Anonymkode: 30828...c8f Den i Østervåg i Stavanger? Anonymkode: b337f...075
Blomsterpotta Skrevet 6. januar 2022 #33 Skrevet 6. januar 2022 Teatrica skrev (1 minutt siden): Ja, jeg tenker det samme. Svaret mitt til deg baserte seg på at du tydeligvis trodde at hun skulle holde kurs, bare en liten oppklaring. Det går helt fint 😊
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #34 Skrevet 6. januar 2022 En hobby er skattemessig sett noe du ikke tjener penger på av betydning over tid, ikke noe du driver med på siden av din egentlige jobb. Går du overskudd over tid er du skattepliktig, og det er ikke noen grense på 50 000 slik du later til å tro. Den grensen gjelder bare mva-plikt. Og som mange har svart, jeg unngår dem som ber om kontant betaling, for da går jeg ut fra at det er svart arbeid. Anonymkode: b3f22...4dc 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #35 Skrevet 7. januar 2022 Om du synes det er vanskelig å holde oversikt over pengene på en bankkonto, så kan jeg love deg at det er mye vanskelig å holde oversikt over dem kontant. Hvordan skal du kjøpe utstyr og materialer du trenger? Får du kjøpt det kontant? Hvis ikke, så blander du jo allerede privatøkonomi og virksomhetsøkonomien. Hva gjør du om en kunde krever kvittering? Hva gjør du om en kunde klager på resultatet og krever tilbakebetaling? Hvordan skal du holde styr på inntekter versus utgifter? Anonymkode: f1cba...64b 6
Drizzt Skrevet 7. januar 2022 #36 Skrevet 7. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så du skal jobbe svart og ikke skatte? Anonymkode: deeac...6fd Det er det jeg tenkte på også. TS, du nærmer deg farlig svartarbeid og å ikke betale skatt. Du kan godt ta deg betalt i kontanter, men innen en viss beløpsgrense per kalenderår. Hvis du overskrider den uten å betale skatt, bryter du loven. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ Jeg personlig styrer unna folk som vil ha bare kontantbetaling for sine tjenester. Da lukter det svartarbeid og skatteunndragelse. Endret 7. januar 2022 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #37 Skrevet 8. januar 2022 Bruk Vipps. Er jo nesten ingen i dag som har kontanter (til og med narkosalg foregår på vipps), blir jo bare masse pes for kundene dine å ordne med kontanter Anonymkode: 44398...03c
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #38 Skrevet 8. januar 2022 Hadde ikke brukt en salong som helst vil ha kontant, for jeg hadde også helt klart tenkt at vedkommende ikke ønsket å skatte eller bokføre inntekten. Anonymkode: 730a1...f84
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #39 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 13.05): Det er en malingsbutikk, ganske stor butikk og den eneste butikken jeg vet om som kun tar kontanter. Det er også den eneste butikken jeg vet om der du kan ta med en tom rømmeboks når du bare trenger pittelitt maling. 😂 Anonymkode: 30828...c8f Hæ? Har de åpne bokser med base i da? Og hvordan får de blandet riktig farge? Da det er automatisk beregning i maskinen i henhold til størrelse på malingsboksen. Skal du drive hobby hjemme. Så kan du fint få kundene til å vipse. Notere med feks kurs. Du bør kjøpe kvotteringsbok med nummer. Og gi ut til kundene. Så tar du vips pengene over på egen konto for kurs. Etterpå. Det blir jo en engangs jobb pr gang. Anonymkode: 5393b...238 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #40 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 12.55): Jeg vil ta vippeløft kurs. ‘Men ønsker kun kontanter da jeg vil drive på det som hobby vedienav min vanlig jobb (jobber som ringevikar). Tjener godt og er fornøyd. men vil ha dette som en hobby, samtidig for å strekke fritiden litt mer. er det rart å si til kundene «jeg foretrekker kontanter». Eller «jeg tar bare imot kontanter»? Anonymkode: 5f277...578 Ta i mot kontanter og Vipps du. Grensa for at du skal kalle det skattbar inntekt er ikke høy, 6 000 kr i året. Og det vil nok være vanskelig å kalle det du gjør for en hobby i lengden. Men se hvordan det går og ta en ny vurdering hvis du har mange faste kunder og beløpene blir høyere enn 2-3 000 kr i måneden. Null stress til å begynne med. Anonymkode: d374d...75c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå