Gå til innhold

Noen som har prøvd ECT-behandling?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
angstfull1985 skrev (1 minutt siden):

Ketamin? Hvordan er det når du tar det? Er du våken da?

https://sykehuset-ostfold.no/nyheter/ny-behandlingsmetode-mot-depresjon

https://axonklinikken.no/behandling

Jeg eller andre om får dette via SØ får i alle fall kun ren ketamin. Får det intravenøst i ca 45 min. Man er våken, men havner i en slags drømmetilstand. Du kan lese mer i linkene her eller andre steder på nettet. Begynner å bli mer kjent rundt om i Norge nå, men tilbys offentlig kun ved SØ foreløpig. Ellers er det to private klinikker i Oslo hvor man kommer mye lettere til, men det koster. 

Anonymkode: 2f1e2...98b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest ChaseDurer
Skrevet

Hvor mye av egen lomme koster ketamin behandling? Har lest 27k, det synes jeg er alt for dyrt

AnonymBruker
Skrevet

https://axonklinikken.no/sporsmal

Denne + Emmasofiaklinikken i Oslo tilbyr det privat. Det koster, ja.. 

Offentlig betaler man bare vanlig takst opp til frikort. 

• Liker 1
Skrevet
ChaseDurer skrev (6 minutter siden):

Bra det er ufarlig da, er beroligende å høre. Skikkelig grusomt som du sier er det hvertfall

Absolutt ufarlig ja 👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg eller andre om får dette via SØ får i alle fall kun ren ketamin. Får det intravenøst i ca 45 min. Man er våken, men havner i en slags drømmetilstand. Du kan lese mer i linkene her eller andre steder på nettet. Begynner å bli mer kjent rundt om i Norge nå, men tilbys offentlig kun ved SØ foreløpig. Ellers er det to private klinikker i Oslo hvor man kommer mye lettere til, men det koster. 

Kan man gi beskjed om man kjenner seg uvel eller lignende? Eller er man såpass i drømmeland at det ikke går? Våkner man til igjen med en gang etterpå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man får ofte litt midazolam så man ligger og sløver litt. Det er en bitteliten dose ketamin ( eller ketanest som ofte brukes nå, den har mindre bivirkninger). 

Anonymkode: 90ea2...860

Får man beroligende fordi det er ubehagelig eller?

Gjest ChaseDurer
Skrevet
angstfull1985 skrev (2 minutter siden):

Absolutt ufarlig ja 👍🏻

Hvor lenge må man regne med å ha det? Fikk du det også etter avslutning på medisin(er)? 😊

Skrevet
ChaseDurer skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge må man regne med å ha det? Fikk du det også etter avslutning på medisin(er)? 😊

Jeg har hatt det ved avslutning og når jeg har glemt en dose 😅 Tror kansje eit par uker, usikker egentlig! Men det skal gå over 👍🏻

Gjest ChaseDurer
Skrevet
angstfull1985 skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt det ved avslutning og når jeg har glemt en dose 😅 Tror kansje eit par uker, usikker egentlig! Men det skal gå over 👍🏻

Okei 😊 får gjøre d beste ut av d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det der virker nesten for godt til å være sant! Er det poliklinisk du får det? 

Gjest ChaseDurer
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://axonklinikken.no/sporsmal

Denne + Emmasofiaklinikken i Oslo tilbyr det privat. Det koster, ja.. 

Offentlig betaler man bare vanlig takst opp til frikort. 

Så hvis jeg sier til fastlegen at jeg ønsker ketaminbehandling og han godkjenner så må man bare betale opp til frikortet? Altså drøyt 2000kr? Og resten dekkes?

AnonymBruker
Skrevet
angstfull1985 skrev (14 minutter siden):

Kan man gi beskjed om man kjenner seg uvel eller lignende? Eller er man såpass i drømmeland at det ikke går? Våkner man til igjen med en gang etterpå?

Man kan gi beskjed underveis, men det oppleves veldig ulikt fra person til person. Det er også doseavhengig. Man starter gjerne med litt lav dose, for å sjekke ut hvordan det virker og tolereres. Men man er i stand til å bevege seg og evt si i fra om ting, ja. Og lege er tilstede hele veien. 
Etterpå er man gjerne litt kvalm og svimmel, men det går over. Kan evt få kvalmestillende :)

AnonymBruker
Skrevet
Daryl Dixon skrev (5 minutter siden):

Det der virker nesten for godt til å være sant! Er det poliklinisk du får det? 

Startet opp mens jeg var innlagt. Har fått det både poliklinisk og mens jeg har vært innlagt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan gi beskjed underveis, men det oppleves veldig ulikt fra person til person. Det er også doseavhengig. Man starter gjerne med litt lav dose, for å sjekke ut hvordan det virker og tolereres. Men man er i stand til å bevege seg og evt si i fra om ting, ja. Og lege er tilstede hele veien. 
Etterpå er man gjerne litt kvalm og svimmel, men det går over. Kan evt få kvalmestillende :)

Ok! For håpe flere sykehus i landet starter med dette 👏🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ChaseDurer skrev (5 minutter siden):

Så hvis jeg sier til fastlegen at jeg ønsker ketaminbehandling og han godkjenner så må man bare betale opp til frikortet? Altså drøyt 2000kr? Og resten dekkes?

Du kan ikke bare bestille det hos fastlegen, nei. Du må henvises av en spesialist (psykiater). Så du må allerede være i behandling hos spesialisthelsetjenesten før du kan bli vurdert. Man må ha prøvd ulike medisiner og annen behandling for depresjon, og ha diagnosen moderat/alvorlig (langvarig) depresjon for å bli vurdert. Vet de har stor pågang og lange ventelister ved ketaminenheten ved SØ nå, men forhåpentligvis vil andre sykehus også snart starte opp med denne behandlingen. 

Så enn så lenge er det nok mest aktuelt å få det privat, og betale selv, for de fleste. (som har råd til det.. Jeg hadde aldri hatt råd, så er evig takknemlig for å få det offentlig). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det sånn at man sier mye rart under en sånn behandling om man blir litt i drømme? 

Gjest ChaseDurer
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke bare bestille det hos fastlegen, nei. Du må henvises av en spesialist (psykiater). Så du må allerede være i behandling hos spesialisthelsetjenesten før du kan bli vurdert. Man må ha prøvd ulike medisiner og annen behandling for depresjon, og ha diagnosen moderat/alvorlig (langvarig) depresjon for å bli vurdert. Vet de har stor pågang og lange ventelister ved ketaminenheten ved SØ nå, men forhåpentligvis vil andre sykehus også snart starte opp med denne behandlingen. 

Så enn så lenge er det nok mest aktuelt å få det privat, og betale selv, for de fleste. (som har råd til det.. Jeg hadde aldri hatt råd, så er evig takknemlig for å få det offentlig). 

Okey skjønner. Jeg har vært innlagt med alvorlig depresjon flere ganger på akuttmottak, tvangsinnlagt pga selvmordsforsøk to ganger og prøvd en haug medisiner. Men det skal kanskje mer til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tilbys ikke bare der nei. Tilbys også andre stedet offentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for øvrig ikke alle som får effekt av det. Ca 2/3. Vt om en som opplevde behandlingen som veldig angstfull, og som ikke hadde effekt på sin langvarige, dype depresjon. Men mange, jeg selv inkludert, har god effekt allerede etter første gang. Selvmordstankene bare forsvant - helt uvirkelig. Var veldig merkelig både for meg og alle rundt meg. 
Ketaminen i seg selv endrer jo ikke livet til folk, men det kan gjøre en i stand til å klare å gjennomføre de endringene som skal til for å bli friskere og hindre tilbakefall. Men man må stå på og aktivt bruke effekten av ketaminen for at det skal vare og for å få til endringer på sikt. Jeg merker bl.a bedret søvn, jeg blir tryggere og får en større ro av behandlingen. Litt ulikt hvor lenge det varer. Det er som sagt veldig individuelt hvordan det virker både mens man får ketamin, og i ettertid. 

Verdt å søke opp og undersøke i alle fall, om man har vært veldig plaget lenge.  Lykke til, dere :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilbys ikke bare der nei. Tilbys også andre stedet offentlig. 

Beklager, da har det startet andre steder ganske nylig. Vet du hvor? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...