angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Noen som har prøvd ECT-behandling? Hvordan var det? Hadde det effekt? Hva tok du det for?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Har aldri tatt det, men er ofte ned på det i forbindelse med jobben min. Ser at på noen så har det veldig hod effekt. De fleste får det jo for depresjon. Det nyeste innen depresjonbehandling nå er ketaminbehandling. ECT kan jo ha noen bivirkninger, men som sagt, veldig gid effekt på mange. Anonymkode: 90ea2...860
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har aldri tatt det, men er ofte ned på det i forbindelse med jobben min. Ser at på noen så har det veldig hod effekt. De fleste får det jo for depresjon. Det nyeste innen depresjonbehandling nå er ketaminbehandling. ECT kan jo ha noen bivirkninger, men som sagt, veldig gid effekt på mange. Anonymkode: 90ea2...860 Ok! 🙂 Kva bivirkninger da?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Jeg er pårørende til noen som tok det for depresjon. To behandlinger i uka i 8 uker, så ble det trappet ned gradvis. Vedkommende kunne ikke kjøre bil fra første behandling og seks uker etter siste behandling. Minnet er dårlig i og rundt behandlingsperioden, og hadde noe hodepine, tretthet og stølhet etter behandlingene. Fungerte som ønsket, og merket forskjell etter bare tre behandlinger. Anonymkode: e441b...394
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har tatt i to omganger - den første mot depresjon, og andre gangen var det vel mer mot desperasjon. PTSD diagnostisert i utgangspunktet og har hatt ulike symptomer knyttet til det. Første gangen - mot depresjon - hadde den veldig god effekt. Følte meg fort bedre og så lysere på situasjonen. Andre gangen da utgangspunktet var mer kaotisk (men mer selvmordstruet) hadde jeg mindre effekt og ble avsluttet tidlig. Jeg hadde lite bivirkninger, litt vond nakke, samt at jeg ikke har så mange minner fra tiden rundt selve ECT behandlingen - men har ikke påvirket meg i ettertid. Har tatt en femårig utdannelse med gode karakterer etter disse behandlingene, og snuser på et doktorgradsløp i disse dager - så kognitivt har det ikke vært til hinder. (For meg -- her kan det selvsagt slå ut ulikt). Anonymkode: a9f7b...c05 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 angstfull1985 skrev (12 minutter siden): Ok! 🙂 Kva bivirkninger da? Mange får dårlig korttidsminne feks. Og muskelverk/stølhet etter Krampene. Men mye av det er jo forbigående. Anonymkode: 90ea2...860
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2022 Redd for dette med hukommelsestap jeg! 🤦🏻♀️ Noen andre som har tatt ect?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Sikkert fint for dem som er deprimerte uten grunn.. Anonymkode: a5cfb...618
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har så lyst til å prøve ect, vært prat på det flere ganger, men virker som om det er det siste de vil forsøke...
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2022 Daryl Dixon skrev (1 time siden): Jeg har så lyst til å prøve ect, vært prat på det flere ganger, men virker som om det er det siste de vil forsøke... Slik jeg forsto det så var det absolutt ikke siste utvei. Om man ønskte det kunne man gjerne få det! Det var i Ålesund da 🤷🏻♀️ 1
Daryl Dixon Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 angstfull1985 skrev (5 minutter siden): Slik jeg forsto det så var det absolutt ikke siste utvei. Om man ønskte det kunne man gjerne få det! Det var i Ålesund da 🤷🏻♀️ Har du fått tilbud og vurderer det selv?
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2022 Daryl Dixon skrev (3 minutter siden): Har du fått tilbud og vurderer det selv? Fekk tilbud ja, men er engstelig for å prøve! Om ikkje ssri hjelper nå, så må jeg vell prøve selv om jeg er redd!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har fått mange runder. Noe effekt på depresjonen, mulig det holdt meg i live. Fikk store problemer med hukommelse etter siste runde, men da fikk jeg veldig mange behandlinger (over 20, det normale er 8-12) på ganske kort tid. Sett og hørt flere som har hatt god effekt, så det varierer. Men verdt å prøve dersom en virkelig dypt deprimert. De fleste har milde og forbigående bivirkninger. Jeg har hatt VELDIG god effekt av ketamin. Effekten av det kom etter første behandling. For første gang på mange år har jeg ikke vært alvorlig deprimert siden jeg startet med ketamin (over 1 år siden), og det har gjort at jeg nå kan jobbe med tøffe ting som trolig har forårsaket at jeg ble så syk i utgangspunktet for mange år siden. Anonymkode: 2f1e2...98b
Gjest ChaseDurer Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Jeg vurderer ect behandling, er i tenkeboksen. Sist jeg var hos ambulant akutteam nevnte jeg at ønsket det, men det virket som de mente jeg ikke var en kandidat til det. Dette synes jeg er veldig rart for jeg har vært pasient i psykiatrien i mange år, og prøvd mange forskjellige medisiner. Skal uansett ta det opp igjen i morgen da jeg skal på time angående mulig innleggelse. Det jeg sliter med nå er brain zaps og rare vibrasjoner i kroppen, spesielt når jeg rører hodet. Har nettopp sluttet på en snri(cymbalta), dette er skikkelig ubehagelig
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sikkert fint for dem som er deprimerte uten grunn.. Anonymkode: a5cfb...618 Dette blir tåpelig. Om man blir deprimert av en grunn, for eksempel en livssituasjon eller en tapssituasjon så er depresjonen ikke deterministisk - dvs. den MÅ ikke komme. Noen andre kan være i den samme situasjonen uten å bli deprimert. Derfor kan både medisiner, kognitiv terapi eller andre behandlingsformer også hjelpe mot depresjoner som kommer "av en grunn". Om jeg mister barnet mitt, og blir deprimert i ettertid, kan ECT/behandling hjelpe meg ut av depresjonen (selv om sorgen ville forblitt - men sorg og depresjon er to forskjellige ting). Anonymkode: a9f7b...c05 3
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #17 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har fått mange runder. Noe effekt på depresjonen, mulig det holdt meg i live. Fikk store problemer med hukommelse etter siste runde, men da fikk jeg veldig mange behandlinger (over 20, det normale er 8-12) på ganske kort tid. Sett og hørt flere som har hatt god effekt, så det varierer. Men verdt å prøve dersom en virkelig dypt deprimert. De fleste har milde og forbigående bivirkninger. Jeg har hatt VELDIG god effekt av ketamin. Effekten av det kom etter første behandling. For første gang på mange år har jeg ikke vært alvorlig deprimert siden jeg startet med ketamin (over 1 år siden), og det har gjort at jeg nå kan jobbe med tøffe ting som trolig har forårsaket at jeg ble så syk i utgangspunktet for mange år siden. Anonymkode: 2f1e2...98b Ketamin? Hvordan er det når du tar det? Er du våken da?
angstfull1985 Skrevet 6. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2022 ChaseDurer skrev (16 minutter siden): Jeg vurderer ect behandling, er i tenkeboksen. Sist jeg var hos ambulant akutteam nevnte jeg at ønsket det, men det virket som de mente jeg ikke var en kandidat til det. Dette synes jeg er veldig rart for jeg har vært pasient i psykiatrien i mange år, og prøvd mange forskjellige medisiner. Skal uansett ta det opp igjen i morgen da jeg skal på time angående mulig innleggelse. Det jeg sliter med nå er brain zaps og rare vibrasjoner i kroppen, spesielt når jeg rører hodet. Har nettopp sluttet på en snri(cymbalta), dette er skikkelig ubehagelig Brain zaps kjenner jeg til!!! Grusomt, men heldigvis ufarlig!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 angstfull1985 skrev (Akkurat nå): Ketamin? Hvordan er det når du tar det? Er du våken da? Man får ofte litt midazolam så man ligger og sløver litt. Det er en bitteliten dose ketamin ( eller ketanest som ofte brukes nå, den har mindre bivirkninger). Anonymkode: 90ea2...860 1
Gjest ChaseDurer Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 angstfull1985 skrev (1 minutt siden): Brain zaps kjenner jeg til!!! Grusomt, men heldigvis ufarlig! Bra det er ufarlig da, er beroligende å høre. Skikkelig grusomt som du sier er det hvertfall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå