Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min tante har vært OBOS-medlem i mange år, og har jobbet seg opp en del ansiennitet. Hun vil veldig gjerne overføre dette medlemskapet til meg for å hjelpe meg å kunne komme inn på boligmarkedet. I følge OBOS-reglene, kan medlemskap kun overføres til slektninger i direkte linje fra opprinnelig eier, dvs. ektefelle, søsken, barn og barnebarn. Tanten min har ingen egne barn, og overføring via flere slektsledd er dessverre ikke mulig da de slektsledd som kobler oss sammen har vært døde i flere år. Vi er altså nær familie, men grunnet at våre slektsrelasjoner er døde vil ikke dette la seg gjennomføre.

Er det noen som har tips, erfaring eller idéer om det finnes noen juridisk måte å løse dette på, slik at det fortsatt er håp om egen bolig?

Anonymkode: 91a5a...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Ring og forklar situasjonen for dem. De er ganske greie å ha med å gjøre.

Anonymkode: 737c9...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte. Hen jeg snakket med sa bare det ikke gikk og at det ikke var noe hen kunne gjøre

AnonymBruker
Skrevet

Det der er så håpløst! Man burde jo kunne arve uansett når det er den som vil gi arv eller evt avdødes ønske. Min samboer med søsken arvet alt fra en dame som har fungert som tante for dem hele livet, hun ønsket de skulle ha alt. Men siden det ikke var biologisk slekt, gikk OBOS-medlemssskapet til spille, siden hun ikke hadde noe slekt. Det var fra femtitallet eller noe, Kanskje du kan snakke med en jurist hos OBOS?

Anonymkode: 4d836...974

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det der er så håpløst! Man burde jo kunne arve uansett når det er den som vil gi arv eller evt avdødes ønske. Min samboer med søsken arvet alt fra en dame som har fungert som tante for dem hele livet, hun ønsket de skulle ha alt. Men siden det ikke var biologisk slekt, gikk OBOS-medlemssskapet til spille, siden hun ikke hadde noe slekt. Det var fra femtitallet eller noe, Kanskje du kan snakke med en jurist hos OBOS?

Anonymkode: 4d836...974

Det stemmer det som vedkommende har fått beskjed om. Man gjør som regel ikke unntak for da vil flere benytte seg av dette. Så her må vedkommende melde seg inn selv. 

Anonymkode: 99889...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du og din tante bare "kjøpe" leilighet sammen, også kjøper du henne ut?

Anonymkode: 45cf7...4b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da min tante døde i 2010 arvet jeg obosmedlemsskapet hennes. Jeg tror det sto i et testamentet, kanskje det har noe å si?. Medlemsskapet var fra 1958, tror jeg, men ble registrert fra min fødselsdato ettersom jeg ikke kunne ha ansiennitet eldre enn meg selv. 

Anonymkode: 0fe99...1db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da min tante døde i 2010 arvet jeg obosmedlemsskapet hennes. Jeg tror det sto i et testamentet, kanskje det har noe å si?. Medlemsskapet var fra 1958, tror jeg, men ble registrert fra min fødselsdato ettersom jeg ikke kunne ha ansiennitet eldre enn meg selv. 

Anonymkode: 0fe99...1db

De har heldigvis endret på det nå slik at det blir som du beskriver. Før kunne man arve medlemskap fra 50-tallet, noe som gjorde det enormt vanskelig for folk som ikke var så heldig å arve et medlemskap. Det har blitt et langt mer rettferdig system etter at de endret dette til at man får sitt eget fødselsår😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan ikke du og din tante bare "kjøpe" leilighet sammen, også kjøper du henne ut?

Anonymkode: 45cf7...4b8

Det høres faktisk ut som en løsning! Men det florerer sikkert med lovverk som kompliserer dette på noe vis også?

Skrevet

Pratet med OBOS igjen, og det er visst ikke noe håp om å få ordnet det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...