AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Jeg er gravid i uke 23 og har vært sykemeldt en måneds tid nå pga blant annet bekkenløsning. Jeg jobber i bemanningsbyrå og har en 60% fast stilling som barnehagelærer der. Nå som jeg ikke har et aktivt vikariat så ville jeg mest sansynlig blitt satt på en ny barnehage hver dag som tilkallingsvikar om jeg ikke hadde vært sykemeldt. Dette ser jeg for meg ville medført mye stress og jeg ville blitt psykisk utslitt da jeg vet hvor tungt det er å jobbe i barnehage nå som det er så mye fravær rundt om kring. Ser heller ikke for meg at barnehagene orker å tilrettelegge for ei gravid dame med bekkenløsning som de kanskje aldri kommer til å se igjen. Jeg vurderer derfor å ta opp dette med svangerskapspenger når jeg skal til jordmor i uke 24. Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp tidligere er fordi jeg ikke fikk time til jordmor noe tidligere enne dette. Er det noen her som har vært i samme situasjon? Noen tips til hvordan jeg bør gå fram? Tror dere dette er "grunn nok" til å få svangerskapspermisjon? Hvis det ikke går så er jeg uansett nødt til å fortsette sykemeldingen da jeg nekter å tro at jeg kommer til å fungere i jobb med de smertene jeg har uten tilrettelegging. Anonymkode: e58ec...b3a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 En annen ting jeg kan legge til er at jeg den siste tiden har kjent mye nedpress og kynnere. Vet ikke om hvor mye som er vanlig på dette stadiet i svangerskapet, men har hørt at det kan bli værre ved stress. Anonymkode: e58ec...b3a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Tror ikke det er grunn nok. Svangerskapspenger er ment for yrker som kan skade fosteret. Nav har blitt strenge på denne stønaden. Anonymkode: 97d47...6c1
Fufu Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Du får ikke innvilget svangerskapspenger på dette grunnlaget. Sykemelding er beste valget for deg.
Vestlandsdame Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Jeg går på svangerskapspenger og slik jordmor beskrev for meg, så er ikke du kvalifisert til å ha svangerskapspenger tror jeg. Jeg fikk dette fordi jeg har en såpass fysisk jobb at det er jobben som gir belastning og skader på min kropp. jeg er ellers helt frisk. Jordmor forklarte for meg at forskjellen på svangerskapspenger og sykemelding er at sykemelding skal du ha når det er noe galt med din helse, som gjør at du ikke kan jobbe slik det kreves. Altså tidlig bekkenløsning, høyt blodtrykk, eller andre ting som kan dukke opp. Hvis det er din jobb som gjør at du får skader på deg eller ditt foster/barn, kvalifiserer det til svangerskapspenger. Jeg hadde ingenting annet enn at kroppen min ble altfor sliten av 100% jobb i et tungt miljø i helsevesenet. Jordmor forklarte til meg at hvis jeg på den tiden allerede hadde bekkenløsning eller får dette, så må det vurderes på nytt om det kvalifiserer til svangerskapspenger eller sykemelding. Min jordmor er fantastisk og satt meg også i kontakt med bedrifthelsetjenesten i kommunen med en jordmor som jobber med dette.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Jeg tror heller ikke det er grunnlag for svangerskapspenger, og at det er sykemelding som er rett. Ved svangerskapspenger skal det være direkte fare for fosterets helse. Men det skader ikke å snakke med jordmor om det. Psykososiale forhold kan være grunnlag. Jordmoren beskrev stress og forstyrret søvn (jobbet skift med hvilende nattevakt) i min søknad om svangerskapspenger. Men hovedårsaken til at jeg søkte var fare vold, inkludert slag og spark mot magen, og jeg tror det var det som ble lagt til grunnlag. Jeg var frisk selv, men var veldig stresset etter noen alvorlige hendelser på arbeidsplassen og at jeg ikke hang ordentlig med fysisk ettersom magen begynte å bli stor. Anonymkode: 67623...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå